Evolutie cataract pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7139
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Evolutie cataract pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 21:33

Zijn hier mensen met ervaring met cataract bij oudere paarden of pony’s?

Hoe vlug evolueerde dit?

Betreft pony van 23, in januari geconstateerd, ene oog meer dan ander oog.

Graag ervaringen met hoe vlug het zicht slechter werd na diagnose?

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:56

Bij mijn destijds 17 jarige ruin werd dit geconstateerd nadat een dierenarts op stal hem zo een vreemd oog vond hebben (als er licht achter het oog scheen zag je een soort druiventros in het oog). Ik reed hem volop in de dressuur, sprong soms met hem (zelfs een cros hindernisje meegepakt) en reed regelmatig alleen met hem op het strand enz. Nooit was mij iets opgevallen in zijn gedrag ofzo. Utrecht constateerde na een echo dat hij links nog maar 10% zag en rechts iets van 80%. Oeps… ze vergeleken het met het kijken door een bevroren ruit. Opereren (nieuwe lens) kostte een vermogen en dan was er zo een grote kans dat hij alsnog zijn oog verloor door een infectie, dat ik die optie nooit heb overwogen.

Aanvulling: Ik heb trouwens nog tot z’n 24e op deze manier kunnen blijven doorrijden tot hij andere gezondheidsklachten kreeg.

Hij is inmiddels 28 jaar en functioneert nog steeds hartstikke goed. Iets schrikkerig/alerter buiten en staat inmiddels met pensioen (om andere reden) maar verder merk je vrij weinig aan hem. Ik heb hem nooit meer laten controleren daarna omdat Utrecht aangaf dat je dan alleen het verloop ziet maar je er verder toch niks mee kan. Z’n ogen zitten zeker wel voller qua trossen maar omdat het waarschijnlijk al jaren speelt (ook voor de constatering) heeft hij er mee leren omgaan.

Ik let wel zelf altijd extra op met bijvoorbeeld kruiwagens in het gangpad, grote afstappen of smalle doorgangen en dergelijke maar eigenlijk gaat het altijd goed.

Hopelijk heb je hier iets aan ☺️

tengeltje11
Berichten: 7139
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Evolutie cataract pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 23:35

Dank! Opereren wordt bij oudjes idd afgeraden omdat de kans op ontsteking enorm is en je dan nog verder van huis bent idd…

Heb er zeker wat aan, stelt gerust!

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Evolutie cataract pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:44

Over het evolueren kan ik niet echt iets zeggen, maar ons paard redt zich echt prima. Het heeft enige tijd geduurd voordat wij het opmerkten..

Links is vrijwel blind en hij ziet nu alleen nog met rechts een heel klein beetje (weet niet hoeveel procent, arts noemde geen percentage). Advies was om niet te opereren ivm de kans van 50 procent dat het zou slagen. Kans dat er iets gebeurd met narcose. Stressvolle tijd van 4 weken blijven in kliniek.

Als je niet weet dat ons paard blind is, zou je het haast ook niet merken. Vooral niet overdag. Als het donker is, kan hij zich wel eens stoten of zoeken naar de stalingang. Ik denk dat zijn andere zintuigen heel sterk zijn. Sterkte met jouw paardje!