Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 13:50

Rocamor schreef:
Dat ligt er ook aan hoe laat je beide keren gemeten hebt.

En je gaf aan dat ze koorts had vrijdag? Of dat het niet goed ging in elk geval.

Hoe hoog is haar normale temp dan? Want vrijdag had je al ab en andere medicijnen er in zitten


Ik had haar vrijdag voordat ik de DA liet komen gemeten (rond 13:00 en vandaag om 9:00), dus voordat ze maar iets van medicijnen in zich had. Ik heb haar nooit gemeten toen ze 100% gezond was dus wat haar “normale” temperatuur is weet ik niet, daarom neem ik 37.3 als beginwaarde. Ik ben nu alweer onderweg naar stal om haar snel even te meten, als haar temperatuur weer verhoogd is ga ik de DA nogmaals bellen

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:55

Dus vrijdag om 1300 uur, voordat de veearts kwam, had ze 37.3.
De veearts komt, concludeert beginnende einschuss (bij 37.3 temp) en geeft een zooi ab en ontstekingsremmers.

Nu ben je 2 dagen verder, paard werd slomer, at slechter. En heeft nu in de ochtend 37.8, ondanks ab en ontstekingsremmers.

En de standaard temp ken je niet?

Snap ik het zo goed?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 13:57

Rocamor schreef:
Dus vrijdag om 1300 uur, voordat de veearts kwam, had ze 37.3.
De veearts komt, concludeert beginnende einschuss (bij 37.3 temp) en geeft een zooi ab en ontstekingsremmers.

Nu ben je 2 dagen verder, paard werd slomer, at slechter. En heeft nu in de ochtend 37.8, ondanks ab en ontstekingsremmers.

En de standaard temp ken je niet?

Snap ik het zo goed?


Klopt, ze had gister middag een dip, toen was ze slomer en at ze slechter, sinds gisteravond gaat het weer zoals vrijdag middag zegmaar

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:24

Ben benieuwd wat je zo aan temperatuur meet. Kan best zijn dat de temp wat hoger is dan vanmorgen; bij de mijne is de temp standaard eind dag hoger dan ‘s ochtends. Verder goed naar je paard kijken, is ze alert en eet en drinkt ze goed. Is t been ook warm?
Verder: kan ze droog staan buiten? Want dat is in dit geval wel belangrijk: om dr been schoon en droog te houden. Heeft ze alleen aan dat been mok?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 14:58

Pallatin schreef:
Ben benieuwd wat je zo aan temperatuur meet. Kan best zijn dat de temp wat hoger is dan vanmorgen; bij de mijne is de temp standaard eind dag hoger dan ‘s ochtends. Verder goed naar je paard kijken, is ze alert en eet en drinkt ze goed. Is t been ook warm?
Verder: kan ze droog staan buiten? Want dat is in dit geval wel belangrijk: om dr been schoon en droog te houden. Heeft ze alleen aan dat been mok?


Droog buiten staan kan helaas niet, het heeft de laatste tijd zo enorm veel geregend… Ze eet en drinkt goed, haar been is al een stuk minder warm als de eerste dag, voor mijn gevoel ookal minder dik (als ik erin druk is er minder vocht en een minder diep gat)

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:31

Andere vraag. Je paard heeft nu ook open 'mok' plekken aan de benen? Staat buiten maar staan de benen droog of in de modder?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 15:43

Cioccolato schreef:
Andere vraag. Je paard heeft nu ook open 'mok' plekken aan de benen? Staat buiten maar staan de benen droog of in de modder?


