Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:28

Dag iedereen,

Mijn 5 jarige paard heeft plotseling geen eetlust meer, heeft diarree en wilt niet echt bewegen (niet willen stappen of draven, heel sloom)
Hij trekt ook steeds zijn buik in en uit (krampen) dichtbij zijn flank en pint zijn oren naar achter.
Wat kan dit zijn?

Ik had dit gisteren lichtjes opgemerkt maar dacht omdat het wat laat in de avond was dat hij gewoon moe was, vandaag was het zeer duidelijk ook de staleigenaar had dit opgemerkt voor 2-3dagen.

Zijn stal staat nu ook nat dankzij het weer…
Misschien door dat?

Alvast bedankt!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:29

Ik zou daarvoor gewoon de dierenarts bellen want het kan gewoon koliek zijn.
En wat bedoel je met een natte stal? Staat er water in de stal? Dat lijkt me sowieso niet bevordelijk. Kan hij wel ergens droog liggen?

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:37

Earth schreef:
Ik zou daarvoor gewoon de dierenarts bellen want het kan gewoon koliek zijn.
En wat bedoel je met een natte stal? Staat er water in de stal? Dat lijkt me sowieso niet bevordelijk. Kan hij wel ergens droog liggen?



Omdat het zondag is kan ik niemand bereiken, dus morgen ochtend ga ik zeker bellen en direct laten langskomen, maar voor nu zou ik graag ervaringen van anderen willen horen over wat dit kan zijn…

Ja door regen staat de helft van zijn stal nat (door een lek in het dak) hij heeft een droge plek om neer te liggen (waar hij ook enkel wilt staan) maar omdat de bodem van aarde is denk ik dat het zo wat eigenlijk overal wat nat en koud staat, maar wij blijven voor nu wat bij strooien zodat hij toch wat beter kan liggen.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:39

Euh klinkt nog al koliek achtig zand....

Ik zou niet wachten..
Wat is de temperatuur van haar

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:41

Koliek bij paarden is vaak spoed, ik zou nu toch nog een dierenarts bellen. Als het echt koliek is, kan hij morgen net zo goed dood liggen in z’n stal. Het kan ook vanzelf overwaaien, maar ik zou het risico niet willen nemen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:42

Denk idd ook koliek, vooral bij zand heb je dit soort klachten. Dierenarts is altijd bereikbaar voor spoed. Je betaalt alleen extra ten opzichte van kantoortijden.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:46

Idd ik zou niet wachten, dierenartsen hebben ook spoeddiensten. Daar betaal je wel meer voor. Maar als je paard morgen een stuk zieker is, ben je nog verder van huis.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:48

Al sinds gisteravond opgemerkt en de staleigenaar blijkt het al voor het weekend gezien te hebben.. Lijkt me toch wel alarmerend.. Y;(

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:50

Klinkt niet goed en koliek vind ik altijd spoed. Weekend of niet. Overigens ook bizar dat de staleigenaar dit al 2/3 dagen wist en niet heeft laten weten? Wat slecht zeg.

Diaree kunnen ze ook uitgedroogd van raken.

Hopelijk valt t mee, maar ik zou zelf vanavond nog de DA erbij hebben. En ik geef altijd wat colosan als ze ook maar iets buikpijnerig tonen, maar dat verhelpt diaree niet.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:54

Zou inderdaad ook echt even rondbellen welke dierenarts beschikbaar is. Dit is wel een spoedje en ben blij dattie t tot nu toe gered heeft.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:56

Bel maar gewoon.
Ik heb het (helaas) meer dan eens moeten doen, alle dierenartsen waren vriendelijk en hielpen.

En weet je de staltemperatuur van je dier, en zijn ademhaling en eventueel hartslag in rust...?
Als je dat kunt vergelijken met hoe hij nu is, is dat waardevolle informatie.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:34

Janneke2 schreef:
Bel maar gewoon.
Ik heb het (helaas) meer dan eens moeten doen, alle dierenartsen waren vriendelijk en hielpen.

En weet je de staltemperatuur van je dier, en zijn ademhaling en eventueel hartslag in rust...?
Als je dat kunt vergelijken met hoe hij nu is, is dat waardevolle informatie.



Nee, heb geen enkel informatie hierover.
Hij heeft zijn hooi nu wel al opgegeten en staat nog steeds recht.
Ik heb al een paar dierenartsen proberen bellen maar nemen niet op?

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:44

Heb je geen vaste dierenarts? Meestal als je die belt krijg je of de spoeddienst aan de lijn of een bandje met welke praktijk in jouw regio spoeddienst heeft.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:49

Celebi schreef:
Heb je geen vaste dierenarts? Meestal als je die belt krijg je of de spoeddienst aan de lijn of een bandje met welke praktijk in jouw regio spoeddienst heeft.


