Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:16

Ik heb een probleem met mijn paard en heb echt geen idee in welke richting ik nog moet denken.

Mystique is mijn zelfgefokte paard van nu bijna 7. Ik heb haar zelf beleerd en ze heeft echt nog nooit een pas verkeerd gezet. Ook in omgang is ze erg open en sociaal, van iedereen die hier wel eens komt wordt ze altijd meteen het lievelingspaard. In de afgelopen zomers hebben ook wel meerdere familieleden of vrienden af en toe een rondje uitgestapt. Om maar even aan te geven wat een goed karakter ze heeft t.o.v. haar leeftijd.

In de afgelopen jaren was het wel een puzzel naar een goed passend zadel, heel veel schoven naar de schouder. Daardoor heeft ze, met name winters, ook altijd tussendoor wel eens stil gestaan. Sinds afgelopen mei heb ik een zadel (reactor panel zadel) wat goed ligt en niet naar de schouder schuift.
Ik heb afgelopen zomer ook gewoon lekker kunnen rijden, zo'n 3x in de week. Tot eind september. Na een even ingestapt te hebben wilde ik aandraven en ze ging meteen staken en naar achteren schoppen ed.
Ik ben toen maar afgestapt. In die tijd waren er veel eikels, ik raapte ze wel iedere dacht, maar ik dacht van als ze af en toe toch 1 neemt heeft ze miss last vd buikstreek. Keer erop gereden en op stemhulp gedraafd, dat ging goed.
Ik had al een preventieve osteopaat afspraak staan. Zij kwam half okt. Ze heeft wat blokkades los gemaakt en dry needling gedaan ( wat ze niet heel leuk vond).
De dagen erna gestapt en op een gegeven moment gelongeerd en na een week wilde ik weer rijden, maar ik kwam er niet op. Zodra ik maar een teen in de stijgbeugel had gingen de oren plat naar achteren en trapte ze gericht opzij.

In die weken begon het ook erg te regenen, dus ik heb het rijden er maar even bij gelaten. Wel heb ik zonder zadel gewoon af en toe wat op de rug gedrukt en gehangen en daar werd ze ook al boos op. Dus toen naar de dierenarts en haar helemaal op de foto's laten zetten. Alles zag er helemaal goed uit, rug en schoft.

In de weken erna werd het niet beter, dus toen mijn eigen osteopaat laten komen (die van half okt was een nieuwe, omdat die ik in de jaren ervoor had door verhuizing wel erg ver weg woonde).
Dat was half dec. Hij kwam erachter dat ze erg gevoelig op de ribben reageerde. Dus zijn conclusie was dat ze mogelijk een keer een schuiver heeft gemaakt en daardoor gekneusde ribben had.
Ik heb een soort oefening gekregen om het bindweefsel wat soepel te krijgen. Vond ze niet erg leuk, maar inmiddels reageert ze niet meer en kan met poetsen ook overal aan komen en best stevig op drukken.

Vorige week heb ik na het longeren weer even het zadel opgelegd, maar weer mega kwaad en ik had nog net niet mijn knieschijf eruit toen ze opzij trapte.

Ik weet dus nu niet of ze nog ergens pijn (gekneusde ribben vanaf eind september zou nu toch wel eens over moeten zijn?) heeft of dat het nu mentaal is? of dat ze nog een associatie met het zadel en de pijn heeft. Gisteren heb ik dekje met longeersingel opgelegd, ook daar reageerde ze wel boos op. Eenmaal aan het longeren had ze gewoon de oortjes erop. Toen ik de singel weer af wilde halen reageerde ze wel weer boos.

Een maagzweer is ook onderzocht, maar dat heeft ze ook niet. Ik heb als tip gekregen even een tijdje alleen grondwerk te doen en longeren, maar wel iedere keer het zadel erop. Zodat een eventuele associatie met het zadel/opstappen en pijn weg gaat. Dus dat ga ik in de komende tijd in ieder geval proberen, maar als iemand hier miss iets kan verzinnen in welke richting het moet zoeken dan graag.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:20

Hoe stijg je op? Gebruik je een krukje bij voorbeeld? Stijg je altijd aan dezelfde kant op?

Wie weet kun je het doorbreken door op een andere manier op te stijgen. Uit je verhaal lijkt het mij aannemelijk dat ze de associatie heeft tussen opstijgen en pijn. Als je het opstijgen verandert is dat misschien genoeg om haar reactie te veranderen?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:25

Als een paard zo heftig reageert, dan zou ik het eerder medisch verwachten. Ik zou eens foto's van de bovenlijn willen hebben als een paard bijna je knieschijf doormidden trapt.

