Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 04:02

cissy schreef:
Hoe gaat het nu met je paard, mocht vandaag naar huis toch?


Jaa, hij staat nu terug op stal.
Het gaat goed met hem, we moeten hem nu een supplement toedienen voor een maand en hij mag hooi tussen de 9-12kg.
Hij zag er veel beter uit en zo energiek!
Zijn stal is ook helemaal opgekuist en proper.
We moeten hem nog steeds af en toe monitoren en hij moet tot maandag rusten (enkel stappen) daarna mag hij terug beginnen werken en that’s it. :D


Ook iedereen bedankt voor de lieve berichtjes! <3

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:53

Wat een fijne update zeg!
Ik kan me zo voorstellen hoe blij en opgelucht jij bent maar je paard zal zich nu ook zoveel beter voelen *\o/*

silvia58

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:04

Super fijne update !
Echt goed gedaan ....toppie van jou +:)+ :D

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:21

Heel fijn TS! En de stal weer netje; dak ook weer heel? Hoop dat het nu de goeie kant op blijft gaan, goed geluisterd naar je paard/onderbuik-gevoel!!

pluisje88

Berichten: 8098
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:23

Wat was de reactie van de staleigenaar dat er toch wel degelijk wat aan de hand was?

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 12:53

pluisje88 schreef:
Wat was de reactie van de staleigenaar dat er toch wel degelijk wat aan de hand was?


“Ok” en mocht het haar eigen paard zijn dat ze dat niet nodig had gevonden om naar de kliniek te gaan

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 12:57

paars schreef:
Heel fijn TS! En de stal weer netje; dak ook weer heel? Hoop dat het nu de goeie kant op blijft gaan, goed geluisterd naar je paard/onderbuik-gevoel!!


Dank je!

Dak is niet gerepareerd omdat het “niet regent”
Wat ik ook heb opgemerkt is dat ze hem voor een tijdje op een paddock hadden gezet zonder een deftige drinkbak, terwijl de andere paarden een automatische hebben. (Mijn paard drinkt normaal gezien veel water…) dus daarop ga ik ook iets moeten zeggen..

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:58

Pff ik zou echt een andere stal zoeken.. Een eigenaar die zo laks is en je meerdere dagen niet verwittigd van afwijkend gedrag zou ik echt wakker van liggen. Koliek is harstikke link en het is super goed dat je toch bent gegaan. Zo'n reactie na dat ze het zelf onzin vond ik dan ook totaal ongepast..

Plus, van het weekend is hier in ieder geval weer regen voorspeld en daarna ook sneeuw.. Dat dak moet gewoon in orde zijn anders staat je paard straks weer in de koude drap. ;(

Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:01

Wat een nare reactie van je stalhoudster.
Ze heeft de basis voor jouw paard ook niet voor elkaar en schijnbaar boeit zijn welzijn haar ook niet. Dus ik zou zsm weg wezen daar. Dit keer is het goed afgelopen, maar wat als het nog eens gebeurd.
Mijn paard hebben ze ook van water ontzien zonder mijn medeweten. Heb hem halfdood op de kliniek moeten achterlaten. Dit soort stalhouders moet je ten allen tijde willen vermijden.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:04

Shushuzay24 schreef:
paars schreef:
Heel fijn TS! En de stal weer netje; dak ook weer heel? Hoop dat het nu de goeie kant op blijft gaan, goed geluisterd naar je paard/onderbuik-gevoel!!


Dank je!

Dak is niet gerepareerd omdat het “niet regent”
Wat ik ook heb opgemerkt is dat ze hem voor een tijdje op een paddock hadden gezet zonder een deftige drinkbak, terwijl de andere paarden een automatische hebben. (Mijn paard drinkt normaal gezien veel water…) dus daarop ga ik ook iets moeten zeggen..


Echt? Niet gerepareerd? Gaan ze het überhaupt wel doen dan? Want het stopt altijd wel met regenen.
En zonder water? Hmm, ik zou toch als de wiedeweerga een andere stal zoeken voor je paard.
Deze stalhouder is incompetent en laks en helemaal niet geïnteresseerd in het welzijn van paarden.
Nogmaals: wegwezen.
Succes met het vinden van een goede plek.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 06:16

Hey iedereen!

Ik heb een vraagje..
Ik merk op dat mijn paard niet meer wilt meestappen, ik haalde hem uit zijn stal en ging eventjes gaan wandelen met hem maar soms stopt hij zomaar en wilt hij niet verder stappen (hij blijft daar maar gewoon staan, geen indicatie van iets te zien dat eng lijkt ofzo.. gewoon staan)
Wanneer ik dan lichtjes trek aan de touw beweegt hij ook niet meer, dus nu trek ik echt zo hard dat hij beweegt, ik moest er een goeie 1-2min aan staan trekken..

Weet er iemand wat dit betekent?
Heeft hij terug last van koliek? Is hij moe? Heeft hij ergens pijn? Moet ik hem met rust laten? Want de kliniek zei dat hij moest bewegen, maar hij valt terug stil van draf naar stap en als we stappen heel snel naar staan en niks doen.