Nee, maar de staleigenaar had een uur geleden een berichtje gestuurd naar hun eigen dierenarts en die zei dat het geen koliek zal zijn?

Ik ben er zelf nog steeds niet zeker van, maar zij zegt dat het nu niet nodig zal zijn omdat ze al een oogje op hem houdt, als ze iets merkt gaat ze de dierenarts bellen en mij verwittigen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:55

Ik vind dit een wonderlijk verhaal :
Geen eetlust, niet willen bewegen en duidelijke krampen en een dierenarts zeg naar aanleiding van een berichtje dat het wel geen koliek zal zijn. Met alle respect, maar dat vind ik echt heel moeilijk om te geloven.
Weet je zeker dat het zo gegaan is?

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:06

Je kan op Google zelfs zoeken. Zoek een grotere kliniek.

En zorg dat je paard normaal kan staan. En normaal is geen natte stal. Dus ook verhuizen tijdelijk tot de stal droog is.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:10

Dit vind ik ook echt spoed. Ik zou zelf een DA laten langskomen en die laten beoordelen hoe hiermee verder.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:34

Punz schreef:
Ik vind dit een wonderlijk verhaal :
Geen eetlust, niet willen bewegen en duidelijke krampen en een dierenarts zeg naar aanleiding van een berichtje dat het wel geen koliek zal zijn. Met alle respect, maar dat vind ik echt heel moeilijk om te geloven.
Weet je zeker dat het zo gegaan is?


Ja letterlijk!
Ik dacht zelf ook aan koliek in het begin want dagen ervoor zei ze dat het start met een buikpijn etc.. en nu hij de symptomen heeft zegt ze dat het wrs een buikpijn is maar geen koliek, de dierenarts zegt dat het wrs ook geen koliek is. Het lijkt mij wel erg op koliek, ik heb haar tal van berichten gestuurd dat ik toch de dierenarts erbij wil en ze blijft zeggen dat het niet nodig is en dat ze let op hem. Ik heb een paar dierenartsen een bericht gestuurd en staan bellen, een oude dierenarts van mij zegt dat hij wel kan komen maar ook hij vindt dat het niks is om over bezorgd te zijn?

Verhaal:
Ik kwam op stal aan, zag dat mijn paard niet bezig was met zijn hooi maar gewoon staarde naar buiten. Heb hem uit zijn stal uitgehaald (denkend aan niks) zag dat hij wat slomer was… daarna geprobeerd te longeren en wou niet eens draven maar eerder stilstaan, zag dat hij begon te mesten 3x na elkaar: natte mest met vloeistof.
Heb hem niet verder gelongeerd en zette hem even onder de solarium zag dat hij krampen had en helemaal opgespannen stond, stak hem daarna in zijn stal en begon hij te zuchten (diepe zucht) zijn oren gepind naar achteren en hij had geen zin om aan zijn hooi te komen, hij heeft wel zijn krachtvoer traag staan opeten, zijn stal staat nat van voor dus dacht dat hij verkouden kon zijn of koliek had daardoor (was van niks zeker), wist niet wat te doen en belde de staleigenaar, zij zei dat het wrs niks is en gewoon krampen zijn, dan vertelde ik haar dat zijn stal nat ligt en ik hem in een ander stal zou willen verplaatsen (ze had er geen vrij meer) en hebben we extra vlas bij gedaan.
Lang verhaal kort, ik was erg gefrustreerd en de dierenartsen in mijn buurt vinden het niet alarmerend genoeg om langs te komen…

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:38

Punz schreef:
Ik vind dit een wonderlijk verhaal :
Geen eetlust, niet willen bewegen en duidelijke krampen en een dierenarts zeg naar aanleiding van een berichtje dat het wel geen koliek zal zijn. Met alle respect, maar dat vind ik echt heel moeilijk om te geloven.
Weet je zeker dat het zo gegaan is?


Oh maar breek me daar de bek niet over open. Mijn driejarig stond gevoelig op het harde. Ik bel mn dierenarts (sterkliniek he, dus zou meer kennis en kunde moeten hebben!)en die assistente vertelde me dat ze niet direct dacht aan beginnende hoefbevangenheid simpelweg omdat ie pas drie was...

Gelukkig een fijne smid toen die me adviseerde voor alle zekerheid op blubber te zetten (was toen enorme droogte) 24/7. Na 1,5 dag was t voorbij.

Dus die adviezen via de telefoon van de assistentes die neem ik met een vrachtlading zout.

TS, buikpijn is bij een paard per definitie koliek. Een andere soort buikpijn heeft een paard niet.

