Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:10

Art_Ificious schreef:
xHaithi schreef:
Niet Benelux in ieder geval. Ik heb nog nooit in mijn leven een mestonderzoek laten doen :') Afgelopen jaar gewoon 2 keer ontworming bij de apotheek gehaald: één keer ivermectine en één keer Pramox. Dat is zonder voorschrift dus komt geen DA aan te pas.

Laat ons hopen dat dat hier zo blijft, want van wat ik op bokt al gelezen heb over dat mestonderzoek lijkt het mij vooral weer extra omslachtig gedoe voor iets dat heel simpel zou moeten zijn. Om niet te spreken over al het extra geld dat het kost...

Bij mij in de buurt niet zomaar bij apotheek zonder voorschrift van dierenarts. En ik zit ook in België.


Misschien is het regiogebonden. Waar ongeveer zit je?

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:39

Mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar, klakkeloos blijven ontwormen maakt wormenkuren ook steeds minder betrouwbaar… En dat is wat ze proberen te voorkomen, dat straks wormbesmettingen niet meer op te lossen zijn door resistentie. Er zijn voorlopig nog geen andere middelen beschikbaar.

DuoPenotti

Berichten: 29546
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:50

Maar nu komt resistentie niet alleen maar door klakkeloos wat doen, maar ook door onder doseren.
Ze zijn niet voor niets de kuren van 700 kg gaan maken.

Maar hier werd het wel gebracht, mestonderzoek moet, is Europees kunnen we niet onderuit.

Nou als andere Europese landen dat wel kan is het zo Europees niet de regels die hier gehanteerd worden.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:55

Klopt, maar dan werd er met de oude schema’s gerust 6 keer per jaar ondergedoseerd.
Wat dat betreft zijn die weegschalen waarmee ze op stal komen een mooie uitvinding.

DuoPenotti

Berichten: 29546
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:01

Ja niet iedereen ontwormde 6 keer per jaar natuurlijk.
Ik hield het ook bij in het voorjaar in in het najaar.
Want geen wisseling van paarden en verder geen verdenkingen van teveel wormen

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 11:39

Ilse_C schreef:
Hier in Slovenië is het denk ik vergelijkbaar met Oostenrijk. De stal waar ik werk word je echt aangekeken als je vertelt hoe het in Nederland gaat. Mestonderzoek gebeurt nooit. Workenspuiten worden uit Nederland gehaald en misschien 1x per half jaar/jaar gegeven; meer als er wormen te zien zijn.

Over het algemeen is de medicatie voor paarden/het nakijken door dierenartsen hier op een ander niveau. Er zijn al meerderen veulens en paarden verloren door het niet hebben van de juiste medicatie, het geen kennis hebben en dierenartsen die het niet waard vinden om te komen. Het is zeg maar zo'n 20 jaar terug in de tijd t.o.v. Nederland. Het leert je wel ook weer dat in Nederland dingen soms te ver gaan.


Ja het ontwormbeleid komt idd overeen. De verdere zorg in Oostenrijk lijkt wel goed te gaan. Maar ik woon er natuurlijk zelf niet.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 11:46

Achterom schreef:
Hannanasjuh schreef:
Ja mestonderzoek cursus wil ik dus ook gaan doen. Mevrouw in Oostenrijk schoot pontificaal in de lag :+ daar had ze echt nog nooit van gehoord en ze begreep ook niet wat de meerwaarde was.

Maar waarom wordt het mestonderzoek hier gepromoot en hebben ze er daar nog nooit van gehoord?

Lag? :+

Misschien moet je die mevrouw vragen waarom?

[quote="Achterom"]

Ow haha typen is ook een kunst.

Zoals ik al vertelde kent ze wormen testen helemaal niet, en ik kan mij best voorstellen dat je dan een beeld voor je ziet van iemand die met een stokje in de poep staat te roeren. :')

Ik denk dat er nog wat balans mag komen in de onderzoeken tegenover blind ontwormen. Zoals ilse_c schrijft, denk ik namelijk ook dat we best ver gaan hier in Nederland.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:54

Persoonlijk vind ik dat we té ver gaan. Met al dat gedoe werpen we enorme drempels op om te ontwormen... het is immers niet meer even een kuur halen bij de Welkoop.... nee, je moet het al via de dierenarts doen (en dan komen er dus ook weer extra kosten bij), en die vraagt dan ook nog een mestonderzoek, waarvan de betrouwbaarheid discutabel is. Allemaal extra drempels, lijkt wel alsof ze niet meer willen dat je je dier ontwormt.

