POI na reseceren zes meter dunne darm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 00:29

Beste bokkers,

Er zijn veel veterinairen en paraveterinairen hier en ik ben heel benieuwd naar ervaringen en/of percentages van slagingskans.

In het kort het verhaal.
Dit gaat niet om mijn paard!

13 jarige drachtige merrie is sinds zondag niet in orde, eerste gedachte was dat ze last had van het veulen. Ze zit op 8 maanden dracht nu.
Maandag verslechterde ze, maar niet extreem zorgwekkend.
Dinsdagochtend heftige koliek. Dierenarts erbij, doorgestuurd naar de kliniek.
Testen gedaan, obstructie van de dunne darm, die zat vast tussen de maag en lever.
Vier uur onder narcose geweest, zes meter dunne darm verwijderd.

Operatie is goed gegaan, maar de merrie kreeg POI (post operatieve ileus).
Kans dat het veulen overleeft is nul.

Ze is dinsdagavond rond 18:30 uit de narcose gekomen.

Bedoeling was om woensdag te gaan kijken of de maagsappen weer door de dunne darm zouden gaan. Dit is tot op heden niet het geval.

Reflux van 8 tot 12 liter per keer.

Ik weet niet alle feiten, maar het zal zo zijn dat ze lidocaïne krijgt.

Darmen werken nog helemaal niet.

Hoe groot is de kans nog dat de ileum hersteld, dat de darmen geheel goed gaan werken en dat dit paard nog een paardwaardig bestaan heeft?

Ik ben vooral heel benieuwd naar informatie. Ik heb mij heel veel ingelezen, maar extra informatie zou ik heel graag willen!

Eigenaar van het paard probeert alle kleine kansen die er nog zijn aan te grijpen. Maar is het realistisch om door te gaan, ook al zouden haar darmen weer gaan werken en de reflux geheel afnemen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:04

EarthFocus schreef:
Beste bokkers,

Er zijn veel veterinairen en paraveterinairen hier en ik ben heel benieuwd naar ervaringen en/of percentages van slagingskans.

In het kort het verhaal.
Dit gaat niet om mijn paard!

13 jarige drachtige merrie is sinds zondag niet in orde, eerste gedachte was dat ze last had van het veulen. Ze zit op 8 maanden dracht nu.
Maandag verslechterde ze, maar niet extreem zorgwekkend.
Dinsdagochtend heftige koliek. Dierenarts erbij, doorgestuurd naar de kliniek.
Testen gedaan, obstructie van de dunne darm, die zat vast tussen de maag en lever.
Vier uur onder narcose geweest, zes meter dunne darm verwijderd.

Operatie is goed gegaan, maar de merrie kreeg POI (post operatieve ileus).
Kans dat het veulen overleeft is nul.

Ze is dinsdagavond rond 18:30 uit de narcose gekomen.

Bedoeling was om woensdag te gaan kijken of de maagsappen weer door de dunne darm zouden gaan. Dit is tot op heden niet het geval.

Reflux van 8 tot 12 liter per keer.

Ik weet niet alle feiten, maar het zal zo zijn dat ze lidocaïne krijgt.

Darmen werken nog helemaal niet.

Hoe groot is de kans nog dat de ileum hersteld, dat de darmen geheel goed gaan werken en dat dit paard nog een paardwaardig bestaan heeft?

Ik ben vooral heel benieuwd naar informatie. Ik heb mij heel veel ingelezen, maar extra informatie zou ik heel graag willen!

Eigenaar van het paard probeert alle kleine kansen die er nog zijn aan te grijpen. Maar is het realistisch om door te gaan, ook al zouden haar darmen weer gaan werken en de reflux geheel afnemen?


Is het veulen er wel uitgehaald dan ? Want dat zou de boel al significant helpen als die ruimte leeg is.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 09:18

@absolem
Citaat:
Is het veulen er wel uitgehaald dan ? Want dat zou de boel al significant helpen als die ruimte leeg is.


Nee, en ik denk dat ze daar nu nog niet mee bezig zijn. Het veulen had kunnen overleven als het post operatief allemaal oké was gegaan.
Nu is het belangrijkste dat er geen reflux meer is. Maar de toestand is kritiek, dus dan ga je denk ik ook niet nog een veulen eruit halen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:57

Laat ik het zo zeggen, ik heb er in mijn co-schappen weinig echt duurzaam opgeknapt naar huis zien gaan, na een operatie met darmresectie.

