Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 18:55

Vooral uit nieuwsgierigheid stel ik deze vraag.
Ik heb een goed contact met de fokker van mijn veulen die inmiddels al in Nederland is, ze kwam vanuit Oostenrijk en de fokker woont daar dus ook.

We kwamen met appen/kletsen tot de ontdekking dat de wormenkuren verkrijgen en worm onderzoeken heel anders in elkaar steekt in Oostenrijk tegenover Nederland.

Mest onderzoek kennen ze daar niet en het verkrijgen van de wormenkuren verloopt daar ook niet via de dierenarts.

Ik dacht dus altijd dat het een europese regelgeving was over hoe wij hier met wormenkuren omgaan. Hoe zit dit nu eigenlijk?

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:54

Duitsland gaat sowieso via de dierenarts om een wormkuur te krijgen.
Mestonderzoek kunnen we laten doen.
Willen ze eigenlijk ook liever.
Maar ik liever niet :Y)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:58

Dat is zo enorm DA afhankelijk dat er niet echt een lijn in zit.
Mijn Duitse DA geeft ze zo mee.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:44

Sizzle schreef:
Dat is zo enorm DA afhankelijk dat er niet echt een lijn in zit.
Mijn Duitse DA geeft ze zo mee.


Ik krijg ze ook zo mee.
Maat alsnog proberen ze elke x of ik niet eerst een mestonderzoek wil laten doen

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 15:34

Ok maar Duitsland is dus nog sowieso via de dierenarts. Ik Oostenrijk komt de dierenarts er niet eens bij kijken... Hoe zit dat dan? Gewoon soepeler qua regelgeving of lappen ze de wet aan hun laars?

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:47

hagelslag schreef:
Sizzle schreef:
Dat is zo enorm DA afhankelijk dat er niet echt een lijn in zit.
Mijn Duitse DA geeft ze zo mee.


Ik krijg ze ook zo mee.
Maat alsnog proberen ze elke x of ik niet eerst een mestonderzoek wil laten doen


Oprechte vraag? Waarom wil jij geen mestonderzoek laten doen?

Hier kost het bijna niks en ik vind het persoonlijk fijn dat er niks in gaat wat niet nodig is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:57

Ik doe ook geen mestonderzoek. Laatst nog discussie gehad met dierenarts. Wormen waren duidelijk aanwezig in de mest (had foto ervan) toch wou ze mestonderzoek. Ik zei nee dat is toch duidelijk niet nodig aangezien je de wormen kan zien. Heb uiteindelijk na half uur toch de ontworming zo meegekregen. Maar ook de verkeerde, ik wou geen ivermectine (ivm bekende resistentie bij spoelwormen) , toch kreeg ik een middel met werkend bestanddeel ivermectine. Kwam ik achteraf op de weide pas achter anders had ik het niet aangenomen.

Vraag me sterk af of dierenartsen wel weten dat bepaalde middelen niet meer werkzaam zijn tegen bv spoelwormen.
Die zei me dat ik dat zonder mestonderzoek niet kan weten dat er resistentie is tegen ivermectine. Maar de keer ervoor hebben ze pramox gehad en... Ja hoor ook dat is ivermectine.

Volgende keer ga ik naar m'n vaste dierenarts. Die geeft het zo mee zonder mestonderzoek. Ik zit in België

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:40

@muzzy
Mijn zusje kan het zelf doen op het werk.
Maar kan via haar werk niet aan een wormkuur komen.
Maat omdat ik 1 van de mensen ben die van mening is dat niet bij elke drol er wormen/eitjes worden uitgescheiden.
Idem met zand.
Niet bij elke drol komt er ook zand mee naar buiten.

Ik vind het dus best moeilijk om via zo'n mest onderzoek erop te vertrouwen dat ze "schoon" zijn

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 22:06

Mestonderzoek zegt ook niet alles. Het toont alleen aan dat er in die ene drol wel of geen eitjes gevonden worden. Ik denk persoonlijk dat mestonderzoek pas interessant is als je het meerdere dagen monitort.

Gelukkig doet mijn da er niet moeilijk over maar ze adviseren wel mestonderzoek.

