Hoefschimmel behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 18:03

Hoi,

Voor een paar maanden geleden had mijn paard een hoefschimmel aan de voor hoef. De hoefsmid heeft dit uitgesneden en ik heb het dagelijks behandeld met honing. Na een paar weken was de schimmel verdwenen en de hoef weer mooi aangegroeid.

Nu sinds vanmorgen zag ik weer een scheur in de hoef ontstaan, gelijk de hoefsmid weer gebeld en die zei behandelen met Imaverol. En bij de volgende afspraak gaat hij het weer opnieuw uitsnijden en vanaf dan gewoon weer behandelen met honing.

Nu heb ik vandaag Imaverol opgehaald bij de dierenarts. Maar hoevaak moet ik de behandeling uitvoeren en hoeveel moet ik verdunnen? De beschrijving wijkt namelijk af van het advies.

Verder zeggen ze dat je een schimmel droog moet houden, maar hoe dan met dit weer? :+ De weides zijn nagenoeg droog maar om daar te komen moet ze wel door de modder. Ik kan haar natuurlijk moeilijk 24/7 op stal houden omdat ze een hoefschimmel heeft.

Hopelijk hebben jullie wat adviezen voor mij. :)

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:07

Hoef open vijlen en dan propolis druppels er op

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:19

Ik smeer gewoon met voetschimmelcreme van de drogist - zit hetzelfde in als in Imaverol. Gewoon dagelijks een likje creme er op.
Ik deed dat een week of 2 toen mijn paard eens een schimmel had, nooit meer terug gekomen. Dat paard had een scheur die niet uit wilde groeien want daar merk je het over het algemeen aan - niet iedere scheur komt door een schimmel!

nick_en_ik

Berichten: 200
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:35

Hier gebruik ik de Unique-horn HPE druppels, dit is een tinctuur van oa propolis. Dus eigenlijk wat Wesco al zegt.
Af en toe als het nodig is gebruik ik ook de hoef spray van Unique-horn.
Hier doe ik vervolgens klei van Unique-horn over, als een extra beschermlaagje.
Het is inderdaad wel lastig schoon en droog te houden met dit natte weer en alle modder -O-
Ik doe m’n best door af en toe de hoeven grondig schoon te maken; alle modder en viezigheid eruit krabben, met een plantenspuit met water eventueel erover (mocht je een diepere witte lijn hebben door de schimmel, dan kun je op die manier alle viezigheid eruit spuiten), goed droog maken met een handdoek en dan pas behandelen met middelen die je gebruikt.
Hier een filmpje hoe ik het behandel, mocht dat interessant zijn :D


Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 18:38

Bedankt voor de reacties en het filmpje natuurlijk, interessant om te zien. :)

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:39

Nick, helpt die behandeling ook tegen rotstraal?

nick_en_ik

Berichten: 200
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:47

rien10 schreef:
Nick, helpt die behandeling ook tegen rotstraal?

Goeie vraag, ik heb daar zelf, gelukkig, geen ervaring mee maar op de website van de Unique-horn producten staat wel dat de HPE druppels (en de klei volgens mij ook) ook geschikt zijn tegen (ernstige) rotstraal.
Ik geloof dat dat merk ook andere producten heeft die daartegen kunnen helpen, dus wellicht wel interessant en dan zou het een soortgelijke behandeling zijn denk ik ja :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:06

Mijn paard had het vorig jaar, heb het droog gehouden met dit weer door een hoefzak en ducktape. Gewoon die goedkope. Deed behandelen een watje met honing, eventueel een hoefverband als je het echt droog droog moet houden, en dan daar die hoefzak omheen die ik goed vast knoopte en dan over de strik wat ductape. Bleef zo goed zitten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:46

De gewone Imaverol kun je ook dagelijks gebruiken en gewoon onverdund.
Opzuigen met een plastic spuit en zo aanbrengen.

