Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:47

Elke blessure was dat anders, dus aan schema's van anderen heb je niks. Schema wisselde ook afhankelijk van de controles. Enige wat ik aanraad is dus wel controles te laten doen, want je wilt zeker weten dat de pees het aankan. Plus het schema dat ik met huidige dierenarts voor huidige paard maakte was heel anders als het schema bij andere da of ander paard. Zo heb ik bij dit paard nooit beperkte vrije beweging hoeven geven. Gewoon elke dag in de kudde de paddock of het land op, omdat dat beter was qua gedrag en dus daardoor ook voor de pees. Boxrust doen zij sowieso liever niet meer bij het grootste gedeelte, maar weer afhankelijk van allerlei factoren.

Bij verkeerd opbouwen kan een irritatie flink erger worden. Vooral omdat ze dus niet onregelmatig hoeven te worden tot het 'te laat' is. Plus, het wisselt ook wat een da een irritatie noemt. Ik ken een paard die volgens hun DA een irritatie had, waar de scan precies hetzelfde was als de mijne waar de DA het gewoon een peesblessure noemde. Een hele lichte dat wel, maar dan alsnog. Ik mocht erop stappen en had niet perse vast aantal minuten. Dat kwam pas met draven later. Goede bodem of harde ondergrond en rechtuit.

boemel

Berichten: 8420
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:51

Hier ook lichte peesblessure en 8 weken stappen.

25 minuten in aanvang.
Per 2 weken 5 minuten langer.
Dus uiteindelijk 40 minuten.

Bodem moet inderdaad vlak zijn.

En als de echo goed blijkt, dan krijgen we vast een nieuw opbouwschema

Popstra
Berichten: 13775
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:01

Opbouw schema altijd samen met behandelend arts bespreken aan de hand van echos.
Niet zomaar van Bokt halen!

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:04

Idd, is zo afhankelijk van de blessure en de aanleiding van de blessure.
Ik had de mijne in de opbouwfase op een revalidatiestal staan omdat die echt op de eigen stal niet op boxrust kon (brak de tent af als de anderen naar de wei gingen). Daarom was bij mij was in de opbouw ook vitafloor en aquatrainer in het schema meegenomen (als je het toch voor handen hebt) en dan ziet een schema er helemaal anders uit.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:14

Oh nee, gaat ook absoluut onder begeleiding van de dierenarts, en echo.
Ik was gewoon benieuwd, las over een minuut per week opbouwen, ik mag na een maand 1 lange zijde er bij draven.
Stappen onbeperkt.
Dus ik dacht misschien is mijn dierenarts wat " voorzichtig"
Ga geen schema van iemand anders over nemen hoor!

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:18

Na een maand een lange zijde draven is meer als wat ik mocht. Eerst periode alleen maar stappen en pas na controle kwam er draf bij. Maar paar weken later mocht ik idd alleen lange zijdes draven, omdat de hoeken meer belasting zijn. Opbouwen ging hier eerst in lange zijdes, later pas minuten toen de hoeken wel mochten.
Voorzichtig is absoluut niet erg, je kan wel te voorzichtig zijn want je wilt wel lichte belasting aan de pees geven zodat deze op juiste manier weer aansterkt, maar dat is eerder maandenlang alleen blijven stappen bijvoorbeeld. Maar te snel is meestal slechter, dan ga je sneller als wat de pees aan kan.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:40

Ik lees een beetje mee hier maar ik word er een beetje bang van merk ik. Ik lees hier meerdere malen over hele lichte zwelling en snel erna niets meer en ook geen warmte, niet kreupel, gewoon “niks” meer aan de hand.

Je zou haast denken je paard maandelijks alle benen te laten scannen want de kans dat je die zwelling dus helemaal niet gezien hebt en dus je paard zijn benen er constant normaal uit zien en voelen voor je is erg groot lijkt het hier. Dan zou je dus geheel onwetend met een blessure rond rijden.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:59

Melzazu schreef:
Ik lees een beetje mee hier maar ik word er een beetje bang van merk ik. Ik lees hier meerdere malen over hele lichte zwelling en snel erna niets meer en ook geen warmte, niet kreupel, gewoon “niks” meer aan de hand.

Je zou haast denken je paard maandelijks alle benen te laten scannen want de kans dat je die zwelling dus helemaal niet gezien hebt en dus je paard zijn benen er constant normaal uit zien en voelen voor je is erg groot lijkt het hier. Dan zou je dus geheel onwetend met een blessure rond rijden.