Ik ben echt bang dat hij zich niet goed voelt maar ik snap nu zijn gedrag dus echt niet meer, hij is van nature een heel relaxt paard en houdt ervan om te wandelen en werken (maar kan soms sloom zijn wat normaal is, niet overdreven sloom)

Maar nu is hij zo sloom…

Kan er iemand mij hiermee helpen? En of jullie er ervaring mee hebben van dit zulk gedrag?

Bedankt!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 06:25

Shushuzay24 schreef:
Hey iedereen!

Ik heb een vraagje..
Ik merk op dat mijn paard niet meer wilt meestappen, ik haalde hem uit zijn stal en ging eventjes gaan wandelen met hem maar soms stopt hij zomaar en wilt hij niet verder stappen (hij blijft daar maar gewoon staan, geen indicatie van iets te zien dat eng lijkt ofzo.. gewoon staan)
Wanneer ik dan lichtjes trek aan de touw beweegt hij ook niet meer, dus nu trek ik echt zo hard dat hij beweegt, ik moest er een goeie 1-2min aan staan trekken..

Weet er iemand wat dit betekent?
Heeft hij terug last van koliek? Is hij moe? Heeft hij ergens pijn? Moet ik hem met rust laten? Want de kliniek zei dat hij moest bewegen, maar hij valt terug stil van draf naar stap en als we stappen heel snel naar staan en niks doen.

Ik ben echt bang dat hij zich niet goed voelt maar ik snap nu zijn gedrag dus echt niet meer, hij is van nature een heel relaxt paard en houdt ervan om te wandelen en werken (maar kan soms sloom zijn wat normaal is, niet overdreven sloom)

Maar nu is hij zo sloom…

Kan er iemand mij hiermee helpen? En of jullie er ervaring mee hebben van dit zulk gedrag?

Bedankt!


Hij laat zich gewoon mooi aaien, kijkt wat rond, ruikt aan dingen en eet goed, maar hij kijkt mij aan alsof het hem niet boeit om te stappen… hij lijkt ook niet ongerust, eerder rustig maar wilt niet stappen..
hij kan soms heeeel mooi vooruit meestappen, maar na 10min is hij dan heel sloom en stopt hij zomaar…

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 06:32

Shushuzay24 schreef:
Shushuzay24 schreef:
Hey iedereen!

Ik heb een vraagje..
Ik merk op dat mijn paard niet meer wilt meestappen, ik haalde hem uit zijn stal en ging eventjes gaan wandelen met hem maar soms stopt hij zomaar en wilt hij niet verder stappen (hij blijft daar maar gewoon staan, geen indicatie van iets te zien dat eng lijkt ofzo.. gewoon staan)
Wanneer ik dan lichtjes trek aan de touw beweegt hij ook niet meer, dus nu trek ik echt zo hard dat hij beweegt, ik moest er een goeie 1-2min aan staan trekken..

Weet er iemand wat dit betekent?
Heeft hij terug last van koliek? Is hij moe? Heeft hij ergens pijn? Moet ik hem met rust laten? Want de kliniek zei dat hij moest bewegen, maar hij valt terug stil van draf naar stap en als we stappen heel snel naar staan en niks doen.

Ik ben echt bang dat hij zich niet goed voelt maar ik snap nu zijn gedrag dus echt niet meer, hij is van nature een heel relaxt paard en houdt ervan om te wandelen en werken (maar kan soms sloom zijn wat normaal is, niet overdreven sloom)

Maar nu is hij zo sloom…

Kan er iemand mij hiermee helpen? En of jullie er ervaring mee hebben van dit zulk gedrag?

Bedankt!


Hij laat zich gewoon mooi aaien, kijkt wat rond, ruikt aan dingen en eet goed, maar hij kijkt mij aan alsof het hem niet boeit om te stappen… hij lijkt ook niet ongerust, eerder rustig maar wilt niet stappen..
hij kan soms heeeel mooi vooruit meestappen, maar na 10min is hij dan heel sloom en stopt hij zomaar…


Als jij in een bouwval woont dan zou je ook geen zin hebben om te wandelen denk ik.
Meet zijn temperatuur eens op, kan zeker zijn dat hij mede sloom is door koorts.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 06:41

imaudy schreef:
Als jij in een bouwval woont dan zou je ook geen zin hebben om te wandelen denk ik.
Meet zijn temperatuur eens op, kan zeker zijn dat hij mede sloom is door koorts.


