Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeAnSu
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-07-22

Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:17

Hoi hoi,

Mijn paard heeft waarschijnlijk Vitilligo het is een vos (Kwpn) kan wel oudere onderwerpen hierover vinden maar niks recents

Erg benieuwd naar ervaringen van tegenwoordig. En of bepaalde vitamines/mineralen hier nog iets aan kunnen bijdragen. (Ik weet dat er in principe niks aan te doen is)

Mijn paard heeft er tot nu toe alleen in de zomer last van. Kleine vlekjes rond mond en ogen. Trekt in de winter weer weg (Tot nu toe). en witte haren/vlekjes op willekeurige plekken op zijn lijf. Trekt tot nu toe ook bijna altijd weer weg in de winter. Komt meestal weer opzetten rond deze periode.

Erg benieuwd naar jullie ervaringen tips enz

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Re: Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:39

Dit zijn waarschijnlijk Birdcatcher spots, geen vitiligo.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:59

Witte plekken zijn vaak een tekort aan zink

Vitilo is trouwens echt op de huid. Te zien aan bijvoorbeeld ogen, neus of geslachtsdelen. Heb je er een foto van?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:05

Witte vlekjes bij de mond en het slijmvlies van de ogen: vroegah heette dat 'de koperbril'.

Als je dier het 's winters niet heeft en 's zomers wel, kan er bijvoorbeeld te weinig koper in het land aanwezig zijn.

SeAnSu
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 21:13

De plekjes rond mond en ogen zijn zoals op deze foto van vorig jaar.
De plekjes op het lijf heb ik geen foto’s van maar die lijken idd op de birdcatcher spots, ziet eruit als kleine druk plekjes.
Afbeelding
Afbeelding

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:28

Jep heb er hier een staan ooit begonnen met kleine plekjes en dit was het september 2023.

Het meeste wat roze is nu was ooit donker

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:01

Hier birdcatcher spots bij vos. Alles laten testen, maar geen tekorten. Ze komen gewoon naar boven en verdwijnen later weer en komen op andere plekken terug. Heel apart, de huid wordt ook gewoon weer zwart.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:33

Er staat er hier 1 op stal met een extreme vorm over het hele lijf. Zij heeft een haaranalyse laten doen op langdurige tekorten en daar gericht naar gevoerd. Weg zal het niet gaan maar meer dan de helft is nu weg.
Koper en zink zijn sowieso de standaard „verdachten“

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:42

Ik heb een haflinger die sinds december ineens allemaal stipjes kreeg rond zijn neus en ogen. Bloedonderzoek op alle mineralen en vitamines leverde geen tekorten op (ik werk in de dierenartspraktijk, dus dat is makkelijk te regelen)
Hij heeft van zichzelf wel gespikkeld pigment (geslachtsdeel, binnenkant bovenbeen, gestreepte hoeven etc). Geen idee of het nog gaat wegtrekken of dat het zo blijft.
Afbeelding

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:18

Hier ook 1, hij had het rondom heel de plek waar zijn sperriem zat dus ik dacht altijd dat het een allergische reactie op iets was. Toen ik met een Micklem ging rijden ging het weg en smeer het nu alitjd na het rijden in met honingzalf. Als ik dat niet do wordt het weer groter, zijn nu 2 hele kleine vlekjes op zijn mondhoeken.
Bij mij kreeg ie het na 2 verhuizingen redelijk dicht op elkaar, dus achteraf denk ik dat het met stress te maken had.

Zag er eerst zo uit:
Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:02

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:11

Hier idd eentje met vitiligo. Begon met kleine vlekjes waarvan we eerst dachten birdcatcher, maar bleek toch vitiligo.
Vlekken zitten bij de ogen, mond en geslachtsdelen. Is begonnen op ongeveer 6-jarige leeftijd.

Meerdere dierenartsen naar laten kijken maar er blijkt eigenlijk niks aan te doen. Ze heeft er verder ook geen last van, alleen een beetje opletten in de zomer met verbranding.

Hoe het was:
Afbeelding

Toen het begon:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vitilligo paard, wie heeft er ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:22

Ik heb een shet die dit heeft..rond haar ogen, neus en onder haar staart
Afbeelding
Afbeelding