De hoefzak is een goede tip, dat werkt hier ook goed!
Zou er wel een rubber zooltje inleggen ter versteviging, want ze zijn er niet op gemaakt om op te lopen ;)

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:49

Mijn hoefsmid behandeld de paarden bij schimmel met koper(||)sulfaat. Ik heb een potje om het zelf te kunnen behandelen, is wel spul om voorzichtig mee te zijn, maar werkt fantastisch. De andere optie was alles wegbranden en een ijzer er onder.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:58

Staat je paard op houtkrullen? Hout en schimmels gaan nl. samen. Zo ja, dan die voor stro of vlas verwisselen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 21:49

Bedankt voor de tips!

Mijn paard staat op gehakseld tarwestro.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:10

Mijn pony had een schimmel in de witte lijn. Ik gebruik ook de Unique-horn HPE druppels. Eerst de hoef goed uitkrabben en dan borstel ik hem schoon met een staalborstel, vooral ook de witte lijn. Daarna druppelen met HPE. Eerst deed ik dit 2 a 3x per week. Nu nog incidenteel.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:03

Petrichor schreef:
Hoi,

Voor een paar maanden geleden had mijn paard een hoefschimmel aan de voor hoef. De hoefsmid heeft dit uitgesneden en ik heb het dagelijks behandeld met honing. Na een paar weken was de schimmel verdwenen en de hoef weer mooi aangegroeid.

Nu sinds vanmorgen zag ik weer een scheur in de hoef ontstaan, gelijk de hoefsmid weer gebeld en die zei behandelen met Imaverol. En bij de volgende afspraak gaat hij het weer opnieuw uitsnijden en vanaf dan gewoon weer behandelen met honing.

Nu heb ik vandaag Imaverol opgehaald bij de dierenarts. Maar hoevaak moet ik de behandeling uitvoeren en hoeveel moet ik verdunnen? De beschrijving wijkt namelijk af van het advies.

Verder zeggen ze dat je een schimmel droog moet houden, maar hoe dan met dit weer? :+ De weides zijn nagenoeg droog maar om daar te komen moet ze wel door de modder. Ik kan haar natuurlijk moeilijk 24/7 op stal houden omdat ze een hoefschimmel heeft.

Hopelijk hebben jullie wat adviezen voor mij. :)


Mijn paardje heeft hele erge schimmel gehad in 2 hoeven. Duurde 10 maanden tot het opgelost was, en de goude tip? voetschimmel crème van de huisarts!! Honing erop smeren is zelfs heel erg slecht, bacteriën voeden zich namelijk met suikers, dus de honing truc is al jaren achterhaald, dus de smid is niet helemaal up-to-date meer ben ik bang.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:25

jenmgc schreef:
Petrichor schreef:
Hoi,

Voor een paar maanden geleden had mijn paard een hoefschimmel aan de voor hoef. De hoefsmid heeft dit uitgesneden en ik heb het dagelijks behandeld met honing. Na een paar weken was de schimmel verdwenen en de hoef weer mooi aangegroeid.

Nu sinds vanmorgen zag ik weer een scheur in de hoef ontstaan, gelijk de hoefsmid weer gebeld en die zei behandelen met Imaverol. En bij de volgende afspraak gaat hij het weer opnieuw uitsnijden en vanaf dan gewoon weer behandelen met honing.

Nu heb ik vandaag Imaverol opgehaald bij de dierenarts. Maar hoevaak moet ik de behandeling uitvoeren en hoeveel moet ik verdunnen? De beschrijving wijkt namelijk af van het advies.

Verder zeggen ze dat je een schimmel droog moet houden, maar hoe dan met dit weer? :+ De weides zijn nagenoeg droog maar om daar te komen moet ze wel door de modder. Ik kan haar natuurlijk moeilijk 24/7 op stal houden omdat ze een hoefschimmel heeft.