Ik sta er vooral dus van te kijken dat wij hier in Nederland, België en Duitsland ons zo scherp aan de regels houden en ze in Oostenrijk nog niet eens gehoord hebben van een mestonderzoek. Ze moest ook echt lachen toen ze er over hoorde van mij. Ik stond daarna met mijn mond vol tanden dat ze niet eens een da nodig heeft om aan ontwormingsmiddel te komen...

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:11

Zo mooi geregeld dat 1 Europa...

Sinds vorig jaar krijg ik ook zo geen ontworming meer mee.
Eerst mestonderzoek.

Alleen die in het najaar/winter krijg ik zo mee als ik in dat jaar minstens 1 onderzoek heb laten doen.

Anders moet het dan... Helemaal onzin natuurlijk.
Maar anders kunnen ze een boete krijgen was de uitleg

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 00:34

Hannanasjuh schreef:
Ok maar Duitsland is dus nog sowieso via de dierenarts. Ik Oostenrijk komt de dierenarts er niet eens bij kijken... Hoe zit dat dan? Gewoon soepeler qua regelgeving of lappen ze de wet aan hun laars?

Hier kocht je ze tot enkele jaren geleden ook gewoon bij de boerenbond

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 01:05

DuoPenotti schreef:
Zo mooi geregeld dat 1 Europa...

Anders moet het dan... Helemaal onzin natuurlijk.
Maar anders kunnen ze een boete krijgen was de uitleg


Een boete? Dat lijkt mij toch wel echt een smoes...?


StalNollie schreef:
Hier kocht je ze tot enkele jaren geleden ook gewoon bij de boerenbond


Ja dat weet ik. Maar de regels zijn dus veranderd, waarvan ik dacht voor heel Europa. En dan hoor je ineens dat bericht vanuit Oostenrijk... Dan voel ik mij toch wel een beetje bescheten dat Nederland weer eens het beste jongetje van de klas wilt spelen en wij daar braaf in mee moeten gaan. En vooral komt dan dus de vraag op hoe zit het nou eigenlijk :+

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 01:16

Onze dierenartsen (zelfs van Evidensia) worden juist weer wat makkelijker.
Voor drachtige merries en jonge paarden krijg ik ze zo mee.
Pramox voor in de winter ook.

Mestonderzoek doe ik eigenlijk alleen in het (late) voorjaar en dan voor de zekerheid doe ik nog een paar mengmonsters in de zomer. Maar eigenlijk is het hier heel stabiel. Vrijwel nooit wormen, behalve bij de jonge beesten en 1 ander paard, die heeft nooit veel maar is ook nooit schoon ....

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 06:48

Niet Benelux in ieder geval. Ik heb nog nooit in mijn leven een mestonderzoek laten doen :') Afgelopen jaar gewoon 2 keer ontworming bij de apotheek gehaald: één keer ivermectine en één keer Pramox. Dat is zonder voorschrift dus komt geen DA aan te pas.

Laat ons hopen dat dat hier zo blijft, want van wat ik op bokt al gelezen heb over dat mestonderzoek lijkt het mij vooral weer extra omslachtig gedoe voor iets dat heel simpel zou moeten zijn. Om niet te spreken over al het extra geld dat het kost...

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 07:23

Hier iemand die diergeneeskunde studeert en heel goed snapt dat mestonderzoek gedoe is. Maar ik weet ook hoeveel resistentie er speelt, en daar moet ook echt wat mee gebeuren, laat staan de belasting die het voor het milieu geeft.
Daarnaast snapt iedereen wel dat je niet zomaar antibiotica kan krijgen, en eigenlijk moet je ontwormingsmiddelen ook zo zien.
Ik ben dus een voorstander van strengere regels!

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 07:50

gerlindie schreef:
Hier iemand die diergeneeskunde studeert en heel goed snapt dat mestonderzoek gedoe is. Maar ik weet ook hoeveel resistentie er speelt, en daar moet ook echt wat mee gebeuren, laat staan de belasting die het voor het milieu geeft.
Daarnaast snapt iedereen wel dat je niet zomaar antibiotica kan krijgen, en eigenlijk moet je ontwormingsmiddelen ook zo zien.
Ik ben dus een voorstander van strengere regels!


