Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 18:44

Hoi allen, ik heb al wat rond gekeken op bokt maar kon niet echt iets recent vinden met hetzelfde probleem…

Laat ik als eerst zeggen dat de dierenarts al geweest is maar ik als paardenmama mij natuurlijk zorgen maak.

2 dagen geleden merkte ik dat mijn paard veel op rust stond met 1 been, de volgende dag was het been ook opgezwollen. Het was me al bekend dat ze mok had en dat behandelde ik dan ook dagelijks met een zalfje. Toen het been opgezwollen en warm was had ik gelijk de DA gebeld en die heeft mij antibiotica gegeven. (Aangeraden om veel te wandelen en longeren + rijden in stap en draf)
Vandaag ben ik op stal aangekomen en hoewel ze begin van de dag (9:00) wel haar hooi at, deed ze dat later op de dag niet meer. Toen ik weer ging kijken hoe het met haar ging voelde ze warmer als normaal aan en lag bijna al haar hooi er nog!(Haar brokken at ze wel, antibiotica krijgt ze t/m woensdag) Ook was ze een stuk minder alert als normaal en extreem rustig.
Ik heb nu iemand gevraagd om me te laten weten of er vanavond al wat hooi gegeten is, tot die tijd moet ik me niet teveel zorgen maken maar alsnog even hier mijn probleem mededelen. Misschien dat mensen zoiets ook hebben meegemaakt!

Het doet me enorm veel pijn om m’n paardje in zo’n staat te zien… Iniedergeval duimen dat ze niks heeft!

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:03

Ik zou me eerlijk gezegd wel zorgen maken. Want sinds dat de dierenarts is geweest is het dus verslechterd in plaats van verbeterd?
Heeft ze koorts?
Mijn advies is toch om de dierenarts te overleggen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:07

Einschuss? Als ze niet eet en zo wazig overkomt zou ik wederom contact opnemen met de dierenarts. Eventueel met een andere. Sterkte!

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:07

Klinkt mij als einschuss..

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:08

Dierenarts!

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:09

Tribunals schreef:
Einschuss? Als ze niet eet en zo wazig overkomt zou ik wederom contact opnemen met de dierenarts. Eventueel met een andere. Sterkte!


Beginnende ervan ja, ze krijgt nu net haar tweede dag medicatie ervoor dus meer dan dat kan ik niet doen.
Een stalgenoot appt me net wel dat ze weer eet

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:15

Simbaa schreef:
Ik zou me eerlijk gezegd wel zorgen maken. Want sinds dat de dierenarts is geweest is het dus verslechterd in plaats van verbeterd?
Heeft ze koorts?
Mijn advies is toch om de dierenarts te overleggen.


Gister had ik haar gemeten op 37,31
Dus geen koorts, vandaag is ze suf en voelt ze warm aan. Heb haar niet kunnen meten maar verwacht dus wel echt dat ze koorts heeft, echter niet hele hogen sinds ze wel alert is en etenslust heeft

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:17

Ik snap het nu niet meer, ze had toch juist koorts en geen etenslust? Ik zou haar op zijn minst even temperaturen. Paarden kunnen zich echt heel flink houden. Op het moment dat ze niet meer eten gaat er iets echt niet goed.
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 17-02-24 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:18

Het klinkt alsof de orale antibiotica niet voldoende is en je toch met een einschuss te maken hebt. Hiervan kan je in no-time een enorm ziek paard krijgen, dus je zorgen zijn terecht.

Dit paard heeft een dierenarts nodig en waarschijnlijk een paar dagen AB iv

Veel sterkte en beterschap

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:24

Dat is einschuss, dat kan richting buik trekken en dan ben je de sjaak, dus gelijk een dierenarts erbij, met spoed. Ik vind het ook ernstig dat een dierenarts geen einschuss herkent en zegt dat je maar moet gaan rijden. Dus ik zou gelijk een andere praktijk bellen.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:26

Tribunals schreef:
Ik snap het nu niet meer, ze had toch juist koorts en geen etenslust? Ik zou haar op zijn minst even temperaturen. Paarden kunnen zich echt heel flink houden. Op het moment dat ze niet meer eten gaat er iets echt niet goed.


