Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:22

Zo werkt het dus niet bij zomerecxemers he...

Daar zijn goede ecxeemdekens juist enorm belangrijk.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:31

Ik zou echt een hele periode het krachtvoer en vitamines helemaal weg laten.
Als hij goed hooi krijgt kan hij het daar mee redden.
En heb je al eens geprobeerd om (gedeeltelijk ) te scheren? Zeker in combinatie met een deken kan het gaan broeien.
Als alles niet helpt zou ik toch eens bv naar laarakkers gaan die bekijken het toch van een andere kant.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:45

Bedankt voor alle reacties.

Dat het aan de pavo ligt hebben we al uitgesloten hij heeft langere tijd andere soorten gehad zonder resultaat.

Reactie op psyllium is het niet, heeft bij mij nog geen kuur gehad.

Zonder brok en toevoegingen is ook al gedaan zonder resultaat.

24-7 op de wei is geen optie ivm dan grote kans op hoefbevangenheid. Daarom nu ook graasmasker en beperkte weidegang ivm zomereczeem.

Scheren zou een optie zijn als hij een dikke vacht heeft, maar op zijn benen na zit hij heel dun in het haar. Als het warmer is krijgt hij alleen een speciale borstbeschermer op en dunnere deken. Ik let heel erg op de temperatuur.

Klophengst ga ik overleggen met de DA. Maar toont verder geen hengstengedrag. Dekt ook sinds de zomer al niet meer. (Ook zonder monnikspeper niet).

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:23

En de kwaliteit van je hooi?
Mijn oude pony heeft ook ooit een hele heftig allergische reactie gehad op iets in het hooi. Na prednisolon (een dubbele kuur) was het over.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 12:34

Het hooi is van eigen land en mooi droog en stof en schimmel vrij. Weten precies wat erin zit. We houden ook altijd rekening met moment van maaien en tempratuur ivm suikers.
Mijn paarden zijn ook erg kieskeurig en laten het staan als de kwaliteit hun niet zint.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:40

Misschien is de kwaliteit van je hooi gewoon té goed dan en is hij gebaat bij heel arm droog hooi.
Graszaadhooi met weinig voedingswaarde bijv.

Wat betreft de prascend. Ik zou het afbouwen en ermee stoppen. Stress verhoogt de acth waarde en dit paardje staat 24u onder stress, dus zou mij niet verwonderen dat de verhoging daardoor komt.
Daarbij komt nog dat het duidelijk niet helpt, veel geld kost en de dosering die hij nu al krijgt uitzonderlijk hoog is.

moos1984

Berichten: 115
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:09

Onze Tinker is gevoelig op suiker. Wortel is een enorme trigger voor jeuk bij haar zelfs 1 stukje. Wellicht de wortel weglaten en vervangen door komkommer? Bij ons gaat dat wel goed.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:22

Elisa2 schreef:
Zo werkt het dus niet bij zomerecxemers he...

Daar zijn goede ecxeemdekens juist enorm belangrijk.


Ik heb het niet over ekzeemdekens maar over die dikke canvas deken in het najaar.
Toen waren het best aangename temperaturen. Zeker voor ongeschoren paarden en al helemaal voor Fell ponies.
Citaat:
In het najaar een dikke canvas deken met wol gevoerd en helemaal voorzien van nylon voering

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:34

Citaat:
Hij gaat tijdens het bijten of schuren ook helemaal in een soort trance en gaat maar door. Zelfs als hij vaststaat kan hij het niet laten om in zijn borst te bijten en is het lastig om als hij aan het bijten is hem te laten stoppen. Zelfs tijdens het longeren of wandelen probeert hij soms te bijten. Het lijkt erop of het een soort dwangmatig is.


je hebt nog niet op mij gereageerd,maar ik denk dat je het hier in moet zoeken.
ik heb wat links er bij gezet met info hier over.
in nederland helaas weinig info,maar het komt vaker voor.

https://horsesport.com/magazine/health/ ... drome/amp/
https://horsesidevetguide.com/drv/Obser ... -or-chest/
https://horseandrider.com/how-to/horse-bites-26634/
https://horseroots.com/why-does-my-hors ... his-chest/

via google kun je nog wel meer info vinden. zou dus bezig gaan met zijn stress.
en van stress kunnen ze ook gaan schuren.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:45

Ik las toevallig iets over nekwormen bij paarden.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:02

Nekwormen even opgezocht, dan zou hij meer jeuk aan de manenkam moeten hebben en dat heeft hij niet.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:11

[quote="ellepel]

via google kun je nog wel meer info vinden. zou dus bezig gaan met zijn stress.
en van stress kunnen ze ook gaan schuren.[/quote]

Dit had ik idd ook gevonden.
Alleen kan ik nog geen oorzaak vinden voor evt stress. En ook als ik terug denk naar februari toen hij begon niet. Het wisselt heel erg.