Neem aan dat je de benen van jouw paard dagelijks in de gaten houdt. Dan zie je de zwelling wel. Als je de pezen ragelmatig controleert komt daar soms voelen bij.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:42

MyWishMax schreef:
Na een maand een lange zijde draven is meer als wat ik mocht. Eerst periode alleen maar stappen en pas na controle kwam er draf bij. Maar paar weken later mocht ik idd alleen lange zijdes draven, omdat de hoeken meer belasting zijn. Opbouwen ging hier eerst in lange zijdes, later pas minuten toen de hoeken wel mochten.
Voorzichtig is absoluut niet erg, je kan wel te voorzichtig zijn want je wilt wel lichte belasting aan de pees geven zodat deze op juiste manier weer aansterkt, maar dat is eerder maandenlang alleen blijven stappen bijvoorbeeld. Maar te snel is meestal slechter, dan ga je sneller als wat de pees aan kan.


Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven. Ik mocht 6 weken na de diagnose 2 x 2 lange zijdes draven. Na de controle echo was dat 6 x 2 lange zijdes. Dat moet ik een maand vol houden en dan pas 1 lange zijde er bij. Dan na 6 weken weer controle.
Ik lees hier over elke week een minuut langer.
Dus vandaar dat het wat (te) voorzichtig voelt

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:52

Dat voorzichtige herken ik wel hoor. Belasten is goed als de pees goed herstelt, maar het moet echt niet te snel gaan. En echt: iedere peesblessure is anders, mijn vorige paard heeft er vijf gehad, waarvan de vijfde te laat ontdekt is doordat die gelijk met nummer drie in hetzelfde been optrad. Maar dus vier verschillende protocollen en opbouwschema's gehad. En allemaal bij dezelfde kliniek.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:54

Rizette schreef:
Melzazu schreef:
Ik lees een beetje mee hier maar ik word er een beetje bang van merk ik. Ik lees hier meerdere malen over hele lichte zwelling en snel erna niets meer en ook geen warmte, niet kreupel, gewoon “niks” meer aan de hand.

Je zou haast denken je paard maandelijks alle benen te laten scannen want de kans dat je die zwelling dus helemaal niet gezien hebt en dus je paard zijn benen er constant normaal uit zien en voelen voor je is erg groot lijkt het hier. Dan zou je dus geheel onwetend met een blessure rond rijden.

Neem aan dat je de benen van jouw paard dagelijks in de gaten houdt. Dan zie je de zwelling wel. Als je de pezen ragelmatig controleert komt daar soms voelen bij.


Ja ik controleer hem altijd als ik hem zie maar dat is 5 van de 7 dagen. Ik heb hem niet aan huis staan.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 05:14

sh4e schreef:
MyWishMax schreef:
Na een maand een lange zijde draven is meer als wat ik mocht. Eerst periode alleen maar stappen en pas na controle kwam er draf bij. Maar paar weken later mocht ik idd alleen lange zijdes draven, omdat de hoeken meer belasting zijn. Opbouwen ging hier eerst in lange zijdes, later pas minuten toen de hoeken wel mochten.
Voorzichtig is absoluut niet erg, je kan wel te voorzichtig zijn want je wilt wel lichte belasting aan de pees geven zodat deze op juiste manier weer aansterkt, maar dat is eerder maandenlang alleen blijven stappen bijvoorbeeld. Maar te snel is meestal slechter, dan ga je sneller als wat de pees aan kan.


Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven. Ik mocht 6 weken na de diagnose 2 x 2 lange zijdes draven. Na de controle echo was dat 6 x 2 lange zijdes. Dat moet ik een maand vol houden en dan pas 1 lange zijde er bij. Dan na 6 weken weer controle.
Ik lees hier over elke week een minuut langer.
Dus vandaar dat het wat (te) voorzichtig voelt


Nee,die lange zijdes heb ik juist ook gehad. Juist vanwege de hoeken en dat vond ik ook veel logischer als meteen met 5 minuten beginnen met draven.
Ik vind het juist al snel om te mogen draven voor de controle haha. Ook enkele weken op dezelfde lange zijdes blijven hadden wij ook, of niet elke week omhoog gaan met draven maar elke 2 of 3 weken pas. Net als niet iedere dag rijden, maar eerst 3 keer per week en later om de dag. Maar niet te voorzichtig hoor, op deze wijze is de mijne juist keurig genezen. Zelfs zo dat op echo er niks meer te zien is van de blessure. Terwijl kennis die paard had met dezelfde blessure sneller meer mocht (en minder controles deed of hoefde) maar die is nooit meer goed geworden, want blessure werd erger. En ik heb sowieso laatste jaren veel verschillende revalidatie schema's gezien, maar degene die sneller gingen kregen allemaal terug vallen. Zelfs als de blessure minder erg was.

Maar met lange zijdes heb je dus wel al de belasting die je wilt hebben voor de genezing, maar niet de extra belasting die hoeken en wendingen toch geven. Dus je kan mooi eerst kijken of de pees de draf op zichzelf aan kan en daarna wendingen toevoegen. Voorzichtig, ja in vergelijking met wat andere schema's van andere klinieken misschien wel, maar mijn ervaring is er erg goed mee juist. Beter dus als de minuten meteen, beter als x aantal maanden rust ook. (En dan rust als in op het land zetten en niks doen, ook niet stappen, laseren oid)

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:33

Iedere peesblessure is anders. Wij mocht ook sneller opbouwen dan bijvoorbeeld hierboven geschreven is.
Maar wij hebben bijvoorbeeld ook aquatrainen in gezet.
Iederen blessure is anders het is niet per definitie zo als je iets sneller mag opbouwen dat je dan een terug val krijgt ofzo. Als het goed is maakt de dierenarts een schema die past bij de aard van blessure van jouw paard.

