Moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:59

In dit topic zeggen sommigen, en noemen zelfs een paard, dat met 1 oog goed te springen zou zijn.Zou dat dan bij paarden anders werken dan bij mensen,lijkt me niet. Een vriendin van me heeft met 1 oog maar een paar procent zicht en zij is meerdere malen gezakt voor haar rijbewijs omdat ze niet goed genoeg ziet daarvoor. Nu dus geen rijbewijs. Ook in het dagelijks leven botst ze overal tegenaan omdat ze, in haar eigen bewoordingen, geen diepte ziet.Ik denk dus dat je niet moet gaan springen met een paard dat maar met 1 oog ziet want dat kan op ongelukken uitdraaien. Dressuur kan wel natuurlijk. Geldt die dopingcontrole op medicijnen ook voor dressuurwedstrijden?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:01

anjali schreef:
In dit topic zeggen sommigen, en noemen zelfs een paard, dat met 1 oog goed te springen zou zijn.Zou dat dan bij paarden anders werken dan bij mensen,lijkt me niet. Een vriendin van me heeft met 1 oog maar een paar procent zicht en zij is meerdere malen gezakt voor haar rijbewijs omdat ze niet goed genoeg ziet daarvoor. Nu dus geen rijbewijs. Ook in het dagelijks leven botst ze overal tegenaan omdat ze, in haar eigen bewoordingen, geen diepte ziet.Ik denk dus dat je niet moet gaan springen met een paard dat maar met 1 oog ziet want dat kan op ongelukken uitdraaien. Dressuur kan wel natuurlijk. Geldt die dopingcontrole op medicijnen ook voor dressuurwedstrijden?

Paarden hebben een andere positie van hun ogen in de schedel en een andere verdeling staafjes/kegeltjes.
Dus ik denk dat je het zicht van een mens niet kan vergelijken met dat van een paard.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:02

Ik heb een paard met een medisch discutabele kwaal gekocht voor 2500,- “op de gok”. Dit waagde ik eraan. Het is wel 9 jaar geleden maar de oorspronkelijke verkoopprijs was toen ook 8500,-. Ik heb er wel zoveel kosten aan gehad dat uiteindelijk die verkoopprijs ook best gehaald is ;)

Je zegt dat je je paard voor een habbekrats te koop hebt staan, maar die 7,5 is een derde jaarloon voor mij en veel mensen met mij. Voor dat bedrag ga ik geen risico nemen met een paard waarbij het verkoop en de bijkomende kosten niet kan inschatten. Problemen krijg je vanzelf. Die hoef je niet te kopen voor zoveel geld. Voor 2500,- of iets in die richting zou ik erover denken. Voor 7500 zou het niet in m’n hoofd opkomen om een risico als dit te nemen.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:15

Langdurig druppelen wordt volgens mij zelfs afgeraden. Kaat had ook IMMK en vliegenkap was vooral belangrijk. Als ze ook maar iets begon te knijpen dan gelijk acteren. Sinds ze 24/7 buiten stond heeft ze geen aanval meer gehad.

En die kon ook gewoon springen.

Dus wellicht is een rustig 24/7 plekje het beste voor hem. T is dat ik nu niet op zoek ben..

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:57

MarjanB schreef:
Langdurig druppelen wordt volgens mij zelfs afgeraden. Kaat had ook IMMK en vliegenkap was vooral belangrijk. Als ze ook maar iets begon te knijpen dan gelijk acteren. Sinds ze 24/7 buiten stond heeft ze geen aanval meer gehad.

En die kon ook gewoon springen.

Dus wellicht is een rustig 24/7 plekje het beste voor hem. T is dat ik nu niet op zoek ben..

Maar, zolang het zieke oog nog wel goed zicht heeft kan er natuurlijk alles mee. Het probleem is alleen dat het niet zeker is dat het oog goed blijft en dan kan hij wel nog maar 1 goed oog overhouden. Die onzekerheid en de noodzaak van dagelijks behandelen en blijven controleren, dat is wat kopers afschrikt en de financiele waarde van het paard vermindert.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:01

Ik denk dat er al genoeg gezegd is over de prijs icm de intensiteit van ‘de bemerking’ dus dat laat ik even.

