Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:33

Ik hoop voor je paard dat dit voldoende is. Hier werd er altijd geïnjecteerd met ab bij Einschuss. Begin of niet. Het is echt gewoon bloedvergiftiging, dus zeer pijnlijk en gevaarlijk!

Rocamor

Berichten: 10880
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:36

Heb je vandaag eigenlijk al overleg gehad met je dierenarts over deze verslechtering?

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:38

Mrskiwi schreef:
gillian schreef:
Klinkt als Einschuss.
Mijn oude fries had dat regelmatig op het laatst. Die kreeg echt minimaal 3 dagen achtereen ab injectie. Die zette ik zelf. Verder pijnstillers.
Niet onderschatten hoor! Is echt heel pijnlijk en gevaarlijk.


Ze heeft idd beginnende einschuss, dit is al vastgelegd en ze heeft daar ook de nodige poeders voor gekregen, geen injecties.. Hopelijk is het niet nodig en houdt ze er geen olifanten been aan over… ik ga iniedergeval 2x per dag haar temperatuur meten en als het stijgt de DA opnieuw bellen


Je spreekt je zelf tegen. Nou heeft de da ineens gezegd dat ze beginnende einschuss heeft en ze adviseert rijden en geeft geen injectie met ab.
Eerder heb je met geen woord over einschuss gerept en noemde je nog dat een dierenarts het maar net moet herkennen. Einschuss is altijd link, aangezien het snel richting buik kan gaan, dus dat ze dat zegt dat het niet ernstig is en je maar moet gaan rijden icm met je verhaal, vind ik het vreemd dat je nu ineens zegt dat je da wel heeft vastgesteld dat het einschuss is.... Vaag.

Ben je überhaupt wel bij je paard gaan kijken vanavond?

nine1987

Berichten: 8335
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:42

gillian schreef:
Ik hoop voor je paard dat dit voldoende is. Hier werd er altijd geïnjecteerd met ab bij Einschuss. Begin of niet. Het is echt gewoon bloedvergiftiging, dus zeer pijnlijk en gevaarlijk!



Klopt, hier exact zo.. Einschuss is gevaarlijker dan men soms denkt.. En ik heb een beetje het gevoeld at dit hier ook aan de hand is..

Dit is geen verwijt, naar iemand, maar einschuss is echt heel gevaarlijk en een paard kan er heel snel heel slecht van worden..

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:47

Klinkt als Einschuss.
Mijn oude fries had dat regelmatig op het laatst. Die kreeg echt minimaal 3 dagen achtereen ab injectie. Die zette ik zelf. Verder pijnstillers.
Niet onderschatten hoor! Is echt heel pijnlijk en gevaarlijk.
[/quote]

Ze heeft idd beginnende einschuss, dit is al vastgelegd en ze heeft daar ook de nodige poeders voor gekregen, geen injecties.. Hopelijk is het niet nodig en houdt ze er geen olifanten been aan over… ik ga iniedergeval 2x per dag haar temperatuur meten en als het stijgt de DA opnieuw bellen[/quote]

Je spreekt je zelf tegen. Nou heeft de da ineens gezegd dat ze beginnende einschuss heeft en ze adviseert rijden en geeft geen injectie met ab.
Eerder heb je met geen woord over einschuss gerept en noemde je nog dat een dierenarts het maar net moet herkennen. Einschuss is altijd link, aangezien het snel richting buik kan gaan, dus dat ze dat zegt dat het niet ernstig is en je maar moet gaan rijden icm met je verhaal, vind ik het vreemd dat je nu ineens zegt dat je da wel heeft vastgesteld dat het einschuss is.... Vaag.

Ben je überhaupt wel bij je paard gaan kijken vanavond?[/quote]

Ik heb geen twijfels over mijn dierenarts en ze heeft mij toen ook verteld over einschuss en olifantenbenen en de andere gevolgen, ik heb het niet genoemd in m’n eerste bericht omdat ze het niet in zo’n ergen mate had dat het einschuss is. Als er niks voor wordt ondernomen kan dat het natuurlijk wel worden, vandaar dat ik het beginnende einschuss noem. Ze zegt uiteraard dat ik mag rijden, ik kies er zelf voor om dat advies niet op te volgen en uitsluitend met haar te wandelen.

Ik ben zeker bij m’n paard gaan kijken, ik heb geen DA gebeld aangezien haar temperatuur wel is verhoogd sinds gister maar er nogsteeds geen sprake is van verhoging of koorts. Het valt nog binnen de normale temperaturen

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:50

Rocamor schreef:
Heb je vandaag eigenlijk al overleg gehad met je dierenarts over deze verslechtering?


