verhoogde leverwaardes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HafRees
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-22

verhoogde leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:52

hallo Bokkers,

ik heb jullie ervaringen cq advies nodig.
Mijn merrie is eind december ziek geweest. begon met erg loom zijn, dag erna koliekverschijnselen waarbij ze wel gewoon goede mest bleef houden, DA heeft haar medicatie gegeven en daar knaptte ze meteen van op. de dag erna was ze erg loom en had ze ietswat verhoging. de dagen die daarop volgde bleef haar temperatuur schommelen met als hoogste 38.8.
haar eetlust nam ietswat af, mest was goed, toch voor de zekerheid bloedonderzoek laten doen waaruit bleek dat ze een virale infectie had. maar haar leverwaardes waren verhoogd. volgens de DA kwam dit vaker voor bij een infectie, dus adsvies om 4 weken laten nogmaals bloed onderzoek te doen.

dit waren de verhoogde waardes;
BLOEDBEELD MCHC 35,7 (31,8 - 35,2) EN 5,53 (4,92 - 5,45)
BILIRUBINE TOTAAL 1,78 (<1,43) EN 30,4 (<24,4)
GAMMA GT +239 (<40)
ALKALISCHE FOSFATASEN +208 (<157)

SERUM AMYLOÏD A +64 (<4) wat betekent dat er een virale infectie is aangetroffen

op advies van de DA deze week ( 4 weken later) nogmaals bloed laten onderzoeken

de waardes van deze week heb ik nog niet compleet op papier ontvangen maar deze weet ik al;
GAMMA GT +207 (<40)
GALZUREN 13 (BOVENGRENS IS 13)

ze heeft geen verhoogde globines wat duidt op een worminfectie
de LDH en CK niet verhoogd wat zou kunnen duiden op spierschade

ik zit nu een beetje met mn handen in het haar, wat kan ik doen?
een biopt vind ik zelf te ingrijpend. de DA stelde voor om een kuur hippochol te geven en om dan over 6/8 weken weer een bloedonderzoek af te nemen.
ik laat het hooi testen om dit uit te sluiten.

verder valt me op dat ze chagerijnig is, meer dan normaal. ze heeft in de winterperiode hier altijd wel wat last van en zodra de henstigheid weer begint, komt ze steeds beter in haar vel lijkt wel.
haar vacht is niet dof, geen geelzucht en energie voor 10.
ze staat onder behandeling bij de osteopaat, daar komt haar lever nooit naar voren.


iemand ervaringen met verhoogde leverwaardes? ik lees veel over leverbot?
hoor graag van jullie

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:32

Leverbot zou kunnen, maar ook een ijzeroverschot. Wat voor drinkwater heeft ze? En als dat gewoon leidingwater is, wat voor leidingen lopen er? Hoe lang heb je het paard? Weet je zeker dat het hooi Jacobskruiskruid vrij is en of het weiland waar ze staat ook vrij is daarvan?

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: verhoogde leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:15

Hoe zijn de nierwaarden?

HafRees
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:09

Wintu schreef:
Hoe zijn de nierwaarden?



Nierwaardes waren goed
Puur alleen haar lever die verhoogd is

HafRees
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:10

Jet schreef:
Leverbot zou kunnen, maar ook een ijzeroverschot. Wat voor drinkwater heeft ze? En als dat gewoon leidingwater is, wat voor leidingen lopen er? Hoe lang heb je het paard? Weet je zeker dat het hooi Jacobskruiskruid vrij is en of het weiland waar ze staat ook vrij is daarvan?


Ze krijgt drinkwater. Geen koperleidingen
Weiland vrij van JKK en het hooi ook
Ik heb haar nu 4 jaar

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:37

Mijn 2.5 jarige heeft ook verhoogde leverwaarden gehad. Ik liet bloedprikken omdat ze op oude stal minder fit was en niet over verkoudheid heen kwam.
Bilirubine en galzuren waren wel altijd normaal.
Rest was zelfs iets hoger dan bij jou.
Wij hebben toen voor leverbot behandeld. Toen verbeterde het iets. Mijn dierenarts heeft toen met Utrecht overlegd en die raden toen aan ander hooi en dan 6-8 weken later weer controleren.

Ik vond een leverbiopt ook erg heftig omdat ze totaal niet meer ziek was tegen die tijd.
Daarna was dat daarna van de baan omdat het verder verbeterde. Binnenkort laat ik haar nog eens prikken ter controle.
Maar weet dus niet duidelijk wat de oorzaak is geweest.