paard chagrijnig en gevoelig op huid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:43

Ik heb een merrie van de zomer gekocht, hele pittige tante.
Erg veel oren in haar nek. Maar ook wel heel aanhankelijk en super intelligent.
Ras is PRE/Quater/Appaloosa/Arabier.
Eerst dacht ik dat het aan een ras zou liggen, geloof dat Appaloosa's nog wel eens pittig kunnen zijn.
Maar nu ze 7.5 maanden drachtig is, is ze extreem gevoelig op haar huid, zelfs aaien vind ze niet fijn.
Ze houdt ook haar rug aardig vast met bewegen (twijfel daar ook wel aan of het niet gewoon haar gang is), heb contact gehad met mijn osteopaat en zij komt na de geboorte van het veulen.

Echter mijn vraag zijn er nog meer behandelingen, zoal thermografie/accupunctuur of iets waar je blokkades mee kan zien/verhelpen?

Iemand ervaring?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:27

Ik zou met dit soort dingen voorzichting zijn qua behandelen als je nog niet weet wat het is. De dracht kan misschien een oorzaak zijn van ongemak met bewegen, maar onderliggend kan er natuurlijk ook iets niet lekker zitten in de rug. Als je de gevoeligheid met aaien benoemd zou ik ook denken aan de spieren en mogelijk iets van PSSM.

Thermografie heb ik inderdaad wel eens gehoord dat je daar soms het een en ander op kunt zien en dat is niet invasief dus altijd te proberen. Osteopathie kan ook fijn zijn, maar hij onderliggende problemen wel ook weer problemen veroorzaken. De osteopaat van mijn paard doet ook aan dry needling dus als je dat wilt proberen zou je kunnen kijken naar een osteopaat die beide doet.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 10:51

Dank je voor je reactie, PSSM 1 is ze negatief op getest.
Ja mijn osteopaat doet ook dry needling, maar ben zelfs bang dat ze haar niet kan behandelen, zo lelijk kan ze doen, maar we gaan het zien.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:19

Is een controle van een dierenarts dan niet handiger om eerst te doen? Misschien gewoon wat overleggen, simpele dingen nakijken en eventueel al wat uitsluiten. Dan waarschijnlijk tot na de dracht afwachten en verder zoeken als het niet verbeterd.

Fijn dat PSSM1 negatief is! PSSM2 zou helaas dan nog wel kunnen maar de test daarvan is nog niet gevalideerd dus dat is echt een overweging om het wel/niet te doen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:50

Hoe is ze in de groep en buiten? Dit kan komen door teveel stress bv, te weinig vrij kunnen bewegen etc

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 13:43

Ze staat constant buiten, stond samen met mijn andere merrie maar omdat ze erg plakt heeft mijn andere merrie flinke trap gegeven. Dus met het oog op de dracht staat ze appaart met hek ertussen dus wel contact met andere paarden. Lijkt ook absoluut niet dat ze stress heeft...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard chagrijnig en gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:52

Dit kan ook gewoon van de dracht komen, sommige merries willen absoluut niet meer aangeraakt worden. Ik zou dat even afwachten en het haar ondertussen zo comfortabel mogelijk maken en na de dracht verder kijken.