Ppid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie44
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-24

Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 20:55

Goedenavond,

Ik heb een b pony een mooie knappe leuke ruin. Hij is 9 jaar oud en heeft diagnose ppid gekregen. Ik heb medicijnen en poeders die in trouw elke ochtend geef. Zijn bloedwaardes zijn correct nu, maar hij is nog niet zichzelf. Hij is gemeen bijtrekt vind niet veel goed en wil niet teveel moeten! We rijden hem weer en zijn 4 keer per week met hem bezig maar ook daar heeft hij geen plezier in. Ook niets doen pleziert hem niet! De pony heeft het naar zijn omstandigheden erg goed. Staat aan huis met speciaal dieet voor hem. Paddock paradijs, nachten op stal. Staat veel buiten in groepsverband met 3 andere paarden en nog is hij niet happy! Ik wil niet egoïstisch overkomen, maar hij kost flink geld en hij is bedoeld als Kinderpony voor mijn dochter die er niets mee kan doen want hij is niet meer betrouwbaar. Wat is de oplossing.. ik hoor zoveel verhalen de ene zegt doorgaan de ander heeft ervaringen met Cushing en zegt afmaken want ze redden t Max 2 jaar kost je 3000 euro en kan je m nog afmaken. ik weet niet wat ik moet doen! Ik wil hem niet houden als hij pijn is of geen plezier meer in het leven heeft. De dierenarts zegt hij kan nog jaren mee. Maar dat is onzin hij is totaal ontregeld en geniet nergens meer van.
Ik wil hem niet zomaar afmaken maar dit is geen leven voor hem voor jaren. Wie kan helpen met soortgelijke gevallen?
Super bedankt.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:04

Er is een cushing/ppid topic misschien vind je daar tips.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:09

Miss laten controleren op maagzweren na alle medicatie?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:13

Lastig! Ik zit in precies hetzelfde schuitje, maar dan met mijn trekpaard van 17 met cpl, pssm en ppid. Nu een maand op medicijnen voor de ppid, ze voelt zich zeker beter maar net wat je zegt: toch nog regelmatig een boze blik of hap naar mij, ze wil vooral niets doen (en hoeft dat gelukkig ook niet, ze is met pensioen), het is gewoon nog niet zoals het zou moeten.

En mijn paard is voor een trekpaard al op leeftijd, heeft een mooi leven gehad ook. De kosten maken mij niet uit, alleen ik worstel wel met het gevoel dat ze zich nog steeds niet helemaal goed voelt..

Ik zie hierboven maagzweren en wij hebben inderdaad nog een afspraak voor echoscopie staan, dat is het enige wat ik nog bedenken kan..

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:15

Als de bloedwaarden nu OK zijn, kun je proberen de medicatie af te bouwen. Veel paarden worden humeurig van de medicatie. Ik weet niet hoeveel je momenteel geeft, maar voor een B pony zou een halve pil best genoeg kunnen zijn, en misschien houdt een kwart pil 'm ook wel stabiel.
Overleg wel met je DA over hoe en in welk tempo je af kunt bouwen. En mogelijk moet je in het najaar tijdelijk weer even omhoog, dus check het bloed iig weer even in sep/okt.

In principe heeft een paard dat eenmaal stabiel is een normale levensverwachting, dus dat ze 'het maar 2 jaar redden' is onzin.

Van PPID medicatie krijgen paarden geen maagzweren overigens.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:40

Dat was mijn eerste gedachte ook...
Hoe lang heb je hem nu op de medicatie staan en hoeveel en wat krijgt hij precies?

Wat waren de klachten in eerste instantie waarop hij uiteindelijk getest is?

Appie44
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-24

Re: Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 22:33

Maagzweren heeft hij niet. Hij heeft een halve pil per dag begonnen augustus dit jaar. Ik vind kosten maken niet erg dat hoort erbij, wat mij zorgen baart is dat hij niet happy is en pijn heeft aan zijn benen. De reden dat ik onderzoek wilde doen was omdat hij vetophopingen had en leek op suiker. Ik was ook benieuwd omdat hij hoefbevangen leek te zijn. Dat is nog niet het geval maar heeft wel hoefschimmel wat ook al niet over is, loopt hij ook inmiddels een halfjaar mee nu, en loopt lang niet altijd zuiver. Dat krijg ik ook niet gestopt! Weken aan het behandelen geweest.