Ohh wacht, dat heb je al gedaan zie ik.
Ik zou eens kijken of je iemand erbij kan halen die je met haar gedrag kan helpen. Kijken of het doorbroken kan worden.
Laatst bijgewerkt door Earth op 15-01-24 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:26

Ik vind het ook erg extreem om het op mentaal te gooien.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:39

Alles medisch is uitgesloten en je zadel ligt goed kun je het soort van spelenderwijs gaan oefenen in kleine stapjes.

Toen ik vorig jaar mijn Lipizzaner kocht bleek hij ook helemaal de weg kwijt te zijn, hij was boos op alles en iedereen en met opstappen gaf hij een gil en walste hij met zijn oren plat in zijn nek over het opstapkrukje heen…
We zijn toen ook alles nagegaan, en buiten dat hij heel strak in zijn lijf zat was het ook bozigheid door zelfbescherming, hij had ooit pijn in zijn rug gehad door vast zitten onder de trailerstang en dat was waarschijnlijk blijven hangen bij hem als opstappen en rijden doet pijn…
Ik ben het heel rustig aan weer op gaan bouwen door na het longeren op het krukje naast hem te gaan staan en als hij dat toe liet belonen met mijn stem en een snoepje, dat van beide kanten, en toen dat goed ging over hem heen hangen vanaf het krukje.
En daarna hetzelfde met het zadel op.
Inmiddels kan ik overal probleemloos opstappen en parkeert hij zelf netjes in als ik er ergens op ga staan.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:40

Voor mentaal is het best een tikkie grote reactie. Bij mentaa kunnen ze zeker zuur zijn maar als ik dit zo hoor denk ik eerder aan een fysieke reactie.

Ik dacht bijvoorbeeld dat mijn paard altijd mentale singelnijd had (het is nogal een heftig dier) maar toen we spelenderwijs met het blok gingen oefenen en ze dus haar voorbenen ging stretchen daarop, kon ik de volgende keer aansingelen zonder ook maar enige reactie. Ondanks dat iedereen dus zei dat ze in orde was had het dus wel degelijk een fysieke reactie. Als we nu een tijdje niet met het blok
Trainen gaat ze weer vast zitten in die regio en heeft ze weer singelnijd. Beetje stretchen met het blok en binnen een dag is het al de helft minder. Blijf vooral zoeken. Ook mentaal heeft eigenlijk altijd een oorzaak heb ik mogen ontdekken.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:46

Ja ik stijg op met krukje, al heb ik de laatste keer gewoon met m'n hand beetje druk uitgeoefend op de stijgbeugel en dat gaf al een heftige reactie.

Gezien haar karakter en de felheid van de reactie heb ik ook zoiets van het moet toch wel een pijn reactie zijn..? maarja welke, nog steeds de ribben?

@ nouvel, wat jij zegt ga ik ook proberen. Lijkt wel een beetje op het advies wat ik gekregen heb om alles met zadel op te gaan doen, behalve rijden/opstappen zelf.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:53

Vanwege die gekneusde ribben, heb je al pijnstilling getest of dat effect heeft kwa gedrag?

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:54

Wat doet ie met poetsen op die plek? Of als je je hand op de singelplek legt? Voel eens met je hand de hele plek af waar het zadel en singel
Ligt. Eerst wrijven en als er geen reactie komt met een beetje meer druk. Die van mij ging al over de rooie als ik naar die plek wees. Het deed haar echt heel zeer.

@hannanas: goeie!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:03

Hannanas schreef:
Vanwege die gekneusde ribben, heb je al pijnstilling getest of dat effect heeft kwa gedrag?


Dat vind ik ook een hele goeie, eens een week pijnstillers geven en kijken hoe ze dan op alles reageert.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:07

Absoluut een pijnreactie.

De tip van pijnstilling is heel goed, en het kan ook zijn dat de ribben niet allemaal meer lekker goed op de plek zitten zeg maar.

Ze kan ook buikpijn hebben door andere oorzaken, is er iets veranderd in het voer of huisvestigingsbeleid? Hoe is ze hormonaal? Altijd goed om dat ook te laten checken.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:09

Heb je je paard als eens een keer laten masseren door een sportmasseur?
Zeker rond het singelgebied komen nog wel eens strakke spieren voor.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:11


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:13

Elisa2 schreef:
Absoluut een pijnreactie.

De tip van pijnstilling is heel goed, en het kan ook zijn dat de ribben niet allemaal meer lekker goed op de plek zitten zeg maar.

Ze kan ook buikpijn hebben door andere oorzaken, is er iets veranderd in het voer of huisvestigingsbeleid? Hoe is ze hormonaal? Altijd goed om dat ook te laten checken.


