Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 20:57

Hoi!

Mijn paard is al een tijdje herstellende van een peesblessure. We gaan nu bijna de 8 maanden van herstel in. Vrijdag heb ik een pees echo staan ze hopen dat het nu ongeveer weer goed zal zijn.

Ik vind het heel spannend en vroeg mezelf af of er meer mensen met ervaringen over pees blessures van hun paarden zijn? Ik hoor de ervaringen graag en hoe lang jullie herstel duurde.

Na 8 weken mocht ik weer stap ritjes doen en nu rijden we sinds die tijd regelmatig gewoon lekkere stap ritjes. Ik mocht het draven ook alweer oppakken, maar vond dit zelf een beetje spannend en wacht hier liever mee tot ik zeker weet dat de blessure oké is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:08

Mijn pony heeft ook een peesblessure, we zijn al sinds vorig jaar april bezig. Ze heeft ACP injecties gehad, 8 weken 20 min stappen daarna controle. Daar liep ze nog niet goed. Nog 6 weken stappen. Daarna mochten we draf gaan opbouwen. Elke week een minuut erbij. En daar zijn we al maanden mee bezig, het lukt niet elke week om minstens 4x te rijden/draven door slecht weer, slechte bak van de regen/sneeuw/bevroren etc. Dus we
doen vrij lang over de opbouw, maar zolang ze bij de controles goed is is het voor ons prima.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:34

Hoi meis, ik ben twee keer met verschillende paarden de pineut geweest.
De eerste blessure was in 2002 en ik was op mijn toenmalige stal de eerste die liet scannen.
Prima techniek, want voorbij een bepaald punt zie en voel je niets meer.
Een paar jaar geleden mocht ik er ook relatief vroeg weer op (de scan laat dingen zien, maar 'weten wat het exact betekent' stond in 2002 in de kinderschoenen).

Als je draven nog spannend vindt: gewoon blijven stappen!
Daar doe je niemand kwaad mee.
Uiteraard en ten overvloede: als je begint met draven begin je bij het begin (bijvoorbeeld om de andere dag drie minuten).
Geleidelijk aan de belasting opvoeren is wel een onderdeel van het herstelproces, maar 'te langzaam' is niet erg (te snel willen gaan is nadrukkelijk af te raden!)
En je kunt kalmerende pasta vragen aan de dierenarts, om 'de scherpste randjes' er bij je dier af te halen.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:43

Stap ritjes en al draven?
Na een peesblessure moet je meestal een opbouw schema volgen en dat duurt ook nog best een tijd eer je weer gewoon kunt gaan rijden want je mag dagelijks maar enkele minuten langer.
Je kunt er wel een jaar voor uit trekken eer je weer terug aan het werk kan. En dan regelmatig laten scannen om te kijken hoe het er voor staat tijdens het herstel en opbouwen.

Neem de tijd!!

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:29

Ik heb 2x een paard gehad met een fikse peesblessure.

Paard 1: 3 maanden boxrust, geïnjecteerd met Traumeel, totale duur van het traject 1 jaar. Blessure is nooit meer teruggekomen en paard is 28 jaar geworden.

Paard 2: 14 laserbehandelingen en 24/7 het land op voor een jaar. Super genezen. Ivm onze verbouwing heeft ze daarna nog 4 maanden extra rust gehad. Blessure is nooit meer teruggekomen.

JudithGigi

Berichten: 4203
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:49

Ja hier ook ellende. Vorig jaar opeens acuut een dik been, er zat een gat in en de vezels waren wat uitgerekt door een niet ideale hoefstand. Na 3 maanden op beginnen te bouwen maar een half jaar later raakte het weer geïrriteerd dus zijn we meteen gestopt. 24/7 buiten gezet (op stal bleef ze steigeren en rondjes draaien), een maand dáárna weer begonnen van 0 en nu zitten we weer op 10 minuten draven. Pees is bijna net zo droog als voor de blessure.