Vanuit de advertentie en dit topic proef ik wel nog steeds dat je graag wilt dat het dier naar een serieuze recreant of sportruiter gaat. Daarvoor zou ik toch nog wel wat toevoeging doen in je advertentie.

Zoals eerder ook is aangegeven zou ik duidelijk beschrijven wat de extra zorg inhoudt, hoe hij dit ondergaat (las dat ie daarmee erg braaf is. Zou ik benoemen), waar hij onder behandeling is (goede kliniek of plaatselijke DA maakt imo wel uit) en de kosten hiervan. Ook uitzoeken of het op de dopinglijst staat ja/nee. Zo ja, hoeveel dagen positief en is kortdurend pauzeren een (mogelijke) optie voor het paard. Dit is essentiële informatie voor iemand die overweegt de sport in te gaan.
Daarnaast zie ik niets terug over hoe hij is op de trailer, bij de smid, tandarts, ander (wedstrijd)terrein etc. Zou voor mij als ‘sportruiter’ ook wel essentieel zijn. Later we eerlijk zijn je paard is niet de beste beweger en zijn bemerking helpt ook niet mee. Probeer hem dan aan te prijzen op de fronten dat het wel mogelijk is. Overweeg om hem tijdelijk onder te brengen bij een wedstrijd ruiter zodat ‘ie geklasseerd is en je daarin ook kan aangeven hoe hij zich daarin gedraagt.

Op dit moment zie ik in de huidige advertentie vooral een ‘leuk paard’ met verplichte extra zorg op dagelijkse basis.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:06

anjali schreef:
MarjanB schreef:
Langdurig druppelen wordt volgens mij zelfs afgeraden. Kaat had ook IMMK en vliegenkap was vooral belangrijk. Als ze ook maar iets begon te knijpen dan gelijk acteren. Sinds ze 24/7 buiten stond heeft ze geen aanval meer gehad.

En die kon ook gewoon springen.

Dus wellicht is een rustig 24/7 plekje het beste voor hem. T is dat ik nu niet op zoek ben..

Maar, zolang het zieke oog nog wel goed zicht heeft kan er natuurlijk alles mee. Het probleem is alleen dat het niet zeker is dat het oog goed blijft en dan kan hij wel nog maar 1 goed oog overhouden. Die onzekerheid en de noodzaak van dagelijks behandelen en blijven controleren, dat is wat kopers afschrikt en de financiele waarde van het paard vermindert.

Als je de advertentie leest (hoe die is te vinden staat al in het topic genoemd), dan zie je dat er alleen genoemd is dat er een kleine bemerking is. Het is aan de ts hoe zij haar paard wil adverteren, maar dat is nogal ruim en kan van alles inhouden. Ik denk dat veel mensen daarom afhaken: het kan van alles zijn en waar begin je dan aan? Zeker als er in dezelfde prijsklasse paarden staan zonder bemerking kijken mensen snel verder.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:39

BrankaZ schreef:
Als je de advertentie leest (hoe die is te vinden staat al in het topic genoemd), dan zie je dat er alleen genoemd is dat er een kleine bemerking is. Het is aan de ts hoe zij haar paard wil adverteren, maar dat is nogal ruim en kan van alles inhouden. Ik denk dat veel mensen daarom afhaken: het kan van alles zijn en waar begin je dan aan? Zeker als er in dezelfde prijsklasse paarden staan zonder bemerking kijken mensen snel verder.


Ik zou "kleine bemerking" zonder extra toelichting ook altijd als een orthopedische bemerking lezen (denk aan net wat minder straalbeen, of een chipje of lichte mate van KSS ofzo) die geen directe zorg nodig heeft, gok dat het meteen de reden kan zijn waarom mensen afhaken zodra IMMK te sprake komt.

Het is namelijk één ding om net wat hogere lange termijn risico's aan te durven maar heel wat anders om meteen een aagepast management te moeten hanteren met dagelijks medicijnen toedienen enz. In pension IMO niet echt haalbaar :o tenzij je er echt áltijd elke dag bent en nooit of nauwelijks op vakantie gaat. Niet hoe je doorsnee pensionklant het aanpakt in ieder geval. Dus dan zit je gewoon in een best klein vijvertje te vissen van mensen die én vrij handige ruiters zijn met enige sportambitites én hun paarden aan huis hebben staan.

