Kale plekken door schimmel of schuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 20:58

Onze 6 jarige ruin heb ik nu een maandje of 4 en we hadden een beetje een lastige start met dat hij het koud had en daardoor niet fit was. Ik was het niet gewend dat paarden een deken nodig waren. Heb nooit dekens op mijn paarden maar hij was het wel gewend in de winter daarom toch een paar gekocht verschillende grammen. Alleen nu begint hij opeens kale plekken op zijn hoofd de te krijgen. Vorige week begon het en dacht zie het even aan omdat hij het niet fijn vindt op stal opgesloten te staan eb nu met dit hele koude weer staan ze 's nachts opgesloten op stal en dacht misschien is hij gewoon uit verveling gaan schuren. Nu begin ik te twijfelen of het schimmel is of verveling. Vanaf morgen kunnen de stallen waarschijnlijk weer 24 uur open blijven en misschien dat het schuren dan ook minder word.ikweet het niet. Wil sowieso de dierenarts deze week eens vragen.

Begin vorige week

Afbeelding


Afbeelding

Eind deze week

Afbeelding


Afbeelding

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:17

Dat ziet er wel uit als schimmel

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:23

Ik zou zo op basis van alleen de foto's ook schimmel zeggen

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:28

Ik zou ook schimmel zeggen, mijn paard heeft het recent ook gehad en dat zag er vergelijkbaar uit.

Kan ook komen doordat je paard een lagere weerstand heeft gehad na de verhuizing. Dat lijkt bij mijn paard ook deels de oorzaak geweest te zijn. :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:32

Even imaverol regelen bij je dierenarts.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:34

MarjanB schreef:
Even imaverol regelen bij je dierenarts.

Dit idd. Ziet eruit als schimmel.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 21:48

DemiSisa schreef:
Ik zou ook schimmel zeggen, mijn paard heeft het recent ook gehad en dat zag er vergelijkbaar uit.

Kan ook komen doordat je paard een lagere weerstand heeft gehad na de verhuizing. Dat lijkt bij mijn paard ook deels de oorzaak geweest te zijn. :)


Zoiets had ik ook gelezen inderdaad. Denk ook dat dat het is. Paar weken nadat hij bij ons was hij ook even niet fit. Dachten dat het door de kou kwam. Maar denk door de verhuizing want nu heeft hij en 0 grams op en voelt hij nog lekker warm en voelt hij zich prima. Is toch altijd lastig als je een paard nog niet goed kent. Zal kijken of ik morgen iets voor hem kan halen

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:52

En je ziet niks bewegen in zijn vacht?
Zouden ook nog luizen kunnen zijn...

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:56

Ik denk ook schimmel.

Mijn merrie heeft het ook opgelopen een paar weekjes nadat ze bij me kwam. Even een paar keer wassen met Imevarol en toen was het zo weg.

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:11

appiesjappie schreef:
DemiSisa schreef:
Ik zou ook schimmel zeggen, mijn paard heeft het recent ook gehad en dat zag er vergelijkbaar uit.

Kan ook komen doordat je paard een lagere weerstand heeft gehad na de verhuizing. Dat lijkt bij mijn paard ook deels de oorzaak geweest te zijn. :)


Zoiets had ik ook gelezen inderdaad. Denk ook dat dat het is. Paar weken nadat hij bij ons was hij ook even niet fit. Dachten dat het door de kou kwam. Maar denk door de verhuizing want nu heeft hij en 0 grams op en voelt hij nog lekker warm en voelt hij zich prima. Is toch altijd lastig als je een paard nog niet goed kent. Zal kijken of ik morgen iets voor hem kan halen


Ja hier hetzelfde, in juli naar een andere stal gegaan en hij is nogal een binnenvetter, dus ik denk dat zodra hij tot rust kwam het 'mis' is gegaan. :) Eind november kreeg hij hele dikke achterbenen (vocht) en een bult onder z'n buik (ook vocht), DA gaf aan virusje. Dat kwam er bij z'n achterbenen uit als mok, vervolgens mokzalf gekregen en volgens de DA die ik als second opinion had geraadpleegd was dat mokzalf waar schimmel dol op was, had geen idee dat dat kon. :+ Imaverol hielp hier helaas niet, mijn paard is eind december voor de eerste keer geënt tegen schimmel en vorige week vrijdag voor de 2e en laatste keer. Dat lijkt gelukkig wel aan te slaan!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 07:52

