Luizen, liever niet wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:18

Hier toen behandeld met diatomeeën aarde en toen de sebacil binnen was ook mee gewassen. In de winter. Kreeg er wel een woeste hengst van, die kreeg het natuurlijk koud. :=

De diatomeeën aarde scheelde al 1000x in de jeuk, werkt enorm goed. Heb hem nog een hele lange poos mee nagepoederd, just in case. Spullen heb ik er ook mee gepoederd i.p.v gewassen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:28

Als je wast tegen luis wil je vooral niet uitspoelen maar laten zitten zodat het paard niet weer besmet wordt door overstekende luizen. Ik denk dat het niet droog wrijven ook daar vandaan komt, je wilt zo veel mogelijk van de werkende stof op de haren en huid laten zitten zodat het een onaantrekkelijk milieu wordt voor de overgebleven luizen.

Maar volledig mee eens, luis pakt lang niet alle paarden op een stal, dus je zou het risico kunnen aanvaarden en enkel de paarden te behandelen die duidelijk jeuk hebben.
Sprays zoals veerust, dan moet je even goed naar de werkende stof kijken. Anti-parasiet van de paarden drogist legt een laagje op de haren waardoor de luis niet kan vestigen en denk ik eitjes kan leggen. Belangrijk met sprays is dat je goed tot op de huid kan sprayen, zodat ze niet onder het laagje alsnog kunnen zitten.

Risico is dat de luis over gaat op de paarden die niet behandeld zijn, maar dan kan je altijd nog voor wassen kiezen. Dan kost het alleen wat langer voordat je het kwijt bent.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:36

Ik begrijp best dat je een pony van 29 niet zeiknat wil hebben nu.
Je kunt ook gebruik maken van een pipet voor honden. Druppel je op de huid, niet op de vacht.
Zie onderstaande link over Vectra3D gebruik bij paarden voor teken en steekvliegen, maar het werkt ook tegen luizen.

https://mtlaramievet.com/tick-prevention-for-horses/

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:47

En eventueel is Z-Itch ook een optie, en geregistreerd voor paarden. Bevat permethrin, werkt ook tegen luizen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:34

pluisje88 schreef:
Raar verhaal van dat zo opdrogen. Die heb ik nog nooit gehoord. Die shampoo heeft z’n werk gedaan en is al uitgespoeld dus waarom zou je het paard niet droog mogen maken..


Nee uitspoelen mocht ook niet

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:39

RianneH schreef:
Als je wast tegen luis wil je vooral niet uitspoelen maar laten zitten zodat het paard niet weer besmet wordt door overstekende luizen. Ik denk dat het niet droog wrijven ook daar vandaan komt, je wilt zo veel mogelijk van de werkende stof op de haren en huid laten zitten zodat het een onaantrekkelijk milieu wordt voor de overgebleven luizen.

Maar volledig mee eens, luis pakt lang niet alle paarden op een stal, dus je zou het risico kunnen aanvaarden en enkel de paarden te behandelen die duidelijk jeuk hebben.
Sprays zoals veerust, dan moet je even goed naar de werkende stof kijken. Anti-parasiet van de paarden drogist legt een laagje op de haren waardoor de luis niet kan vestigen en denk ik eitjes kan leggen. Belangrijk met sprays is dat je goed tot op de huid kan sprayen, zodat ze niet onder het laagje alsnog kunnen zitten.

Risico is dat de luis over gaat op de paarden die niet behandeld zijn, maar dan kan je altijd nog voor wassen kiezen. Dan kost het alleen wat langer voordat je het kwijt bent.


Daarom heb ik wel die veeluis poeder gebruikt. Om hem onaantrekkelijk te maken

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:52

Stronghold voor de hond is ook efficiënt om in te zetten.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:00

Veerust erover vallen ze er zo dood vanaf. Na enkele dagen x herhalen.

Die bus met de koe erop is prima. Je hebt ook voort met een paard erop maar is dezelfde werking alleen stuk duurder

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 12:58

Ik heb pony de hele tijd gecontroleerd en vandaag nog gepoederd met de veeluis (na 7 dagen herhalen) niks gevonden en nergens last van. Denk dat ik zo voldoende heb gedaan besmetting te voorkomen. Heb nog anti parasiet van paardendrogist achter de hand. Wassen no way met dit weer. Heeft ook weinig zin nu denk ik. Denk dat je beter dat spul voor te wassen dan in een spuitbus kunt doen en dan paarden goed tussen de vacht inspuiten ermee. Zo deden we dat vroeger op een stal als er luizen waren. Daar stonden zoveel paarden die werden dan samen ingespoten ipv gewassen (teveel werk, veel paarden) paar keer herhalen en het was over

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:13

Werkt dat echt veerust?

Mijn jong paard heeft in de herfst keer luizen gehad, toen heb ik op advies van de DA Advance voor honden gebruikt, dat werkte snel en goed.

Nu staat ie sinds een week of 2 weer ineens zo te jeuken dus heb idee dat ie weer heeft.
Snap er niets van hij heeft heel mooi dus vachtje, maar misschien toch iets in zijn stal.
Twee andere paarden die dik in vacht zitten hebben geen last.

