Ervaringen spat/afwijking spronggewricht 2 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Ervaringen spat/afwijking spronggewricht 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 17:47

Hoi allen,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het volgende, en hoe de prognose hiervan is.
Het gaat om een 2 jarige (2022) met een 2-3 op het spronggewricht/spat. Het gaat om het haakje aan de rechterkant op de foto. Er is volgens de DA verder geen sprake van botoplossing en de gewrichtsspleten zien er vanuit meerdere hoeken verder netjes uit.
Paard was bedoeld als dressuurpaard in de basissport (tm Z2).

Afbeelding
Fotokwaliteit is door uploaden helaas wat achteruit gegaan maar hopelijk is het voldoende zichtbaar zo :)

Alvast heel erg bedankt!

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ervaringen spat/afwijking spronggewricht 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:03

Hier is toch onlangs een topic over gemaakt dat over hetzelfde ging?
Er is weinig over te voorspellen. Het kan zo verlopen dat het vastgroeit en het paard er geen last van krijgt ( maar ws wel een beperking in beweging lijkt me), maar het kan ook dat het paard er pijn aan heeft of krijgt en dus niet geschikt is voor het doel wat jij voor ogen hebt.
Het veelgenoemde advies; waarom al een paard kopen met en probleem?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 19:09

Geen idee, niet door mij iig en niet wat ik zo snel terug heb kunnen vinden. Wel een "groot" topic over spat maar dat ligt al sinds 2019 stil.

Het gaat niet om aankoop, paard is eigen fok van de betreffende eigenaar.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ervaringen spat/afwijking spronggewricht 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:20

Wat gaat de eigenaar doen met deze informatie? Wordt het paard voor verkoop als dit topic tegen valt of verandert er niets?

Dit soort dingen zijn risico's, je kunt niet op het individu zeggen dat het wel of niet goed gaat in de toekomst. Als het paard voor eigen gebruik ik, zou ik zeggen, doe zoals gepland en kijk hoe het gaat. Met geluk blijft hij levenslang goed, met pech is hij na een half jaar kreupel.

Preventief is er weinig te doen, anders dan goed management wat ieder paard verdient. (Niet overbelasten etc)

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:38

Ik vind het wel bijzonder dat het een 2 - 3 wordt voor het spronggewricht terwijl er geen spat te zien is en enkel een osteophyt.
Mijn tweejarige is gewoon goedgekeurd met een gelijkaardige osteophyt op de sprong...kan volgens mijn veearts (die voornamelijk keuringen doet en kreupelheden) geen kwaad, vooral omdat de gewrichtsspleten zuiver zijn.
Ik zou de foto nog eens door een andere veearts laten bekijken.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ervaringen spat/afwijking spronggewricht 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:01

Is het warm, de sprong?
Vaak is dat na inspanning een van de eerste tekenen van spat.
Ik zie niet echt spat (vernauwing en verbening van de gewrichtsspleten die uiteindelijk verbenen (ankylose)). .maar geen idee of dier er last van heeft zo.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:33

Dank voor de reactie allen!

Xandyandme, foto is vandaag nog beoordeeld door een andere/eigen DA en die kwam idd met een vergelijkbaar antwoord. Die was het wel eens met de 2-3 maar gaf aan (gelukkig) geen tekenen van spat te zien omdat dus idd de gewrichten er schoon uitzien en er geen botafbraak te zien is. Moet ook zeggen dat de 1e DA het ook uitgaf als "het is een bemerking, maar geen afkeur" (alhoewel het woord spat toen wel een keer voorbij gekomen is), maar als je dan op Google gaat lezen kom je natuurlijk wel een hele hoop ellende tegen dus de paniek zat (begrijpelijk) ook wat hoog. Voor wat ik nu begrepen heb gaat het paard volgend jaar opnieuw op de foto om te zien wat het dan gedaan heeft en of het wellicht in verhouding nog "kleiner" wordt omdat het paard nog wat zal groeien aangezien t pas net 2 is. De verwachting van deze DA was iig niet dat het er kreupel van zou worden (maar 100% garantie heb je natuurlijk nooit).

Hutcherson, zover ik weet is het niet warm (of dik) maar paard staat in de opfok en zal voorlopig ook nog niet echt mee gewerkt worden. Kreupelheid is mij, en zover ik weet anderen, ook nog nooit opgevallen (gelukkig).