Ik heb me er verder niet meer mee bezig gehouden of me in de literatuur verdiept, maar ik heb tijdens de co-schappen best wat koliekers op tafel zien gaan en ik vond het schrikbarend hoeveel ellende er vaak na de operatie nog optreedt.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:05

Marije_jiplover schreef:
Laat ik het zo zeggen, ik heb er in mijn co-schappen weinig echt duurzaam opgeknapt naar huis zien gaan, na een operatie met darmresectie.

Ik heb me er verder niet meer mee bezig gehouden of me in de literatuur verdiept, maar ik heb tijdens de co-schappen best wat koliekers op tafel zien gaan en ik vond het schrikbarend hoeveel ellende er vaak na de operatie nog optreedt.


Ik ben geen paraveterinair maar dit zijn ook wel de ervaringen die ik heb. Het beste is om er rekening mee te houden dat het niet goed komt. En met heel veel geluk en een engeltje op de schouder komt het misschien wel goed. Ik duim in ieder geval voor het paard.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 12:02

Elisa2 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Laat ik het zo zeggen, ik heb er in mijn co-schappen weinig echt duurzaam opgeknapt naar huis zien gaan, na een operatie met darmresectie.

Ik heb me er verder niet meer mee bezig gehouden of me in de literatuur verdiept, maar ik heb tijdens de co-schappen best wat koliekers op tafel zien gaan en ik vond het schrikbarend hoeveel ellende er vaak na de operatie nog optreedt.


Ik ben geen paraveterinair maar dit zijn ook wel de ervaringen die ik heb. Het beste is om er rekening mee te houden dat het niet goed komt. En met heel veel geluk en een engeltje op de schouder komt het misschien wel goed. Ik duim in ieder geval voor het paard.



Ik denk zeker dat jullie 100% gelijk hebben... Zo zie ik het ook.

Cioccolato

Berichten: 6617
Geregistreerd: 13-12-11

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:30

Ik heb geen geneeskundige achtergrond oid maar ik zou ook zeggen als het veulen toch al dood is, haal het eruit en maak ruimte.. Dat klinkt in mijn oren logisch..

Persoonlijk zou ik het voor het paard afbreken.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:36

Een toch al kritiek paard weer onder anesthesie brengen voor een keizersnede is een dure manier van euthanasie. Dat veulen is niet het probleem, de stilliggende darmen wel. Er is geen gebrek aan ruimte, de motoriek van de darmen is verstoord waardoor er geen doorstroming is.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 13:32

Cioccolato schreef:
Ik heb geen geneeskundige achtergrond oid maar ik zou ook zeggen als het veulen toch al dood is, haal het eruit en maak ruimte.. Dat klinkt in mijn oren logisch..

Persoonlijk zou ik het voor het paard afbreken.


Zoals Dioni al zegt, het is het niet waard om het veulen er nog uit te halen.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 13:34

Update: geen verbetering. Ze gaan stoppen met sonderen, kijken of ze iets zelf wilt eten. Bij geen eetlust of koliekverschijnselen mag ze naar de eeuwige weides gaan.

Als het mijn eigen paard had geweest, had ik hier eerder voor gekozen .
Maar ik snap ook dat de eigenaar tot het eind door is gegaan.
Hoop sterft als laatste.


Toch ben ik nog steeds erg benieuwd naar jullie koliek verhalen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:23

dioni schreef:
Een toch al kritiek paard weer onder anesthesie brengen voor een keizersnede is een dure manier van euthanasie. Dat veulen is niet het probleem, de stilliggende darmen wel. Er is geen gebrek aan ruimte, de motoriek van de darmen is verstoord waardoor er geen doorstroming is.



Ze hadden het eruit moeten halen toen het paard al open lag voor die darmen . Een dracht vreet energie die nodig is voor het herstel. Zeker bij zo een enorme ingreep .

Nog los van het feit dat het natuurlijk aborteren ook mega veel energie kost . Als het al op gang komt.

Edit: en als het veulen gaat rotten en er een bmo ontstaat dan is het echt einde oefening.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:27

Absolem schreef:
dioni schreef:
Een toch al kritiek paard weer onder anesthesie brengen voor een keizersnede is een dure manier van euthanasie. Dat veulen is niet het probleem, de stilliggende darmen wel. Er is geen gebrek aan ruimte, de motoriek van de darmen is verstoord waardoor er geen doorstroming is.