Wij zijn begonnen met 20 minuten stappen en een minuut draf per week toevoegen, uiterlijk om de dag rijden. Ook hebben we een prp injectie gedaan aan het begin.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:31

Hier 4 jaar geleden een peesblessure aan het checkligament.
De dierenarts wilde 6-8 weken boxrust en dan weer scannen maar mijn merrie had een veulen aan de voet dus dat was voor mij echt een no go.

Ze heeft die 8 weken gewoon in de wei gelopen en in de nachten op stal. En ook wel eens een sprintje getrokken. Op de volgende echo was er bijna niets meer te zien. Omdat ze het nog wat vroeg vond om weer te beginnen hebben we nog 8 weken niets gedaan, daarna opgebouwd. Heel rustig aan maar ik mocht alles weer doen. Paard loopt nog steeds Z dressuur, L springen en M eventing. Dus het kan wel goedkomen!

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:42

Zit in het zelfde schuitje, van af de zomer op eens staken, rust gegeven maar niks dik/warm. December naar kliniek voor kreupelheid onderzoek. Meneer hielt zich 2 weken rustig en dan weer bokkend en vreselijk uit zij stekker.

Lichte geïrriteerde diepe pees recht voor, 5x lazer behandeling gehad. Staat 24/7 buiten, a.s. Vrijdag weer scan. Ben benieuwd en hoop dat de lazer wat gedaan heeft, meneer is het zat en ging bokkend door de paddock vandaag. Opsluiten wil ik liever niet. We gaan het zien.

Sterkte voor vrijdag!

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 23:45

Wat een ellendige dingen zijn die pees blessures :(. Ik lees dat veel mensen laser therapie hebben gedaan. Is dat een dure behandeling? Ik sta overal voor open ook al is rust en heel veel tijd het beste medicijn volgens mijn dierenarts :0

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:50

Juist dat draven is wel heel belangrijk. Je wilt niet alleen de pees genezen hebben met stapritjes, je wilt ook weten of de draf en eventueel galop goed gaat. Natuurlijk moet het voldoende hersteld zijn om te draven en te galopperen, maar daarna moet je dat dus juist wel gaan doen.
Zo leert de pees ook weer om te gaan met belasting en worden de vezels niet te stug/strak.

En ja, ik heb ervaring met peesblessures. Ik ben voorstander van heel regelmatig scannen en dus veel controleren of de pees de belasting aan kan. Ik gooi ze dus ook niet gewoon een jaar het land op zonder verdere controles oid en bouw ook niet op zonder die controle, maar ga aan de gang met schema van de da. Wel komen ze gewoon buiten als ze zich daar enigzins gedragen. Huidige kwam dus gewoon dagelijks in de kudde buiten, 1 van de vorige helaas niet want die was gek haha. Tot nu toe zijn ze allemaal perfect genezen. Bij huidige is er zelfs met echo niet meer te vinden waar 1 van de blessures zat, terwijl ze meestal wel iets blijven zien van littekenweefsel

Helaas ook van dichtbij meegemaakt hoe erg het mis kan gaan bij niet opvolgen van advies of niet bij een da liepen die er genoeg ervaring in had. (1 keer scannen en daarna op basis van klinisch onderzoek alleen verder gaan, terwijl het gevaar juist is dat ze al lang klinisch goed kunnen zijn voordat de pees echt genezen is)

Behandelingen versnellen het proces niet volgens mijn da. Hij behandelt alleen als het paard het niet op eigen kracht kan, maar je zal alsnog tegen een even lang revalidatie traject aankijken als wanneer ze op eigen kracht herstellen. Ondersteuning dus in sommige gevallen, geen vervanging van rust en tijd.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:28

Van heeeel lang geleden inmiddels:
Tussenpees blessure met 6 weken boxrust en 3 keer per dag stappen. Daarna opbouwen. Beest was toen 7 oid.

