Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharra1

Berichten: 5
Geregistreerd: 24-04-21

Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:56

Mijn IJslander van 20 heeft sinds eergisteren hele vreemde wonden aan zijn hoofd: het begon donderdag met een korstje, vrijdag had hij 2 flinke open plekken aan weerszijden van zijn neus.
Dierenarts gaf naar aanleiding van foto's aan om het schoon te houden en maandagochtend te kijken hoe het gaat. (Dit is na afspoelen en schoonmaken)
Afbeelding

De plekken waren zaterdagochtend groter geworden en nat. Er zat een korstje in zijn manenkam en op zijn borst die

Afbeelding


na loskrabben een kale plek achterlieten.

Ik vond net (zaterdagavond) dat het kale plekje onder zijn manen ook een wond was geworden.

Afbeelding
Afbeelding

Ik zie hem niet schuren, maar hij vindt krabben aan de korsten wel prettig.

Hij heeft afgelopen week zijn tweede enting tegen mijten gehad, die zaten alleen aan zijn onderbenen.

Uiteraard komt morgen de DA er bij, maar heeft iemand dit eerder gezien??

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:29

Ik heb weleens meegemaakt dat paard jeuk/ wonden aan de neus kreeg door mijten op de benen. Door het bijten daar kwamen de mijten ook in aanraking met de neus. Kan het zijn dat de mijten massaal naar buiten komen door de injectie?

Sharra1

Berichten: 5
Geregistreerd: 24-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 01:18

Elisa2 schreef:
Ik heb weleens meegemaakt dat paard jeuk/ wonden aan de neus kreeg door mijten op de benen. Door het bijten daar kwamen de mijten ook in aanraking met de neus. Kan het zijn dat de mijten massaal naar buiten komen door de injectie?

Geen idee, zou dat kunnen? Het zou wel de plaats waar het zit verklaren...
Ik heb dit nog nooit gezien, ik dacht aan ringworm, maar dat geeft toch niet dit soort wonden?

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 05:00

Ik vind de eerste foto wel wat weg hebben van ringworm.. het hoeft niet altijd zo te zijn dat elk wondje een ringvorm heeft. Slim dat je hier toch de dierenarts nog bij wil halen, gezien het in het geval dat het ringworm is ook over kan gaan van dier op mens. :=

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 07:29

Het lijkt mij rainrot.

Had onze merrie ook.
We hebben onze merrie geschoren en om de dag met betadine gewassen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:52

Sharra1 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb weleens meegemaakt dat paard jeuk/ wonden aan de neus kreeg door mijten op de benen. Door het bijten daar kwamen de mijten ook in aanraking met de neus. Kan het zijn dat de mijten massaal naar buiten komen door de injectie?

Geen idee, zou dat kunnen? Het zou wel de plaats waar het zit verklaren...
Ik heb dit nog nooit gezien, ik dacht aan ringworm, maar dat geeft toch niet dit soort wonden?


Nee volgens mij geeft ringworm geen natte plekken maar droge witte en schilferige plekken.

Het kan, maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk.

De DA kan een schraapsel nemen om duidelijkheid te krijgen.

Rainrot kan ook, vind het alleen zo'n a specifieke plek.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:04

Wassen met Betadine heeft als nadeel dat ook alle "goede" bacteriën gedood worden, wat dus herstel weer in de weg staat.

Bij ons paard heeft behandelen met producten (wassen en smeren) van Botanica heel goed geholpen bij rainrot. Veel beter dan Betadine.

Oké het is niet goedkoop, maar je doet er echt heel lang mee.

https://www.botanicaholland.nl/Botanica ... p363173505

https://www.botanicaholland.nl/Botanica ... p363165762

We zijn er achter gekomen dat je de cleansing wash ook prima in een plantenspuit kunt doen en dan de plakken insprayen i.p.v. wassen met spons of doekje.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Schimmel? Bacterie? Rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:48

Ik denk idd geen ringworm dat ziet er droog uit zoals onderstaand. Mijn merrie heeft het toevallig nu.

Afbeelding

Sharra1

Berichten: 5
Geregistreerd: 24-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 20:53

De DA is langs geweest: toch een bacteriele infectie. Zeg maar een vorm van rainrot. Hij staat 's nachts op stal, en het zit op een wat vreemde plek zo in zijn gezicht dus ik had het eigenlijk niet verwacht.

Heel erg bedankt voor het meedenken, ik had me toch wat zorgen gemaakt omadt die plek zo snel groter werd.