Appie44
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 22:34

Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb een reactie geplaatst

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:10

Onze C pony met cushing staat op een half tablettje. Ik weet niet op hoeveel jullie pony staat, maar als zijn bloedwaarden stabiel zijn. Zou voor hem een half tablettje ook meer dan genoeg zijn.

Trouwens onze pony heeft al een jaar of 4/5 jaar cushing, dus dat ze max 2 jaar meegaan is echt onzin.

Vind trouwens 9 jaar wel vrij jong voor cushing. :=

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:15

Ik verplaats dit topic naar medisch.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:31

Probeer eens een kwart pilletje

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:41

Volgens mij kunnen ze met PPID op zich redelijk goed oud worden, mits op correct ingestelde medicatie, passend management en niet te heftige klachten. Daar zou ik verder niet teveel in zoeken.

Hetgeen wat me wel opvalt: jullie hebben het paard nu een half jaar? Dat is meestal de tijd die ze soms zeker nodig hebben om te aarden na een verhuizing. In die periode kunnen ze niet helemaal zichzelf zijn en dat kun je soms goed merken. Daarnaast viel me op dat je zegt dat je paard niet zuiver loopt maar dat jullie wel rijden en 4x per week bezig zijn. Heeft het paard dan niet gewoon pijn ergens waar jullie doorheen werken? Dan gaat het plezier ook drastisch naar beneden bij een dier. Niet zuiver betekend meestal toch wel onderzoek doen en zeker niet zomaar belasten. Niet zuiver lopen kan natuurlijk ook van alles zijn, maar mijn grootste vermoeden is dat het bijten en zure karakter voortkomen uit ongemak (dat kan de mijne ook erg goed trouwens, zelfs als hij maar een klein wondje heeft ergens wat een beetje zeer doet kan hij al happerig worden). Daar zou ik op gaan focussen nu.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:39

De afweer van een paard met PPID is vaak wat lager. Dus dat de schimmel in de hoef niet over is/gaat, is niet heel gek. Als je weken 'aan het behandelen bent geweest' en het is nog niet over maar je bent wel gestopt met behandelen, dan is dat niet verstandig. Je zult door moeten blijven behandelen tot het over is, het verdwijnt niet vanzelf.
Als hij pijn aan z'n benen heeft, dan is werken, ook als hij goed lijkt te lopen, ook geen goed plan.Dan zal je toch echt eerst moeten uitzoeken wat er precies aan scheelt dat-ie niet goed loopt.
Bij PPID komen ook vaker peesproblemen voor nl. En die geven nogal eens een wisselend beeld qua onzuiver lopen, en daar te vroeg weer mee beginnen is ook niet verstandig.

Al met al heb ik wel het gevoel dat je er allemaal geen zin in hebt. Te veel gedoe voor te weinig plezier.

En ja, dan heb je als eigenaar het recht te beslissen dat-ie moet hemelen. Dat recht heb je gewoon als eigenaar. Je moet alleen niet hier komen vragen of dat een goed idee is :D

De meeste mensen (en zeker hier op bokt) zullen het daar nl niet mee eens zijn. Zelfs ik niet, en ik ben vrij snel in het zeggen: hopeloze zaak, hier wordt niemand beter van, paard nog het minst.

Maar in dit geval klinkt het alsof het wel een opeenstapeling van 'problemen' is, maar hoor ik nog nergens iets dat zegt: dit komt nooit meer goed.

Ik wens je wijsheid, geduld en ook een goede DA die je goed begeleidt, wat daar hoor ik je weinig over...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:57

Eerlijk gezegd, schrik ik van jouw bericht. Je zegt dat je paard niet goed loopt, wellicht tegen HB (of iets anders) aan zit, maar waarom werk je dan nog 4x per week met hem? Bevangenheid, pijn, dat is geen pretje...

Wat krijgt hij concreet aan medicatie? En wat krijgt hij te eten? Wat houdt dat speciale dieet in? Kan het zijn dat het beestje ook insuline resistent is wellicht?

