Bultjes singel na rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:18

Hey bokkers,

Na het rijden heeft mijn paard allemaal bultjes op de plek waar zijn singel zat. Ik heb het nog nooit eerder opgemerkt. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes
Afbeelding

Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:19

Heb je een leren singel?
En zo ja, heb je die recent met iets gepoetst?

Of een stoffen singel die pas in de was is geweest?

lijkt namelijk op een allergische reactie

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:20

Je paard is geschoren? Hoe lang geleden is dat? Heb je al gereden na het scheren? Van welk materiaal is je singel? Hoeveel heeft je paard getranspireerd, was het eerder niet omdat hij niet nat van het zweet was? Heb je ander voer? Ander hooi? Ander strooisel?

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:48

Sky_As schreef:
Heb je een leren singel?
En zo ja, heb je die recent met iets gepoetst?

Of een stoffen singel die pas in de was is geweest?

lijkt namelijk op een allergische reactie


allergische reactie zou idd wel kunnen, want de singel was net gewassen. Het wasmiddel was naar mijn weten niet anders dan anders en het materiaal wordt om de 2 weken gewassen. Dit is namelijk de eerste keer dat ze dit voorheeft. Ik gebruik een bonten singel van Greenfield.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:49

Misschien dan toch van het wassen, het ziet er wel uit als een typische allergische reactie. Is ze recent geschoren? Dan komt het misschien van het feit dat het wasmiddel nu in contact kon komen met haar huid, waar het anders enkel op de vacht ligt.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:49

rien10 schreef:
Je paard is geschoren? Hoe lang geleden is dat? Heb je al gereden na het scheren? Van welk materiaal is je singel? Hoeveel heeft je paard getranspireerd, was het eerder niet omdat hij niet nat van het zweet was? Heb je ander voer? Ander hooi? Ander strooisel?


ze is inderdaad geschoren, ik gok zo'n 2 a 3 weken geleden, zeker niet recentelijk. Voordien was hij niet nat, ik heb niet intensiever als anders gereden. Hooi is zoals gebruikelijk, net als het voer.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:50

goldyc schreef:
Misschien dan toch van het wassen, het ziet er wel uit als een typische allergische reactie. Is ze recent geschoren? Dan komt het misschien van het feit dat het wasmiddel nu in contact kon komen met haar huid, waar het anders enkel op de vacht ligt.


ik gok zo'n 2 weekjes geleden dat ze is geschoren.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:51

Ik heb de bultjes na het rijden dan afgespoeld met koud water, is er nog iets anders dat ik zou kunnen doen? Zowel op vlak van voorkomen als genezen?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:52

Ik denk de combinatie van geschoren en voor het eerst flink nat gereden. Dat heeft toch iets allergisch getriggerd. Ik zou het afdoen met koud water, goed schoon maken. De singel ook goed schoonmaken met alleen water.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:54

Als je de singel elke 2 weken wast, en ze is ongeveer 2 weken geschoren, is dit dan de eerste x dat ze gereden is met een gewassen singel sinds het scheren? Als dat het geval is, ligt het wellicht aan het wasmiddel op de huid.

Ik zou het idd ook gewoon met koud water afspoelen en dan wachten tot het wegtrekt, en je singel kan je misschien best ook eens met koud water uitspoelen, zodat ze het de volgende keer niet terug krijgt. Misschien kan je naar een ander wolwasmiddel kijken voor de volgende keer.
Als de bultjes erger zouden worden en zich zouden uitbreiden over haar huid, of als ze zich lusteloos gedraagt, kan je beter toch de dierenarts bellen, maar als het hierbij blijft en ze zich normaal gedraagt, zou ik het even durven aankijken.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:57

bedankt voor jullie reacties allemaal en om zo goed mee te denken. Ik zal het idd afwachten en morgen nakijken of de bultjes er nog zijn.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:58

Ik was dekjes en singels in de wasmachine met Dettol. Geen wasmiddel.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:05

Ik heb een lamswollen singel, die was ik met wolwasmiddel van Mattes. Mijn paard is daar niet allergisch aan. Als je singel van echte wol is, zou ik hem zeker niet met dettol wassen, dat is slecht voor de wol. Dan ofwel met wolwasmiddel ofwel gewoon zonder zeep/wasmiddel en/of met de hand uitspoelen.

Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:14


rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:18

Ah, syntethisch. Dat verklaart wel wat in combinatie met de warmte. De boel is gaan broeien. Ik zou deze singel niet meer gebruiken TS.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:21

Ik zou dan persoonlijk ook eerder naar een lamswol singel of een volledig leren singel kijken, of anders kunststof. Alles behalve nep-bont, dat wordt inderdaad erg zweterig en broeierig, zoals Rien zei.

Het voordeel van nep-bont is dan weer wel dat je er ongeveer om het even welk wasmiddel bij kan gooien, dus als het aan het wasmiddel alleen ligt, kom je daar gauw achter door volgende keer bv met dettol te wassen, zoals Rien al zei.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:21

Waarom is Dettol slecht voor wol eigenlijk?

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:30

Omdat dettol heel erg uitdrogend en ontvettend werkt. Wol bevat net een soort natuurlijke vetlaag, die waterafstotend en vuilafstotend is, en die wil je er niet af. En je wil ook niet dat je wol uitdroogt, want dan gaat je singel barsten. Dat laatste is vooral van toepassing voor singels die gebruik maken van een volledig lamsvel en niet alleen van de wol (zoals bv Mattes singels). Dettol (en andere wasmiddelen) drogen het vel helemaal uit, met harde plekken, barstjes en mogelijk krimpen tot gevolg. Ik denk dat het minder kwaad zou kunnen bij iets dat uit wol geweven is, maar bij wollen kleren geldt ook dat je ze niet met agressieve wasmiddelen mag wassen, en dat je ze het beste zonder wasverzachter wast, omdat wol als stof eigenlijk erg kwetsbaar is.

Je mag wol ook enkel op het handwas-programma wassen, met koud water, omdat het anders ook krimpt/beschadigd raakt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:35

Aha, dus mijn mattes onderlegger en schabrak kan ik beter wassen met een door Mattes voorgeschreven wasmiddel?

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:52

Als die wol bevatten, dan sowieso! Ik heb net even opgezocht waarom gewoon wasmiddel nou ook alweer slecht was voor wol, en blijkbaar komt dat omdat wasmiddel dus de structuur van wol aantast, het wasmiddel tast de aminozuren die wol bevat aan, waardoor je wol sneller verslijt en er sneller gaten/kale plekken in komen.

Ik heb dus wel een wollen singel, nu gebruik ik die niet (intensief) meer wegens paard op actief pensioen, maar ik heb hem een tijd om de week gewassen toen ik wel nog intensief reed en hij ziet er nog steeds bijna nieuw uit. Ik denk dat je er met ander wasmiddel speciaal voor wol ook wel komt, ik had geen enkel ander wolwasmiddel dus ik heb gewoon dat van Mattes gekocht toen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bultjes singel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:05

Ik was mijn Mattes producten idd met Melp, het wasmiddel van Mattes.

En daarna in de droger, dat vond ik heel erg spannend, maar Mattes schrijft dat zelf voor in hun was instructie en hij komt er idd heel mooie en fluffy uit.


Ik zou het bij TS zoeken in de combinatie van gewassen singel, bezweet en geschoren paard.