Ze hadden het eruit moeten halen toen het paard al open lag voor die darmen . Een dracht vreet energie die nodig is voor het herstel. Zeker bij zo een enorme ingreep .

Nog los van het feit dat het natuurlijk aborteren ook mega veel energie kost . Als het al op gang komt.

Edit: en als het veulen gaat rotten en er een bmo ontstaat dan is het echt einde oefening.


Het veulen leefde nog, er was kans dat zowel moeder als veulen het zouden halen.
Waarom zou je dan foetotomie uitvoeren als er kans is voor beiden?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:36

EarthFocus schreef:
Absolem schreef:



Ze hadden het eruit moeten halen toen het paard al open lag voor die darmen . Een dracht vreet energie die nodig is voor het herstel. Zeker bij zo een enorme ingreep .

Nog los van het feit dat het natuurlijk aborteren ook mega veel energie kost . Als het al op gang komt.

Edit: en als het veulen gaat rotten en er een bmo ontstaat dan is het echt einde oefening.


Het veulen leefde nog, er was kans dat zowel moeder als veulen het zouden halen.
Waarom zou je dan foetotomie uitvoeren als er kans is voor beiden?



Om de moeder een betere kans te geven . Waarom beide verliezen als je de last op het lichaam kan verlagen en daarmee de kans op overleven van de merrie kan vergroten door het veulen eruit te halen?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:40

Dat is veel te zwaar, En een operatie om het veulen er uit te halen..En een operatie aan de darm.

Nee hoor, ze hebben gedaan wat ze konden..koliek blijft helaas een sluipmoordenaar. Ik hoop dat het dier gaat eten en geen koliekverschijnselen zal krijgen! Als dat gebeurd en het dier kan aansterken dan kan er weer verder gekeken worden.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 18:22

Elisa2 schreef:
Dat is veel te zwaar, En een operatie om het veulen er uit te halen..En een operatie aan de darm.

Nee hoor, ze hebben gedaan wat ze konden..koliek blijft helaas een sluipmoordenaar. Ik hoop dat het dier gaat eten en geen koliekverschijnselen zal krijgen! Als dat gebeurd en het dier kan aansterken dan kan er weer verder gekeken worden.


Hier helemaal mee eens.

Helaas is de merrie ingeslapen vandaag. Haar darmen kwamen niet meer op gang.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 18:25

Absolem schreef:
Om de moeder een betere kans te geven . Waarom beide verliezen als je de last op het lichaam kan verlagen en daarmee de kans op overleven van de merrie kan vergroten door het veulen eruit te halen?



Je gaat toch als je zelf zwanger bent en er is een kans dat jullie het beiden overleven van tevoren ook niet zeggen: 'Haal de baby er maar uit, want dan heb ik misschien meer kans om te overleven'

Als beiden kans hadden te overleven, waarom zou je dan al van tevoren een levend veulen eruit halen?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:49

Ah wat triest..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:25

EarthFocus schreef:
Absolem schreef:
Om de moeder een betere kans te geven . Waarom beide verliezen als je de last op het lichaam kan verlagen en daarmee de kans op overleven van de merrie kan vergroten door het veulen eruit te halen?



Je gaat toch als je zelf zwanger bent en er is een kans dat jullie het beiden overleven van tevoren ook niet zeggen: 'Haal de baby er maar uit, want dan heb ik misschien meer kans om te overleven'

Als beiden kans hadden te overleven, waarom zou je dan al van tevoren een levend veulen eruit halen?



Ik had dat dus precies wel gedaan als het percentage dat ik het overleef als kind er uit is hoger is dan wanneer ik kind laat zitten.

Ik ben nog lang niet levensmoe. En zwanger worden kan opnieuw. En nee ik ben niet harteloos . Ik heb een fantastisch en geweldig lief dochtertje. Maar ik heb ook in het verleden een abortus ondergaan om persoonlijke redenen.
Ik kies dus wel voor mijzelf in zo een situatie.

Net zoals dat ik altijd voor de merrie zou kiezen ipv het ongeboren veulen als de keuze gemaakt moet worden en het veulen nog niet levensvatbaar is. Hoe schrijnend de situatie ook is.


