Draver met copd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 22:09

Iemand ervaring/tips voor mij? ❤️

Mijn lieve 9-jarige draver is vandaag vastgesteld met copd de veearts zei dat het al vest vergevorderd is voor zijn leeftijd :/

Hij mag wel nog trainen en bereden worden, zolang hij zelf niet aangeeft dat het niet meer gaat. Momenteel geeft hij de tegenovergestelde signalen en gaat hij nog maar al te graag rijden, hoe sneller hoe liever zelfs

Hooi weken kan helaas niet bij ons, daar is onze weide gewoon niet op voorzien :/ maat de veearts heeft wel het hooi gecontroleerd en dat was goed. Geen stof, geen schimmels, geen onaangename bestanddelen,... ‍♀️

Maar zijn er dingen die ik nog kan doen om het hem aangenamer te maken? Want hij heeft echt wel een hele nare hoest en veel snot :(
Hij heeft een spuit gekregen vandaag tegen de hoest, krijgt een hoeststiroop en iets om de slijmen los te maken en een korte antibiotica-kuur (niet standaard bij copd, maar is om de luchtwegen goed open te zetten) ❤️
Maar is er nog iets wat ik kan doen? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? ❤️

Foto van mijn beste vriendje erbij
Afbeelding
! ❤️

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:50

Allereerst, heel veel sterkte gewenst! Wat fijn dat die op het moment nog graag werkt voor je.

Ik ben zelf niet bekend met COPD, maar ik weet dat een oud stalgenootje hier wel mee te maken had. Ik weet dat zij haar paardje ondersteunde met bepaalde kruiden.

Ik dacht dat het een combinatie was van weegbree en fenegriek, maar ik weet dit niet zeker meer.

Wellicht een optie om opzoek te gaan naar bepaalde kruiden, het kan de moeite waard zijn om het te proberen.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:09

JoellaLoves schreef:
Allereerst, heel veel sterkte gewenst! Wat fijn dat die op het moment nog graag werkt voor je.

Ik ben zelf niet bekend met COPD, maar ik weet dat een oud stalgenootje hier wel mee te maken had. Ik weet dat zij haar paardje ondersteunde met bepaalde kruiden.

Ik dacht dat het een combinatie was van weegbree en fenegriek, maar ik weet dit niet zeker meer.

Wellicht een optie om opzoek te gaan naar bepaalde kruiden, het kan de moeite waard zijn om het te proberen.


Ja fenegriek krijgt hij inderdaad ook al een tijdje, samen met gemalen kruidnagel. Maar daar moest ik nu wel eventjes mee stoppen van de veearts omdat het anders teveel toevoegingen worden in het voer :\

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:19

Er is dit weekend online webbinairs via equine studies te volgen, gericht op ademhaling. Breathe in, breathe out. Mischien helpt het je je weg te vinden in dit nieuwe oerwoud? Snap dat er veel op je af komt...
Toen mijn pony langdurig met hoest zat te sukkelen, was voor ons de flexineb de oplossing. Supplementen waren voor haar niet het antwoord, ook niet de middeltjes van de dierenarts...

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:37

Normaal ben ik geen fan van verpakt hooi maar voor stofgevoelige paarden, en dat zijn copd-ers, is het wel een uitkomst.

En dan goed droog, niet dat zure kuil.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 00:06

troi schreef:
Normaal ben ik geen fan van verpakt hooi maar voor stofgevoelige paarden, en dat zijn copd-ers, is het wel een uitkomst.

En dan goed droog, niet dat zure kuil.


Helaas kan ik geen ander hooi nemen. Het hooi hoort bij de weide (is een oude boer die dit zelfstandig doet). Aangezien zijn eigen paarden daar ook lopen, wil hij enkel zijn eigen (voordroog)hooi geven :\
En weken kan ook niet aangezien er geen stromend water aanwezig is op de weide :\
Nu heeft de veearts wel al het hooi nagekeken en is dit wel al eens getest geweest (door weidegenoot) en daaruit blijkt dat het wel echt goed hooi is. Zo goed als stofvrij gelukkig, voor zover dat mogelijk is uiteraard ;)

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:10

Is het verpakt in folie of onverpakt?

Je kan een flexineb overwegen en hem stomen ter voorkoming van taai slijm.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:19

Darliiing7 schreef:
JoellaLoves schreef:
Allereerst, heel veel sterkte gewenst! Wat fijn dat die op het moment nog graag werkt voor je.

Ik ben zelf niet bekend met COPD, maar ik weet dat een oud stalgenootje hier wel mee te maken had. Ik weet dat zij haar paardje ondersteunde met bepaalde kruiden.

Ik dacht dat het een combinatie was van weegbree en fenegriek, maar ik weet dit niet zeker meer.

Wellicht een optie om opzoek te gaan naar bepaalde kruiden, het kan de moeite waard zijn om het te proberen.


Ja fenegriek krijgt hij inderdaad ook al een tijdje, samen met gemalen kruidnagel. Maar daar moest ik nu wel eventjes mee stoppen van de veearts omdat het anders teveel toevoegingen worden in het voer :


Ah begrijpelijk, hopelijk kunnen de andere tips je helpen!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 02:49

Gaan vernevelen met een flexineb kan goed helpen. Ding is wel duur.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 03:02

Een hele lastige kwaal. Is er sprake van stof allergie? Het enige wat dan goed werkt is 24/7 buiten, is mijn ervaring.
Sterkte.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Draver met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:21

Hier heeft draverlief wel baat bij kruiden ter ondersteuning. Soms een stopweek en dan geef ik het weer bij. Maar het is even zoeken wat werkt. Er is ook een uitgebreid topic over luchtwegklachten waar je wellicht info uit kan halen.
Verder kan inderdaad vernevelen met een flexineb goed helpen.

Hebben ze een longspoeling gedaan bij je paardje waarmee de copd is vastgesteld? En wat voor antibiotica/medicatie krijgt hij nu? Voor hoe lang?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 11:18

senna21 schreef:
Een hele lastige kwaal. Is er sprake van stof allergie? Het enige wat dan goed werkt is 24/7 buiten, is mijn ervaring.
Sterkte.


Hij staat gelukkig wel al 24/7 buiten met vrije inloopstal ;)
Maar veearts vermoed een vorm van pollenallergie :\

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:52

Als hij altijd veel last van slijm heeft dan vooral daarop richten. Het los houden daarvan zodat het makkelijk uit gehoest kan worden.
De hoest moet je eigenlijk niet willen onderdrukken want is in dit geval een productieve hoest oftwel hij raakt zo zn slijm kwijt en dat wil je juist. Dus geen middelen gebruiken die de hoest onderdrukken!
Het aanschaffen van een flexineb is een goede investering. Je kan dan dagelijks zout water vernevelen om het slijm los te houden en wanneer het evt nodig is hij puffers moet gebruiken dit via de flexineb makkelijk toe dienen.