Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 21:32

Aangezien ik zelf door de opties heen ben met zoeken naar de oorzaak, en ook de DA door zijn ideeën heen is, vraag ik me af of iemand dit herkent?

Juli 2022 heb ik een fell pony gekocht, dat het een projectje was wist ik. Hij had zomereczeem en zat onder de kapotte plekken (hoofd, oren en lijf). Het verschil voor hem zou de huisvesting zijn, want bij mij gaan de paarden s'nachts op stal.

Ook de dekens die hij had leken en deel van het probleem. Hij zweette er snel onder en met kroelen gaf het wonden/brandplekken. Dus overgestapt op een Rambo Sweet Itch Hoody en een vermaakte Harry's horse voor de hele hete dagen.

Hij kreeg zijn eigen box, 's nachts op stal met overdag lekker buitenlopen in de paddock en rijbak en 2x per dag weidegang met graasmasker. Met 3 weken had ik hem jeukvrij (pavo vital, pavo care for life handje, finecto+ en evt subli omega 3-6-9). En toen genazen ook alle wonden en groeide een deel van zijn manen terug.

Tussendoor ook astmatische aanvallen gehad (ventipulmin, en nog n poedertje gehad), toen ging het weer beter. Nog een paar keer gehad, leek niet tegen droog hooi te kunnen. Lange tijd geweekt gevoerd (inmiddels is hooi van kleine baaltjes en stro ook geen probleem, toen wel)

MAAR.... in februari 2023 begon hij aan zijn oksels te bijten. Dus opzoek naar de oorzaak!!! Was er iets veranderd, nee eigenlijk niet en muggen waren er ook nog niet. En hij stond onder een regendeken met een vliegenhals. Dus maar een borstbeschermer gemaakt met kappen waardoor hij niet in zn oksels kon komen. En dat leek te herstellen... en zo sukkelde we de zomer in.

En ging mn merrie dekken. Dus beide paarden op de monnikspeper gezet en probleem verholpen.

MAAR... toen begon meneer ook in zijn borst te bijten. En ging schuren in de stallen (standaard boxwanden met tralies) en hij schuurt net zo lang totdat hij door dekens heen helemaal open ligt.
Zowel zijn hoofd, borst als zijkant heeft allemaal al open gelegen. En dan moet je wel denken aan dat echt zn halve hoofd roze is, of er plekken tot 30 cm zijn. Even zonder deken en 5-10 minuten in stal, omdat ik de DA uit liet en beide schouders waren kapot.

In het najaar een dikke canvas deken met wol gevoerd en helemaal voorzien van nylon voering zodat hij moeilijker zichzelf kapot kan bijten. Maar ook daarmee is het hem nu gelukt en anders schuurt hij net zolang tot er iets stuk is (daarna word het schuren dan weer iets rustiger)

Nu had ik de hoop dat het met de vorst wellicht over zou gaan. Maar helaas nu net zolang op dezelfde plek gebeten in zijn oksel dat hier door het gniepen (vastpakken deken en trekken) er weer een wond van 15x15 cm zit.

Wat hebben we allemaal gedaan:

Bloedonderzoek algemeen (zeer mooie waarde, leverwaarde ook goed)
geen luizen
geen mijten (2x dectomax gespoten, 1e keer hielp goed, 2e x weinig verschil en behandeld met byemite, stallen ook behandeld)
geen schimmel (ewassen met imaverol)
niet op het gras (geen verschil)
alleen hooi van kleine baaltjes (geen verschil)
alleen hooi uit plastic (geen verschil)
andere vitamine korrel (geen verschil)
geen pavo care for life (geen verschil)
geen monnikspeper (geen verschil)
geen finecto (geen verschil)
geen omega 369 (geen verschil)
geen fytolyn slobber mash (geen verschil, oa om poeders in te doen)
geen stro (geen verschil)
geen zaagsel (geen verschil)
geen vlas (geen verschil)

