Kale plek op achterbeen, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Kale plek op achterbeen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:10

2 dagen terug zag ik bij mijn merrie een mini kaal plekje. Na er even goed met de borstel en mn hand overheen te zijn gegaan kon ik hele plukken haar lostrekken, huid werd hierbij meer en meer zichtbaar..

Ik heb haar pas 3 maanden en heb dit met mijn vorige paard nooit meegemaakt. Water/modder overlast was bij ons best erg, maar staat snachts op stal en had het qua poetsen goed bijgehouden imo, maar dus niet genoeg..

Heb hieronder een foto toegevoegd


Afbeelding

Ze reageerde er ook op toen ik probeerde meer haar rondom weg te halen om evt een wond of iets van insecten te 'zoeken'. Met de borstel eroverheen (met en tegen de haren in) was geen probleem en reageerde ze niet op, maar daar kwamen er geen extra haren mee los.
Laatst bijgewerkt door Oza04 op 10-03-24 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Kale plek op achterbeen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:11

Mijten misschien? Dan krijg je ook van die kale plekken en plekken met heel dun haar.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kale plek op achterbeen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:13

Cannon Dermatitis denk ik, erg onschuldig maar wel handig om even goed te verzorgen zodat het niet groter word

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:15

julius_juut schreef:
Mijten misschien? Dan krijg je ook van die kale plekken en plekken met heel dun haar.


Thanks ga ik me even verder op inlezen. Had net wel al even gegoogled maar kon niks vinden qua referentie fotos wat er op leek!

Hoop dat hier iemand een idee heeft! Ik wacht het even een paar dagen af in de hoop dat ik elke dag even wat haar kan weghalen en iets te vinden. En dan maar naar de DA bellen. Ze lijkt er zelf niet aan te krabben of erg pijn aan te hebben. Alleen als ik met mijn hand de plukken rondom probeer 'los te trekken'

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:17

Komt door het weer. Keertje wassen met betadine, afdrogen door het droog te deppen en dik in de sudocreme zetten. Na een paar dagen herhalen.

Losse stukjes er vanzelf af laten vallen, niet teveel aan pulken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:19

Oh dit herken ik wel. Komt van te lang in de nattigheid staan. Dan raakt de huid geirriteerd.
Ik heb dat 2x bij mijn paarden gehad maar ik deed er verder niks aan.

Als het echt geirriteerd is zou je wat honing zalf kunnen smeren voor verzachting maar mijn ervaring is dat dit vanzelf weer geneest.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kale plek op achterbeen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:21

Ik zou vasculitis ook niet uitsluiten. Succes met je DA bezoek!!