Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:41

Eh, dat is toch prima, dat de laser littekenweefsel voorkomt...?!

(Zonder laser kan het genezingsproces ook eindigen zonder littekenweefsel - daar niet van. Dat de techniek er is, is prachtig.)

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:25

Ik heb vroeger een pony gehad van 18 jaar die een flinke peesblessure kreeg. Laten inspuiten en heel nauwkeurig advies opgevolgd. Die is er helemaal bovenop gekomen en heb er zelfs nog mee kunnen springen.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:30

Mijn paard heeft in mei 2023 een ernstige blessure opgelopen. Hier is hij in juni aan geopereerd. In oktober kwamen we erachter dat hij aan een ander been óók een blessure heeft. Die hebben we niet laten opereren maar laten laseren, mede door de kosten en de ernst van de tweede blessure tegenover de eerste.
Beiden herstellen inmiddels goed. De geopereerde blessure duidelijk sneller en beter dan degene die 'slechts' gelaserd is.
Ik moet hierbij wel zeggen dat de dierenarts enorm optimistisch was door de voortgang na het laseren *\o/*
Wij zijn er dus inmiddels 10 maanden mee bezig, en ik hoop in de zomer weer echt te gaan rijden.

Edit: eerste blessure totaal 4 maanden boxrust met vanaf juli opbouwend stappen in de molen. Tweede blessure gewoon buiten in een kleine paddock en stappen in de molen

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:18

TS, ik zie dat je het paardje te koop hebt staan. Wel sneu, want kans is natuurlijk redelijk aanwezig dat ze ergens terecht komt waar ze toch weer bereden gaat worden.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:39

hedwig1 schreef:
TS, ik zie dat je het paardje te koop hebt staan. Wel sneu, want kans is natuurlijk redelijk aanwezig dat ze ergens terecht komt waar ze toch weer bereden gaat worden.

Oei hier heb ik toch altijd wel moeite mee hoor... Ik vind persoonlijk dat je het beter in eigen hand kan houden en hem ergens op pensioen kan zetten. Het risico is echt enorm groot dat hij ineens 'verdwenen' is bij het 5 sterren huisje. Hoe vaak je dat wel niet leest.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:57

Hoe wil je dat verkopen dan, een paard met deze blessure?

En dat is idd not done maar je had al een ander paard op het oog zag ik!?

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:22

Mijn paard heeft een tussenpees blessure gehad en daarna de aanhechting aan het botvlies die beschadigde.

Voor de tussenpees is er shockwave toegepast en eindeloos stappen stappen stappen.
Na een jaar was hij weer oke, konden weer rijden, na 4 maanden een uitbarsting in de paddock met een stukje afgescheurde tussenpees aanhechting aan het bot. Daar is een tildren infuus en shockwave voor gegeven.
Ook bijna 8 maanden onderweg (inclusief opbouwen)

Na 2.5 jaar ellende, kon hij weer aan de gang. En vorig jaar liep hij nog winstpunten in het Z1

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:45

Nou ja op de Bokt markt is hij verwijderd, maar op marktplaats staat de advertentie nog gewoon. TS,ik hoop dat het goed gaat, maar ik vind het persoonlijk niet netjes naar je paard toe. Zeker als je tegelijkertijd naar een nieuwe aan het kijken bent, of zelfs al gekocht hebt :n Zoek dan zelf een plekje op een pensioenstal waarbij je zelf verantwoordelijk blijft.

En ik weet absoluut hoe het is, zelf heb ik er ook bijna twee jaar naastgelopen.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:43

hwn schreef:
FemxMellie schreef:
Wat een ellendige dingen zijn die pees blessures :(. Ik lees dat veel mensen laser therapie hebben gedaan. Is dat een dure behandeling? Ik sta overal voor open ook al is rust en heel veel tijd het beste medicijn volgens mijn dierenarts :0


Ik had geluk: voor laserbehandelingen zijn mijn dierenartsen spotgoedkoop: amper 20 euro per keer, aan huis (en geen voorrijkosten). Maar ik heb begrepen dat dit nogal uitzonderlijk laag is.

Ben wel heel tevreden van die laser, maar verder kan ik je niet echt adviseren, aangezien de blessure van mijn merrie zo ernstig was dat ze afgeschreven is als rijpaard. Maar ik zou vooral het resultaat van de scan afwachten, en idd eventueel een opbouwschema vragen.

Welke plaats zit jij met jouw dierenarts?

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:48

Hallo vraagje vandaag viel mij op dat mijn 4 jarige ruin een beetje verdikking heeft aan buitenkant van zijn voorbeen net boven de kogel. Het is niet warm en loopt niet kreupel. Ik heb mijn dierenarts gevraagd maar die belt pas maandag. Zou dit een peesblessure zijn? Zie foto. Bedankt voor reactie.
Laatst bijgewerkt door Emm72 op 13-04-24 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:13

Emm72 schreef:
Hallo vraagje vandaag viel mij op dat mijn 4 jarige ruin een beetje verdikking heeft aan buitenkant van zijn voorbeen net boven de kogel. Het is niet warm en loopt niet kreupel. Ik heb mijn dierenarts gevraagd maar die belt pas maandag. Zou dit een peesblessure zijn? Zie foto. Bedankt voor reactie.