Deze ouwe muts kan zich nog herinneren dat het advies vroeger zelfs was om eens per 6 weken te ontwormen.... dus als je je afvraagt waar die resistentie toch vandaan komt? Dan mogen de dierenartsen die dat adviseerden dat zichzelf kwalijk nemen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:29

Tot aantal jaar geleden kon je gewoon wormen kuren vrij kopen ook in NL
Maar er kwam resistentie tegen bepaalde middelen, tja sommige mensen ontwormde standaard alsof je paard een pup was zo vaak per jaar .

Nu mest onderzoek maar is zeker niet waterdicht , sommige vindt je niet in de mest . Een combinatie van mest en bloed onderzoek zou kunnen werken ! Maar kostbaar .

Mijn paarden kregen op de weide in eigen beheer jaarlijk een allround kuur. Nu op pension en daar is geen beleid qua onderzoeken of kuren.
Heb ze toch een allround kuur gegeven in januari de pramox blauw.
In het najaar kregen ze preventief een andere omdat onze jaarling last had van wormen . Stonden duidelijk op de door mij gemaakte foto, flink moeten rond bellen om ergens een kuur vandaan te halen.
Ze wilde mest onderzoek en dan pas een kuur geven voor enkel de jaarling. De enige kuur die ik meekreeg op basis van de foto was niet werkzaam tegen de betreffende worm ( spoelworm) ! Tja daar heb je dus niks aan .
Uiteindelijk wel kuren gekregen elders.
Maar valt me op dat veel mensen nu niet eens denken aan mest onderzoeken of worm kuren voor hun paard en er pas wat mee doen als er effectief een worm uit hun paard gekomen is

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:38

Zinzi_jewel schreef:
Tot aantal jaar geleden kon je gewoon wormen kuren vrij kopen ook in NL
Maar er kwam resistentie tegen bepaalde middelen, tja sommige mensen ontwormde standaard alsof je paard een pup was zo vaak per jaar .

Nu mest onderzoek maar is zeker niet waterdicht , sommige vindt je niet in de mest . Een combinatie van mest en bloed onderzoek zou kunnen werken ! Maar kostbaar .

Mijn paarden kregen op de weide in eigen beheer jaarlijk een allround kuur. Nu op pension en daar is geen beleid qua onderzoeken of kuren.
Heb ze toch een allround kuur gegeven in januari de pramox blauw.
In het najaar kregen ze preventief een andere omdat onze jaarling last had van wormen . Stonden duidelijk op de door mij gemaakte foto, flink moeten rond bellen om ergens een kuur vandaan te halen.
Ze wilde mest onderzoek en dan pas een kuur geven voor enkel de jaarling. De enige kuur die ik meekreeg op basis van de foto was niet werkzaam tegen de betreffende worm ( spoelworm) ! Tja daar heb je dus niks aan .
Uiteindelijk wel kuren gekregen elders.
Maar valt me op dat veel mensen nu niet eens denken aan mest onderzoeken of worm kuren voor hun paard en er pas wat mee doen als er effectief een worm uit hun paard gekomen is

Datzelfde heb ik dus ook aan de hand gehad. Hzlf uur discussie en alsnog het verkeerde middel mee gekregen.
Volgende keer ga ik naar m'n andere dierenarts voor Strongid-P of Panacur want mijn jongste had idd ook spoelwormen

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:48

Belangrijk jezelf al even in te lezen in de wormen en worm middelen.
Helaas weten de assistentes het niet altijd.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:50

bijzonder opvallend hoe er met verschillende maten wordt gemeten. mijn eigen da heeft een schema opgestuurd waar ik ook wel weer van schrok voor mijn jonge paard. 4 x per jaar een kuur erin en dan na 3 jaar pas gaan onderzoeken. voor de oudere paarden raden ze wel weer onderzoek aan maar ik mag altijd wel een kuur komen halen.

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:33

Ik merk in de handel nu juist meer pony's die vol wormen zitten en echt schandalig vol

Wellicht eens de wormenkuren onder de loep nemen icm de wormen en dan onderzoek doen naar ander bestrijdingsmiddel in de kuur.