Aangezien ze in het weekend niet werkt heb ik haar niet uitgebreid kunnen spreken maar wel mijn zorgen kunnen noemen, ze toont begrip voor mijn gevoelens maar omdat het paard geen verhoging of koorts heeft en weer eet, ik af moet wachten tot iniedergeval na het weekend of er verbetering is (als het slechter wordt natuurlijk wel gewoon bij haar melden)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:52

Eergisteren op rust staan. Gisteren dik been en DA geweest. Vandaag niet eten (dus verslechtering van de situatie). Dan zou ik (als ik zelf geen arts was ;) ) de arts gebeld hebben voor overleg.
Temperaturen lukte vandaag niet? Dat is op zich wel een essential. Ik zou dus nog even langsgaan om nu te evalueren hoe het gaat…

Edit: ik zie nu dat je de arts wel gesproken hebt? Het is een beetje lastig te volgen, het verhaal veranderd steeds.

Mrskiwi schreef:
Gister had ik haar gemeten op 37,31
Dus geen koorts, vandaag is ze suf en voelt ze warm aan. Heb haar niet kunnen meten maar verwacht dus wel echt dat ze koorts heeft, echter niet hele hogen sinds ze wel alert is en etenslust heeft



Mrskiwi schreef:
Ik ben zeker bij m’n paard gaan kijken, ik heb geen DA gebeld aangezien haar temperatuur wel is verhoogd sinds gister maar er nogsteeds geen sprake is van verhoging of koorts. Het valt nog binnen de normale temperaturen


Huh? Je hebt niet getemperatuurd, maar je weet wel dat het binnen de normaalwaarden valt? Sorry, maar het is echt te vaag om iets zinnigs over te zeggen.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:57

Ik vind het ook raar worden Je dierenarts heeft verteld over einschuss, geeft antibiotica en ontstekingsremmer en jij duimt vervolgens dat ze niks heeft.
En je hebt vandaag geen dierenarts gebeld, maar wel je zorgen tegen haar kunnen noemen ...

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 20:57

eilleen333 schreef:
Eergisteren op rust staan. Gisteren dik been en DA geweest. Vandaag niet eten (dus verslechtering van de situatie). Dan zou ik (als ik zelf geen arts was ;) ) de arts gebeld hebben voor overleg.
Temperaturen lukte vandaag niet? Dat is op zich wel een essential. Ik zou dus nog even langsgaan om nu te evalueren hoe het gaat…

Edit: ik zie nu dat je de arts wel gesproken hebt? Het is een beetje lastig te volgen, het verhaal veranderd steeds.


Ja klopt, sorry daarvoor. Dierenarts heb ik net gebeld dus die update is recent… Ben net kort langs gegaan om te kijken hoe ze erbij staat (Heb getemperatuurd)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 21:03

Lieser schreef:
Ik vind het ook raar worden Je dierenarts heeft verteld over einschuss, geeft antibiotica en ontstekingsremmer en jij duimt vervolgens dat ze niks heeft.
En je hebt vandaag geen dierenarts gebeld, maar wel je zorgen tegen haar kunnen noemen ...


Natuurlijk is het duidelijk dat ze iets heeft, daar is ook actie voor ondernomen. Ik vertrouw erop dat mijn DA weet wat ze heeft gezien en daar de gepaste spullen voor heeft gegeven. Omdat het is verslechterd voor mijn gevoel heb ik haar gebeld om dat te noemen.
Bokt is geen artsenpost, ik plaatste dit bericht om ervaringen van anderen te horen, advies wat gegeven wordt neem ik mee echter kan ik niet vragen om injecties zonder wat mijn DA mij heeft gegeven ook een kans te geven… Ik snap dat het moeilijk te volgen is maar ik heb nadat ik dit topic ben begonnen dingen gedaan waardoor er toevoegingen zijn aan het verhaal

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:07

Tuurlijk kun je daar wel om vragen.
Je kunt toch je zorgen uitspreken omdat je de ervaringen van anderen gelezen hebt?
En ik denk dat je zorgen niet ongegrond zijn omdat de toestand van je paard niet verbeterd is, dus slaat de behandeling van nu niet voldoende aan, toch?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 21:13

Shirley schreef:
Tuurlijk kun je daar wel om vragen.
Je kunt toch je zorgen uitspreken omdat je de ervaringen van anderen gelezen hebt?
En ik denk dat je zorgen niet ongegrond zijn omdat de toestand van je paard niet verbeterd is, dus slaat de behandeling van nu niet voldoende aan, toch?


Ik zou het wel kunnen noemen, gelijk heb je! Vraag me wel af hoe lang het hoort te duren voordat orale medicatie een werking hoort te hebben. Ze heeft haar eerste dosis ook pas gister gehad, als het langer geleden was en de behandeling al toe had moeten slaan had ik haar zeker gebeld voor verdere onderneming. Ik zou absoluut alles doen voor m’n paardje waarbij de kosten geen rol spelen.
Was dit topic gestart toen ik dacht dat het echt niet goed ging mede door het weinig tot niet eten. Nu dit niet meer speelt ben ik al vrij opgelucht en weet ik een stuk meer over dit onderwerp door alle ervaringen en adviezen die me zijn gegeven

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:15

Ik vind het vreemd dat er geen injecties gegeven zijn. Dat werkt altijd sneller dan oraal. Blijft het een vreemde zaak vinden.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 21:45

Wintu schreef:
Ik vind het vreemd dat er geen injecties gegeven zijn. Dat werkt altijd sneller dan oraal. Blijft het een vreemde zaak vinden.