Ze heeft geen open plekken, toen ze dat wel had bleef ze binnen maar dat hoefde maar voor 2 dagen. Ondertussen is de huid alleen wat roze maar ik blijf gewoon de zalf door smeren om de open wondjes te voorkomen. Als ik haar van buiten haal zitten altijd haar hele benen eronder maar dat is van het spelen en rondrennen, als ze stilstaat komt de modder tot onder de kootholte. Wanneer ze terug komt van buiten was ik haar benen met tea tree shampoo en droog ik het daarna goed en smeer ik de zalf opnieuw op

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:02

Mrskiwi schreef:
Rocamor schreef:
Dus vrijdag om 1300 uur, voordat de veearts kwam, had ze 37.3.
De veearts komt, concludeert beginnende einschuss (bij 37.3 temp) en geeft een zooi ab en ontstekingsremmers.

Nu ben je 2 dagen verder, paard werd slomer, at slechter. En heeft nu in de ochtend 37.8, ondanks ab en ontstekingsremmers.

En de standaard temp ken je niet?

Snap ik het zo goed?


Klopt, ze had gister middag een dip, toen was ze slomer en at ze slechter, sinds gisteravond gaat het weer zoals vrijdag middag zegmaar


Wanneer had ze koorts? Daar begint je topic naam mee maar zie het nergens terug komen.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 17:08

Wanneer had ze koorts? Daar begint je topic naam mee maar zie het nergens terug komen.[/quote]

Toen ze in haar dip zat, at ze niet en was ze sipjes, toen dacht ik gelijk aan koorts alleen had ik geen thermometer bij me waardoor ik het niet kon meten. Toen ik later die avond terug kwam (nadat ik dit topic ben gestart) met een thermometer deed ze weer normaal (at en dronk, was alert) Haar temperatuur was toen iets verhoogd maar nog normaal

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:04

Waarom niet een da erbij halen ? Bijna iedereen raad het je aan, maar daar ga je niet op in. Einschus is en blijft gevaarlijk. Laat rap een da komen, je paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is.

Ja ik weet dat een da duur is, maar je helpt wel je paard ermee .(je hebt absoluut niets over de kosten gezegd, dat weet ik)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 18:13

windsor14 schreef:
Waarom niet een da erbij halen ? Bijna iedereen raad het je aan, maar daar ga je niet op in. Einschus is en blijft gevaarlijk. Laat rap een da komen, je paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is.

Ja ik weet dat een da duur is, maar je helpt wel je paard ermee .(je hebt absoluut niets over de kosten gezegd, dat weet ik)


DA is geweest!! Daardoor heb ik nu alle medicatie voor haar, temperatuur is ondertussen alweer 0.3 gedaald en het been is minder warm en dik (is nu gezakt naar alleen de kogel en het onderbeen is weer normaal) Ik heb dagelijks contact met de DA en het blijft erop neerkomen dat ik de medicatie op moet maken en dat het dan weg moet zijn, zo niet zal ze een bezoekje doen en een andere aanpak gebruiken, waarschijnlijk dan een injectie

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:32

Is dat dan een andere dierenarts? Omdat je eerder schreef dat jouw dierenarts niet werkte?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 18:47

Rocamor schreef:
Is dat dan een andere dierenarts? Omdat je eerder schreef dat jouw dierenarts niet werkte?


Oh, nee. De DA is niet voor een tweede keer geweest, ik dacht dat diegene bedoelde dat ik nog nooit een DA langs heb laten komen. Ik heb alleen gebeld met dezelfde DA, ze is niet langsgekomen of dergelijke. Ik ben het er mee eens dat ik gister middag misschien wel beter een DA had kunnen bellen, maar omdat het nu juist vooruit gaat is het niet nodig

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:30

Had je dr net nog getemperatuurd? Zolang ze goed eet en drinkt, alert is en de zwelling niet is toegenomen zie ik niet zo in wat TS ermee opschiet om nu een dierenarts te laten komen, paard staat onder behandeling en krijgt medicatie.
Wat had je vee-arts precies gezegd? Oftewel, wannee moet je contact opnemen en wanneer kan je verbetering verwachten?
Nogmaals de vraag: heeft ze aan 1 been mok? Heeft ze vaker mok? Of is dit voor t eerst? Mok is een uiting van een intern probleem, dus als ze het vaker heeft gehad zou ik het management onder de loep nemen en kijken wat je kunt doen om de weerstand van je paardje verdedigen

