Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 12:02

Goedemorgen allemaal.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken, wat jullie gedaan hebben en wat is jullie ervaring? Een paard met schimmel vaccineren of wassen met een speciale behandeling? En je moet dan ook meteen alles behandelen las, dekens, stallen, borstels enzovoort.

Vaccineren lijkt mij echt veel handiger maar lees verhalen over paarden die er toch even flink ziek van zijn geweest maar wassen vind ik echt een ramp nu het is koud en heb ook niet echt een plek om met warm water te wassen dus word met emmertjes water slepen, dekens moeten gewassen worden en heb dan even geen reserve enzovoort.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:48

Je had toch al een topic geopend over de schimmel? Daar hebben meerdere een antwoord gegeven op deze vraag

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:10

Wassen hoor! Het is nu niet koud en de komende dagen ook niet.

Emmers, paard uit de wind, wassen, dikke zweetdeken er op en op stal laten opdrogen.

Heb je maar 1 deken voor 1 paard?

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:13

Ik heb beide gedaan. Helaas werkte het wassen niet en na een jaar toch maar geinjecteerd. :)
Geen moment spijt van gehad.

Ik was er zo klaar mee om alles, maar dan ook echt alles, om de paar dagen te wassen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:23

Beginnen met wassen, wat niet echt wassen is maar natmaken met een oplossing van Imaverol (verkrijgbaar bij dierenarts) in een plantenspuit werkt vaak makkelijk.

Als het koud is kan je ook ervoor kiezen alleen de plekken te behandelen, als hij alleen plekken op zijn hoofd heeft bijvoorbeeld. Zitten ze verspreid over het hele lichaam of heeft alleen de plekjes te weinig effect heeft dan wel helemaal wassen.

Natmaken dus, niet uitspoelen!

Ook de dekens, halsters, borstels etc wassen of in sprayen met imaverol.
Vergeet je stal en voerbak niet.


Als wassen niet afdoende helpt kan je de injecties laten geven.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:39

tiwi1969 schreef:
Beginnen met wassen, wat niet echt wassen is maar natmaken met een oplossing van Imaverol (verkrijgbaar bij dierenarts) in een plantenspuit werkt vaak makkelijk.

Als het koud is kan je ook ervoor kiezen alleen de plekken te behandelen, als hij alleen plekken op zijn hoofd heeft bijvoorbeeld. Zitten ze verspreid over het hele lichaam of heeft alleen de plekjes te weinig effect heeft dan wel helemaal wassen.

Natmaken dus, niet uitspoelen!

Ook de dekens, halsters, borstels etc wassen of in sprayen met imaverol.
Vergeet je stal en voerbak niet.


Als wassen niet afdoende helpt kan je de injecties laten geven.


Je moet Imaverol wel uitspoelen toch?

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:42

Cchanny schreef:
tiwi1969 schreef:
Beginnen met wassen, wat niet echt wassen is maar natmaken met een oplossing van Imaverol (verkrijgbaar bij dierenarts) in een plantenspuit werkt vaak makkelijk.

Als het koud is kan je ook ervoor kiezen alleen de plekken te behandelen, als hij alleen plekken op zijn hoofd heeft bijvoorbeeld. Zitten ze verspreid over het hele lichaam of heeft alleen de plekjes te weinig effect heeft dan wel helemaal wassen.

Natmaken dus, niet uitspoelen!

Ook de dekens, halsters, borstels etc wassen of in sprayen met imaverol.
Vergeet je stal en voerbak niet.


Als wassen niet afdoende helpt kan je de injecties laten geven.


Je moet Imaverol wel uitspoelen toch?


Imaverol hoef je niet uit te spoelen.

Mijn dierenarts adviseerde vorig jaar eerst te wassen met betadine (dit wel uitspoelen) en daarna wassen met imaverol en dit in laten trekken en niet uitspoelen.

