mok verzorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julesenco
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-10-22

mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 13:29

Op stal hebben we een tinker die erg veel last heeft van mok in de sokken van haar voorste benen... we hebben al verschillende remedies gebruikt maar toch blijft het een pijnlijke boel. We gebruiken af en toe argan of andere olie om de korstjes los te weken en deze dan zo voorzichtig mogelijk uit te kammen zodat we het wat kunnen op poetsen maar de laatste tijd heeft de tinker al stress als we nog maar aan haar benen komen. Uitkammen gaat dus een pak moeilijker nu... We hebben ook al verschillende soorten zalf uitgeprobeerd maar niets lijkt echt erg goed te werken. Heeft iemand nog tips of ideeën op wat zou kunnen helpen?

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:32

Benen kaal scheren. Zodat je goed er bij kunt om te verzorgen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:39

Jammer dat er nog steeds mensen met tinkers zijn die zich niet inlezen. Ik zou de eigenaren eens een paar links doorsturen naar artikelen over CPL, dan vallen er vast veel puzzelstukjes op de plek.
Zalfjes en korstjes weken en scheren is symptoombestrijding. Het is heel belangrijk om het probleem van binnenuit aan te pakken en op te lossen. In het kort; geschikte voeding voor koudbloeden geven, dus geen gewone brok, geen kuilvoer/voordroog, maar veel suikerarm hooi en brok/muesli met een extra laag suikergehalte.. veel rustige beweging, liefst 24/7 buiten maar minimaal 12 uur per dag, supplementen die de lymfeklieren ondersteunen en ontstekingen remmen, eventueel lymfedrainage, en heel belangrijk is het behandelen tegen mijten.
De schade aan de huid die er al zit is niet meer te genezen, maar je kan wel erger voorkomen door op tijd de voeding en leefomstandigheden aan te pakken.

Benen scheren werkt juist averechts. De sokken zitten er ter bescherming. Haal je die weg, dan komt er vuil en vocht en ammoniak op de huid, wat ontstekingen veroorzaakt en de huid extra gevoelig maakt. Goede sokken werken vuil- en vochtafstotend, en op de huid zijn de sokken altijd mooi schoon en droog.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-02-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:41

Als het echt mok is zorgen dat de benen droog blijven. Als ze wel even in de modder komen daarna afspuiten en droog maken. Zorgen voor kale voeten dus geen sokken. Pak ook van binnenuit aan maar zorg dat wat buiten al is niet erger wordt. Ik gebruik eigenlijk amper zalfjes.. en heb ook nog amper mok gelukkig

Maar lees hierboven even en kijk of het wel echt mok is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:16

Ja mee eens, eerst uitsluiten wat het precies is. Mok, mijt of CPL.

Ieder vergt een andere behandeling, dat paard stress krijgt van de behandeling lijkt me geen goed teken.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:39

korstjes in de sokken bij tinkers is geen mok toch.
dat is denk ik eerder rasp of hyperkeratose?
waar zitten de korstjes precies, net onder de voorknie?

Is niet altijd even goed bekend inderdaad,maar bij rasp zou ik het eerst gewoon laten bij voorzichtig uitkammen.
eventueel wassen met head and shoulders als dat lukt.
mijn tinkermerrie heeft ook wat rasp,die is niet te wassen ( bang voor ) en eigenlijk blijf ik er gewoon van af.
af en toe spuit ik er wat antiklit in, en dan kan ik de korstjes voorzichtig uitkammen,maar ik heb soms het idee dat het ze gewoon echt zeer doet dat getrek aan dat haar en dat veel middelen op de huid prikken en dan kunnen ze gevaarlijk worden.


lees ook dit eens goed door:

https://biancasstalblog.wordpress.com/2 ... rdenbenen/


en hier op bokt de pagina:

viewtopic.php?f=98&t=943849&start=2075

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:38

Niemand kan vanaf een beeldscherm zien waar het paard last van heeft, of het nou een tinker is of niet.

Kortom, dierenarts erbij halen en laten testen wat het precies is. Mijt, bacterie, etc.
Schoon en droog houden en goed voeren kan nooit kwaad. Een keertje wassen met betadineshampoo - maar niet te veel.

Dat de sokken er zijn om de benen te beschermen is mijns inziens onzin. Warmbloedpaarden hebben een stuk minder last van huidaandoeningen dan paarden met veel behang. Al dat overdreven behang is er alleen omdat de mens dat mooi vond, en dat gaat alleen maar broeien. Mijn tinker heeft daarom kort geknipte benen. Maar nogmaals - laat een dierenarts komen en luister naar diens advies.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:42

Bij pijnlijke benen en korsten die los worden geweekt lees, dan denk ik niet meer aan rasp, maar dan heb je het al over open wondjes en ontstekingen.
Mijn tinker heeft ook wat rasp, maar dat doet geen pijn. Zeker niet zo veel dat ik er niet meer aan mag komen. Dat klinkt echt als (beginnende) CPL.

Dierenartsen weten helaas weinig tot niets over CPL/mijt/rasp.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:56

Mok komt van binnenuit,de weerstand is niet goed.Mijn ruin had mok tot bloedens toe.Nu krijgt hij al 3 jaar elke dag Echinaforce druppels en geen mok meer.Gewoon de mensen druppels.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: mok verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:22

Als het wel mok is kan ik je lever druppels adviseren. Die reinigen van binnen uit.