Antihistamine tabletjes ook geprobeerd io DA geen groot verschil
Prednison leverde iets verlichting op, maar geen groot verschil
Pijnstillers (buut) ook geen groot verschil (om reactie op pijn uit te sluiten)

ivm zwaluwen in stal, de stallen ook gereinigd voor rode bloedluis.
rieten matten boven de stallen (oude kippenschuur al jaren niet in gebruik) verwijderd (komt volgend jaar geheel nieuw dak op)

getest voor PPID > was positief, niet heel hoog, dus op 1 pil prascend, controle nog te hoog nu 1,25 tablet)

Ze hadden bij de DA wel recent een lezing gehad over PPID waarbij een paard zichzelf idd beet en schuurde door de PPID. Alleen de dosering van 1,25 tablet is wel al hoog voor een C pony van 1.33m.

Wat zie ik over het hoofd!!!.

Huidig management:
- 'snachts op stal
- overdag inloop in de 3 stallen met uitloop in de paddock met 2 soortgenootjes
- weidegang 2x per dag met graasmasker (nu al 3 weken niet ivm te natte wei en vorst)
- smorgens: Hooi, 2 pavo maatbekers slobber mash met magnesiumcitraat, daarna 2 stukjes wortel met pracend pil erin.
- smiddags: plukje hooi / af en toe wilgentak
- savonds: hooi met Pavo vital, handje pavo care 4 life en pavo maatbekertje omega 369, monnikspeper
- training: momenteel niet ivm nattigheid en vorst. Maar anders recreatief longeren, rondje buiten of rondhobbelen met mijn zoontjes.

Hooi is zelf gehooid van de winter veel kleine baaltjes gevoerd en nu grote balen in plastic (droog hooi).
Weide zijn alleen bemest met speciale kunstmest voor paarden weides. Er staan diverse kruiden in de weides (oa paardenbloem, smalle weegbree, kamille). Ik controleer veel op (klein)kruiskruid en biggenkruid en ander giftig kruid. En ook zuring word meerdere malen per jaar uitgestoken.

Hij gaat tijdens het bijten of schuren ook helemaal in een soort trance en gaat maar door. Zelfs als hij vaststaat kan hij het niet laten om in zijn borst te bijten en is het lastig om als hij aan het bijten is hem te laten stoppen. Zelfs tijdens het longeren of wandelen probeert hij soms te bijten. Het lijkt erop of het een soort dwangmatig is.

Hij is vriendjes met de andere 2 en kroelt ook met hen. Hij is ook de baas, als hij een box inloopt en wil dat de ander vertrekt, dan gebeurt dat ook.

Wie o Wie weet waar ik het nog zoeken moet.
Laatst bijgewerkt door BenI op 12-01-24 22:05, in het totaal 6 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:36

Imo heb je twee keuzes, op hogere dosis prascend zetten om te kijken of het dat is of laten hemelen want dit is geen leven.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:41

Heb je al eens geprobeerd om hem in de winter zonder deken te laten?

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:45

Heb je bloedonderzoek laten doen? Paarden kunnen ook jeuk krijgen van leverproblemen. Daar zou je nog naar kunnen laten kijken.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 21:47

We gaan idd maandag overleggen met de DA over de dosis. Hij heeft nu 2 weken deze dosis en ik hoopte op verbetering, die leek er ook te zijn, aangezien alle plekken nu weer mooi genezen. Maar helaas nu dus weer een nieuwe erbij.

Er lijkt ook wel een soort golf beweging in te zitten, want als hij weer bijna heel is, maakt hij zich weer stuk.

Ik hoop eigenlijk nog een oplossing te vinden, heb al vaker afscheid genomen van mijn paarden of ponys (ook al jonge) omdat ze niet pijnvrij waren. En ook in dit geval zal ik als er geen oplossing komt, doen wat voor hem het beste is.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 21:48

Koper schreef:
Heb je bloedonderzoek laten doen? Paarden kunnen ook jeuk krijgen van leverproblemen. Daar zou je nog naar kunnen laten kijken.