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 19:45

Pallatin schreef:
Had je dr net nog getemperatuurd? Zolang ze goed eet en drinkt, alert is en de zwelling niet is toegenomen zie ik niet zo in wat TS ermee opschiet om nu een dierenarts te laten komen, paard staat onder behandeling en krijgt medicatie.
Wat had je vee-arts precies gezegd? Oftewel, wannee moet je contact opnemen en wanneer kan je verbetering verwachten?
Nogmaals de vraag: heeft ze aan 1 been mok? Heeft ze vaker mok? Of is dit voor t eerst? Mok is een uiting van een intern probleem, dus als ze het vaker heeft gehad zou ik het management onder de loep nemen en kijken wat je kunt doen om de weerstand van je paardje verdedigen


Ik heb het paard nu 4 maanden, voorgaand heeft ze in de winter nooit buiten gestaan en heeft dan dus ook nooit mok opgelopen. Het is bij mij de eerste keer. (ze heeft het aan 1 been, 2 maanden geleden aan alle 4 maar bij 3 benen is het al ruim 3 weken weg) Mijn arts zei dat ik na maximaal 2 dagen verbetering moet zien en dat het woensdag zo goed als weg moet zijn (dan is de laatste dosis medicatie) Als het niet weg is of er geen verbetering komt opnieuw bellen zodat ze kan kijken. Ik had haar om 17:00 nog getemperatuurd en toen was het 37.5, dat is 0.3 minder als vanochtend. 37,8

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:03

Fijn dat de temperatuur niet omhoog is gegaan. Dan nu gewoon t advies van de vee-arts opvolgen en even afwachten of de stijgende lijn blijft… :j
Mok is niet perse een buitenstaan in de winter ding, oftewel: het is niet normaal. waarschijnlijk is er toch iets wat dit triggert. Kan geen kwaad om kritisch te kijken naar voer/ management, voorkomen is beter dan genezen

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 20:09

Pallatin schreef:
Fijn dat de temperatuur niet omhoog is gegaan. Dan nu gewoon t advies van de vee-arts opvolgen en even afwachten of de stijgende lijn blijft… :j
Mok is niet perse een buitenstaan in de winter ding, oftewel: het is niet normaal. waarschijnlijk is er toch iets wat dit triggert. Kan geen kwaad om kritisch te kijken naar voer/ management, voorkomen is beter dan genezen


Ik ga me erin verdiepen!

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:24

Nee dat zegt inderdaad weinig. Kan van van alles komen. Vaak hoor je dat vieze natte stallen en blubber paddocks oorzaken zijn, maar meestal komt daar nog wel iets anders bij kijken zoals een beschadigde huid. De bacteriën die dan binnen dringen zijn een trigger voor mok. Ik moet bij de mijne juist in de zomer uitkijken omdat zijn witte voetje gevoelig is voor zon en verbrandde huid ook gevoeliger is voor bacteriën. En hij heeft al een paar keer een wondje op zijn voet gehad in al die jaren en 1x is dat ook doorgeslagen naar flinke mok. De keer daarna was ik er gelukkig sneller bij en bleef het bij beginnende mok die met wassen en smeren met een huis tuin en keukenmiddeltje te verhelpen was.

Fijn om te lezen dat de temperatuur gezakt is en de zwelling afneemt. Minder redenen tot zorg dus!

