Paard lijkt stijve hals te behouden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onlylienn

Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Paard lijkt stijve hals te behouden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:02

Hallo medebokkers,

Afgelopen donderdagavond werd ik gebeld door een stalgenoot dat mijn paard niet meer leunde op haar rechtervoorbeen en dat deze dik was, ik ben naar stal gegaan en gelijk de dierenarts gebeld, mijn paard had een lichte verhoging, dik/warm been en stond er inderdaad niet op. Conclusie: Einschuss.

Mijn paard is behandeld, heeft 5 dagen een antibioticakuur gehad, een ontstekingsremmer in haar bloedbaan en de dierenarts heeft een vochtafdrijver in de haar (rechter)halsspier gezet?
De volgende ochtend stond mijn paard er niet lekker bij, hoofd hangend naar beneden, geen fut, was wel wat nieuwsgierig, onderbuik gevoel, de dierenarts nogmaals laten komen.

Die heeft nogmaals een ontstekingsremmer en vochtafdrijver in haar bloedbaan gespoten, dit keer aan de linkerkant, paard was erg stijf aan de rechterkant, ze kreeg haar hoofd moeizaam omhoog en omlaag. Ik kreeg nog Metacam mee, vermoedelijk had ze pijn van de injectie in haar hals, dit zou dus met de Metacam verholpen moeten zijn, echter blijft ze stijf in de hals, en gaan de klachten dus niet over.

Nu zijn we paar dagen verder, morgen heb ik een telefonisch consult met de dierenarts, mijn paard blijft (lichte)verhoging houden, is wel alert, is qua gedrag haar oude, been is mooi dun en niet meer warm.
Echter blijft haar halsspier stijf, ze kan bijna niet met haar hoofd naar de grond toe en omhoog gaat ook lastig, links en rechtsom is ook niet wat het moet zijn, eetlust heeft ze, haar hooi en brokken zijn altijd netjes op, paar keer drinken aangeboden en die weigert ze, dus ze drinkt voldoende.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zo zijn dat een paard ruim 5 dagen last van kan hebben van haar hals? Ondanks de Metacam?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paard lijkt stijve hals te behouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:06

Wat rot !
Ik begrijp de vochtafdrijver in de bloedbaan niet helemaal.
Antibiotica spuiten en metacam is normaal bij einschuss.
Maar de rest snap ik niet erg.
Heb je zelf de antibiotica gespoten ?
En zo ja, werd de plek waar je de naald zette dik ?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:07

een wond doet er ongeveer 10 dagen over om geheeld te zijn, diepere wonden miss langer, maar ontsteking in diepste punt van het prik gat kan altijd aan broeden zijn.

Onlylienn

Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:20

mirim schreef:
Wat rot !
Ik begrijp de vochtafdrijver in de bloedbaan niet helemaal.
Antibiotica spuiten en metacam is normaal bij einschuss.
Maar de rest snap ik niet erg.
Heb je zelf de antibiotica gespoten ?
En zo ja, werd de plek waar je de naald zette dik ?


Nee de dierenarts heeft de injecties gezet, ze kreeg nog antibioticapoeder, die ik over haar voer moest doen 2x per dag komende 5 dagen was dat

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:21

Heeft ze buiten gestaan? Kan het dat ze over de kop is gegaan oid? Want ik zou dan eerder denken aan een ontsteking in de hals. Ik zou haar denk ik even op de foto laten zetten.

Onlylienn

Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:27

Earth schreef:
Heeft ze buiten gestaan? Kan het dat ze over de kop is gegaan oid? Want ik zou dan eerder denken aan een ontsteking in de hals. Ik zou haar denk ik even op de foto laten zetten.


Ze komt wel buiten, stijve hals is na de prik in de hals gekomen, verder heb ik haar tot op heden geen gekke dingen zien doen, maar uitsluiten kan ik niet aangezien ik er niet altijd 24/7 ben

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard lijkt stijve hals te behouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 01:02

Aderontsteking, mijn pony heeft dit gehad na injecteren in de bloedbaan. Dat is enorm pijnlijk en mijn pony had dezelfde symptomen als jouw paard.
We hebben van de da een crème gekregen en dit heeft goed geholpen. De crème heet Hirudoid en is voor mensen.
Mijn pony wordt nu altijd aan de andere kant van de hals geïnjecteerd om te voorkomen dat ze er weer last van krijgt.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard lijkt stijve hals te behouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:15

Klinkt inderdaad als een ader ontsteking. Ik zou dat zeker overleggen met de DA

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:17

annibel schreef:
Aderontsteking, mijn pony heeft dit gehad na injecteren in de bloedbaan. Dat is enorm pijnlijk en mijn pony had dezelfde symptomen als jouw paard.
We hebben van de da een crème gekregen en dit heeft goed geholpen. De crème heet Hirudoid en is voor mensen.
Mijn pony wordt nu altijd aan de andere kant van de hals geïnjecteerd om te voorkomen dat ze er weer last van krijgt.


Dit denk ik ook, ook weleens meegemaakt met een paard..duurde wel 14 dagen.

Onlylienn

Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 18:04

annibel schreef:
Aderontsteking, mijn pony heeft dit gehad na injecteren in de bloedbaan. Dat is enorm pijnlijk en mijn pony had dezelfde symptomen als jouw paard.
We hebben van de da een crème gekregen en dit heeft goed geholpen. De crème heet Hirudoid en is voor mensen.
Mijn pony wordt nu altijd aan de andere kant van de hals geïnjecteerd om te voorkomen dat ze er weer last van krijgt.


En de crème smeer je op de aangedane plek?

Ik heb vandaag contact gehad met de dierenarts: die heeft voor nu andere pijnstilling gegeven.. tabletvorm 1x per dag, over een week weer telefonisch consult, als het slechter gaat altijd eerder bellen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:27

annibel schreef:
Aderontsteking, mijn pony heeft dit gehad na injecteren in de bloedbaan. Dat is enorm pijnlijk en mijn pony had dezelfde symptomen als jouw paard.
We hebben van de da een crème gekregen en dit heeft goed geholpen. De crème heet Hirudoid en is voor mensen.
Mijn pony wordt nu altijd aan de andere kant van de hals geïnjecteerd om te voorkomen dat ze er weer last van krijgt.



Klopt Hirodoid werkt super tegen ontstekingen, maar je moet wel zeker weten dat het dat is. Is gewoon bij de apotheek te verkrijgen. Ik gebruik dit ook voor mij zelf regelmatig infuussets die gaan ontsteken.
Is heel fijn spul, maar wel goed gebruiken in overleg da !