Hier ging het overigens om een tussenpeesblessure. Paard is helemaal goed geworden en mag en kan alles weer. Dier loopt Z2 dressuur, we longeren gewoon, buitenritten springen alles :)

De blessure is inmiddels 7 jaar gelede en hij heeft nooit geen last meer gehad.

Saaams

Berichten: 13269
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:32

Ik volg het topic al eventjes inmiddels.


Wij hebben helaas voor een tweede keer een kootringband blessure, waarvan ook iets rafeligheid te zien op de oppervlakkige buiger.

Ze staat apart van de groep, helaas. Straks met weide seizoen gaat ze wel de groep weer in.

Verder ben ik gestart met MSM. Heeft de aangepast beslag gekregen (ijzer met brede teen) en we doen elke dag tot om de dag laseren met de HPL en we koelen en trillen met de ice vibes.
Ze is tevens ingespoten met cortico’s.

Het bandje hoort tussen de 1 en 2 mm te zijn en was ongeveer 4,1mm.
Sesambeentjes waren piekfijn in orde. Die schijnen ook aangetast te kunnen worden met dit type blessure.

Eerste week van mei hebben we controle.

Wij hebben een stapschema gekregen opbouwend vanaf 10 min, elke week verhogend met 5.
Inmiddels op 20 minuten :+

0000
Berichten: 5482
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:35

Omdat dit topic nog best actief is gooi ik hier toch even een berichtje in.

Ik heb een revalidatie stal waarbij we tot nu toe al mooie resultaten hebben behaald met revalideren van peesblessures mbv een trilplaat, soms ondersteund door andere behandelingen zoals laser. Regelmatig staan paarden ook bij mij omdat hun eigen stal niet kan bieden wat nodig is (denk aan alleen achterblijven op stal, geen goed stalklimaat, geen goede ruimte om te stappen etc).

Zeer binnenkort krijg ik de beschikking over een extra behandelmethode, Nano Cellcare. Dit is nog vrij nieuw en hoewel de resultaten super goed zijn (zeker in combineren met de trilplaat en soms enkele laserbehandelingen) zoeken we nog een aantal klanten die hier een video review van willen geven (uiteraard pas na afronding en bij tevredenheid). In ruil daarvoor krijg je een leuke korting op het gehele traject. Dit kan zowel een intern traject zijn als op eigen locatie in Noord Limburg/grens met Brabant. Het grote verschil tussen laser en Nano is dat je met laser de cel eigenlijk beschadigd en daarmee activeert om te herstellen, waar Nano ook nog daadwerkelijk voedingsstoffen toevoegt aan de cel die nodig zijn om het juiste weefsel aan te maken. Ik zoek zowel een kandidaat met een recente blessure, als een paard dat littekenweefsel heeft door een oudere blessure. Mogelijk leest hier een keer iemand die dat interessant vind, zal het topic er verder niet mee vervuilen maar kan altijd meer uitleg geven via pb!

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:52

Mijn paard heeft 2x een tussenpees blessure en 1x een aanhechting tussenpees blessure gehad (in hetzelfde been)

Ik weet niet precies meer hoe het opbouwschema was maar wel eerst eindeloos stappen. Sowieso 8 weken en misschien wel langer.
En daarna beginnen met 2 minuten draf, dan weer controle en daarna per 2 minuten opbouwen. We waren echt 2 maanden verder voor we echt een beetje wat konden.

En afgeraden om de uitgestrekte gangen vaak te doen. Nu strekt die van mij amper whaha, maar dat was omdat de elasticiteit van de tussenpees toch afgenomen is door de blessure en littekenweefsel

Saaams

Berichten: 13269
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Even een kleine blije update.

Afgelopen dinsdag hadden wij controle na 4 weken.
Volgens de dierenarts was ze al boven verwachting hersteld/herstellende. *\o/*

Ik heb in de acute fase (eerste 14 dagen) dagelijks gekoeld.
En we hebben 15 keer gelaserd met de high power laser.
Verder is het wel ingespoten en 10 dagen novocam.

Ze staat vanaf nu 8 weken op het weiland, waar ze zelf de belasting weer gaat opzoeken (soms slecht voor mijn hart :+ ) maar als daarna de echo goed is. Mogen we weer recreatief opbouwen.

Inmiddels blijven we laseren, ongeveer om de dag.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Wat fijn!! *\o/*
Dat slecht voor je hart herken ik