Vervolgens 3 tot 4 dagen de plekjes nog insmeren met Imaverol.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:56

volgens mij komt schimmel helemaal niet zo vaak voor.
maar voor plekjes die ik wat verdacht vind gebruik ik gewoon terbinafine zalf die je bij de etos kunt kopen.
dat is zalf tegen voetschimmel en dat werkt precies hetzelfde :j

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 14:25

roekes schreef:
Je had toch al een topic geopend over de schimmel? Daar hebben meerdere een antwoord gegeven op deze vraag


Daar vroeg ik of het schimmel kon zijn of niet. Nu vraag ik mij af of vaccineren misschien beter is of niet

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 14:27

ellepel schreef:
volgens mij komt schimmel helemaal niet zo vaak voor.
maar voor plekjes die ik wat verdacht vind gebruik ik gewoon terbinafine zalf die je bij de etos kunt kopen.
dat is zalf tegen voetschimmel en dat werkt precies hetzelfde :j


De dierenarts zegt dat het schimmel is en veel mensen zeggen dat het vaker voorkomt bij paarden die net verhuisd zijn. Ben daarom bang dat het toch echt schimmel is.


Afbeelding

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 14:29

tiwi1969 schreef:
Beginnen met wassen, wat niet echt wassen is maar natmaken met een oplossing van Imaverol (verkrijgbaar bij dierenarts) in een plantenspuit werkt vaak makkelijk.

Als het koud is kan je ook ervoor kiezen alleen de plekken te behandelen, als hij alleen plekken op zijn hoofd heeft bijvoorbeeld. Zitten ze verspreid over het hele lichaam of heeft alleen de plekjes te weinig effect heeft dan wel helemaal wassen.

Natmaken dus, niet uitspoelen!

Ook de dekens, halsters, borstels etc wassen of in sprayen met imaverol.
Vergeet je stal en voerbak niet.


Als wassen niet afdoende helpt kan je de injecties laten geven.


Oh top dat is helemaal een goed idee. Dacht dat je echt moest wassen en uitspoelen enzovoort.

Alles insprayen is ook handig inderdaad. Blijft de dekens dan wel waterdicht?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 14:30

MarliesV schreef:
Wassen hoor! Het is nu niet koud en de komende dagen ook niet.

Emmers, paard uit de wind, wassen, dikke zweetdeken er op en op stal laten opdrogen.

Heb je maar 1 deken voor 1 paard?


Heb 1 0 grams
1 100 grams
En 1 fleecedeken

Heb er wel meer maar niet meerdere van 1 soort

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:40

Dan zou ik hem wassen, met de fleece en de 0 grams er over laten drogen en ondertussen de 100 grams wassen.

Wel voor die tijd zorgen dat je fleece en 0 grams natuurlijk ook gewassen zijn. Dat je die dus schoon op je paard legt.

Verdient niet de schoonheidsprijs, maar zo is het hier ook opgelost. Stal en overige spullen allemaal gewassen en toen waren wij er in 1x vanaf (was mijt en dus ander middel, maar zelfde idee qua wassen en zo).

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:45

Mijn merrie had dit een aantal jaren toen ze jong was elke winter. Kon haar toen ook niet wassen en laten enten. Nu hebben 2 van onze jonkies het vorige winter ook gehad. Stonden toen 24/7 buiten. Ook laten enten. En helaas deze winter hebben ze het weer, dus weer laten enten.

Mijn merrie heeft het nadat ze een jaar of 4 was nooit meer gehad. Dus ik denk dat het ook wel iets met weerstand te maken heeft. Dus de verhuizing van jouw paard kan best een reden zijn.