Anomien

Berichten: 7390
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:59

BrankaZ schreef:
anjali schreef:
In dit topic zeggen sommigen, en noemen zelfs een paard, dat met 1 oog goed te springen zou zijn.Zou dat dan bij paarden anders werken dan bij mensen,lijkt me niet. Een vriendin van me heeft met 1 oog maar een paar procent zicht en zij is meerdere malen gezakt voor haar rijbewijs omdat ze niet goed genoeg ziet daarvoor. Nu dus geen rijbewijs. Ook in het dagelijks leven botst ze overal tegenaan omdat ze, in haar eigen bewoordingen, geen diepte ziet.Ik denk dus dat je niet moet gaan springen met een paard dat maar met 1 oog ziet want dat kan op ongelukken uitdraaien. Dressuur kan wel natuurlijk. Geldt die dopingcontrole op medicijnen ook voor dressuurwedstrijden?

Paarden hebben een andere positie van hun ogen in de schedel en een andere verdeling staafjes/kegeltjes.
Dus ik denk dat je het zicht van een mens niet kan vergelijken met dat van een paard.



Hier ook nagenoeg blind aan 1 oog. Ik. Heb mijn B rijbewijs in 1x gehaald.

Om vervolgens na 10 jaar mijn BE rijbewijs ook in 1x te halen. Na welteverstaan 1 uur les vooraf. Ook voor mijn verjaardag vrachtwagenlessen gehad (C combinatie) niet als doel het te halen, maar om de ervaring. Dat ging mij heel goed af.
Dat je vriendin die problemen ervaart zal wss wel door haar oogproblemen komen, maar dat maakt haar geen voorbeeld voor de rest en voor paarden.

Wel moest ik vooraf gekeurd worden.

Mijn oom was vroeger zelfs vrachtwagenchauffeur met 1 glazen oog. Het is mij een raadsel waarom dit mocht, maar dit kon blijkbaar.

Dus ik geloof er wel in dat dit dier (en vele anderen) prima kunnen presteren met een slecht of blind oog, mits ze er geen pijn aan hebben.

Voor mij is dit dier pas interessant als hij stuk goedkoper is en braaf was op buitenrit.
Dan zou ik de gok wel durven te maken.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:31

Je ziet ze echt wel in de springring hoor, paarden met maar 1 oog. Misschien dat je in een barrage wel in het nadeel bent, maar er zijn zoveel prima springpaarden die minder geschikt zijn voor de barage. In het basis parcours is het gewoon een kwestie van je paard netjes voor de hindernis plaatsen, iets wat je altijd zou moeten doen/proberen.

Wat mij de meeste zorgen zou baren is dat TS aangeeft dat de kans dat het 2e ook ook aangetast wordt, nihil is. Als ik het verhaal van Lina1998 lees gebeurt het dus wel dat een paard met aanvankelijk IMMK aan 1 oog, na een aantal jaar dit ook aan het 2e oog krijgt. Geen idee in hoeveel procent van de gevallen dit gebeurt, maar ik zou daar dan toch altijd angst voor hebben.

Los van de oogafwijking denk ik wel dat het een heel fijn basispaard zou kunnen zijn, waar iemand veel plezier mee zou kunnen hebben. Leuk proefje, fijne buitenritten en evt een sprongetje. Maar voor mij zou het me teveel buikpijn opleveren die onzekerheid over dat oog en de angst voor het nog onaangetaste oog.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:41

Ja ik vind het ook een leuk en relaxed overkomend paard, even voor de positieve vibe. Hij wordt braaf voorgesteld, voor de sport zou het wel wat spectaculairder mogen, maar ik zou zelf meer gaan voor de recreatieve liefhebber, en daar idd je advertentie op aanpassen,zoals hier al wordt gesuggereerd. De prijs flink laten zakken en wellicht vind je iemand die het aandurft. Helaas zal men wel gaan googelen en dan ook uitkomen bij dit topic, maar dan is er gelijk een duidelijk beeld van waar iemand aan begint. Komt vast wel goed, maar een makkelijke zoektocht naar de juiste match wordt het niet waarschijnlijk dus geduld is vereist.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:49

oji schreef:
Je ziet ze echt wel in de springring hoor, paarden met maar 1 oog. Misschien dat je in een barrage wel in het nadeel bent, maar er zijn zoveel prima springpaarden die minder geschikt zijn voor de barage. In het basis parcours is het gewoon een kwestie van je paard netjes voor de hindernis plaatsen, iets wat je altijd zou moeten doen/proberen.

