Mestballen en schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 17:51

Het viel me op dat er heel sporadisch een drol begint te schimmelen(er komt wit haar op), en het gros van de drollen gewoon zwart blijft zonder schimmel-vorming.

Er lopen er hier een 20-tal, dus geen idee van wie de drollen zijn waar haar op komt, alleen vroeg ik me wel af of dit met bv een mindere gezondheid of ander ding die aan het ontstaan is zou gelinkt kunnen worden? Er lopen hier 5 20+ paardjes, dus er kan gerust eentje zijn die een of ander kwaaltje aan het ontwikkelen is en daardoor iets in de mest zit dit normaal opgenomen wordt ofzo?

Of wat zou een reden kunnen zijn waarom de ene mestbal schimmel krijgt en een andere niet?

(Het zijn koudbloeden, ze krijgen allemaal exact hetzelfde eten, dus het kan niet aan afwijkend voer liggen)

Iemand een idee?
(Om nu al die oudjes(en mss is de ‘dader’ ook gewoon geen oudje) te gaan testen op ik-weet-niet-wat, gaat me ook te ver, behalve een shetje die al enkele jaren wat lastiger verhaart, hebben ze voor de rest niets van klachten.)

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:37

Heel normaal. Drollen zijn een voedingsbodem voor schimmels. Die ontstaan zo snel ze op de grond vallen en de omstandigheden goed zijn voor schimmels

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:40

Ik denk dat het gewoon de drollen zijn die het langste liggen :)

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 18:41

Maar er moet toch een reden zijn waarom 9/10 hier niet schimmelen en 1/10 wel? De voedingsbodem moet anders zijn dus, maar waarom?

Tijd ligt het niet aan, dat al proberen bij te houden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:42

Kansberekening dat de drol ergens terecht komt waar hij precies goed ligt en de optimale samenstelling heeft waarschijnlijk.
Geen enkele drol is iedentiek.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:45

Eten alle paarden ook hetzelfde?
Het valt mij hier op dat de achtergebleven mest van de slobbereters binnen de kortste keren verandert in een soort wollen tapijt....alsof er een paar dode konijnen in het stro liggen -O-

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 19:05

Ze eten allemaal hetzelfde en geen krachtvoer

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:21

misschien heeft 1 paard een andere ph waarde in de mest waardoor een voorkomende schimmel meer kans maakt? dit moet opzich makkelijk zelf te meten zijn :)

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mestballen en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:37

Of de schimmel is aanwezig in de grond op die plaats: ik denk dat dat waarschijnlijker is. En die schimmel gebruikt de kerstbal als voeding