Zijn temperatuur is recent gemeten en is normaal, heeft geen lopende neus of hoest niet, hij draagt ook een dikke deken op stal, nu staat hij op een drogere stal en die ze vaker uitmesten en opstrooien.
Hij eet ook goed, maar hij is niet meer zo energiek sinds hij terug is van kliniek…
Daar zag je dat hij graag wou bewegen, nog geen 4 dagen en hij gedraagt zich raar

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 06:56

Wat is recent gemeten? De temperatuur kan in korte tijd veranderen. Heb bij mijn pony wel eens 2 hele graden verschil gemeten binnen een aantal uur.
Als hij zich raar gedraagt is het niet goed. Als hij nou op ziin gemakje eens rondkijkt met een kop van ga zelf maar wandelen dan is het wat anders.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 07:11

imaudy schreef:
Wat is recent gemeten? De temperatuur kan in korte tijd veranderen. Heb bij mijn pony wel eens 2 hele graden verschil gemeten binnen een aantal uur.
Als hij zich raar gedraagt is het niet goed. Als hij nou op ziin gemakje eens rondkijkt met een kop van ga zelf maar wandelen dan is het wat anders.



Hij kijkt niet zielig ofz..

Ik nam hem van de weide en hij liep heel mooi mee, heb hem slobber gegeven, at dit op en nog altijd heel energiek. Daarna hem even gekuist en in de stapmolen gezet, hem terug op de weide gezet in de late middag haal ik hem opnieuw van de weide (nog steeds energiek…) daarna zet ik hem even in zijn stal zodat hij hooi kan eten, heb hem wat gekuist en ben zo gaan wandelen, maar direct merkte ik op dat hij niet veel zin had, nog geen 4 stappen en je voelt aan hoe sloom hij is, hij stond daarna letterlijk gewoon soms eens stil.
Mijn paard is echt een puppy’tje normaal gezien en is altijd rustig maar energiek en wilt altijd werken, wat ik doe aan de hand doet hij ook, maar dit keer koos hij ervoor om zelf te stoppen, hij is echt een van de liefste en is van niks bang is zeer gefocust zou nooit zomaar iets doen gelijk nu… dus ik weet dat er iets mis is want hij stopt kijkt wat naar mij daarna kijkt hij naar iets anders ruikt hij wat, ik denk van hmm misschien wilt hij wat rusten? Dat is hem ook niet want op terugweg wilt hij dan wel stappen maar weeral heel sloom enkel dan stopt hij niet.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 07:12

imaudy schreef:
Wat is recent gemeten? De temperatuur kan in korte tijd veranderen. Heb bij mijn pony wel eens 2 hele graden verschil gemeten binnen een aantal uur.
Als hij zich raar gedraagt is het niet goed. Als hij nou op ziin gemakje eens rondkijkt met een kop van ga zelf maar wandelen dan is het wat anders.


Ik zal hem dan straks opnieuw meten

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:02

Even overleggen met de kliniek?

Phonix
Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:08

Staan er veel gras op de weiden? Zou kunnen klinken als maagzweren. Daar kunnen ze ook koliek van krijgen.

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:12

Denk dat je de volgorde ook moet aanpassen: altijd eerst beweging geven en daarna eten. Dat kan mss ook uitmaken.
Zijn maag/darmen zijn mss nog gevoelig en daarom extra belangrijk dat hij na het bewegen kan eten en dit rustig kan worden verwerkt.

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:21

Shushuzay24 schreef:
dus ik weet dat er iets mis is want hij stopt kijkt wat naar mij daarna kijkt hij naar iets anders ruikt hij wat,
staat dan hij te flemen?

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:37

Dingen waaraan je kan zien dat een paard pijn heeft. Flemen, likken en kauwen. (Zonder dat ze eten hebben)

Kan ook zijn dat hij even moet bijkomen van de kliniek en alles.

Kidde
Berichten: 3464
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:41

Ik zou persoonlijk even telefonisch contact opnemen met de kliniek om het even te bespreken. Zij kunnen het toch het beste beoordelen :)

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:42

Shushuzay24 schreef:
pluisje88 schreef:
Wat was de reactie van de staleigenaar dat er toch wel degelijk wat aan de hand was?


“Ok” en mocht het haar eigen paard zijn dat ze dat niet nodig had gevonden om naar de kliniek te gaan

:oo :oo Jezus, nul kennis dus van paarden. :\

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 08:45

paars schreef:
Denk dat je de volgorde ook moet aanpassen: altijd eerst beweging geven en daarna eten. Dat kan mss ook uitmaken.
Zijn maag/darmen zijn mss nog gevoelig en daarom extra belangrijk dat hij na het bewegen kan eten en dit rustig kan worden verwerkt.


Dat deed ik vroeger want ik dacht dat paarden pas +-3uur na hun eten mochten werken, maar later zag ik dat hij wat last had van zijn maag en heb ik advies gevraagd van iemand anders en die zei dat het beter is om eerst eten te geven en daarna te werken omdat hij waarschijnlijk meer maagzuur had. Hij lijkt niet veel anders dan toen ik zag niet echt verschil..
Maar ik denk ook dat het misschien best is om hem terug te laten werken en daarna eten te geven of 2-3uur na zijn eten te wachten en dan zo te werken.

Maar zal het eens bespreken met de kliniek!