Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 13:59

Vorige maand was 1 van onze paarden verkouden, met hoge koorts (39,5), gele neusuitvloeiing uit 1 neusgat (links). Op een gegeven moment ook nog even paniek bij mij omdat hij zo hard geproest/geniest had dat er ook even wat bloed uit zijn neus kwam en alles er onder zat.

Gelukkig viel dat mee achteraf, ik heb ook veel contact gehad met mijn veearts, en antibiotica gekregen. Ook zakte de koorts na een dag antibiotica. Paard is niet heel erg ziek geweest, althans - hij heeft er niet aan toe gegeven. Het is een diehard, hij bleef eten en zijn ding doen, en ging niet zielig in een hoekje staan.

Nu toch ruim een maand later en nog steeds wel dagelijks wat geel snot uit zijn linkerneus, niet extreem veel hoor. Verder geen klachten, geen koorts, geen ziek paard!

Nu zit ik toch al 25 jaar in de paarden, en heb ik niet vaak in mijn leven een verkouden paard meegemaakt. Maar zou het normaal zijn dat hij soms nog steeds een beetje snot heeft uit zijn linkerneusgat? Linkerneus stinkt ook een beetje (echt alleen dit neusgat). Hoesten is trouwens niet aan de orde geweest en nog steeds niet.

Overige informatie: Onze paarden komen verder niet in contact met andere paarden. Dit paard heeft toevallig ook eind oktober nog een AB kuur gehad om Lyme onder controle te houden. Paard heeft staar, ziet niet zoveel meer, maar kan zich geweldig goed redden.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 25-01-24 14:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6589
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:19

Ik zou het gebit even laten nakijken. Blijvende eenzijdige neusuitvloeiing kan daar mee te maken hebben.

Één van mijn paarden heeft er heel lang last van gehad, oorzaak was niet duidelijk. Dat hebben we uiteindelijk met homeopathie en daarmee stug doorzetten op weten te lossen.

8nnemiek

Berichten: 43457
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:58

Mijn paard heeft eens een kaakholteontsteking gehad. Zelfde ziektebeeld; snot uit één neusgat, bij antibiotica ivm koorts werd het even minder, maar de snotneus kwam terug. Bij hem is er toen een kies verwijderd, dat was de oorzaak van de ontsteking. De dierenarts herkende de kaakholteontsteking niet, ik kwam er na maanden via bokt achter en bij de kliniek werd het pas bevestigd. Het paard was wat rustiger dan normaal, maar verder weinig aan te merken ondanks dat hij er zeker last van heeft gehad.

Marije_jiplover

Berichten: 25354
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:46

Eenzijdige neusuitvloeiing die niet volledig overgaat na antibiotica doet mij ook direct denken aan iets met het gebit.
Als een wortel ontstoken is, gaat die vaak in de buikholte rotzooi produceren en dat komt er dan aan die zijde via de neus uit.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:12

Goed dat jullie dit zeggen, heel erg bedankt.

Toen ik in december zijn 1e snotneus opmerkte, ben ik gelijk gaan Google'n en kwam ik op https://www.bitmagazine.nl/welzijn/welz ... betekenis-

Daar stond inderdaad iets over de tanden en dat heb ik toen wel (telefonisch) aangekaart bij de veearts omdat ik hem ook een enkele keer een beetje raar hoorde eten/knarsen. VA dacht niet meteen dat dit het was, eerder een verkoudheid. Daarnaast heb ik serieus niets vreemds gehoord aan zijn tanden of iets gemerkt met eten. Antibiotica deed zijn werk, het ging weer beter. Dus niet meer over nagedacht.

Zeker niet onlogisch. Ook omdat paarden met verkoudheid normaal gesproken ook hoesten of wat benauwd zijn en dat is hier niet het geval. Ik ga de veearts contacteren en hou jullie op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 25-01-24 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25354
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:17

Als de kieswortel alleen (nog) in de bijholte zit te pruttelen, hoeven ze er ook niet slecht van te eten. En sommige paarden stoppen nog niet met eten als hun kaak bij wijze van spreken gebroken is, want eten is hun alles.
Vaak is de geur uit de mond of het betreffende neusgat niet al te fris bij een ontstoken kieswortel.

Een verkoudheid met uitsluitend eenzijdige neusuitvloeiing zonder hoesten en proesten of kortademigheid, is vrij onwaarschijnlijk.

8nnemiek

Berichten: 43457
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoelang paard snotneus 'na verkoudheid/griepje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:20

Bij ons paard was in de mond helemaal niks te merken of zien.. tanden zagen er goed uit, geen stank.. het probleem bleek inderdaad echt bij de wortel te liggen, wat pas zichtbaar werd op de röntgenfoto. Dus zou je het zo niet opgelost krijgen dan is het zeker een goed idee om bij de kliniek te laten onderzoeken.
Bij ons paard kon je het wel horen trouwens: door op de kaakholte te kloppen hoorde je aan de ene kant een vrij helder, hol geluid.. en de andere kant klonk doffer, lager. Een goede dierenarts zou dat moeten kunnen :j

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:50

Ik zou inderdaad het gebit laten controleren, helemaal omdat je gekners hebt gehoord. Antibiotica verhelpt natuurlijk ook een ontstoken wortel. Eten blijven paarden toch wel doen. Controle zou ik niet door de veearts maar liever door een paardentandarts of gebitsverzorger (tenzij de veearts ook tandarts is) laten uitvoeren.