Toen ik op stal was had ze inderdaad geen eetlust voor haar ruwvoer, brokken at ze dan weer wel. Heb gevraagd om haar te laten temperaturen en daar kwam weer uit geen koorts..

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:27

Einschuss. Mijn verzorgmerrie staat met exact dezelfde verschijnselen. Blijkt ook gevoelig voor sulfatrim waardoor been nog dikker werd.
Belangrijk dat de dierenarts snel handelt!

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:31

Een paard met einschuss moet echt stevig aan de antibiotica én ontstekingsremmers. De dierenarts zal dus (terug) moeten komen.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:32

Wintu schreef:
Dat is einschuss, dat kan richting buik trekken en dan ben je de sjaak, dus gelijk een dierenarts erbij, met spoed. Ik vind het ook ernstig dat een dierenarts geen einschuss herkent en zegt dat je maar moet gaan rijden. Dus ik zou gelijk een andere praktijk bellen.


Mijn DA heeft vaker temaken gehad met einschuss, dat moet dan wel herkend worden denk ik… Dierenarts was gister geweest dus kan zomaar dat het dan in een dag is verslechterd. Ik ga zoeken naar een andere praktijk, wel is ze nu weer aan het eten en drinken.
Om te specificeren, het is opgezwollen vanaf de kogel tot halverwege het onderbeen. Het staat niet helemaal bol maar je ziet het verschil met het andere been.
Ik ben niet van plan om op te stappen voordat ze weer 100% is, ik ga aan de hand stappen elke dag

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:33

Lieser schreef:
Een paard met einschuss moet echt stevig aan de antibiotica én ontstekingsremmers. De dierenarts zal dus (terug) moeten komen.


Deze heb ik beide! Ontstekingsremmers voor 3 dagen en antibiotica voor 5, als dat op is en het niet drastisch is verbetert moet ze opnieuw komen kijken

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:34

Sowieso nu dagelijks temperaturen, liefst meerdere keren per dag. Dat vertelt je veel meer dan 'ze voelt warm'. Als de koorts toeneemt, is dat een heel duidelijk teken dat de dierenarts terug moet komen

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:39

... ik heb ooit bij beginnende Einsschüss de dierenarts gevraagd of hij wou komen ivm 0,2 graden verhoging om zes uur 's avonds.
Een kwartier later stond hij op stal.

En in heftiger gevallen krijgt je dier één prik, maar een serie middelen: antibioticum, ontstekingsremmer, pijnstilling en een' ont-water'middel.
'Een beetje zwelling' komt best goed - maar een van de bijnamen van einschüss luidt 'olifantenbeen'.

Bellen en wandelen...!

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:57

Dus als ik het goed begrijp, ben je sinds gisteren AB en ontstekingsremmers aan het geven?
Geef de medicatie misschien toch nog wat kans om te beginnen werken dan... op 24 uur of ietsje meer kan je van orale medicatie geen wonderen verwachten.
En zoals reeds gezegd de koorts nemen. Ze voelt warmer aan zegt niets.
En het allerbelangrijkste: niet panikeren. Je dierenarts heeft je paard gezien en een diagnose gesteld, Bokt moet het doen met de info die jij ons geeft.
Ik zou eerder nog wat vertrouwen op de diagnose van mijn dierenarts en de voorgestelde behandeling een kans geven.
Als ze effectief meer koorts maakt dan de afgelopen dagen, moet je wel terugbellen om te overleggen.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:08

Xandyandme schreef:
Dus als ik het goed begrijp, ben je sinds gisteren AB en ontstekingsremmers aan het geven?
Geef de medicatie misschien toch nog wat kans om te beginnen werken dan... op 24 uur of ietsje meer kan je van orale medicatie geen wonderen verwachten.
En zoals reeds gezegd de koorts nemen. Ze voelt warmer aan zegt niets.
En het allerbelangrijkste: niet panikeren. Je dierenarts heeft je paard gezien en een diagnose gesteld, Bokt moet het doen met de info die jij ons geeft.
Ik zou eerder nog wat vertrouwen op de diagnose van mijn dierenarts en de voorgestelde behandeling een kans geven.
Als ze effectief meer koorts maakt dan de afgelopen dagen, moet je wel terugbellen om te overleggen.