Ja leverwaarde zijn meegenomen in het bloedonderzoek en waren geen afwijkingen in te zien.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 21:51

Wintu schreef:
Heb je al eens geprobeerd om hem in de winter zonder deken te laten?


Zodra ik de deken af doe om hem te borstelen begint hij te bijten en bijt net zolang totdat het stuk is. Dus helaas kan dat niet.

Ik heb hem in de zomer op het heetst van de dag wel zonder deken gehad, maar dan moest hij zijn graasmasker op zodat hij zichzelf niet kon bijten.

Maar dat wil ik nu niet doen, omdat het graasmasker geen frustratie op moet leveren, ik wil graag dat hij hem graag om wil als hij naar de wei mag. En ik ben dan bang als ik hem te lang zonder toezicht daarmee laat dat hij in de stal zijn hoofd ermee kapot gaat schuren.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:49

De opties waar andere mee komen:

> allergie onderzoek (wel al eliminatie gedaan van dingen waar we invloed op hebben zoals strooisel) (ook wasmiddel uitgesloten door vliegendekens met groene zeep te wassen).
> Phytonics Hypo Balance (krijgt nu wel weer wat monnikspeper)
> Prascend een ander medicijn proberen pergolide / pergosafe
> Pavo als oorzaak (wel al eliminatie dieet gedaan en andere soorten geprobeerd).

Geef het gerust aan als je ervaring hebt met een van deze opties.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:02

Jeuk is altijd zo vervelend, zeker als je de oorzaak niet kan achterhalen.

Hoe zien de plekken eruit? Voel je wellicht onder de vacht al kleine bultjes, korstjes of iets dergelijks? Is het over zijn hele lijf of specifieke plekken?

Mijn paard begon ook met bijten van de oksels. Breidde zich steeds verder uit. Open wonden overal op haar lichaam. Ik heb een bioptie (met een soort appelboortje hebben ze een stuk huid en diepere laag genomen en laten onderzoeken) laten doen, waar een soort auto immuunziekte uit kwam. Uiteindelijk met een periode best een flinke dosis prednison om het rustig te krijgen. Bij mij de oorzaak achterhaalt, ze leek te reageren op contact met spullen. Dus dekjes, singels, dekensingels, dekens etc. Dat kon al na 15 min ontstaan als ze iets op had. Gelukkig daarna nog heel wat jaren zonder medicatie kunnen leven.

Overigens is het bij haar ontstaan na haar eerste rhino enting waar ze erg ziek van is geweest. Nooit kunnen aantonen, maar ik weet het bijna zeker.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:33

Ik verwacht dat dit monnikspeper is. Ik ben kruidengeneeskundige voor dieren. Langdurig “peper”, dus hitte inbrengen kan dit tot gevolg hebben.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 01:28

Je voelt niet van te voren al plekken of korstjes.
En ook op de huid is niets te zien.

Het is wel over het hele lijf, de meeste kapotte plekken maakt hij op zij hoofd borst en schouders.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 01:32

Horseloverl schreef:
Ik verwacht dat dit monnikspeper is. Ik ben kruidengeneeskundige voor dieren. Langdurig “peper”, dus hitte inbrengen kan dit tot gevolg hebben.


Het vreemde is alleen dat het begon voor hij monnikspeper kreeg ivm dekken en hij de hele zomer periode dit ook niet gekregen heeft ivm bezig met zoeken naar de oorzaak.

We zullen het weer ns weglaten om te kijken of het dan verbeterd.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:55

Hoelang laat je producten weg om te zeggen of het verbetering geeft of niet?
Kun je hem eens van alle brok etc afhalen (prascend in water verdunnen en zo in z'n mond spuiten)?

De reactie van BigOne klinkt heel cru maar als iemand die nogal eens allergische jeuk reacties heeft: jeuk is echt de hel. Je wordt mentaal ook helemaal knetter gestoord.