Bij mijn paard zaten inderdaad op de plek van de singel een paar ribben vast die los gemaakt zijn door een chiropractor.
Waarschijnlijk nog als gevolg van het vast zitten onder de trailerstang bij de vorige eigenaar.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:15

Een lief braaf paard wat zo reageert heeft pijn of heftige pijn gehad. Misschien rugpijn door reactie spieren bij schoft door jarenlang schuivend zadel?
Eventueel een echo van dat gebied een optie? En wat bovenstaande zeggen, de plek van de singel stoten kan ook de oorzaak zijn.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:19

Ja dat met die pijnstilling ga ik dan inderdaad maar doen.
Dierenarts had dat ook geadviseerd voor paar dagen, maar osteopaat zei juist van dat heeft geen zin, dat moet je wel weken geven voordat die spiegel goed is opgebouwd..

Maar als ik dit zo lees dan moet ik het een week geven en dan kijken of ik iets merk.

Qua voer of kudde o.i.d. is er niks veranderd. Heb haar in nov wel een detox gegeven van vitalstyle en ze krijgt nu ook oerbalans. Verder krijgt ze regelmatig zandkuurtje.
Hormonaal staat het in de winter bij haar altijd wat stil.

@pluisje, poetsen vind ze fijn en reageert ze ook niet op, ook niet bij de singel. Als ik mijn arm over haar rug leg reageert ze wel weer op, terwijl dit minder druk geeft als poetsen..

Als ze afgeleid wordt door iets dan is de reactie ook weer minder heftig.. dus dan zou je wel weer zeggen het zit tussen de oren, maargoed aan de andere kant, de reactie is mij iets te heftig om het op mentaal te gooien. Hopelijk kom ik er met die pijnstiller test achter!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:19

Nouvel schreef:
Elisa2 schreef:
Absoluut een pijnreactie.

De tip van pijnstilling is heel goed, en het kan ook zijn dat de ribben niet allemaal meer lekker goed op de plek zitten zeg maar.

Ze kan ook buikpijn hebben door andere oorzaken, is er iets veranderd in het voer of huisvestigingsbeleid? Hoe is ze hormonaal? Altijd goed om dat ook te laten checken.


Bij mijn paard zaten inderdaad op de plek van de singel een paar ribben vast die los gemaakt zijn door een chiropractor.
Waarschijnlijk nog als gevolg van het vast zitten onder de trailerstang bij de vorige eigenaar.


Ja zie, arm paard..ik weet zelf dat alles pijn gaat doen in dat gebied als er ribben vast zitten en dat fysio's dan lang niet altijd voldoende zijn.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:21

Nee hoor als pijnstillers werken dan werken ze.
Dat hoef je niet weken of maanden te geven.
Als je zelf pijn hebt duurt het toch ook geen weken voordat je wat voelt van pijnstilling?

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:56

Wat goed dat je je paard zo serieus hebt genomen. Ik heb zelf een longontsteking gehad en hierdoor ontzettend last van m'n ribben en dit duurt echt lang... En vooral bij bewegen en wanneer ik iets teveel. Heb gedaan en/of verkeerde beweging heb ik weer meer last. Is een stijgende lijn, maar op en neer en duurt echt lang. Dus kan me voorstellen dat dit echt nog meespeelt. En ook logisch dat 't dan niet is bij poetsen.


Pijnstillers is een goed idee en zoals gezegd helpt 't meteen. Tuurlijk hoe langer hoe meer een spiegel dus hoe meer 't helpt maar je zou zeker verschil kunnen zien als 't pijn is.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:07

Heb je je zadel alweer opnieuw laten bekijken?
Ik lees foto's en fysio etc, maar gelukkig lijkt er geen (grote) medische oorzaak te zijn.
Je hebt nu lekker door kunnen trainen geef je aan, wellicht is je zadel te krap geworden?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:18

Jij vind dat je lekker heb kunnen rijden maar dan vraag ik me af of je paard het misschien niet zo leuk vond gezien het gedrag ? Je kan een lief paard ook overvragen bijvoorbeeld.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard boos met opstappen, medisch of mentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:02

Ik neig ernaar dat je zadel het probleem is. Het kan natuurlijk toeval zijn, dat er ook iets anders is gaan opspelen. Maar als je paard nooit moeilijk gedaan heeft en 4 maanden na een nieuw zadel opeens zo doet, dan zou ik toch eens heel kritisch kijken of het echt niet ergens drukt of is gaan drukken. Ook al is het aangemeten en lijkt het niet te schuiven. Wie weet schuift het niet omdat het ontzettend klemt bijv.
Heb je nog een oud zadel waar je ooit mee reed bijv, hoeft niet eens 100% ideaal te zijn. Als je dat erop legt en ze laat opeens minder reactie zien, weet je meer. Blijft ze hetzelfde doen, weet je niet perse iets, want het kan ook de associatie zijn. Maar meestal zou je dan toch met een paar x longeren verbetering moeten zien. Misschien iets wat relatief eenvoudig uit te sluiten is.