Wat mij de meeste zorgen zou baren is dat TS aangeeft dat de kans dat het 2e ook ook aangetast wordt, nihil is. Als ik het verhaal van Lina1998 lees gebeurt het dus wel dat een paard met aanvankelijk IMMK aan 1 oog, na een aantal jaar dit ook aan het 2e oog krijgt. Geen idee in hoeveel procent van de gevallen dit gebeurt, maar ik zou daar dan toch altijd angst voor hebben.

Los van de oogafwijking denk ik wel dat het een heel fijn basispaard zou kunnen zijn, waar iemand veel plezier mee zou kunnen hebben. Leuk proefje, fijne buitenritten en evt een sprongetje. Maar voor mij zou het me teveel buikpijn opleveren die onzekerheid over dat oog en de angst voor het nog onaangetaste oog.


Kaat had het idd ook heel soms aan twee ogen maar de 1 beduidend minder dan de andere. Het was echt altijd in de gaten houden na bijvoorbeeld een wormenkuur of als ze haar zonder vliegenkap buiten hadden gezet..

Furst
Berichten: 609
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:16

Hoe erg ook, ik zou het paard ook laten staan. Mijn overleden paard had dit ook, wel maanblindheid. De intensieve zorgen wogen echt mentaal en fysiek door. We moesten soms 4-8 weken 2-4 keer per dag behandelen. Het was echt zwaar.
Hier is uiteindelijk hzt oog uit gehaald. En dat deed hem wel weer opleven gelukkig. Makkelijk was t niet. Jammer dat hij zo word afgescheept door potentiële kopers en dierenartsen. Want uiteindelijk, je kan nog alles met zo’n paard!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:20

Furst schreef:
Hoe erg ook, ik zou het paard ook laten staan. Mijn overleden paard had dit ook, wel maanblindheid. De intensieve zorgen wogen echt mentaal en fysiek door. We moesten soms 4-8 weken 2-4 keer per dag behandelen. Het was echt zwaar.
Hier is uiteindelijk hzt oog uit gehaald. En dat deed hem wel weer opleven gelukkig. Makkelijk was t niet. Jammer dat hij zo word afgescheept door potentiële kopers en dierenartsen. Want uiteindelijk, je kan nog alles met zo’n paard!


Nogal tegenstrijdig? Je zou het paard zelf laten staan, maar vindt t jammer dat anderen dat ook doen...?

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:31

_San87_ schreef:
Furst schreef:
Hoe erg ook, ik zou het paard ook laten staan. Mijn overleden paard had dit ook, wel maanblindheid. De intensieve zorgen wogen echt mentaal en fysiek door. We moesten soms 4-8 weken 2-4 keer per dag behandelen. Het was echt zwaar.
Hier is uiteindelijk hzt oog uit gehaald. En dat deed hem wel weer opleven gelukkig. Makkelijk was t niet. Jammer dat hij zo word afgescheept door potentiële kopers en dierenartsen. Want uiteindelijk, je kan nog alles met zo’n paard!


Nogal tegenstrijdig? Je zou het paard zelf laten staan, maar vindt t jammer dat anderen dat ook doen...?


:')

Zoolgangster

Berichten: 9607
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:33

anjali schreef:
In dit topic zeggen sommigen, en noemen zelfs een paard, dat met 1 oog goed te springen zou zijn.Zou dat dan bij paarden anders werken dan bij mensen,lijkt me niet. Een vriendin van me heeft met 1 oog maar een paar procent zicht en zij is meerdere malen gezakt voor haar rijbewijs omdat ze niet goed genoeg ziet daarvoor. Nu dus geen rijbewijs. Ook in het dagelijks leven botst ze overal tegenaan omdat ze, in haar eigen bewoordingen, geen diepte ziet.Ik denk dus dat je niet moet gaan springen met een paard dat maar met 1 oog ziet want dat kan op ongelukken uitdraaien. Dressuur kan wel natuurlijk. Geldt die dopingcontrole op medicijnen ook voor dressuurwedstrijden?