Verslaafd aan de endorfine die erbij vrijkomt heb ik ook aan gedacht. Maar een oplossing daarvoor lijkt er niet te zijn.

Hij doet niet weven of kribbenbijten of ander stereo typ gedrag. Loopt eigenlijk de hele dag een beetje rond stalletje in en uit om wat te knabbelen, te knabbelen aan een takje. En schoftje krabbelen met de andere.
Is ook vrolijk komt bij je kijken als je op stal bent en een knuffel halen. En z’n vacht glimt ook enorm.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:25

Gombal schreef:
Misschien heel dom/raar gedacht , maar omdat ik lees dat het ook nog wel hormoon gerelateerd kan zijn, ivm gaan dekken en zo. Is er gekeken of hij echt goed ruin is en geen klophengst ?



Deze gedachte speelde ook in mijn hoofd.
Van verstoring in de hormoonhuishouding kan je paard ook helemaal van slag zijn.
Maar als je dat na zou willen laten kijken, zou ik wel gaan voor de AMH test gaan. Deze kijkt niet naar 1 specifiek hormoon, maar naar de (dis)balans tussen diverse hormonen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:26

Elisa2 schreef:
Zo werkt het dus niet bij zomerecxemers he...

Daar zijn goede ecxeemdekens juist enorm belangrijk.

Die van mij had het ernstig en dat is een heel eind minder geworden sinds hij aanzienlijk is afgevallen. Hij had normaal de groeven in zijn manen (nu ja, die had ie niet meer) staan en staart was model pleeborstel. Ik denk ook dat bij eczemers, iig bij tinkers, nog wel eens winst te behalen valt in het verliezen van wat gewicht.

Die van mij voer ik dieetmix van subli, Pavo kreeg hij enorm jeuk van, ongeacht welke soort. Dieetmix is graanvrij en laag in zetmeel en suikers.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:30

BenI schreef:
[


Dat jij de oorzaak niet herkent, wil niet zeggen dat ie geen stress heeft? Zou het iig niet zo snel verwerpen, de jeuk komt ergens vandaan namelijk en al het andere is het volgens jou ook niet. Dus misschien naar sommige dingen toch nog eens wat kritischer kijken?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:10

Een tip in de goede richting heb ik niet voor je, je hebt al zoveel geprobeerd, daar heb ik echt bewondering voor!

Ik las wel een tip van een cortisonen injectie, dat zou ik in jou geval niet doen. Een belangrijke bijwerking van die injectie is hoefbevangenheid, en dat is bij een pony met PPID vragen om nog meer problemen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:27

Wintu schreef:
Dus misschien naar sommige dingen toch nog eens wat kritischer kijken?


Wat zou er volgens jou nog kritischer bekeken kunnen worden?

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:52

BenI schreef:
Wintu schreef:
Dus misschien naar sommige dingen toch nog eens wat kritischer kijken?


Wat zou er volgens jou nog kritischer bekeken kunnen worden?

Of die misschien toch ergens stress vandaan haalt, voer nog eens bekijken of daar toch niet ergens winst te behalen valt of een warme canvas deken met voor een paard fijne temperaturen toch misschien niet fijn is voor m. Kleine dingetjes misschien, maar het zijn de enige knoppen waar we dagelijks aan kunnen draaien, waar we het me mee moeten doen. Dus het blijft finetunen.
Bedoel het niet aanvallend hoor, ik heb zelf een eczemer, hoe vaak ik wel niet aan dezelfde knoppen gedraaid heb en soms was er toch nog winst te behalen. Zo zit in Pavo verhoudingsgewijs toch best veel zetmeel en suiker, nooit fijn voor een jeuker/eczemer. Meer arbeid/uitdaging, misschien verveelt ie zich. Noem het maar.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:19

Pandora2 schreef:
Ik heb het niet over ekzeemdekens maar over die dikke canvas deken in het najaar.
Toen waren het best aangename temperaturen. Zeker voor ongeschoren paarden en al helemaal voor Fell ponies.


Het is duidelijk dat jij geen paard hebt met extreme jeuk. Deken af = paard meteen tot bloedens aan toe open. Ja, ze zullen dan vast minder schuren omdat het pijn doet, maar dat bewust laten gebeuren is natuurlijk geen optie.