Is nu 28 en loopt nog steeds onder het zadel. Blessure is nooit meer terug gekomen terwijl het dier daarna van L dressuur naar Z dressuur en L eventing is gegaan.

Dus in de categorie: goed nieuw. Zo kan het ook.

Overigens denk ik dat ik het nu mogelijk anders aan zou pakken en niet meer zo snel voor boxrust zou kiezen maar eerder zou neigen naar 24/7 buiten 'rust'.

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:33

FemxMellie schreef:
Wat een ellendige dingen zijn die pees blessures :(. Ik lees dat veel mensen laser therapie hebben gedaan. Is dat een dure behandeling? Ik sta overal voor open ook al is rust en heel veel tijd het beste medicijn volgens mijn dierenarts :0


Ik betaalde 4 jaar geleden eur 35,00 per keer. Valt mee, 3x per week naar de kliniek vond ik wel pittig.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:37

pol013 schreef:
Van heeeel lang geleden inmiddels:
Tussenpees blessure met 6 weken boxrust en 3 keer per dag stappen. Daarna opbouwen. Beest was toen 7 oid.

Is nu 28 en loopt nog steeds onder het zadel. Blessure is nooit meer terug gekomen terwijl het dier daarna van L dressuur naar Z dressuur en L eventing is gegaan.

Dus in de categorie: goed nieuw. Zo kan het ook.

Overigens denk ik dat ik het nu mogelijk anders aan zou pakken en niet meer zo snel voor boxrust zou kiezen maar eerder zou neigen naar 24/7 buiten 'rust'.


Die inzichten zijn idd ook veranderd. Mijn da raadt ook geen boxrust meer aan, behalve bij uitzonderingen.

Hier trouwens ook gewoon weer Z niveau. Enige wat we niet meer doen is longeren. Zou wel mogen, maar te veel pech mee gehad dus durven het niet meer.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:54

Hier ook ervaring helaas. In augustus is er bij mijn 14-jarige merrie een peesblessure vastgesteld: gat in het checkligament, ernstige blessure.

Ze heeft toen 2 maanden 'scharrelrust' (op de paddock, met een vriendje) gehad. In diezelfde periode hebben we ook een PRP-behandeling gedaan, gevolgd door 11x laseren. Na die 2 maanden en de behandelingen hebben we weer een scan gedaan: het gat was mooi opgevuld met nieuw weefsel. Vervolgens zijn we heel rustig gaan opbouwen om dit weefsel sterker te maken. Eerst 2 weken lang 2x per dag een kwartier aan de hand en daarna er op. Eerst het stappen uitgebouwd tot een halfuur en daarna kleine stukjes draf erbij gepakt. We hebben steeds om de 6-8 weken een scan gehad en iedere keer was het beeld weer beter.

Inmiddels mogen we van de dierenarts eigenlijk alles weer doen, zolang het maar rustig opgebouwd wordt. Ik stap 10 minuten in, ben 15-20 minuten "aan het werk" (draf en galop, pasje wijken, pasje schouderbinnenwaarts, tussendoor stappen) en stap dan weer 10-15 minuten uit.

Het heeft veel tijd (en geld) gekost, maar al met al vind ik dat er een heel vlot herstel is geweest! Mijn dierenarts was vooral heel blij dat ik het echt heel rustig aan heb opgebouwd, omdat het daar vaak mis gaat. Het is volgens haar echter wel belangrijk om op een gegeven moment ook op te gaan bouwen, omdat het weefsel anders inderdaad te stug wordt (zoals MyWishMax ook al schreef).

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:34

Peesblessures, doffe ellende.

De complexiteit met peesblessures is, dat de ene peesblessure is de andere niet. Er is geen one size fits all oplossing.
Het is zo afhankelijk van wat voor blessure, overbelastings blessure die al tijden sluimert voor er klachten komen (meest voorkomend) of een acute blessure door trauma van buitenaf. Is het een scheur/gat of is het slechts een irritatie. Welke pees. Checkligament is de meest gunstige om een blessure aan te hebben, de oppervlakkige buiger de meest ellendige. Zoveel variabelen.

