Afwijkende urinekleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Afwijkende urinekleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 20:14

Mijn paard zie ik dagelijks plassen, en vandaag viel mij op dat zijn urine van geel al vrij snel naar donkergeel ging en ik dacht dat hij klaar was daarna kwam er nog een straal uit wat echt naar een roestkleur neigde.
Maak mij hier om wat zorgen, hij is bijna drie maanden terug verhuisd, heeft naar voorkeur van zijn eigen behoefte de beschikking over ruwvoer en ik voer hem zijn standaard vitamines en mineralen bij samen met silicium wat hij al een half jaar krijgt met pauzes. Het enigste dat is veranderd of laat ik zeggen is toegevoegd is sinds twee weken puur MSM poeder er bij voor zijn hoeven/rotstraal.
Hij doet lichte arbeid in vorm van grondwerk zo een drie keer in de week, rondstappen/wennen door de bak 1 keer in de week, nu even niet vanwege de vorst (buitenbak) en longeren 1 keer in de week. Ik doe lles rustig aan met hem, hij heeft iets langer dan een maand geleden veel last gehad van spierpijn want hij kwam uit een kleine uitloopstal en waar hij nu staat loopt, beweegt en speelt hij veel meer ze staan hier allemaal in een kudde met een grote inloopstal en een track.

Ik vind de laatste twee weken opvallen dat hij na het drinken zo een 15 a 20 minuten later gaat plassen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Afwijkende urinekleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:16

Ik zou wat urine opvangen en naar de kliniek brengen voor onderzoek. Bij paarden kan ook een blaasontsteking of blaasgruis voorkomen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Afwijkende urinekleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:35

Kan ook door de kou komen. Daardoor drinken ze minder en wordt de urine donkerder. Heb je goed zicht op hoeveel hij drinkt?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Afwijkende urinekleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:47

Spierpijn en donkere urine doet mij denken aan spierbevangenheid. Ik zou zeker even bloed laten checken want doorwerken kan dat veel erger maken.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Afwijkende urinekleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:04

Donkere urine (koffie of thee kleur) is in combinatie met spierpijn eigenlijk altijd spierbevangenheid. Goed warm houden, weinig koolhydraten te eten geven en meer vetten en eiwitten. Geen luzerne. Spierbevangenheid doet echt wel pijn. Daar kunnen ze vies last van hebben. Zeker in de winter zijn ze daar toch snel wat gevoeliger voor.