Hopelijk hebben jullie wat adviezen voor mij. :)


Mijn paardje heeft hele erge schimmel gehad in 2 hoeven. Duurde 10 maanden tot het opgelost was, en de goude tip? voetschimmel crème van de huisarts!! Honing erop smeren is zelfs heel erg slecht, bacteriën voeden zich namelijk met suikers, dus de honing truc is al jaren achterhaald, dus de smid is niet helemaal up-to-date meer ben ik bang.

Wat een kul wat je hier beweert over honing en bacteriën (los van het feit dat het hier over hoefschimmel gaat en niet over bacteriën)
Schimmel moet ruim uitgesneden worden en hoef idd zo droog en schoon mogelijk houden. Je kunt prima behandelen met onbehandelde honing of imaverol. Verder toch je management onder de loep nemen, kun je iets doen om de weerstand van je paard te verhogen? Wat krijgt je paard verder te eten? Staat je paard op stal ‘s nachts? Maak je de voeten dan goed schoon en droog? Bij mijn bijrijdpaard was het totaal omgooien van het management de oplossing, was niet makkelijk maar wel nodig. Bij hem was het zo heftig dat de schimmel (white line disease) de complete hoefwand had ‘opgevreten’ waardoor z’n hoefbeen zelfs ernstig kantelde.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 00:33

Management is natuurlijk heel belangrijk, was mij ons ook het probleem. Ik had ze eerst bij huis en meste de stal elke dag uit. Toen verhuisde die naar een nieuwe stal en werd nog maar eens in de week gemest en dit waren de hoeven helemaal niet gewend.
Over de bacteriën, als de hoef is uitgesneden (wat bij schimmel altijd gebeurt) manifesteren ontzettend veel bacteriën zich daarin, die sowieso al in de stal of bodem voorkomen. Als je de hoef dan insmeert met honing gaan die bacteriën in de open wand irriteren en kan dat voor extreme problemen zorgen zoals ontstekingen.
Vervelend dat het bij het paardje zo erg was, lijkt me vreselijk want het is moeilijk te bestrijden

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:27

Je bewering over dat bacteriën zich voeden met suikers of dat onbewerkte honing de open wand irriteert klopt gewoon niet. Bacteriën zijn idd altijd overal en de meeste gedijen goed onder dezelfde omstandigheden waar ook schimmels het goed bij doen. Maar goed, ik denk dat t goed is om TS verder te helpen en dit verder te laten….
@ TS wanneer kwam de hoefsmid precies?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 22:09

Vandaag een buitenritje gemaakt en een steentje heeft de scheur iets laten openen, eigenlijk was dit heel mooi want ik kon er op deze manier heel goed tussen met de vijl die ik ooit van de hoefsmid heb gekregen. Ik kon dus heel mooi het schimmeltje iets open vijlen (niet te ver dat durf ik niet, mag de hoefsmid doen) waardoor ik nu heel goed kan weken met Imaverol en een tandenborstel.

De stal hou ik altijd heel droog en schoon, gaat regelmatig nieuw gehakseld tarwestro in zodat het ook fris blijft. Buiten is het natuurlijk wel een zooitje, eenmaal op de wei staat ze gewoon op schoon gras maar daarvoor moet ze wel door de drek en daar kan ik helaas niets aan veranderen. Zo kan ik bijvoorbeeld ook niet elke avond naar stal om haar hoeven af te spoelen voor ze in de stal gaat.

Ik vind het lastig want ik wil wel van alles doen, maar niet alles ligt binnen handbereik helaas.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:51

Ik heb me in de natte zooi echt goed gered met zo'n hoefzak een hoefverbandje en wat duct tape. Die hoefzak kost je nog geen 20 euro. Was waterdicht genoeg dat er geen modder of iets bij kwam. Plus dat het natuurlijk ook bescherming voor de algemene hoef.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Hoefschimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:24

Mijn paard had het ook, waardoor er steeds een scheur op dat plekje ontstond. Voor ons hielp toen blauwspray.