Kun je hem niet eens door een holistisch iemand na laten kijken? I mean, na zoveel hopeloze pogingen is het het proberen waard.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 02:11

Ik heb ooit eens een pony op mijn pensionstal gekregen met het verhaal dat hij zichzelf sloopte op stal. Hij beet zichzelf helemaal stuk en dierenarts konden niks vinden.

Hij is toen bij mij gebracht zodat hij 24/7 buiten kon lopen en het gedrag is nooit meer terug gekomen. Ik heb het gedrag ook niet gezien..

Moet wel eerlijk bekennen dat hij er gezond uit zag en geen plekken had toen hij bij mij aan kwam..

Monnikspepper schijnt inderdaad slecht te wezen voor bepaalde organen..

Laat je ook de waardes van je hooi checken? Misschien zit daar wel. Mega hoog suiker of eiwit gehalte in?

En al eens geprobeerd om al het voer en poeders weg te laten en hem puur en alleen hooi te geven? En dat eens 2 maanden aankijken..

Je zou nog een goede detox Kuur kunnen geven, door bijv. De. Slobber van vitalbix (suiker vrij en verkopen kleine zakjes) en hem dan daarna helemaal van de brokjes/sublementen af. Puur alleen hooi, waarvan je de waardes weet..

Maar het klinkt eerlijk gezegd meer als aangeleerd gedrag.. En dat eruit trainen is waarschijnlijk bijna niet te doen.

Doet hij het ook als er geen mensen in de buurt zijn?
En buiten in de kudde doet hij het dan ook?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 02:50

Zeker een allergietest laten doen.
En kun je in de voeding naar volledig graanvrij? Helemaal terug naar de basis.
Heb je je hooi laten analyseren?

Is er recent een wormenkuur, enting of zandkuur/psyllium gegeven?

En is het een optie om prascend rectaal te geven?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:27

Licht allergie? Zonneallergie?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:37

dat in de borst bijten doen sexueel gefrustreerde ruinen of hengsten ook.
dan is het een afwijkend gedrag….monnikspeper zou dan niet mijn eerste keus zijn,maar meer omgevingsfactoren aanpassen.
zou zeker kijken. of je daar in iets kunt.
eventueel andere omgeving, misschien doet hij het juist veel en veel beter in een grote groep met veel ruinen waarin hij zijn energie goed kwijt kan.
hij kan gewoon totaal niet op zijn plek zijn bij jou,verveling. te weinig uitdaging.
wat ook kan is gezien de voeding is dat je toch winst behalen kunt om hem juist hoger in goed opneembaar eiwit te zetten.
en niet allemaal,maar ik heb er zeker heel goede resultaten van gezien met huid
problemen…vaak is er de neiging om met eczeem ze maar sober te gaan voeren,maar juist huidproblemen hebben meer nodig om te herstellen.


moeilijk om er achter te komen wat het is.

oh ja, kijk eens wat er gebeurd als je hem echt aan het werk zet.
dus niet even longeren of boshobbelen met kinderen,maar echt goed werken, lekker zweten, goed trainen en dat hij echt goed uitgedaagd word. dat je na training een moe en tevreden pony heb t staan?
ik ben heel benieuwd of hij daar van op knapt

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 09:58

Dat jeuk heel erg is weet ik uit ervaring, ik ben zelf leverpatient. Daarom ook al overlegd of humane jeuk medicatie zou kunnen helpen.

Alle voer die hij krijgt is graanvrij en laag in suiker en zetmeel ivm de zomereczeem.
Krijgt ook geen appels of ander snoep. Al mijn paarden worden wat dat betreft sober gevoerd, gaan geen kilo’s in.

Als we iets weghaalde is dit 1 tot 2 maanden gedaan.

We hebben ook een periode niets gegeven dan alleen hooi en gras en dit gaf geen verschil.

De prascend met water geven in de mond durf ik niet aan, er is bekend dat het heen vies is en dat ze kunnen stoppen met eten. Nu verstop ik hem in een stukje wortel en blijft hij ook eten.