TS: Pfoe wat een lastig verhaal! Hoeveel verlichting gaf de prednison? Wat is de maximale dosering prascend die hij mag hebben? Hoelang krijgt die het in totaal? Het kan even duren door je duidelijk klinische verbetering ziet.

Heb je al eens een allergietest besproken met je dierenarts? Dit kan na het geven van prednison wel weer pas na een aantal weken, maar bijvoorbeeld een Artuvetrin heeft uitgebreide onderzoeken. Dat lijkt me niet zo misplaatst in jouw geval. Ik had het zelf wel gedaan.

Kan je de borst scheren? Hij hoeft niet warm aan te voelen, maar het haar kan toch jeuk opwekken.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 19:25

Pony is in september getest op ppid en heeft sinds oktober de prascend. Het is daarmee wel iets verbeterd, maar nog niet weg.

De jeuk bestond al toen hij nog geen 2 wortel stukjes kreeg.
Komkommer ook geprobeerd, dit eet hij niet. Appel dan weer wel.
Na wortel of appel neemt het ook niet toe.
Ze krijgen bij mij eigenlijk geen appels of wortels, nu dus alleen ivm de pillen.

Zijn hoofd is weer bijna helemaal zwart en komt het haar ook al weer terug. Ook de plekken op schouders genezen goed. Maar aangezien deze cyclus al meerdere malen geweest is, vraag ik me altijd af hoelang het weer heel blijft.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:29

Ik heb gelezen dat je op mijten hebt laten zoeken door de d.a., maar rare vraag, maar heb je laten testen speciaal op herfstmijt? Ze zijn ernstig klein, maar 0,02 mm en geeloranje. En niet zo bekend in NL bij d.a.

Ondanks de naam, leven ze veel langer dan de herfst en alleen bij heftige kou worden ze minder. Het zijn de larven van de mijt die ónder de huid gangetjes graven en ontstekingen die jeuken veroorzaken. Na 3 dagen onderhuids komen ze er weer uit en gaan zich dan in de grond verpoppen tot volwassene die overigens geen bloedzuigers zijn.

Mijn paarden hebben daar erg veel last van en vooral een van de shetten jeukt zichzelf helemaal kapot tot bloedens toe, ze bijt haar voeten en bijt haar zijkant.

Ik dacht ook dat het luizen waren, maar de d.a. is erbij geweest, huidschraapsel genomen en zegt van niet. Zij zei dat het herfstmijt moest zijn. Gewassen met Cebacil en daar werd het al een stuk beter van. En met regelmatig in de butox, kan ik het min of meer binnen de perken houden.

Misschien heb je wat aan deze info, heel veel sterkte want ik weet hoe machteloos het voelt als je paard jeuk heeft en pijn heeft.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:49

Wat een ellende zeg! Voor de pony en voor jullie.
Allergiën en overgevoeligheid zouden vanuit onbalans in de darmen kunnen komen. Wellicht een schimmel.

Ik zou hiervoor ook Laarakkers benaderen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:22

Hoe lang heb je alle PAVO producten gestaakt en alleen droog hooi gevoerd?

Dus hoeveel tijd heeft je pony uitsluitend op droog (onverpakt) armer hooi gestaan?

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:56

BigOne schreef:
Imo heb je twee keuzes, op hogere dosis prascend zetten om te kijken of het dat is of laten hemelen want dit is geen leven.



Het klinkt misschien hard maar ben het er wel mee eens. Wanneer is het genoeg geweest?

Jaren geleden hadden wij 2 jaarlingen van dezelfde hengst en die hadden opeens zo'n extreme ZE. Beide zijn afgemaakt omdat ze geen jeuk vrij leven konden krijgen. De ZE was te erg.

Ik denk dat je voor jezelf even op een rij moet zetten wat je nog wil proberen en voor hoelang. Waar trek je zelf de grens met nog langer doorgaan?

Jeuk is erger dan pijn. Het is ook een mentale strijd voor het dier. Maar zeker ook fysiek.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony met extreme JEUK, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:40

Je zegt dat hij in trance raakt. Jezelf pijn doen zorgt voor het vrijmaken van endorfine. Dat is een fijn stofje. Het klinkt ook als een gedragsprobleem. Ontstaan door eerdere jeuk of door teveel stress.
Stress kan ook jeuk geven bij een lijf wat uit balans is.

Kijk eens kritisch naar de basisvoorwaarden en hoe hij zich gedraagt. Krijgt hij genoeg passende beweging om ook overtollige energie kwijt te kunnen. Levert zijn weidemaatje hem stress op, die kan ook uit balans zijn waardoor de jouwe daar op reageert, etc.