Wat je hebt begrepen klopt, ze wordt overdag goed in de gate gehouden maar nu gaat iedereen natuurlijk terug naar huis…
Ik ben morgenvroeg weer op stal en zal haar dan temperaturen. Ik kan het gewoon niet aan om m’n paard onwel te zien, al helemaal aangezien ik haar pas een aantal maanden heb :(

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:11

Heeft ze bij het eerste bezoek geen injectie gekregen?
En dat je het dan zelf moest voortzetten met orale medicatie?

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:14

Mrskiwi schreef:
Xandyandme schreef:
Dus als ik het goed begrijp, ben je sinds gisteren AB en ontstekingsremmers aan het geven?
Geef de medicatie misschien toch nog wat kans om te beginnen werken dan... op 24 uur of ietsje meer kan je van orale medicatie geen wonderen verwachten.
En zoals reeds gezegd de koorts nemen. Ze voelt warmer aan zegt niets.
En het allerbelangrijkste: niet panikeren. Je dierenarts heeft je paard gezien en een diagnose gesteld, Bokt moet het doen met de info die jij ons geeft.
Ik zou eerder nog wat vertrouwen op de diagnose van mijn dierenarts en de voorgestelde behandeling een kans geven.
Als ze effectief meer koorts maakt dan de afgelopen dagen, moet je wel terugbellen om te overleggen.


Wat je hebt begrepen klopt, ze wordt overdag goed in de gate gehouden maar nu gaat iedereen natuurlijk terug naar huis…
Ik ben morgenvroeg weer op stal en zal haar dan temperaturen. Ik kan het gewoon niet aan om m’n paard onwel te zien, al helemaal aangezien ik haar pas een aantal maanden heb :(


Snap ik hoor. Het breekt je hart als je ziet dat er iets mis is hen...
Maar probeer toch nog effe rustig te blijven en de behandeling correct toe te passen. Alles goed in het oog houden: dikte van been, temperatuur,... Niet direct van het ergste uit gaan en ook niet direct twijfelen aan de kunde van je dierenarts.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:14

Shirley schreef:
Heeft ze bij het eerste bezoek geen injectie gekregen?
En dat je het dan zelf moest voortzetten met orale medicatie?


Geen injectie nee, ze had genoemd dat het niet nodig was omdat het geen ernstig geval was. Toen de DA kwam had ze een normale temperatuur en liep ze niet onregelmatig. Het enigste wat ongewoon was, was dat haar been dus opgezwollen was

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:23

Klinkt als Einschuss.
Mijn oude fries had dat regelmatig op het laatst. Die kreeg echt minimaal 3 dagen achtereen ab injectie. Die zette ik zelf. Verder pijnstillers.
Niet onderschatten hoor! Is echt heel pijnlijk en gevaarlijk.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:29

Daarom, gillian, mij verbaasde het ook...

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:31

gillian schreef:
Klinkt als Einschuss.
Mijn oude fries had dat regelmatig op het laatst. Die kreeg echt minimaal 3 dagen achtereen ab injectie. Die zette ik zelf. Verder pijnstillers.
Niet onderschatten hoor! Is echt heel pijnlijk en gevaarlijk.


Ze heeft idd beginnende einschuss, dit is al vastgelegd en ze heeft daar ook de nodige poeders voor gekregen, geen injecties.. Hopelijk is het niet nodig en houdt ze er geen olifanten been aan over… ik ga iniedergeval 2x per dag haar temperatuur meten en als het stijgt de DA opnieuw bellen