Tranquigel en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:17

Hi bokkers,

Mijn paardje heeft 8 weken boxrust gehad en sinds ik het werk weer mag gaan oppakken is hij knetter gek, stijgeren, rennen en heel paniekerig. Nu krijg ik van de DA Tranquigel, welke ik hem voor het rijden kan geven om hem wat te kalmeren. Nu lees ik verhalen dat paarden hun coördinatie verliezen of juist nóg angstiger worden. Ik heb zelf dit middel een paar weken geleden gebruikt om hem eventjes buiten te zetten, toen merkte ik helemaal niks aan hem of zijn uitstraling. Zijn er mensen met ervaring met dit middel in combinatie met rijden?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:25

Komt ie genoeg buiten? Hoe gaat het longeren? Eerst even grondwerk sessies doen? Ik zou zeker niet verdoven, dat is echt symptoom bestrijding

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:26

Hoeveel uur per dag loopt hij buiten en hoe gaat dat?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:28

Rubs schreef:
Hoeveel uur per dag loopt hij buiten en hoe gaat dat?


Sinds zondag staat die nu 2 uurtjes per dag op een kleine paddock omdat hij niet gek mag doen. ik ben hem nu al 3 weken onder de man aan het stappen terwijl hij nog op boxrust stond, dat ging erg goed. Echter sinds ik meer de eerste keer heb gedraafd is die debiel. Hij mag nu niet op een grote paddock of langer buiten om zijn pees gecontroleerde beweging te geven.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:29

Kabayo schreef:
Komt ie genoeg buiten? Hoe gaat het longeren? Eerst even grondwerk sessies doen? Ik zou zeker niet verdoven, dat is echt symptoom bestrijding


Hij kom sinds zondag 2 uurtjes per dag buiten op een kleine paddock. Meer mag ook niet om zijn pees alleen gecontroleerde beweging te geven, buiten is hij wel erg rustig. Longeren mag echt niet, omdat die dan helemaal uit z’n plaat gaat en dat met zijn pees niet mag. Gecontroleerd stappen ging afgelopen weken erg goed, echter sinds ik weer 1 keer gedraafd heb is die compleet omgedraaid qua gedrag.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:32

Heb je al geen soort gelijk topic lopen?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:36

Cioccolato schreef:
Heb je al geen soort gelijk topic lopen?


Klopt dat ging over algemeen ervaringen met het paardje rustig houden. Maar de DA wilt tranquil-gel geven, iets waar ik geen ervaring mee heb en zelfs een beetje spannend vind om te geven, vandaar dat ik me afvraag of mensen specifiek hier ervaring mee hebben. Alle andere tips over het rustig houden zijn zeker ook welkom

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:37

Ik zou hem gewoon de hele dag eruit gooien. En eerst niet opstappen.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:39

Ja, ik heb er geen goede ervaring mee. Idd coördinatie problemen en gek deden ze alsnog, maar dan daarna bijna onderuit omdat ze hun balans verloren, bij meerdere paarden. Ik stap dus niet meer op als ze het krijgen. Maar bij anderen werkt het soms wel goed.

Helaas is het heel lastig na een blessure als ze zo fris zijn. Dat mag gewoon niet en vragen over longeren enzo zijn niet heel realistisch in 9 van de 10 gevallen bij blessures. Of gewoon naar buiten gooien. Als een paard niet braaf is maak je meer kapot juist en wil je dus gecontroleerde beweging. Dan kan je beter tijdelijk aan symptoombestrijding doen dan de gezondheid van mens en paard riskeren

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:48

MyWishMax schreef:
Ja, ik heb er geen goede ervaring mee. Idd coördinatie problemen en gek deden ze alsnog, maar dan daarna bijna onderuit omdat ze hun balans verloren, bij meerdere paarden. Ik stap dus niet meer op als ze het krijgen. Maar bij anderen werkt het soms wel goed.

Helaas is het heel lastig na een blessure als ze zo fris zijn. Dat mag gewoon niet en vragen over longeren enzo zijn niet heel realistisch in 9 van de 10 gevallen bij blessures. Of gewoon naar buiten gooien. Als een paard niet braaf is maak je meer kapot juist en wil je dus gecontroleerde beweging. Dan kan je beter tijdelijk aan symptoombestrijding doen dan de gezondheid van mens en paard riskeren


Daar ben ik het helemaal mee eens! Dit is ook niet zijn normale gedrag maar het scherpe randje waar we last van hebben. Ik hoop dat dit het snel voorbij is

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:58

Sommige bouwen alsnog spanning op van binnen en gaan er op een gegeven moment doorheen. Ik zou dit dan ook nooit gebruiken om er daarna mee aan het werk te gaan.

Eerst de weide op dan lekker beginnen met longeren om daarna pas weer aan rijden te denken

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:03

hier wel goede ervaringen ermee, ook bij opbouw na een peesblessure gebruikt toen er op gestapt mocht worden, uur van tevoren 2 streepjes en dan was hij goed te stappen ohz. misschien beginnen met 1 of 2 streepjes en dan aan de hand stappen, kan je kijken hoe je paard reageert erop. Kan je daarna onder het zadel proberen met twee streepjes bijvoorbeeld.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:10

lique68 schreef:
hier wel goede ervaringen ermee, ook bij opbouw na een peesblessure gebruikt toen er op gestapt mocht worden, uur van tevoren 2 streepjes en dan was hij goed te stappen ohz. misschien beginnen met 1 of 2 streepjes en dan aan de hand stappen, kan je kijken hoe je paard reageert erop. Kan je daarna onder het zadel proberen met twee streepjes bijvoorbeeld.


