Zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:32

Na aanleiding van mijn andere topic over mestwater, plaats ik nu een ander topic met een andere vraag.
Mijn jaarling merrie eet zand. Dat is vorig jaar via röntgen foto’s geconstateerd. Oktober de eerste foto’s gemaakt, november controle foto’s en was het zand gehalveerd door Psyllium zaad te voeren. Nog twee weken hiermee doorgegaan en daarna gehoopt dat het zand weg zou zijn.

Vervolgens begonnen de klachten weer, december weer röntgen foto’s gemaakt en toen zat er zelfs meer zand in haar darmen dan toen er zand werd geconstateerd in oktober. Paard eet dus zand.

Ze heeft 5 dagen op de kliniek gestaan, gespoeld en gelijk getransfauneerd, bloed afgenomen en daar kwam een behoorlijk eiwit tekort en ijzer te kort omhoog. Audevard red plex gekregen en voer gekocht wat hoog in eiwitten zit. Overgestapt van graszaadhooi op tweede snede weidehooi(zachter en meer blad) en de paddock afgesloten.
Eindelijk kan ik sinds twee weken zeggen dat haar mestwater onder controle is en haar mest er echt stukken beter uit ziet.

Maar nu komt het, zodra ik de paddock even open zet, zodat mijn ruin en merrie lekker kunnen rennen wat ze natuurlijk ook doen, gaat mijn merrie na het spelen toch weer rond snuffelen op de grond. Hier en daar wat schrapen, dan gaat die neus weer over de grond en weer verder.
Ik kan dus niet de paddock open laten staan zodat ze weer als vanouds alle ruimte hebben omdat ik haar dus niet 24/7 in de gaten kan houden en ik dus geen zin heb dat alles weer van voor af aan begint qua zand in darmen en darm problemen hier door.

Zijn er misschien Bokkers die ook een paard/pony hebben die dus zand eet en hoe hebben jullie dit opgelost?

Ze krijgt ook vloeibaar silicium om eventueel een tekort hiervan aan te vullen aangezien paarden dus ook zand gaan eten bij een tekort aan silicium. Verder heeft ze metazoa esparcette dit right gehad met grasbrok voor de eiwitten maar de mest stonk enorm door de metazoa. Ik had de zak opgevoerd en voer sinds deze week weer de nutrimash en balance + van vitalbix. Verder merk ik wel, als ik bijvoorbeeld een Grasmix zoals hartog digest geef dat dat iets te veel prik geeft in haar darmen.

Ik zit eigenlijk een beetje met mijn handen in mijn haar, omdat mijn ruin dus de bewegingsvrijheid nodig heeft(ze staan nu op een stuk van 6 bij 13 ongeveer op stelcon platen, we hadden de paddock hiervoor speciaal vergroot anders hadden ze nog minder ruimte en dat wilde ik niet) en uiteraard de schuilstal van ongeveer 9 bij 3.
Mijn ruin mankeerd nog al wat, en ik merk dat hij de paddock nodig heeft, maar ik wil de paarden niet gescheiden van elkaar houden omdat ze dus wel echt met elkaar spelen.
Hopelijk heeft hier iemand nog tips!?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:09

Wat een lastig probleem. Ik neem aan dat haar bloedwaarden opnieuw zijn gecheckt en ze nergens tekorten heeft?

Ik zie dan nog drie opties:

-Je paarden een deel van de tijd samen zetten en een deel van de tijd apart, waarbij de merrie niet op zand komt maar de ruin wel.
-Proberen zandinname bij de merrie te beperken, bijvoorbeeld door haar (een deel van de dag) met een graasmasker op te zetten, en daarnaast regelmatig psylliumkuren blijven geven om het beetje dat ze dan nog binnenkrijgt er gelijk weer uit te werken.
-Je paarden verplaatsen naar een andere locatie waar ze niet op zand komen.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:25

Er zijn wel meer paarden die aan klei likken geen ongewoon gedrag kan wel duiden op een tekort .Misschien mineralen ?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 13:32

