dampigheid ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

dampigheid ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 14:15

Hallo allemaal.

Ik ben al aan het neuzen in het topic over hoestende paarden, maar dat zijn heel wat pagina's en ik krijg daar niet de informatie uit die ik zoek voor mijn eigen paard. En ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en wat advies willen geven.

Oudere merrie met artrose, staat eigenlijk op pensioen op de stapritjes die we nog maakten na.
Nu begon ze een maand geleden wat te hoesten, een dag neus uitvloeiing en temperatuur is en was goed.
Nu was ik op de dag dat het hoesten mij opviel ook begonnen met pijnstilling tegen de artrose die opspeelde, waardoor achteraf wel duidelijk was dat het door de pijnstilling beter ging. En inderdaad de pijnstilling was ik aan het afbouwen en het hoesten kwam weer terug, dus toen de da laten komen, met de diagnose licht dampig.

Hij zei dat het nog niet zo ernstig was en met een injectie prednisolon was het met geluk met 5 dagen over. Hij vroeg ook of ze dit al eerder had gehad en ze is 2 jaar bij mij en bij mij niet heeft gehoest, waardoor het mij niet was opgevallen, dus ik ben er wel wat verbaasd over eerlijk gezegd. De da vertelde dat het eigenlijk best vaak voorkomt bij oudere paarden en dat het waarschijnlijk een virusje is geweest waardoor het nu bij haar naar boven is gekomen dat ze dus dampig is.

Na de 5e dag injectie ging het even 2 dagen beter, maar het is alweer terug. Het hoesten bij beweging en ik hoor haar nu ook anders en duidelijk hoorbaar ademen bij bv grasjes eten.

Ik heb weer overleg gehad met de kliniek en een da daar, want ik wil dit natuurlijk wel doorpakken, maar ik durfde er geen prednisolon meer in te stoppen ivm de corticosteroïden en de kans op hoefbevangenheid. Ik ben er van overtuigd als dat ook nog eens bovenop haar artrose erbij komt het al gelijk einde oefening is, want ze is wat te zwaar (daar was ik altijd heel blij mee, want als een oudje eenmaal begint met afvallen, krijg het er dan nog maar eens bij ), maar vind het nu wel een extra risico.
Er is nu een ander middel in de bestelling met 2 werkzame stoffen (ik heb tot mijn grote verdriet mijn kleine vriendinnetje mijn hondje door ouderdom vorige week in moeten laten slapen en ik ben niet ok, kan amper schakelen/denken en er klikt niets, maar ik haal mij wel van alles in mijn hoofd dat mijn andere oudje ook straks al moet gaan, sorry daarvoor als ik dus warrig of emotioneel reageer), waardoor ik de naam dus niet heb onthouden, maar wat ik langer mee moet doorgaan. De da begreep mij gelukkig gelijk toen ik mijn zorgen over hb kenbaar maakte.

Merrie staat op een pensionstal heel het jaar rond overdag buiten op de wei in gezelschap met goed hooi bijgevoerd. Open stallen (kapschuur idee) er wordt nooit gemest/opgestrooid/geveegd als de paarden op stal staan , beter kan ik mij niet wensen voor mijn oudje en na overleg met da, die ook aangaf dat ik dan eigenlijk alleen het hooi wat ze op stal krijgt kan natmaken en dat doe ik nu dus ook.

Maar hoe nu straks verder? Ik zou daar graag wat meer tips en ideeën over krijgen, hoe kan ik haar nou weer wat prettiger in haar lucht krijgen?

Zijn er supplementen die haar goed kunnen bijstaan?

Ik heb het e.e.a. gelezen over babyhalers en humane puffers, ik vraag mij af er mensen hier zijn die mij daar mee hun ervaringen over willen delen en of het wel helpt?

Of bepaalde medicatie of supplementen waar jouw dampige paard veel baat bij heeft gehad? Als er maar geen corticosteroïden inzitten.

Ik worstel nu natuurlijk ook met het feit dat ik niet op een benauwd en hoestend paard ga zitten, maar ik door mijn eigen ziektes, waaronder idd ook copd, ik de km's wandelend niet met haar kan maken, wat weer slecht is voor haar artrose, want ze deed het qua bewegen beduidend beter toen we dus nog buiten stapritjes maakten (vind ze ook echt geweldig).

Iig bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: dampigheid ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:21

Waarschijnlijk heeft de DA ventipulmin plus sputolysin voorgesteld. Het eerste is een luchtwegverwijder, het tweede een slijmoplosser. Beide middelen kun je idd lang geven, en werken goed.

Hooi stomen werkt beter dan nat maken, want het is meestal niet het stof maar de schimmels in hooi (die er gewoon altijd inzitten) die je kwijt wilt. Als je paard op stro staat is daar ook nog winst te halen als het mogelijk is om haar op zaagsel of vlas te zetten. Ook voor stro geldt dat het niet alleen het opstrooien is, maar ook de schimmels die er in zitten waar je paard op reageert.

neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: dampigheid ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 18:43

Zitten die dan samen in 1 middel, een poeder dacht ik? Sputolysin doet wel een belletje rinkelen idd.

Ik had dat ook gelezen, maar ook dat als je alleen je eigen paard op iets anders zet en de rest op stro blijft staan, het niets helpt?

Zo zit ik ook een beetje met een hooistomer: ik kan alleen het hooi wat ze in haar box krijgt nat maken, buiten krijgt ze het gewoon droog net als de rest waar ze bij in de wei staat. En dat is een beste investering zo'n hooistomer wat ik gelezen heb, heeft dat wel nut als ik maar een deel kan stomen? Oh ja en ik las dat ze failliet zijn? De fabrikant.

Ik sta op pension, dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. En om haar nou apart te gaan zetten zodat ik al haar hooi kan regelen daar voel ik mij niet ok bij, ze hebben het juist zo leuk met elkaar. Dat is toch geen leuk pensioen alleen op een dan klein stukje ook nog eens, beweegt ze niet meer , zit ik weer met haar artrose.

Wat is dan wijsheid?

Bedankt voor je antwoord, vind ik echt fijn, hier heb ik zeker wat aan en ik hoop dat jij en meer hier wat met mij over willen brainstormen?