Hij staat bij ons aan huis en kwam van 24/7 buiten met 1 pony’tje. Staat nu alleen ‘s nachts op stal en hele dag lekker buiten.

Hij doet het zowel binnen als buiten of je in de buurt bent of niet.

Zandkuur ligt klaar, die gaan we geven.
Hij is ontwormt.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:05

Ik heb een keer een soortgelijk verhaal gehoord van een paard dat ook pavo vital kreeg. Nu weet ik niet zeker of dat de echte trigger was, maar nadat dat paard dat niet meer kreeg, verdween de jeuk ook. Wellicht is dat nog het proberen waard?

Sterkte met je pony, dit is niet leuk om te zien.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:08

Wanneer is hij ontwormd en is de laatste zandkuur gegeven?
Ik heb er hier 1 die extreem begon te schuren. Bleek allergisch te zijn voor o.a. weegbree en dus heel heftig te reageren op de psylliumkuur (afkomstig van plant uit de weegbreefamilie). Die krijgt nu dus lijnzaad als zandkuur.

Elke disbalans in de darmen kan zorgen voor een overreactie van het immuunsysteem dat dan bijvoorbeeld weer jeuk kan veroorzaken. En dat hoeft maar een klein ingrediënt te zijn.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:18

lies_sparkle schreef:
Ik heb een keer een soortgelijk verhaal gehoord van een paard dat ook pavo vital kreeg. Nu weet ik niet zeker of dat de echte trigger was, maar nadat dat paard dat niet meer kreeg, verdween de jeuk ook. Wellicht is dat nog het proberen waard?

Sterkte met je pony, dit is niet leuk om te zien.


Hierop inhakend, mijn ervaring is ook van pavo dat ze erop kunnen gaan schuren. 1 van mijn vorige paarden had binnen een week kale plekken op zijn hoofd en zijn voorpluk afgeschuurd door pavo. Sindsdien later nog een keer geprobeerd te geven maar een andere uitvoering en toen begon het meteen opnieuw, dus sindsdien komt dat er hier niet meer in.

Verder heb ik geen idee, maar wil je veel sterkte wensen en hoop dat je snel iets vind!

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:28

Misschien heel dom/raar gedacht , maar omdat ik lees dat het ook nog wel hormoon gerelateerd kan zijn, ivm gaan dekken en zo. Is er gekeken of hij echt goed ruin is en geen klophengst ?

jolu
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:35

Bloedonderzoek doen en testen op allergieen ms.
Stoppen met alles geven en alleen hooi en kijken wat uit de test komt en gericht kijken naar voer.
Dit komt van binnen uit, helaas ook ervaring .
Je mag mij pb doen evt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:50

Ik volg, we hebben er ook een met ZE die vrij extreem kan zijn..wel wat minder dan die van jou.

-Is er al gekeken of hij geen mijten op het lijf heeft? dmv huidbiopten?
-Dat dekken vind ik raar..ik vraag me ook af of het geen klophengst is?
-Zijn er allergie testen gedaan? lijkt mij ook belangrijk.

In februari beginnen ze ook vaak te verharen wat ook jeuk geeft en een trigger kan zijn voor bijt gedrag. Het kan ook echt extreme ZE zijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:10

Jeuk wordt dubbel zo erg door warmte, dus ik zou die dekens er per direct af laten.
Eventueel een spuit langwerkende cortisone geven en zien hoever je daarmee komt.
Als niks helpt, zal hemelen de enige dierwaardige optie zijn helaas.
Dit is geen leven voor paard en mens.

Als allerlaatste probeersel bij andere paarden 24/7 op weilanden laten lopen als dat enigszins een mogelijkheid is.
Geen gedoe aan zijn lijf, geen stal, geen paddocks... gewoon 24/7 paard kunnen zijn tussen soortgenoten.
Maar het moet uiteraard binnen de mogelijkheden liggen.