Ok maar ontopic. Kan jij wat meer vertellen over waar de regelgeving vandaan komt? Nederland of Europa?

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:09

Hannanasjuh schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo mooi geregeld dat 1 Europa...

Anders moet het dan... Helemaal onzin natuurlijk.
Maar anders kunnen ze een boete krijgen was de uitleg


Een boete? Dat lijkt mij toch wel echt een smoes...?


StalNollie schreef:
Hier kocht je ze tot enkele jaren geleden ook gewoon bij de boerenbond


Ja dat weet ik. Maar de regels zijn dus veranderd, waarvan ik dacht voor heel Europa. En dan hoor je ineens dat bericht vanuit Oostenrijk... Dan voel ik mij toch wel een beetje bescheten dat Nederland weer eens het beste jongetje van de klas wilt spelen en wij daar braaf in mee moeten gaan. En vooral komt dan dus de vraag op hoe zit het nou eigenlijk :+

Boete weet ik niet, of de da die zomaar krijgt.
Maar ik weet wel dat ze iedere kuur moeten verantwoorden die ze meegeven. Dat word echt wel streng in de gaten gehouden.

En ja hier krijg je rond de eerste nachtvorst een pramox mee. En ook bij een drachtige merrie aan het einde van de dracht. Ook bij jong spul doen ze niet moeilijk.

Wat ik wel een aanrader vind, is zelf de cursus mestonderzoek doen. Echt veel profijt van.
In het voorjaar start ik met een week lang dagelijks mestonderzoek, en daarna iedere maand.
Op deze manier is het een stuk betrouwbaarder

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 08:13

Ja mestonderzoek cursus wil ik dus ook gaan doen. Mevrouw in Oostenrijk schoot pontificaal in de lag :+ daar had ze echt nog nooit van gehoord en ze begreep ook niet wat de meerwaarde was.

Maar waarom wordt het mestonderzoek hier gepromoot en hebben ze er daar nog nooit van gehoord?

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:16

Tja 1 Europa maar per land wisselt het soms wel. Ik zie het soms meer zoals Amerika met al zijn staten die dan vaak ook weer hun eigen wetgeving hebben.

Ik weet het niet wat betreft mestonderzoek maar ken wel andere voorbeelden.

In Nederland is bijvoorbeeld verdovende crème vergelijkbaar met emla niet zonder recept verkrijgbaar maar dit kun je in Duitsland en België zo kopen. In Spanje is oestrogeen (weet even niet of het pleisters of pillen zijn) zo te koop maar dat kan in Nederland alleen via een arts. Voor tatoeëren en dan vooral hoe bijvoorbeeld de behandelbank wel/niet ingepakt moet worden met plastic en dergelijke zijn de regels in bijvoorbeeld Frankrijk veeeeel strenger dan in Nederland.

Zo zit er dus in de landen onderling gewoon verschil en ik ga er een beetje vanuit dat dat met dit hetzelfde is.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 09:15

Melzazu schreef:
Tja 1 Europa maar per land wisselt het soms wel. Ik zie het soms meer zoals Amerika met al zijn staten die dan vaak ook weer hun eigen wetgeving hebben.

Ik weet het niet wat betreft mestonderzoek maar ken wel andere voorbeelden.

In Nederland is bijvoorbeeld verdovende crème vergelijkbaar met emla niet zonder recept verkrijgbaar maar dit kun je in Duitsland en België zo kopen. In Spanje is oestrogeen (weet even niet of het pleisters of pillen zijn) zo te koop maar dat kan in Nederland alleen via een arts. Voor tatoeëren en dan vooral hoe bijvoorbeeld de behandelbank wel/niet ingepakt moet worden met plastic en dergelijke zijn de regels in bijvoorbeeld Frankrijk veeeeel strenger dan in Nederland.

Zo zit er dus in de landen onderling gewoon verschil en ik ga er een beetje vanuit dat dat met dit hetzelfde is.


Ja dat zal idd wel kloppen hoe je het schrijft.