Staat geen foto bij.

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:38

[quote="Babootje"][quote="Emm72"]
Als het goed is nu wel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:08

Yep, peesblessure.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:25

Ja ziet er wel zo uit ja. Achterop.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 23:02

Oppervlakkige buiger dan en dan op de zijkant?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 06:13

En dat is meteen het gevaar van peesblessures, ze hoeven absoluut niet kreupel te zijn of echt warm en ook de bulten kunnen pas later komen. Daarom moet je heel voorzichtig zijn met bulten en dikte in die gebieden, er zijn heel wat paarden met zware peesblessures, omdat mensen doorrijden want paard is niet kreupel tot het heel ernstig is.

Wij hebben 1 keer gezien hoe paard zichzelf een peesblessure trapte, meteen toen liep ze wat gevoelig naar niet raar na zo'n klap. Meteen gestopt, alleen de volgende dag heel licht onregelmatig en daarna gewoon weer goed. Voor de zekerheid afspraak gemaakt en pas na 2 weken kwam er een bult/zwelling maar geen pas meer onregelmatig.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 07:18

Dat ziet er inderdaad uit als een peesblessure.
Ik zou daar zeker een echo van laten maken.

1 van onze paarden was een aantal weken geleden kreupel. Dag erop zwelling tussenpees. Dag erop zwelling weg en niet meer kreupel.

Echo ingepland en die is 5 dagen nadat we zwelling gezien hadden gemaakt.
Iedereen in mijn omgeving verklaarde me voor gek. Paard was toch niet kreupel en er was toch niets meer te zien?

Paard kwam volledig door kreupelheidsonderzoek.
Geen zwelling meer te zien.
Op mijn verzoek toch echo gemaakt. Bleek helaas toch echt wel op een peesblessure te gaan.

Gelukkig een lichte blessure en doordat we niet doorgereden hebben, is erger voorkomen.

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:41

Dankjewel voor jullie feedback. Ik laat er natuurlijk sowieso naar kijken maar ik was benieuwd of het ook nog iets anders zou kunnen zijn of dat dit per definitie een peesblessure is..

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:12

Het kan echt ook nog wel iets anders zijn, maar ook ik zou dit zeker willen scannen. Ik zie redelijk veel geblesseerde paarden (onderdeel van mijn werk) en kan alleen maar beamen wat hier al gezegd wordt.
Er zijn paarden met nauwelijks zwelling en überhaupt niet of nauwelijks klinische symptomen die toch een beschadiging laten zien op echo, en er zijn ook de typische dik/warm overduidelijk wat mis gevallen. Maar, er zijn ook paarden die gewoon heel snel vocht in de benen hebben, toevallig laatst nog eentje die echt een dik, warm en gevoelig been had maar die dus géén (pees)blessure had, die had zich waarschijnlijk gewoon ergens aan gestoten en dat zag er heel dramatisch uit (veel erger dan jouw foto's) maar mankeerde dus eigenlijk niks...soms valt het ook nog weleens mee, hopelijk is dat voor jou ook het geval.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:41

Het kan idd vreselijk mee vallen, maar liever een keer te veel gescand dan doorrijden en echt een ernstige blessure hebben. Tenminste, zo sta ik erin. Dat heeft er wel voor gezorgd dat we heel vroeg erbij waren en dus volledig genezen en ja ook een keer voor niks naar de kliniek geweest haha

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:55

Dankjewel. Morgen belt de dierenarts voor een afspraak te maken dus even afwachten maar.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:07

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit begrijp dat mensen een kreupel paard een paar dagen stil zetten en dan weer gaan kijken of het paard weer goed loopt. Als dat het geval is, meteen zadeltje op en hop weer aan de gang...
Als mijn paard kreupel loopt, sta ik binnen paar dagen bij een DA en 9 van de 10 keer (oke.... zo vaak dan ook weer nier whahaha) bleek het toch wel om een blessure te gaan.

Maar ik ben écht een uber zeikerd Als het om kreupele paarden gaat, óf Als het om dikke en of warme pezen gaat.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:59

Emm72 schreef:
Dankjewel. Morgen belt de dierenarts voor een afspraak te maken dus even afwachten maar.

Al een echo gemaakt?

Emm72
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:30

Rizette schreef:
Emm72 schreef:
Dankjewel. Morgen belt de dierenarts voor een afspraak te maken dus even afwachten maar.

Al een echo gemaakt?


Morgen komt de dierenarts en gaat direct echo maken. Duimen maar dat het meevalt.