9 jaar oud en dan al zo'n gedoe, dat is best triest voor dat paardje. Verhuizen, vergis je daar niet in, dat kan er zó inhakken, bij een paard. Geef ze de tijd om te aarden.

Eerst maar eens goed uitzoeken, wat er met dat paard aan de hand is en daarmee aan de slag. Want door pijn en ongemak, kan er natuurlijk ook bepaald gedrag zijn. Het zijn allemaal signalen en daar moet je iets mee...

Ik begrijp dat het vervelend is, maar het zijn levende wezens en ze kunnen het je niet vertellen...

Een paard met PPID kan nog járen mee, hoor. Mits je de juiste dosering medicatie geeft en het paard ondersteunt in diverse zaken. Ze gaan vaak langer mee mét dan zonder medicatie....

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:32

dat ze het maar 2 jaar redden is echt dikke onzin. Ik ken diverse paarden die al jaren Cushing hebben. Mijn pony heeft het als meer dan 10 jaar en is nu 30...

Mogelijk dat hij niet zichzelf is omdat de dosis voor hem te hoog is. In overleg met dierenarts kijken of je het iets kan verminderen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:49

Een paard met PPID kan inderdaad nog jaren mee. Al zul je er rekening mee moeten houden dat er regelmatig kwaaltjes zijn en dat je het goed in de gaten zult moeten houden.
Het is de combinatie van klachten nu denk ik of wellicht moet je pony nog wennen aan de medicatie?
Hoe lang geef je de prascend nu? Bij mijn pony heeft het ook een tijdje geduurt, hij had weinig eetlust en dus ook geen energie en werd daar knorrig van. Dit is met een paar maanden over gegaan en nu gaat het beter als voorheen. Als je gaat proberen met de dosis (wat op zich kan) maar doe dit dan zeker wel in overleg met je dierenarts!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:58

Door te hoge of verkeerde instelling van prascend kunnen ze ook een soort van depressief worden. Het kan zijn dat hij qua bloed prima ingesteld lijkt maar dat dit waarde voor hemzelf niet goed werkt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:02

De dierenarts had ook al aangegeven dat hij er oud mee kon worden, toch?
Dus aan inslapen zou ik ook nog niet denken...maar niet iedereen kan het zich veroorloven (of heeft er zin in ) om een zorgenkindje te houden.
Als je echt het werken met een pony zo belangrijk vindt, kun je wellicht beter op zoek gaan naar een ander beestje.
Met deze aan de gang gaan terwijl hij nog duidelijk aangeeft pijn te hebben en ongemak te ervaren, is niet eerlijk naar het dier toe en kan zelfs leiden tot gevaarlijke situaties met je dochter.
En dat is hem niet aan te rekenen, hij geeft immers duidelijk aan niet goed in zijn vel te zitten?

Geduld is hierbij de leidende factor.
Bespreek met je dierenarts de mogelijkheden om de medicatie aan te passen en kijk dan even aan hoe de pony zich ontwikkelt.
Misschien een keertje extra de hoefsmid erbij?

Hoe staat je dochter hierin eigenlijk?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:07

Mijn KWPN heeft het er nog 7 jaar goed op gedaan en was bijna 30 toen hij overleed. Hij heeft bij de start van de prascend wel bijna alle bijwerkingen gehad die er waren, waaronder ook verlies van eetlust en lethargisch, wat hierboven staat, depressief, zo zou je het hebben kunnen omschrijven. Later leerde ik (in het ppid topic hier) dat je bij de start beter kunt beginnen met een lagere dosering dan 1 tablet. Toen hij eenmaal gewend was aan het medicijn werd hij weer gewoon zichzelf.
Ze worden erg gevoelig voor hoefbevangenheid, dus erg oppassen met wat hij eet. Die van mij is daarna niet meer op gras gegaan en kreeg armer hooi dan de anderen.
Als hij moeite heeft met lopen zou ik hem niet laten rijden tot hij weer normaal beweegt en lekkerder in zijn vel zit. Even een echte vakantie kan misschien net genoeg zijn om weer met goede zin een maatje te zijn voor je dochter. Ik zou het die kans nog wel geven. Er zit echt geen 'houdbaarheidsdatum' aan een paard met cushing en het is in het begin wel per paard verschillend hoe lang het duurt voor ze weer stabiel zijn.