En ja voor vrijwel alle peesblessures geldt, in de acute fase rust, in de fase daarna gecontroleerde beweging en als het gat dicht is opbouwen. Maar om dit goed te kunnen doen, is heel regelmatig scannen heel belangrijk, zodat je het juiste op het juiste moment doet.

Want nee, het een jaar op de wei gooien, of te lang alleen maar blijven stappen is echt achterhaald. En natuurlijk zijn er verhalen over dat er paarden zijn die op die manier volledig hersteld zijn, maar er zijn veel meer verhalen over paarden die op die manier toch op een gegeven moment weer een nieuwe blessure aan diezelfde pees kregen en in het slechtste geval ingeslapen moesten worden.

Dus ja dat kan goed gaan, maar nee, dat is niet de methode waarmee je je paard de beste kansen op een zo gunstig mogelijk herstel geeft. En het gaat altijd om zo gunstig mogelijk, want de pees wordt nooit meer zo goed als ie was voor de blessure.

Opbouwen op het juiste moment is belangrijk, dat zodra het gat zich gevuld heeft met weefsel (bindweefsel, geen peesweefsel. Peesweefsel komt nooit meer terug), heeft het dier de juiste belasting nodig om dit weefsel zoveel mogelijk de juiste structuur te laten krijgen, waardoor het het originele peesweefsel zoveel mogelijk benadert in eigenschappen. Die structuur kun je beïnvloeden met de juiste mate van belasting als het bindweefsel nog "vers" aangemaakt is, niet meer als dat weefsel al maanden/jaar in het gat zit. Om deze reden is het dus belangrijk om heel regelmatig te scannen, zodat in samenspraak met de DA het schema zo afgestemd wordt dat jouw paard de beste kansen krijgt. Bij elke scan wordt bepaald, doe je teveel, of doe je te weinig en kan het schema daarop worden aangepast om het optimaal te maken.

Overigens geldt bovenste voor alle peesblessures, maar met de oppervlakkige buiger is het juist weer zaak om niet direct te gaan opbouwen zodra het gat gevuld is. Voor die pees is het juist weer beter om na vulling wel nog een periode onbelast (bv een half jaar/jaar) weidegang te geven omdat deze specifieke pees weer de neiging heeft dat zodra je gaat opbouwen als het gat gedicht is, dat je pees in een soort gatenkaas verandert en er overal nieuwe leasies ontstaan in die pees. Daarom is die oppervlakkige buiger zo'n ellendeling. Kiezen uit 2 kwaden, voor het originele gat wil je eigenlijk opbouwen om de structuur sterker te maken, maar de rest van de pees trekt dat vaak op dat moment niet om de een of andere reden. Dus die krijg je nooit zo sterk als dat je andere pezen weer kunt krijgen.

Daarom is het belangrijk, weet welke pees, weet exact hoe het eruit ziet en hoe het zich ontwikkelt door regelmatig te scannen en vooral, ga met een peesblessure altijd naar een goede kliniek en laat je daar goed informeren over opbouw. Volg dat opbouw schema ook nauwgelet! Niet op gaan lossen met de locale dierenarts die ook af en toe een echootje komt maken. Op een kliniek zien ze duizenden peesblessure per jaar en hebben met alle varianten heel veel ervaring. De locale dierenarts mist gewoon die ervaring en die manier van secuur scannen.