Edit : Ik lees net dat merrie overleden is. Mijn oprechte condoleance. En veel sterkte gewenst.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 22:40

Absolem schreef:
Ik had dat dus precies wel gedaan als het percentage dat ik het overleef als kind er uit is hoger is dan wanneer ik kind laat zitten.

Ik ben nog lang niet levensmoe. En zwanger worden kan opnieuw. En nee ik ben niet harteloos . Ik heb een fantastisch en geweldig lief dochtertje. Maar ik heb ook in het verleden een abortus ondergaan om persoonlijke redenen.
Ik kies dus wel voor mijzelf in zo een situatie.

Net zoals dat ik altijd voor de merrie zou kiezen ipv het ongeboren veulen als de keuze gemaakt moet worden en het veulen nog niet levensvatbaar is. Hoe schrijnend de situatie ook is.


Edit : Ik lees net dat merrie overleden is. Mijn oprechte condoleance. En veel sterkte gewenst.


Ik begrijp dat je dan voor jezelf kiest.

Maar zoals ik al eerder zei, in het begin was er nog de kans dat ze het beiden zouden overleven. Voor beiden evenveel kans, niet meer voor de moeder als het veulen er niet meer in had gezeten. Dan ga je niet zo maar aborteren. Daarna met de complicaties was het niet meer de moeite waard om het veulen nog weg te halen, de merrie was in een te kritieke toestand. Het heeft uiteindelijk niet uitgemaakt dat het veulen er nog in zat. De darmen waren hoe dan ook niet meer op gang gekomen.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 22:40

Elisa2 schreef:
Ah wat triest..


Ja, maar verder lijden is haar gelukkig bespaard gebleven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:42

Wat triest, twee kwijt in één klap...veel sterkte!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:04

Jeetje wat triest ts.

Ik denk dat onze merrie 1 van de weinige succesverhalen is.

Ze was destijds 3 maand drachtig, met een veulen van iets ouder dan 3 maand aan de voet.

Darmen lagen geloof ik over 4 meter stil. Er zat een gat in het vlies/net? wat de darmen normaal gesproken op zijn plaats houd. Daar waren de darmen doorheen gezakt en klem komen te zitten. 1e week was erg spannend of de darmen weer op gang zouden komen. Ze moest echt van ver komen in het herstel. Maar knapte langzaam gelukkig op. Het herstel was wel heel lastig met een veulen aan de voet. Ze bracht ons 8 maand later zelfs een gezond veulen.

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: POI na reseceren zes meter dunne darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:06

Jeetje wat heftig, sterkte voor de eigenaar!
Hier 3 jaar geleden m'n lieve ruin verloren aan dunne darm koliek, ik heb toen voor hem gekozen en ben de operatie niet meer aangegaan.

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 09:22

Sita_xx schreef:
Jeetje wat triest ts.

Ik denk dat onze merrie 1 van de weinige succesverhalen is.

Ze was destijds 3 maand drachtig, met een veulen van iets ouder dan 3 maand aan de voet.

Darmen lagen geloof ik over 4 meter stil. Er zat een gat in het vlies/net? wat de darmen normaal gesproken op zijn plaats houd. Daar waren de darmen doorheen gezakt en klem komen te zitten. 1e week was erg spannend of de darmen weer op gang zouden komen. Ze moest echt van ver komen in het herstel. Maar knapte langzaam gelukkig op. Het herstel was wel heel lastig met een veulen aan de voet. Ze bracht ons 8 maand later zelfs een gezond veulen.


Dat is echt een heel mooi succesverhaal! Gelukkig bestaan de wonderen ook. Ik ben blij dat jouw merrie geheel opgeknapt is!

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 09:23

_Tarzan schreef:
Jeetje wat heftig, sterkte voor de eigenaar!
Hier 3 jaar geleden m'n lieve ruin verloren aan dunne darm koliek, ik heb toen voor hem gekozen en ben de operatie niet meer aangegaan.



Persoonlijk zou ik zelf ook nooit de operatie doen. Het is uitstel van executie ben ik zelf van mening.
Die ene keer dat het wel goed komt, heb je altijd een groot risico op terugkerende klachten.

Ik zou het mijn paard en ook heel realistisch, mijn portemonnee, besparen.