Bedankt voor je berichtje!
Optie 2 gaat helaas niet, dan beperk ik haar ook met het eten van hooi en dat heeft zij absoluut niet nodig.
Optie 3 ook niet want de stallen met paddock etc is van ons zelf(gekocht een aantal jaar geleden)
Optie 1 zou kunnen, maar is niet de ideale situatie omdat ze toch ook echt wel samen kroelen, spelen etc. We zijn er wel twee keer per dag, maar dat is bij elkaar opgeteld 3a4 uur. Vaak staan ze dan ook gewoon hun hooi te eten. Voor mijn gevoel beperk ik hun dan echt door ze zo lang apart te moeten laten staan.
Ik vind het oprecht echt zo lastig.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 13:32

Office, klei likken vind ik toch wel wat anders dan echt zand eten.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:35

Ja, als er een ideale makkelijke oplossing was dan had je die natuurlijk al bedacht :) Helaas is het niet zo makkelijk en ik ben bang dat je daardoor toch op een imperfecte oplossing uitkomt.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:59

En een selenium liksteen voor na eigen behoefte en een mineralen versie en een zout..

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:13

Geen makkelijke of goedkope oplossing maar wellicht kun je de ondergrond van de paddock vervangen door bijvoorbeeld fijn lavasplit of houtsnippers (die moet je wel blijven vervangen/aanvullen).

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:30

Swift schreef:
Geen makkelijke of goedkope oplossing maar wellicht kun je de ondergrond van de paddock vervangen door bijvoorbeeld fijn lavasplit of houtsnippers (die moet je wel blijven vervangen/aanvullen).


Helaas mag dit dus niet vanuit de gemeente(bestemmingsplan). Anders had ik dat gelijk gedaan.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:41

Mijn paard is in de wintermaanden op de paddock gedoemd tot een masker op.
Notoire zandeter, geen tekorten, echt een ondeugd geworden. Waarschuwden ze op de kliniek al voor, het maakt ook niet uit hoe lang ze op de wei heeft gestaan (waar ze er niet naar taalt), zodra ze op de paddock komt is het gat graven en eten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:46

Veendrenk voeren.

Wat eet ze verder precies?

Hoe wordt ze gehouden?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:09

Wij hebben een stuk grond, daarop een grote schuur, daarin stonden 8 boxen waarvan drie boxen die grenzen aan de paddock en van die drie boxen hebben we een in/uitloopstal gemaakt. De andere boxen hebben we niet meer hoor, dat is nu een grote ruimte voor hooi opslag. Aan de stal zit een stuk van 6 bij 13 met stelcon platen. Daaraan zit weer een paddock van ruim 20 bij 20.
Ze krijgen “onbeperkt” tweede snede weidehooi.
Merrie krijgt 1 keer per dag nutrimash van vitalbix met daarin veendrenkstof van bio ron en silicium van heltie horse. Himalaya likstenen had ik hangen, maar daarvan gebruikte ze zo veel dat dat ook niet ten goede kwam voor haar darmen/mest. Toen dacht ik ik ga Keltisch zeezout geven in water naast het gewone drinkwater en ook dat was geen succes. Op aanraden in mijn andere topic ben ik terug gegaan naar de basis, dus vandaar tweede snede weidehooi met een balancer en de nutri mash met veendrenk en verder helemaal niks omdat ik dus bang ben dat haar darmen weer van slag raken. Ik denk dat haar darmen wel een opdonderen gehad hebben van het zand, dus ik durf nu niet zoveel aan te passen aan haar voer op dit moment aangezien het nu redelijk goed gaat.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:11

Ik zou inderdaad denken aan een mineralen gebrek? Hier werkt Ijslands zeewier enorm goed tegen zand eten in elk geval. Als ik zie dat die van mij weer heeft zitten wroeten in het zand, voeg ik weer Ijslands zeewier toe aan haar dieet en dan is het met een paar dagen over. Ik voer dan een kilo zak op (Paardendrogist koop ik het). Lastig hoor! Hopelijk vind je een oplossing.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:22

Ik zat inderdaad te kijken voor IJslands zeewier! Maar omdat ik haar dus vloeibaar silicium voer dacht ik mocht ze een silicium te kort hebben dan komt dat wel weer goed door het silicium. Ik had bewust voor vloeibaar gekozen omdat ik had gelezen vloeibaar beter wordt opgenomen.
Is er een verschil tussen silicium en IJslands zeewier?
Dat ik trouwens geen andere likstenen heb hangen is omdat ik had gelezen dat er vaak meer zout in zit dan het mineraal wat erop staat.