Plaatselijk schuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Plaatselijk schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 22:21

Mijn merrie schuurt sinds 3 jaar haar manen. Het gekke is dat ze 'slechts' een stuk van 10 à 15 cm afschuurt. Voor de rest nergens. In principe begint ze hiermee rond mei en stopt tegen oktober. De huid zelf schuurt ze niet kapot maar de haren breken erg kort af. Het is een fries met voor de rest manen tot de voorknie dus ik baal -O-
Ik heb al via bloedanalyse een allergietest laten doen. Hier kwam enkel huisstofmijt uit. De mijten gekent voor in hooi/stro of voer te zitten gaven geen reactie. Ook het speeksel van de knutten gaf geen reactie. Is hier iemand die dit herkent en mij de gouden tip kan geven?
Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Plaatselijk schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:13

Schuurt ze echt zelf? Niet dat het door het groomen van een ander paard af breekt?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Plaatselijk schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:17

Heeft ze een deken met hals? Bij mijn kwpn begint ook nu in eens haar vaste plek kort/ kaal te worden maar is echt van haar hals deken maar ook altijd pas 2e helft en max 10 cm rest niks aan te zien

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 08:33

Ladygiroc schreef:
Schuurt ze echt zelf? Niet dat het door het groomen van een ander paard af breekt?


Jup echt zelf, ze zoekt dan bv de rand van het schuilhok of een raam op om heel gericht op dat plekje te schuren

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 08:35

snorkel1986 schreef:
Heeft ze een deken met hals? Bij mijn kwpn begint ook nu in eens haar vaste plek kort/ kaal te worden maar is echt van haar hals deken maar ook altijd pas 2e helft en max 10 cm rest niks aan te zien


Ja deken met hals, maar ze schuurt in de zomer, wanneer ze zonder hals staat... heb haar in de winter ook geregeld zonder hals staan maar dan doet ze het gewoon niet. Dat plukje manen was eind oktober 1 à 2 cm lang -O-

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:54

Bericht van Worm en co:

“…Even voorstellen: Nekwormen
Deze parasiet komt soms, tot nauwelijks, voor bij paarden, waarbij de volwassen worm in de nekpees leeft en tot 10 jaar oud kan worden. De volwassen wormen zijn lang en dun (tussen 6-30 cm) en leven in de nekpees. Paarden raken besmet wanneer ze worden gestoken door geïnfecteerde muggen (Culicoides ook wel knutten genoemd).

Wanneer een paard is besmet, vertoont het schuurgedrag, voornamelijk rond het hoofd, de nek, de schouders en soms onder de buik. Het schuren veroorzaakt haarverlies, wondjes, korstjes en/of zwellingen. Paarden kunnen ook kleine bultjes ontwikkelen langs de onderkant van hun nek.

Omdat de wormen op geen enkel moment van hun levenscyclus de darmen betreden, zijn ze niet detecteerbaar via een mestonderzoek. In plaats daarvan kan een biopsie van de nekpees nodig zijn om het vast te stellen. Wat wel kan worden gedaan, is te ontwormen met ivermectine om het aantal microfilariën zo laag mogelijk te houden. Dit zijn microscopisch kleine larven die de jeuk veroorzaken. Hierdoor sterven niet alleen de microfilariën, maar wordt het volwassen vrouwtje enkele maanden onvruchtbaar. Na een behandeling met ivermectine kan jeuk ontstaan aan de manen als gevolg van de sterfte van de microfilariën.

Voor het vaststellen/behandelen van de nekworm adviseren wij je contact op te nemen met je dierenarts…”

Afbeelding

https://www.wormenco.nl/posts/2024/1147 ... -nekwormen

Het is iets wat niet vaak voorkomt, ik had er nog nooit van gehoord.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:56

mijn tinkermerrie doet dat als ze zomers teveel rijk gras eet.
zou daar naar kijken of het daar van kan komen.

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 14:21

ellepel schreef:
mijn tinkermerrie doet dat als ze zomers teveel rijk gras eet.
zou daar naar kijken of het daar van kan komen.

Klopt hier hadden we ook al naar gekeken. Ik ben al 3 jaar aan het tobben met dit probleem dus we hebben op gebied van voer ook al heel veel uitgetest. Zo heb ik ze bv op raad van onze osteopaat ook al van de lucerne gehaald. Ze staan hier het grootste deel van het jaar op de paddock met tracks en onbeperkt hoor, en ze begint dus al te schuren voor dat de weien open gaan en er dus überhaubt sprake is van gras

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 14:23

SunnyHorse schreef:
Bericht van Worm en co:

“…Even voorstellen: Nekwormen
Deze parasiet komt soms, tot nauwelijks, voor bij paarden, waarbij de volwassen worm in de nekpees leeft en tot 10 jaar oud kan worden. De volwassen wormen zijn lang en dun (tussen 6-30 cm) en leven in de nekpees. Paarden raken besmet wanneer ze worden gestoken door geïnfecteerde muggen (Culicoides ook wel knutten genoemd).

Wanneer een paard is besmet, vertoont het schuurgedrag, voornamelijk rond het hoofd, de nek, de schouders en soms onder de buik. Het schuren veroorzaakt haarverlies, wondjes, korstjes en/of zwellingen. Paarden kunnen ook kleine bultjes ontwikkelen langs de onderkant van hun nek.

Omdat de wormen op geen enkel moment van hun levenscyclus de darmen betreden, zijn ze niet detecteerbaar via een mestonderzoek. In plaats daarvan kan een biopsie van de nekpees nodig zijn om het vast te stellen. Wat wel kan worden gedaan, is te ontwormen met ivermectine om het aantal microfilariën zo laag mogelijk te houden. Dit zijn microscopisch kleine larven die de jeuk veroorzaken. Hierdoor sterven niet alleen de microfilariën, maar wordt het volwassen vrouwtje enkele maanden onvruchtbaar. Na een behandeling met ivermectine kan jeuk ontstaan aan de manen als gevolg van de sterfte van de microfilariën.

Voor het vaststellen/behandelen van de nekworm adviseren wij je contact op te nemen met je dierenarts…”

[ [url=m/Y8A96Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.wormenco.nl/posts/2024/1147 ... -nekwormen

Het is iets wat niet vaak voorkomt, ik had er nog nooit van gehoord.


Bah, hier heb ik ook nog nooit van gehoord. Bedankt!