Heb je toevallig colossan? Of misschien een stalgenootje?
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 08-01-24 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:41

Hutcherson schreef:
Punz schreef:
Ik vind dit een wonderlijk verhaal :
Geen eetlust, niet willen bewegen en duidelijke krampen en een dierenarts zeg naar aanleiding van een berichtje dat het wel geen koliek zal zijn. Met alle respect, maar dat vind ik echt heel moeilijk om te geloven.
Weet je zeker dat het zo gegaan is?


Oh maar breek me daar de bek niet over open. Mijn driejarig stond gevoelig op het harde. Ik bel mn dierenarts (sterkliniek he, dus zou meer kennis en kunde moeten hebben!)en die assistente vertelde me dat ze niet direct dacht aan beginnende hoefbevangenheid simpelweg omdat ie pas drie was...

Gelukkig een fijne smid toen die me adviseerde voor alle zekerheid op blubber te zetten (was toen enorme droogte) 24/7. Na 1,5 dag was t voorbij.

Dus die adviezen via de telefoon van de assistentes die neem ik met een vrachtlading zout.


Inderdaad, verloopt nu ook zo bij mij…

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:42

Wat raar dat DA’s niet komen. Hier onlangs enkel moeten doorgeven dat paard van koliek werd verdacht, een uur ervoor colosan heeft gehad en dat we het niet vertrouwen. DA was er binnen 20m.
Wat super klote TS :(:)

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:49

Slmt9 schreef:
Wat raar dat DA’s niet komen. Hier onlangs enkel moeten doorgeven dat paard van koliek werd verdacht, een uur ervoor colosan heeft gehad en dat we het niet vertrouwen. DA was er binnen 20m.
Wat super klote TS :(:)


Ik ben gewoon bang dat de staleigenaar haar geïrriteerd gaat staan gedragen omdat ik zo graag de dierenarts erbij wil… ik heb enkel nu hoop dat hij het uithoudt tot vroeg in de ochtend zodat ik er een DA kan bijhalen.
Allesinds dierenartsen uit NL vinden het wel alarmerend na hun eens te bellen, maar ik woon in België

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:55

Als je de DA die spoeddienst heeft in jouw regio belt vinden ze dit niet alarmerend? Hoe vertel je het verhaal dan?

Want buikpijn is koliek. Kan soms wat milde krampen zijn wat binnen no time over is, maar het kunnen ook allerlei andere dingen zijn. Soms blijven paarden ook gewoon eten of tonen ze heel weinig signalen bij hele heftige problemen. Met dit soort dingen wil je liever 1x teveel betalen aan een bezoekje van de DA wat misschien toch niet nodig bleek te zijn dan 1x te laat. Net als met oogproblemen, daarvoor trek je ook altijd snel aan de bel.

Nouja, hopelijk valt het allemaal mee hoor, het kan inderdaad weinig zijn. Maar gezien het al een paar dagen speelt en je paard slecht eet, niet wil lopen en opgetrokken flanken heeft zou wat onderzoek fijn zijn. Hopelijk kunnen ze morgen snel komen!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 01:02

Celebi schreef:
Als je de DA die spoeddienst heeft in jouw regio belt vinden ze dit niet alarmerend? Hoe vertel je het verhaal dan?

Want buikpijn is koliek. Kan soms wat milde krampen zijn wat binnen no time over is, maar het kunnen ook allerlei andere dingen zijn. Soms blijven paarden ook gewoon eten of tonen ze heel weinig signalen bij hele heftige problemen. Met dit soort dingen wil je liever 1x teveel betalen aan een bezoekje van de DA wat misschien toch niet nodig bleek te zijn dan 1x te laat. Net als met oogproblemen, daarvoor trek je ook altijd snel aan de bel.

Nouja, hopelijk valt het allemaal mee hoor, het kan inderdaad weinig zijn. Maar gezien het al een paar dagen speelt en je paard slecht eet, niet wil lopen en opgetrokken flanken heeft zou wat onderzoek fijn zijn. Hopelijk kunnen ze morgen snel komen!


Teveel betalen is voor mij geen probleem, de staleigenaar en sommige dierenartsen die het niet alarmerend vinden wel. Ik ga er wakker van liggen tot in de ochtend, heb ondertussen een dierenarts gevonden die vroeg langs gaat komen, maar hoop dat hij goeie advies gaat hebben want heb al meegemaakt waar dierenartsen het TE extreem maken of zeggen dat er niks aan de hand is…

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:30

Jij als eigenaar beslist toch zeker zelf of je een DA laat komen of niet?! Niet je stalhouder! Of is het niet je eigen paard?