Vroeger kochten veel mensen hun wormenkuren in Ierland dacht ik? Omdat het daar goedkoper was dan hier. Maar ook daar is het niet meer zonder recept te krijgen. Ik ben daar ook zeker niet op tegen.
Maar dan is Oostenrijk bijna nog makkelijker om het te halen zou je denken.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:22

Nou ik ben zelf wel voorstander van het mestonderzoek en dat er niet zomaar wormmiddelen verkrijgbaar zijn :o

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:23

Ik ga die cursus ook doen! Ik raad iedereen hier aan sowieso het boek van Ciska Ketelaar te lezen, dan snap je waarom je een kuur niet zomaar meekrijgt en onderzoek zo belangrijk is.
Ik dacht dat ik het in grote lijnen wel wist, hoe het ontwormen en wormbesmetting werkte. Maar na het lezen van het boek ben ik echt stukken wijzer geworden!!

Ilse_C

Berichten: 1454
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Bled, Slovenië

Re: Ontworm middel wetgeving, europees, benelux of nog anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:33

Hier in Slovenië is het denk ik vergelijkbaar met Oostenrijk. De stal waar ik werk word je echt aangekeken als je vertelt hoe het in Nederland gaat. Mestonderzoek gebeurt nooit. Workenspuiten worden uit Nederland gehaald en misschien 1x per half jaar/jaar gegeven; meer als er wormen te zien zijn.

Over het algemeen is de medicatie voor paarden/het nakijken door dierenartsen hier op een ander niveau. Er zijn al meerderen veulens en paarden verloren door het niet hebben van de juiste medicatie, het geen kennis hebben en dierenartsen die het niet waard vinden om te komen. Het is zeg maar zo'n 20 jaar terug in de tijd t.o.v. Nederland. Het leert je wel ook weer dat in Nederland dingen soms te ver gaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:46

xHaithi schreef:
Niet Benelux in ieder geval. Ik heb nog nooit in mijn leven een mestonderzoek laten doen :') Afgelopen jaar gewoon 2 keer ontworming bij de apotheek gehaald: één keer ivermectine en één keer Pramox. Dat is zonder voorschrift dus komt geen DA aan te pas.

Laat ons hopen dat dat hier zo blijft, want van wat ik op bokt al gelezen heb over dat mestonderzoek lijkt het mij vooral weer extra omslachtig gedoe voor iets dat heel simpel zou moeten zijn. Om niet te spreken over al het extra geld dat het kost...

Bij mij in de buurt niet zomaar bij apotheek zonder voorschrift van dierenarts. En ik zit ook in België.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:10

Hannanasjuh schreef:
Ja mestonderzoek cursus wil ik dus ook gaan doen. Mevrouw in Oostenrijk schoot pontificaal in de lag :+ daar had ze echt nog nooit van gehoord en ze begreep ook niet wat de meerwaarde was.

Maar waarom wordt het mestonderzoek hier gepromoot en hebben ze er daar nog nooit van gehoord?

Lag? :+

Misschien moet je die mevrouw vragen waarom?
Melzazu schreef:
Nou ik ben zelf wel voorstander van het mestonderzoek en dat er niet zomaar wormmiddelen verkrijgbaar zijn :o

Ik niet, mestonderzoek is helaas niet zo betrouwbaar als vaak wordt geschetst.
Ik vind het daarom altijd een beetje vreemd, je bent dus ook voor meer wormbesmettingen?
gerlindie schreef:
Hier iemand die diergeneeskunde studeert en heel goed snapt dat mestonderzoek gedoe is. Maar ik weet ook hoeveel resistentie er speelt, en daar moet ook echt wat mee gebeuren, laat staan de belasting die het voor het milieu geeft.
Daarnaast snapt iedereen wel dat je niet zomaar antibiotica kan krijgen, en eigenlijk moet je ontwormingsmiddelen ook zo zien.
Ik ben dus een voorstander van strengere regels!

Dus je bent voorstander van het opwerpen van drempels om te ontwormen?
Of is de truc juist gerichter en beter ontwormen? Resistentie komt immers niet vanwege niet ontwormen...
Mileubelasting, dat klinkt mij nogal gezocht in de oren eigenlijk, zeker in een land zoals waar wij leven.