En laseren kan in ieder geval nooit kwaad en heeft meestal een gunstige invloed op het verloop. Kan in elke fase maar heeft de meeste impact in de acute fase om het gat te dichten. Je wilt het gat nl zo snel mogelijk dicht hebben, zodat je zo snel mogelijk aan de structuur van het weefsel kunt gaan werken. Hoe sneller je die acute fase voorbij bent, hoe beter ook voor de rest van het hele paardenlichaam. Maar ook in latere fases kan laseren een hele goede toevoeging zijn.
En is laseren duur, ja het is niet goedkoop. Mijn paard heeft toen in de acute fase 3 weken op de kliniek gestaan en is 2 x per dag gelaserd, was bij elkaar zo'n 3000 euro. Maar dat is alleen voor de acute fase relevant. Jij bent al 8 maanden onderweg, dan zou je voor een paar weken bv 2 keer per week kunnen laten laseren, ca 40-50 euro per keer + voorrij kosten. Maar als je op een stal staat waar de DA toch al moet komen, kun je die laatste delen.

Heel veel sterkte TS!

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:58

Goed uitgelegd Oji!

Ik heb veel ervaring met peesblessures, aan verschillende benen, verschillende peesblessures. Eigenlijk zijn ze allemaal weer relatief "goed" gekomen. Alleen sommige paarden bleven wat gevoelig bij teveel belasting en daar was management steeds echt enorm belangrijk. (genoeg bewegen voor een goed herstel, daarna niet teveel bewegen, altijd opbouwend, nooit forceren)

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:13

Oh en nog een toevoeging. Probeer ook altijd te achterhalen wat de oorzaak is van de peesblessure.
Is het een verkeerde manier van trainen (veel herhalingen van dezelfde oefening keer op keer bv)
Is het onvoldoende opwarmen/afbouwen na een training
Is het teveel draaien
Is het teveel op 1 soort bodem rijden (veel dressuurpaarden die altijd alleen maar op die geweldige strakke biljartlakens rijden worden extra gevoelig voor peesblessures)
Is het te weinig afwisseling in het trainingsschema?

Maar vooral ook: Is het ontstaan omdat het paard teveel compenseert in zijn lichaam voor ander ongemak?

Als 1 van bovenstaande zaken nl de oorzaak is, en je verandert daar niets aan na opbouwen, is het risico op herhaling van een peesblessure heel groot.

Bespreek dus ook jouw manier van trainen, opbouwen, afbouwen, management, voer en dingen die je aan het paard opgevallen zijn voorafgaand aan de peesblessure ook uitgebreid met de kliniek, zodat zij jou hierin ook kunnen adviseren.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:10

FemxMellie schreef:
Wat een ellendige dingen zijn die pees blessures :(. Ik lees dat veel mensen laser therapie hebben gedaan. Is dat een dure behandeling? Ik sta overal voor open ook al is rust en heel veel tijd het beste medicijn volgens mijn dierenarts :0


In 2002 heb ik de fysiotherapeut ultra kort geluid laten doen. 'Dat liep wel op', met twintig behandelingen.

Een paar jaar geleden heb ik mij beperkt tot 'ice vibe' (zo heet een stel dingen die koelen en trillen) en brave olie met jeneverbes, geranium en rozemarijn.
Toen de tweede scan goede voortgang liet zien, :o heeft deze import Drentse zich van haar Hollandse krantenkant laten zien...

Beide paarden zijn volledig hersteld.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 14:23

Helaas zeer slecht nieuws gehad vandaag. Het gat is in vier maanden tijd amper kleiner geworden. Dierenarts zag het somber in, ze zei wel ik raadt ten zeerste laseren aan. Wellicht ga ik dat nog doen. Ik had nog heel veel hoop, maar ben nu erg verdrietig met de uitkomst van de echo vandaag….

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:34

Ach, dat is vervelend. Hier ook minder goede ervaringen met een peesblessure.

Mijn paard liep een acute blessure aan de diepe buigpees op, met een kleine beschadiging aan de oppervlakkige buigpees. Hij heeft een operatie (tenoscopie) gehad, en vervolgens hele lange revalidatie. Ingespoten, regelmatig echo’s, heel langzaam opbouwen. Het heeft bijna een jaar geduurd tot hij weer goed was.

