Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:40

Nu ze voor de derde keer op precies dezelfde plek met wondjes van het paddock af komt ben ik toch wel eens benieuwd wat andere bokkers ervan denken.

Een paar weken terug trof ik haar zo aan:


Afbeelding

Oeps oke kan gebeuren. Wond verzorgd en het weer losgelaten.

Een paar dagen later heeft ze een zelfde soort wond aan het andere been, op bijna precies dezelfde plek. Heel vreemd, maar werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn.

Na een paar weken weer op beide benen de wonden open.
Afbeelding

Wat kan het toch zijn??? Het lijkt niet te jeuken of pijn te doen en ik kan me niet voorstellen dat het van vallen/struikelen oid is omdat het zo laag op het been is. Ze speelt wel eens ruw met de pony's hier maar dan is het ook nogal toevallig dat het op beide benen op dezelfde plek is.

Iemand een idee??

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:42

dat komt van het liggen :j

vaak zie je het op harde ondergrond, komt dat als ze gaan liggen ze door de voorbenen zakken en deze plek de grond raakt en zo beschadigd.

zie je je paard wel eens liggen en/of slapen?

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:43

Gezien de witte benen en het weer denk ik mok. Mijne ook ooit zo gehad, vantevoren niks aan te merken en ineens klapte het er zo uit.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:47

ellepel schreef:
dat komt van het liggen :j

vaak zie je het op harde ondergrond, komt dat als ze gaan liggen ze door de voorbenen zakken en deze plek de grond raakt en zo beschadigd.

zie je je paard wel eens liggen en/of slapen?


Ja toch? Ik dacht dat het daar wat te laag voor zat maar verder klinkt het niet onlogisch. Ik zie haar zelf niet vaak liggen of slapen, wel rollen.


Mondy schreef:
Gezien de witte benen en het weer denk ik mok. Mijne ook ooit zo gehad, vantevoren niks aan te merken en ineens klapte het er zo uit.


Het lijkt in het echt niet op mok maar echt op wonden die van buitenaf komen

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:51

nou ja ik heb het in elk geval vaker gezien en dan kwam het van het liggen, eventueel let je er eens op hoe je paard door de benen zakt?
er is wel voldoende plek met zachte grond om op te liggen?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:56

ellepel schreef:
nou ja ik heb het in elk geval vaker gezien en dan kwam het van het liggen, eventueel let je er eens op hoe je paard door de benen zakt?
er is wel voldoende plek met zachte grond om op te liggen?


Op dit moment gaat dat wel redelijk lomp omdat ze nog herstellende is van een ontsteking in haar achterbeen, maar dat verklaart natuurlijk niet de eerdere wondjes.

De droge grond is vrij hard, het zachtere deel staat nog water in...

Anoniem

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:03

Die van mij had toen maanden lang precies op dezelfde plek wondjes. Ik snapte ook niet waar ze vandaan kwamen. Tot dat ik haar staand in slaap zag vallen en ze door haar benen zakte. Toen ze weer overeind kwam zag ik dat ze op precies die plek 2 bloedende kleine wondjes had. Ze pakte bij het 24/7 buiten staan haar rust niet en ging niet liggend slapen. Ze viel dus letterlijk om van vermoeidheid en dat zorgde voor die wondjes. Nu ze snachts weer op stal staat ligt ze snachts weer en zijn de wondjes weg.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:20

LV19952 schreef:
Die van mij had toen maanden lang precies op dezelfde plek wondjes. Ik snapte ook niet waar ze vandaan kwamen. Tot dat ik haar staand in slaap zag vallen en ze door haar benen zakte. Toen ze weer overeind kwam zag ik dat ze op precies die plek 2 bloedende kleine wondjes had. Ze pakte bij het 24/7 buiten staan haar rust niet en ging niet liggend slapen. Ze viel dus letterlijk om van vermoeidheid en dat zorgde voor die wondjes. Nu ze snachts weer op stal staat ligt ze snachts weer en zijn de wondjes weg.

:j

Kende zo ook een paard.
Eigenaar noemde het narcolepsie maar die kans was natuurlijk klein.

Mooie uitleg met ook de benoeming van de wondjes
https://paardenpraktijkutrecht.nl/slaap ... rcolepsie/

Maar als dat liggen/rollen lomp gaat met neer gaan zou dat toch wel de reden kunnen zijn.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 11:25

Wat heftig! Bedankt voor de link ook :)

Ze heeft inderdaad een paar dagen niet goed kunnen liggen door een einschuss achterbeen, dus ik denk dat dat wel een verklaring kan zijn. Ze was een aantal dagen echt volledig schoon nog uit het paddock dus dan zal ze gewoon echt niet gelegen hebben ;(

Waarom ze dan eerder de rust niet heeft kunnen vinden is dan wel de vraag.. wellicht door de natte ondergrond? Ze hebben een inloopstal die droog is maar daar zie ik ze ook eigenlijk nooit liggen.

Anoniem

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:42

Die van mij was inderdaad ook altijd schoon! Ze ging wel eens rollen maar bleef nooit helemaal plat liggen om even helemaal uit te gaan. Ze was veel te alert op haar omgeving en stond daardoor altijd “aan”. Ze voelde zich niet veilig genoeg.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:56

Die van mij had dit vroeger ook. Ook op de knieën. Ze was altijd lomp en ik vermoede ook dat het van liggen of stoten kwam. Een echte oplossing nooit voor gevonden, maar ik maakte het steeds schoon met betadine shampoo.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:14

Die van mij had vorig jaar ook regelmatig wondjes aan zijn voorbenen op constant dezelfde hoogte/plaats. Ik ben er nooit achter gekomen waar het door gekomen is maar ik vermoed dat het kwam omdat mijn paard de palletbak met zijn voorbenen opzij schoof. Nu geen palletbak meer dus ook geen wondjes meer.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:24

Of heb je hooibakken/ibc-tanks waar je paard als die daar staat en schrikt, er in het omdraaien er tegen/onder tegenaan kan stoten? Heb ik namelijk wel eens gezien, van een ibc-tank.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wondjes op voorbenen op dezelfde plek, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:02

Komt door tekort aan slaap, steeds bijna vallen en weer omhoog krabbelen.