Paard trapt tijdens plassen naar koker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 16:47

Paardlief was ik wat warme slobber aan het voeren in z’n stal, hij is ontzettend gefixeerd op z’n slobber maar besloot toch tussendoor zich om te draaien en te gaan plassen.

Hij schachte niet uit en trapte tijdens het plassen naar z’n koker, er kwam ook niet veel urine. Daarna is hij verder gegaan met z’n slobber :+ Bleef wel 5min nog na druppelen….

Ik zie geen zwelling en heb nog niet kunnen voelen (hij is wat preuts dus wil er dan even iemand bijhebben die een handje kan helpen). Hij is in juni/juli nog bij de tandarts geweest en zij maakt altijd z’n koker schoon en checkt op van die bonen.

Wat kan dit zijn? Hij plast eigenlijk nooit in mijn bijzijn dus kan het niet heel goed in de gaten houden…

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:54

Gek idee, maar je zou natuurlijk een dierenarts kunnen bellen...
Als hij verstopt zit of een ontsteking heeft heb je een groter probleem.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:57

Het kan een vorm van blaaskoliek zijn. Ik zou hem even in de gaten houden en anders een dierenarts raadplegen.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:43

Misschien heeft hij gewoon een boon? Dat kan heel veel klachten gaan geven

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 18:06

Rubs schreef:
Misschien heeft hij gewoon een boon? Dat kan heel veel klachten gaan geven


Ja dat zou kunnen hoor, heb een stalgenootje gevraagd om mij te helpen!

Blaaskoliek/verstopping verwacht ik niet, aangezien hij verder geheel zichzelf is

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:19

Een boon kan idd, paarden kunnen ook last hebben van blaasgruis waardoor het plassen zeer kan doen. Zou dus zeker even de dierenarts laten checken

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:20

Ik heb dit van de week gehad bij m’n paard. Hij probeerde meerdere keren te plassen. Hij schachte hem wel uit, maar kwam amper wat uit en trapte naar z’n koker. Hij trapt wel eens er naar als het geïrriteerd is, maar nooit als hij moet plassen. Vooral als hij net schoon gemaakt is.

Gelukkig is mijn paard makkelijk met het in en rondom zijn zaakje. Ik voelde een boon zitten. En heb deze na veel geduld eruit kunnen wippen. Nu plast hij wel weer goed. Wacht er niet te lang mee. Als paarden niet kunnen plassen, kunnen ze hier zelfs aan dood gaan.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:41

Ik zou ook echt goed checken op bonen. Als hier geen zwelling of tekenen van ontsteking zijn zou ik persoonlijk niet direct een DA inschakelen maar eerst eens kijken wat je zelf kunt betekenen.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 22:43

M’n stalgenootje gaat mij helpen morgen, zij is ook DA (maar doet nu alleen tanden) en ze neemt ook sedatie mee, mocht hij het niet toelaten :)

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Paard trapt tijdens plassen naar koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:22

Ik zou echt zo snel mogelijk hulp inschakelen! Niet kunnen plassen maar wel vol zitten en verstopt overkwam een cliënt van mij laatst en die had echt heel erg veel pijn, zelfs fentanyl hielp hem niet in t uurtje dat we op de verpleegkundige moesten wachten.
5 minuten na druppelen is een teken dat t al aardig dicht zit lijkt me, ik ben niet iemand die snel een DA belt, maar hiervoor had ik t zeker gedaan

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 11:08

Lucia88 schreef:
Ik zou echt zo snel mogelijk hulp inschakelen! Niet kunnen plassen maar wel vol zitten en verstopt overkwam een cliënt van mij laatst en die had echt heel erg veel pijn, zelfs fentanyl hielp hem niet in t uurtje dat we op de verpleegkundige moesten wachten.
5 minuten na druppelen is een teken dat t al aardig dicht zit lijkt me, ik ben niet iemand die snel een DA belt, maar hiervoor had ik t zeker gedaan


Zoals hierboven vernoemd is m’n stalgenootje DA en wordt hij echt wel in de gaten gehouden hoor ;) Hij is er verder totaal niet ziek van dus zij verdenkt ook een boon.