Ik was er niet van op de hoogte dat een injectie sneller in zou werken, als ik het wist had ik er zeker naar gepusht. Heb je naast injecties ook ervaring met oraal? Als dat ook werkt vind ik het geen probleem maar als het veel minpunten opbrengt tegenover een injectie zal ik het bespreken met mijn DA en daar verdere uitleg over vragen

Het liefst had ik mok gewoon voorkomen maar het heeft zo ontzettend veel geregend de laatste tijd…

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:51

Dat is een uitstekende vraag aan de dierenarts: 'Hoe lang duurt het voor dit spul werkt...?'
(Om de gedachte te bepalen: wat je slikt, als mens of dier, moet eerst door maag en darmen heen, injecties gaan soms in een spier, en kunnen direct in de bloedbaan.)
...en meld ook de temperatuur van je dier.
(Als gezegd: toen dat bij mijn dier een beetje opliep, kwam de DA meteen en gaf injecties.)

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:02

Mijn paard had twee weken geleden ook een dik been en koorts. Haar brokken at ze wel maar het hooi liet ze liggen. Zij had 39.8 koorts . Zij had dus ook een einschuss been. Zij kreeg 4 dagen achter elkaar twee soorten antibiotica in het bloed en in de spier gespoten. Ook kreeg ze vochtafdrijver gespoten. Daarna nog 3 dagen antibiotica via de mond en zakjes vochtafdrijvers door het voer.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 10:07

Vanochtend heb ik haar gemeten op 78.2
Haar hooi en voer met antibiotica was ook opgegeten.
Ze gaat zometeen naar buiten, wanneer ze weer op stal staat ga ik nog een x meten en een stuk wandelen.

Ook heb ik de dierenarts gevraagd wanneer ik verschil zou moeten merken en dat ligt tussen de 35 en 48 uur. Uiteraard omdat het eerst verteerd moet worden voordat het opgenomen wordt

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:13

78.2 wat? Fahrenheit?

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:20

Ik vermoed 38,2 :)

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Koorts, eet/drinkt niet tot weinig, mok en gezwollen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:27

Lijkt me waarschijnlijker, anders was het beest volgens mij flink onderkoeld.

Maar er zit dan toch wel weer stijging in de koorts ondanks de medicatie?

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 10:54

Celebi schreef:
Lijkt me waarschijnlijker, anders was het beest volgens mij flink onderkoeld.

Maar er zit dan toch wel weer stijging in de koorts ondanks de medicatie?

Ah sorry!! Verkeerd getypt ik ga het veranderen, ik bedoelde 37,8 Weet niet wat er in mn hoofd omging

Er is inderdaad stijging in de temperatuur, maar het is nog lang geen koorts, dat is vanaf 38.5 Celsius uit m’n hoofd.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 10:56

Lieser schreef:
Ik vermoed 38,2 :)


Bedoelde 37,8 Weet niet wat ik in m’n gedachte had toen ik het type maar mijn bericht kan ik nu ook niet meer veranderen dus bij deze‍!!

Rocamor

Berichten: 10880
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:31

Mrskiwi schreef:
Celebi schreef:
Lijkt me waarschijnlijker, anders was het beest volgens mij flink onderkoeld.

Maar er zit dan toch wel weer stijging in de koorts ondanks de medicatie?

Ah sorry!! Verkeerd getypt ik ga het veranderen, ik bedoelde 37,8 Weet niet wat er in mn hoofd omging

Er is inderdaad stijging in de temperatuur, maar het is nog lang geen koorts, dat is vanaf 38.5 Celsius uit m’n hoofd.


Mijn merrie zit standaard op 37.9
Mijn ruin zat standaard op 36.8

Dus wanneer iets koorts is kun je niet aangeven met een absolute waarde.

Als jouw paard standaard 36.8 heeft, heeft ie nu al flinke verhoging

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 12:06

Mijn merrie zit standaard op 37.9
Mijn ruin zat standaard op 36.8

Dus wanneer iets koorts is kun je niet aangeven met een absolute waarde.

Als jouw paard standaard 36.8 heeft, heeft ie nu al flinke verhoging[/quote]

Vrijdag had ik haar gemeten op 37.3
Dan is het nu met 0.5 omhoog gegaan, dat is denk ik al wel verhoging dan

Rocamor

Berichten: 10880
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:03

Dat ligt er ook aan hoe laat je beide keren gemeten hebt.

En je gaf aan dat ze koorts had vrijdag? Of dat het niet goed ging in elk geval.

Hoe hoog is haar normale temp dan? Want vrijdag had je al ab en andere medicijnen er in zitten