Het verschilt per persoon, en ik denk ook per paard. Sommige mensen hebben er wel last van, anderen niet.
Sommige paarden worden schrikachtig, als 1 oog niet (goed) meer werkt, andere paarden niet. Sommige paarden draaien het hoofd zó, dat ze met het goede oog kunnen kijken waar ze lopen, andere paarden niet.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:28

Voor mij zou het geen obstakel zijn, mits het paard pijnvrij blijft en de kosten niet te extreem oplopen. Wel moet de prijs er dan naar zijn. :) Er loopt vast wel iemand rond die het paard in deze toestand accepteert.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:29

Lexje74 schreef:
Dat is een duidelijke tip, dank, ik ga overleggen de aandoening duidelijk te benoemen. Kijk, ik ken mijn alleen mijn paard en voor mij is het druppelen onderdeel van mijn dagelijkse routine. Kennelijk kan het ook anders. Ik vind de opbrengst niet zo heel belangrijk (meer), maar wat mij verdriet doet is dat die grote Lobbes terzijde geschoven wordt. Ik snap ook dat de meeste mensen dit niet willen, teveel zorg, maar ik blijf hopen op die ene.


Nu heb ik ook een merrie met IMMK, maar mij is juist verteld dat teveel druppelen juist averechts kan werken. Ik mag echt alleen maar 2x per dag druppelen wanneer het 'oplicht'.
Ik wist het toen ik haar kocht, maar gezien het feit dat het niet erfelijk is, en ze uit zo'n bijzonder lijntje komt, heb ik het voor lief genomen.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:20

Ik heb een paard gehad wat ernstig ZE had en als ik die koop overnieuw zou doen zou ik dat paard, hoe geweldig die merrie ook was, nooit meer kopen. Zij moest iedere dag behandeld worden en man wat gaf me dat stress en zorgen als ik een dag niet kon of als ik op vakantie ging. Je moet in dat geval vertrouwen op derden (vriedinnen) of op stalmanagement.

En dan ook de zorg hoe je haar zou aantreffen als je een paar dagen niet naar stal kon. Dus nee, als ik de parallel trek met een paard met een constante zorgbehoefte vanwege zijn oog.... nee dank je.

Misscien zou ik er anders over denken als je dergelijjk paard bij huis hebt staan.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:26

Ik heb de advertentie ook gezien, voor mij zou een 'kleine' bemerking zoals het hier staat een klein hartruisje zijn, een licht krampvoetje oid, of een chipje op een gunstige plek. Iets waar je 'niks' aan hoeft te doen, in theorie zou het groter kunnen worden maar hij kan ook z'n been breken.

Iets waar je bij voorbaat al elke dag iets aan moet doen is voor mij niet 'klein', hoe weinig die er zelf last van heeft maakt dan niet uit. Dus ik kan me best voorstellen dat als mensen ernaar vragen dat rauw op hun dak valt.

Ik snap ook dat je niet heel zijn medische historie op internet wil zetten, dus misschien dat je als toevoeging iets kan zeggen dat het wel elke dag 5 minuutjes aandacht behoeft oid?

De prijs vind ik overigens ook aan de hoge kant, helemaal als je nu aangeeft te willen onderhandelen. Als mijn budget 7000 zou zijn, zou ik bijv. niet op dit paard reageren (ik weet niet of je dat wil zakken, maar dacht ergens 'desnoods voor 4000' gelezen te hebben).

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:56

oji schreef:
Wat mij de meeste zorgen zou baren is dat TS aangeeft dat de kans dat het 2e ook ook aangetast wordt, nihil is. Als ik het verhaal van Lina1998 lees gebeurt het dus wel dat een paard met aanvankelijk IMMK aan 1 oog, na een aantal jaar dit ook aan het 2e oog krijgt. Geen idee in hoeveel procent van de gevallen dit gebeurt, maar ik zou daar dan toch altijd angst voor hebben.


Met een autoimmuun gerelateerde oogziekte is dat zeker niet uit te sluiten.

Elin_

Berichten: 9639
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:37

Hoe gaat het TS?