Ik had nog 1 pipet over van de Advance dus dat gisteren even in zijn manen gedaan, maar daar werd ie heel onrustig van, had idee dat prikte ofzo.

Dus wil eigenlijk nog even verder kijken voor iets anders.

Kan je die veerust ook gebruiken als ze deken op hebben?



StalNollie schreef:
Veerust erover vallen ze er zo dood vanaf. Na enkele dagen x herhalen.

Die bus met de koe erop is prima. Je hebt ook voort met een paard erop maar is dezelfde werking alleen stuk duurder

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:47

Ja, hoor, dat werkt juist extra goed.
Goed inspuiten, ook tussen de haren en dan lekker de deken erop zodat de damp niet kan ontsnappen }:)

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:13

Deken op is niet eens nodig. Ik spuit het erop en wrijf er een keer met mijn handen door. Ze vallen er zo dood af.

En ik zou dus gewoon met de koeienkop kopen ipv met het paardenhoofd. Zelfde werking alleen beter voor je portemonnee

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:07

Ik zou denk met deken erop als beetje gaat broeien gaat nog meer jeuken. :?

Maar ga het zeker uitproberen van het weekend! Houd jullie op de hoogte.
Zo sneu als ze steeds zo jeuken.

En dan gewoon sprayen over manen, rug en achterhand?
En dan borstelen of wrijven?

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:22

Tussen de manen onder de manen en dan doe ik de borst en de rug en richting staart aanzet.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:24

StalNollie schreef:
Veerust erover vallen ze er zo dood vanaf. Na enkele dagen x herhalen.

Die bus met de koe erop is prima. Je hebt ook voort met een paard erop maar is dezelfde werking alleen stuk duurder


Precies.
Butox kan, is receptplichtig, Tectonik is permetrine, en even met wat water verdunnen en sprayen, of net als Butox over de kam druppelen (dosering aanhouden) op de huid van boven naar beneden en bijtende insecten gaan hemelen.
Insecticide kan inderdaad wat irriteren op de huid, daarom altijd verdelen en nooit op 1 plek doen. Dan kunnen ze een hotspot krijgen (net als honden)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:08

En net aangebrachte butox mag ook niet in de volle zon, maar dat is nu nog voor maanden niet van toepassing.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:52

Dus dan doe je het er dan dichtbij spuiten?
Normaal moet je toch op afstand spuiten

StalNollie schreef:
Tussen de manen onder de manen en dan doe ik de borst en de rug en richting staart aanzet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:55

cinniz123 schreef:
Butox vragen aan je veearts dat is een spoton en ben je er ook zo vanaf.

Of spotinor of insprayen met veerust. Maar geen middel als spoton nemen met ivermectine/moxidectine.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:45

Cookies schreef:
Ik gebruikte daar vroeger een bus Veerust voor. Na het inspuiten kon je vrij snel de dode luizen eraf borstelen. Na 8 dagen nog een keer herhalen om de uitgekomen eitjes nog even om zeep te helpen. Werkte perfect en je hoeft niet te wassen.


Dit dus!!
Was bij mijn oude minishet ook effectief.
Goed tussen de vacht op de huid spuiten!!

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:10

lailapri schreef:
cinniz123 schreef:
Butox vragen aan je veearts dat is een spoton en ben je er ook zo vanaf.

Of spotinor of insprayen met veerust. Maar geen middel als spoton nemen met ivermectine/moxidectine.


En waarom niet?

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:03

NadiaM schreef:
Dus dan doe je het er dan dichtbij spuiten?
Normaal moet je toch op afstand spuiten

StalNollie schreef:
Tussen de manen onder de manen en dan doe ik de borst en de rug en richting staart aanzet.



Nee hoor op afstand dan komt het toch amper op de pony dan heeft het toch geen nu?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:33

cinniz123 schreef:
En waarom niet?


Omdat dit ook onze reguliere worm middelen zijn. Er is niet bekend welke dosis in spot on er nodig is voor een effectieve wormbestrijding bij paarden. Je hebt dus kans dat de wormen niet (voldoende) afgedood worden en er resistentie ontstaat.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:16

lailapri schreef:
cinniz123 schreef:
En waarom niet?


Omdat dit ook onze reguliere worm middelen zijn. Er is niet bekend welke dosis in spot on er nodig is voor een effectieve wormbestrijding bij paarden. Je hebt dus kans dat de wormen niet (voldoende) afgedood worden en er resistentie ontstaat.


Ik denk dat 1 x butox gebruiken wel meevalt.
In de 30 jaar dat ik nu paarden heb,heb ik 3 gevallen met luizen gehad dus dan gebruik ik toch echt gewoon butox ipv helemaal wassen.
1 x geschoren(want enorm dikke vacht) en gewassen en dan zit je gelijk heel de winter met het geleur met dekens.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:33

Ik heb het wel eens gehad bij een jonge pony, gewoon ingesprayd met Frontline spray, werkt perfect. je hoeft ze niet te wassen, gewoon goed met handschoentjes inwrijven zodat het ook op de huid komt.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:47

Bij ons is die met de koe of met het paard al langere tijd hetzelfde geprijsd -O-
Ik had ook altijd de koe maar maakt dus nu niet meer uit helaas.