Helaas twee jaar later toch een herblessure, zonder duidelijke oorzaak. Waarschijnlijk speelt conformatie een grote rol. Toen besloten om niet nogmaals te opereren, omdat ik vooral de rustperiode daarna echt de hel vond voor het paard. Verder wel alles op alles gezet, wekenlang lasertherapie, aangepast bekappen en beslag, ook nog eens ingespoten, rust (geen boxrust, maar kleine weide met gezelschap), opbouw schema’s en het hele riedeltje. Hoewel hij wel vooruitgang liet zien, is hij nooit meer 100% (belastbaar) geworden. Ondanks dat hij zich er niets van aantrekt, en een prima leven heeft op de wei, belast ik heb daarom niet meer onder het zadel.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:44

Mijn paard heeft een tussenpeesblessure bij de aanhechting van RA. Ik heb 9x gelaserd, heel veel getsapt ed. Geef hem nu van superhorse tendon erbij. Ik heb 2 vriendinnen waar hun paarden eigenlijk van afgeschreven waren en nu weer in de subtop lopen. Zij gebruiken ook produchten van superhorse dus ben er ook mee begonnen. 2e scan was wel goed, DA vond de aanhechting heel mooi. Of dat nu komt door het supplement of de rust ed maar ik geloof er wel in dus blijf het nog maar een tijdje voeren. Wij gaan over 2wkn weer scannen om te kijken hoe het er nu uit ziet, voordat we weer over gaan op nog meer belasting. Ik ben vanaf half september er nu mee bezig....

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:11

Dat is balen zeg..als na 8 maanden het gat nog nauwelijks dicht is. Soms helpt het ook om ze ascal te geven, is een bloedverdunner en zorgt voor een betere doorbloeding. Betere doorbloeding is snellere genezing. En MSM wil ook nog weleens goed zijn voor het bindweefsel (wat het gat moet opvallen).

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:15

Het gat is van 5cm naar 2,8cm gegaan in 8 maanden!! Alleen tussen de laatste echo (4 maanden geleden) en deze echo zit helaas maar 0,4cm verschil in dichtheid. Ik had ook wel eerlijk gezegd dat ik ivm extreem weer amper heb gereden deze tijd. Dierenarts schrok alleen van zo weinig resultaat. Pees was wel aanzienlijk minder stijf en zwelling minder. Ik schrok ervan dat de dierenarts wel vertelde dat ze dus afgeschreven is en het waarschijnlijk nooit meer dicht gaat groeien. Ik had zelf heel veel hoop maar helaas

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:23

FemxMellie schreef:
Wat een ellendige dingen zijn die pees blessures :(. Ik lees dat veel mensen laser therapie hebben gedaan. Is dat een dure behandeling? Ik sta overal voor open ook al is rust en heel veel tijd het beste medicijn volgens mijn dierenarts :0


Ik had geluk: voor laserbehandelingen zijn mijn dierenartsen spotgoedkoop: amper 20 euro per keer, aan huis (en geen voorrijkosten). Maar ik heb begrepen dat dit nogal uitzonderlijk laag is.

Ben wel heel tevreden van die laser, maar verder kan ik je niet echt adviseren, aangezien de blessure van mijn merrie zo ernstig was dat ze afgeschreven is als rijpaard. Maar ik zou vooral het resultaat van de scan afwachten, en idd eventueel een opbouwschema vragen.

JudithGigi

Berichten: 4203
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:23

FemxMellie schreef:
Helaas zeer slecht nieuws gehad vandaag. Het gat is in vier maanden tijd amper kleiner geworden. Dierenarts zag het somber in, ze zei wel ik raadt ten zeerste laseren aan. Wellicht ga ik dat nog doen. Ik had nog heel veel hoop, maar ben nu erg verdrietig met de uitkomst van de echo vandaag….


Ahh verdorie dat is echt balen... Probeer te doen wat je kunt doen. Veel rechtuit stappen op het harde, laseren, msm, misschien een ice vibe? Het kan ook helpen kritisch naar te hoeven stand te kijken.