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 21:24

Celebi schreef:
Nee dat zegt inderdaad weinig. Kan van van alles komen. Vaak hoor je dat vieze natte stallen en blubber paddocks oorzaken zijn, maar meestal komt daar nog wel iets anders bij kijken zoals een beschadigde huid. De bacteriën die dan binnen dringen zijn een trigger voor mok. Ik moet bij de mijne juist in de zomer uitkijken omdat zijn witte voetje gevoelig is voor zon en verbrandde huid ook gevoeliger is voor bacteriën. En hij heeft al een paar keer een wondje op zijn voet gehad in al die jaren en 1x is dat ook doorgeslagen naar flinke mok. De keer daarna was ik er gelukkig sneller bij en bleef het bij beginnende mok die met wassen en smeren met een huis tuin en keukenmiddeltje te verhelpen was.

Fijn om te lezen dat de temperatuur gezakt is en de zwelling afneemt. Minder redenen tot zorg dus!


Mijne heeft witte beentjes en is bont dus veel wit, voor tijdens de zomer koop ik een uv werend vliegendeken, maar hoe doe jij dat met de benen? Ik had vroeger een cremello pony die ik altijd helemaal inpakte maar de benen stonden altijd bloot en geen problemen mee gehad, is een witte vacht gevoeliger? Ik heb ooit ergens opgebracht dat er in cremello nog wat pigment zat waardoor het minder gevoelig was dan spier wit

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:58

Mijn laatste verzorgpaard had het in de zomer op beide witte achterbenen en mijn eigen pony nu ook op het enige witte voetje. Zie zeker wel verband. Maar goed het kan wat dat betreft ook gelinkt worden aan vasculitis dus daar moet je altijd wel secuur mee zijn wat de daadwerkelijke oorzaak is.

Ik smeer hier in de zomer gewoon zonnebrand op het witte voetje. Lekker royaal, heb een hele grote fles kinder zonnebrandcrème staan. Echt dat witte spul en dan dik insmeren. Bij het vermoeden dat er irritatie start ga ik het half half mengen met zilverzalf. Dat is echt wondermiddel bij mok en als ik op tijd ben slaat het niet door. Toen ik een keer te laat was met smeren moest ik gelijk aan de hydrocortiderm omdat het zo dik en vurig werd.

Je hebt tegenwoordig van Horseware ook van die vliegen beschermers voor om de benen van gaas dus niet heel warm. Misschien is dat wat voor als je meer wit hebt aan de benen?

Moet trouwens zeggen dat ik ook niet elke dag zonnebrand smeer. Vooral op de hele zonnige dagen. De wondjes en bacteriën zijn uiteindelijk wel de meest duidelijke bron van beginnende mok geweest hier.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 22:03

Celebi schreef:
Mijn laatste verzorgpaard had het in de zomer op beide witte achterbenen en mijn eigen pony nu ook op het enige witte voetje. Zie zeker wel verband. Maar goed het kan wat dat betreft ook gelinkt worden aan vasculitis dus daar moet je altijd wel secuur mee zijn wat de daadwerkelijke oorzaak is.

Ik smeer hier in de zomer gewoon zonnebrand op het witte voetje. Lekker royaal, heb een hele grote fles kinder zonnebrandcrème staan. Echt dat witte spul en dan dik insmeren. Bij het vermoeden dat er irritatie start ga ik het half half mengen met zilverzalf. Dat is echt wondermiddel bij mok en als ik op tijd ben slaat het niet door. Toen ik een keer te laat was met smeren moest ik gelijk aan de hydrocortiderm omdat het zo dik en vurig werd.

Je hebt tegenwoordig van Horseware ook van die vliegen beschermers voor om de benen van gaas dus niet heel warm. Misschien is dat wat voor als je meer wit hebt aan de benen?

Moet trouwens zeggen dat ik ook niet elke dag zonnebrand smeer. Vooral op de hele zonnige dagen. De wondjes en bacteriën zijn uiteindelijk wel de meest duidelijke bron van beginnende mok geweest hier.


Zonnebrand over 4 hoge benen is denk ik niet haalbaar nee, die beschermers zien er gek uit zeg. Ga het denk ik maar wel proberen, ben benieuwd of ze zouden blijven zitten…
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:09