Met enten zijn ze ook 9 maanden beschermd. Ik zou enten en bij hardnekkige plekken deze met Imaverol behandelen.
Bij mij zijn ze er niet ziek van geweest

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:12

Ik zou eerst eens kijken hoe de weerstand van het dier is en daar wat aan doen. Schimmel slaat meestal toe als de weerstand laag is. Paard is net verhuisd dus is er wat stress en dus is de weerstand lager.
Enten tegen schimmel zou ik nooit doen ( er zijn zoveel verschillende soorten schimmels) maar op zoek gaan naar de oorzaak........en daar zal een gewone, reguliere, DA niet bij kunnen helpen.
Misschien eens kijken naar een homeopathisch/ holistisch werkend arts/ therapeut.
Schimmels zijn er altijd en overal en misschien geeft enten een soort van bescherming maar het lost zeker de oorzaak niet op. Het geeft wel, zoals alle entingen, een belasting van het immuunsysteem.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 15:33

Het was even wennen inderdaad bij ons thuis en hij was daar gewend om in de winter warme dekens te dragen en mijn paarden dragen nooit dekens dus dat was ik ook een beetje mijn fout dat ik niet wist hoe hij er 's winters bij stond. Nu weet ik het en draagt hij hier ook een deken. Nu gaat het goed

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:39

Idd, schimmel gaat samen met lage weerstand en als de weerstand beter wordt, gaat de schimmel ook van zelf weer weg.
Zo minimaal en met nog haar op de plekken, zou ik het rustig aankijken.

Ze heeft er geen jeuk aan?

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:33

Ik zou beginnen met enkel de plekjes in te wrijven met imaverol hoor, niet gans het paard. Deken lijkt mij niet nodig aangezien het enkel op zijn hoofd zit?

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:42

Friesfanaat schreef:
Cchanny schreef:

Je moet Imaverol wel uitspoelen toch?


Imaverol hoef je niet uit te spoelen.

Mijn dierenarts adviseerde vorig jaar eerst te wassen met betadine (dit wel uitspoelen) en daarna wassen met imaverol en dit in laten trekken en niet uitspoelen.

Vervolgens 3 tot 4 dagen de plekjes nog insmeren met Imaverol.

Ik mocht Imaverol absoluut niet uitspoelen. Lekker handig..

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:00

Cchanny schreef:
Friesfanaat schreef:


Imaverol hoef je niet uit te spoelen.

Mijn dierenarts adviseerde vorig jaar eerst te wassen met betadine (dit wel uitspoelen) en daarna wassen met imaverol en dit in laten trekken en niet uitspoelen.

Vervolgens 3 tot 4 dagen de plekjes nog insmeren met Imaverol.

Ik mocht Imaverol absoluut niet uitspoelen. Lekker handig..


Ik ook niet? Dus we zeggen hetzelfde toch?

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:18

Een paar maanden geleden heb ik mijn pony verhuisd. Toen kreeg hij ook schimmel.

Ik heb 1x zijn hele lichaam gewassen. Dit was niet te doen, warm water gebruikt en meerdere keren onder het solarium. Daarna gaan lopen met een zweet-/fleece deken op. Heeft me heel wat uurtjes gekost om hem een beetje droog te krijgen. Hij staat 24/7 buiten, dikke wintervacht en het was toen nog kouder. Daarna heb ik hem nog 2x gewassen, maar alleen op de plekken waar het zat. Dit was goed te doen. Ondertussen is het (bijna) weg en kijk ik het aan.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:20

Ik zou gewoon wassen tegen schimmel, vaak ben je er met een paar behandelingen vanaf maar vergeet niet ook de dekens en het tuig/ halsters/ borstels etc. te wassen/ ontsmetten.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:45

Friesfanaat schreef:
Cchanny schreef:
Ik mocht Imaverol absoluut niet uitspoelen. Lekker handig..


Ik ook niet? Dus we zeggen hetzelfde toch?

Sorry ik moest de imaverol uitspoelen :')

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard wassen of vaccineren tegen schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 15:20

Volgens de dierenarts hoefde ik het alleen op zijn hoofd te doen omdat hij er de rest van zijn lijf nog geen last heb.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:37

appiesjappie schreef:
Volgens de dierenarts hoefde ik het alleen op zijn hoofd te doen omdat hij er de rest van zijn lijf nog geen last heb.

Hopelijk werkt het en is hij er snel vanaf!

Mijn paard het had inderdaad ook alleen op zijn hoofd, hals en boeg.