Dat is goed advies!! Aan de hand stappen is hij sowieso heel braaf en afgelopen weken met onder de man stappen ook. Maar nu dat die een keer weer heeft mogen draven begint die al zodra ik opstap ;) en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ga vanavond sowieso met 1 streepje beginnen, mocht die dan nog zo druk zijn ga ik er gewoon af en dan probeer ik morgen met 2 streepjes. Ik ben totaal niet bang, maar hoop dat hij zelf de spanning wat kan laten afvloeien. Dankjewel voor het geruststellende berichtje, hoorde nu zoveel slechte verhalen dat ik helemaal schrik kreeg. Hoe lang heb jij de gel gegeven?

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:22

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan na herstel van peesblessure, maar dan om de galop op te bouwen. Normaal een rustig paard maar schrok een periode heel veel en was niet makkelijk te kalmeren. Met 2 streepjes dr oude zelf en na een paar week ongeveer en weer vertrouwen krijgen kon het zonder

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:23

Chessie schreef:
Ik heb dit vorig jaar ook gedaan na herstel van peesblessure, maar dan om de galop op te bouwen. Normaal een rustig paard maar schrok een periode heel veel en was niet makkelijk te kalmeren. Met 2 streepjes dr oude zelf en na een paar week ongeveer en weer vertrouwen krijgen kon het zonder


Wat fijn om te horen, dit hoop ik heel erg dat met ons ook zal gebeuren. Hoe is het nu met de pees? geen klachten meer gehad?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:47

ik zou adviseren om eerst een 10 rittenkaart aquatraining te volgen.
Dan kan het paard zn spieren en conditie al wat opbouwen zonder de pees te belasten.
Hij wordt ook best moe van deze training waardoor hij dus ook niet meer zo druk is daarna.
Je kan dan zo weer het rijden oppakken. Succes !

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:31

jenmgc schreef:
Chessie schreef:
Ik heb dit vorig jaar ook gedaan na herstel van peesblessure, maar dan om de galop op te bouwen. Normaal een rustig paard maar schrok een periode heel veel en was niet makkelijk te kalmeren. Met 2 streepjes dr oude zelf en na een paar week ongeveer en weer vertrouwen krijgen kon het zonder


Wat fijn om te horen, dit hoop ik heel erg dat met ons ook zal gebeuren. Hoe is het nu met de pees? geen klachten meer gehad?

Het was een groot gat in het check ligament. Ik ben ongeveer 8 maanden bezig geweest met een opbouw schema en erna mocht ze alles weer.
Het schema met opbouwen was pittig (zeker draf en galop was belangrijk netjes op te bouwen) maar het lijkt nu heel goed te gaan.

Edit: ze is toen een maand nadat ze alles weer mocht ook weer een halve dag op de wei los gegaan.
Omdat ik voor de eerste scan op tijd was heb ik stamcellen laten inspuiten. Ze scan 6 weken erna was de dierenarts blij verrast hoe goed het al opgevuld was

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 12:07

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan na herstel van peesblessure, maar dan om de galop op te bouwen. Normaal een rustig paard maar schrok een periode heel veel en was niet makkelijk te kalmeren. Met 2 streepjes dr oude zelf en na een paar week ongeveer en weer vertrouwen krijgen kon het zonder
[/quote]

Wat fijn om te horen, dit hoop ik heel erg dat met ons ook zal gebeuren. Hoe is het nu met de pees? geen klachten meer gehad?[/quote]
Het was een groot gat in het check ligament. Ik ben ongeveer 8 maanden bezig geweest met een opbouw schema en erna mocht ze alles weer.
Het schema met opbouwen was pittig (zeker draf en galop was belangrijk netjes op te bouwen) maar het lijkt nu heel goed te gaan.

Edit: ze is toen een maand nadat ze alles weer mocht ook weer een halve dag op de wei los gegaan.
Omdat ik voor de eerste scan op tijd was heb ik stamcellen laten inspuiten. Ze scan 6 weken erna was de dierenarts blij verrast hoe goed het al opgevuld was[/quote]

jeetje wat een traject, wat een doorzettingsvermogen van beide kanten en wat fijn dat het mooi is genezen. Dit was gelukkig maar een kleine overbelasting.
Ik heb er nog eentje momenteel op 6 maanden boxrust staan. Was gediagnosticeerd met artrose, eerst twee behandelingen gedaan en toen die niet aansloegen hebben we haar met sport pension op een paddock paradise gezet voor 5 maanden totaal, maar ze werd steeds kreupeler. Second opinion gevraagd van een andere kliniek. nieuwe tegenstrijdige diagnose: heeft een gat in haar binnen pees met al stukjes bot fragment erin. Nu minimaal 6 maanden boxrust met 30 minuten stappen, laser therapie en hele speciale ijzers. Smid en dierenarts zijn best ‘positief’ maar dat gaat ook een mega traject worden. Dan is het zo fijn om te horen dat het goed kan komen.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:40

Ik heb er goede ervaringen mee. Heb het inde opbouw gebruikt na een tijd rust ivm een blessure.
Paard blijft er rustig van. Wel even goed kijken naar de dosering… van 2 streepjes slaapt ie zowat al. 1,5 is hier voldoende.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Tranquigel en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:31

Poeh. Dat is echt heel lang. Heel veel sterkte en succes. Het hangt vaak ook heel veel af van hoe het paard zich erbij houdt.
Mag ie evt aan de hand grazen straks? Dat scheelde hier wel in het koppie.