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:56

StalNollie schreef:
Ik merk in de handel nu juist meer pony's die vol wormen zitten en echt schandalig vol

Wellicht eens de wormenkuren onder de loep nemen icm de wormen en dan onderzoek doen naar ander bestrijdingsmiddel in de kuur.


Ik denk dat die pony,s gewoon niet meer ontwormt worden .
Kost teveel tijd en geld zeker als t wat snellere handel is .
Mest onderzoek en dan nog kuurtje regelen .

Vroeger deden handelaren gewoon standaard een worm kuurtje erin .
Dat is nu haast onmogelijk gemaakt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:57

Art_Ificious schreef:
Ik doe ook geen mestonderzoek. Laatst nog discussie gehad met dierenarts. Wormen waren duidelijk aanwezig in de mest (had foto ervan) toch wou ze mestonderzoek. Ik zei nee dat is toch duidelijk niet nodig aangezien je de wormen kan zien. Heb uiteindelijk na half uur toch de ontworming zo meegekregen. Maar ook de verkeerde, ik wou geen ivermectine (ivm bekende resistentie bij spoelwormen) , toch kreeg ik een middel met werkend bestanddeel ivermectine. Kwam ik achteraf op de weide pas achter anders had ik het niet aangenomen.

Vraag me sterk af of dierenartsen wel weten dat bepaalde middelen niet meer werkzaam zijn tegen bv spoelwormen.
Die zei me dat ik dat zonder mestonderzoek niet kan weten dat er resistentie is tegen ivermectine. Maar de keer ervoor hebben ze pramox gehad en... Ja hoor ook dat is ivermectine.

Volgende keer ga ik naar m'n vaste dierenarts. Die geeft het zo mee zonder mestonderzoek. Ik zit in België


Equest pramox is moxidectine en pratiquante. Moxidectine zit weliswaar in dezelfde ontwormingsgroep als ivermectine maar werkt wel net even anders.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:37

Blind ontwormen is niet goed ivm resistentie.
Blind varen op een negatieve wormeneitelling ook niet, en al helemaal niet als deze maar 2-3 x per jaar word gedaan.

Vele schieten in paniek als ze een EPG uitslag van 100 krijgen. Denken dat het mega hoog is. Maar dat is het niet.
Dat houd in dat er 2 eitjes in het monster gevonden zijn.
Onder de 500 us ontwormen echt niet nodig.

De betrouwbaarheid hangt van meerdere factoren af.
* hoe oud is het mestmonster? Buiten de koelkast max 2 uur houdbaar, beneden de wel 2 graden in de koelkast max 24 uur.
* Frequentie van het testen. De meeste hebben een cyclus van 3 weken dat ze eitjes uitscheiden. Wanneer je maar 2-3 keer per jaar test. Is de kans groot dat je buiten de cyclus test.
* Daarnaast word ook vanuit de cursussen geadviseerd, ontworm wel jaarlijks met de pramox
* onder de 3 jaar wel preventief ontwormen.

Sommige da's slaan door en Willen om alles een mestonderzoek zelfs in de periodes ( vorst) dat ze geen eitjes uitscheiden. Of geven verkeerde kuren mee.

Daarom adviseerde ik eerder al de cursus. Ik heb hem gedaan bij Ciska Ketelaar van mesttest.com

Daarnaast is een goede weide beheer van belang.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:45

@achterom laat ik het anders zeggen: ik ben geen voorstander van maar klakkeloos ontwormen iedere ongeveer 2 maand zoals we het vroeger ooit eens deden.

Ben het wel met je eens dat er haken en ogen zitten aan hoe het systeem nu is maar sinds we de mest moeten wegbrengen wordt mijn paard eens tot 2 jaar sowieso toch wel ontwormd. Sowieso in het najaar zonder dan mest te hoeven brengen. Misschien verschilt het ook wel wat per dierenarts hoe dat dan geregeld is?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:54

StalNollie schreef:
Ik merk in de handel nu juist meer pony's die vol wormen zitten en echt schandalig vol

Wellicht eens de wormenkuren onder de loep nemen icm de wormen en dan onderzoek doen naar ander bestrijdingsmiddel in de kuur.

Dat is nu juist het probleem.
Er zijn geen nieuwe middelen op de markt.
Dus als er grootschalige resistentie is tegen de huidige middelen, dan is er niet nog even een ander middel op de plank om dan maar te gaan geven.