Bedankt allemaal. Vaccineren had ik ook gelezen inderdaad. Maar lees ook dat paarden er nare bewerkingen van kunnen krijgen.ik weet het nog niet. Wassen Is ook lastig met dit koude weer vind ik. Want volgens mij moet je het paard dan helemaal wassen?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:05

Mijn merrie schuurde een tijdje haar wangen open, door het te rijke hooi. Dat zag er wel anders uit dan dit.

Ik zou even met de dierenarts overleggen, zeker met zo’n pak haar is wassen nu niet ideaal… Ik heb er wel eens één geënt toen hij schimmel had en dat ging prima. :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:22

appiesjappie schreef:
Bedankt allemaal. Vaccineren had ik ook gelezen inderdaad. Maar lees ook dat paarden er nare bewerkingen van kunnen krijgen.ik weet het nog niet. Wassen Is ook lastig met dit koude weer vind ik. Want volgens mij moet je het paard dan helemaal wassen?



Gewoon op een washandje ( eerst in emmer natuurlijk met water mengen) en op de plekken uitsmeren

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:28

Ik zou ook schimmel zeggen, op basis van hoe het er bij mijn merrie uit zag.
Ik zou idd met de DA overleggen. Nu wassen is niet mega handig, maar het kan wel. Ik sponsde mijn paard in terwijl ze op stal stond, veilig uit de wind, en droogde haar met de haardroger. En dat was ook in januari, 5x. Ik kan handigere dingen bedenken, maar als het moet, moet het :)

Ik wens je veel succes indien het idd schimmel is. Je zal alle spullen ook moeten ontsmetten - halster, touw, dekens, alles van rij-spullen waar zij/jij mee in aanraking bent geweest, jouw handen, kledij, ... En vooral ook geen paarden aanraken nadat je haar hebt aangeraakt.. Je kan "winnen" hoor, maar je zal erg secuur tewerk moeten gaan om een terugval te vermijden. En de reeds beschadigde huid (ook al zie je dat nu nog niet) kan nog steeds haar verliezen, het kan eerst erger worden voor het beter wordt.

Wassen: van het puntje van de oren tot het puntje van de staart. Geen haartje overslaan. En nou ja, de stal ook.. Ik ben secuur aan de slag gegaan, en het ging een tijdje goed, maar mijn merrie had alsnog een terugval. De schimmel komt uiteindelijk ook ergens vandaan - kan van een ander paard zijn, kan doorgegeven zijn door een mens, kan door een winterdipje komen, ...

Laat zeker de DA komen en win daar advies van in. Schimmel kan een lastige zijn om te verhelpen. Al helemaal in deze periode, maar je kan het maar beter 100% goed doen vanaf de eerste keer, des te sneller geraak je er weer vanaf. En breng je stalgenoten op de hoogte, een aai is snel gegeven, en als zij niet weten dat jouw paard schimmel heeft, kan het op die manier heel snel doorgegeven worden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:29

Lynn_Nikita schreef:
appiesjappie schreef:
Bedankt allemaal. Vaccineren had ik ook gelezen inderdaad. Maar lees ook dat paarden er nare bewerkingen van kunnen krijgen.ik weet het nog niet. Wassen Is ook lastig met dit koude weer vind ik. Want volgens mij moet je het paard dan helemaal wassen?



Gewoon op een washandje ( eerst in emmer natuurlijk met water mengen) en op de plekken uitsmeren


Het is belangrijk dat je het hele paard wast als je dat doet, omdat de schimmelsporen ook op de nog niet aangetaste plekken voor(kunnen)komen

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Kale plekken door schimmel of schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 11:01

Bedankt voor het advies allemaal. Ik ga straks eens even bellen