Wat te doen met spat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:25

ual_95 schreef:
Hier ook een 'spatter', mijn merrie van 18 jaar en een berg ervaring met het behandelen van spat. Ze heeft ook spat aan beide achterbenen, waarvan rechts erger is.

Allereerst hebben wij toen Tildren geprobeerd, ook vanwege de goede verhalen. Dit heeft toen helaas heel weinig gedaan. Sindsdien heeft ze drie keer een corticosteroïden-injectie gehad. Dit werkte eigenlijk het beste, maar het gewricht ging steeds dichter zitten, waardoor het inzetten steeds pijnlijker werd (al was ze erg braaf). Ik heb haar vervolgens verhuisd naar een plek waar ze 24/7 buiten staat en altijd beweegt, en dat heeft haar tot nu toe heel goed gedaan. Ze krijgt een combinatie van glucosamine en duivelsklauw (wanneer het koud/nat is). De laatste injectie heeft ze in oktober gehad; nu heeft ze het niet meer nodig. Ik heb haar wel met pensioen gedaan. Op goede momenten stappen we veel onder het zadel op het harde. Ze loopt graag.

De ene spat is de andere niet. Lost het bot op? Of heb je een verwoekering?

Geef jij niet het hele jaar door Glucosamine en duivelsklauw?

Hier ook 1 met spat, maar door trauma. Ik heb hem ook op duivelsklauw, magnesium en Glucosamine. Daarop doet hij het goed. Staat wel op pensioen, 24/7 buiten op een track. En een paar keer per week maken we een stapritje. Hij doet het momenteel zo goed dat ik twijfel of we niet voorzichtig iets gerichter kunnen gaan trainen, omdat dat voor de rest van zijn lijf beter is. Maar ik vind dat heel spannend.

Hij heeft 2x een infuus met tildren gehad, maar dat deed niet zoveel. Hij heeft meer baat bij de supplementen. Ik heb ook Kurasyn gegeven. 2 jaar geleden deed dat weinig, een half jaar geleden nog eens gegeven en toen had ik het idee dat hij wel beter werd. Dus dat ga ik in de winter nog eens proberen. Ik merk dat hij in de winter ook wel stijver is dan in de zomer.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:35

In eerste instantie gaf ik beide het hele jaar door. Ik merkte echter dat ze met warme temperaturen echt vooruit ging, en bouwde alleen de duivelsklauw toen af. Glucosamine geef ik wel het hele jaar door. Ik geef een combinatie met MSM en hyaluronzuur, van Equine America. Ik heb véél geprobeerd, maar blijf wel altijd bij die terugkomen. Van duivelsklauw geef ik het liefst de NAF, maar soms ook een poedervariant, omdat die makkelijker klaarzetten is. Ik heb bij mijn merrie het idee dat het behoorlijk dicht aan het groeien is.

@TS na 1,5 jaar is het zeker wel aan te raden om die foto's te laten maken. Ik zou ze sowieso laten maken voordat je met Tildren of Osphos (oid) begint, zodat je later kan zien wat het heeft gedaan.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:42

Bedankt. Ik denk er ook over om te stoppen met de zomer. Maar dan is glucosamine doorgeven wel beter inderdaad. En dan de duivelsklauw als pijnstilling stoppen.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:56

Even via pb om het topic niet in te pikken, maar geef jij deze? Of aparte dingen?

https://www.agradi.nl/equine-america-gl ... SyEALw_wcB



ual_95 schreef:
In eerste instantie gaf ik beide het hele jaar door. Ik merkte echter dat ze met warme temperaturen echt vooruit ging, en bouwde alleen de duivelsklauw toen af. Glucosamine geef ik wel het hele jaar door. Ik geef een combinatie met MSM en hyaluronzuur, van Equine America. Ik heb véél geprobeerd, maar blijf wel altijd bij die terugkomen. Van duivelsklauw geef ik het liefst de NAF, maar soms ook een poedervariant, omdat die makkelijker klaarzetten is. Ik heb bij mijn merrie het idee dat het behoorlijk dicht aan het groeien is.

@TS na 1,5 jaar is het zeker wel aan te raden om die foto's te laten maken. Ik zou ze sowieso laten maken voordat je met Tildren of Osphos (oid) begint, zodat je later kan zien wat het heeft gedaan.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:22

Duivelsklauw is een lichte pijnstiller en is eigenlijk niet de bedoeling om hem de hele jaar door te geven, hij kan de maag van je paard kapot maken (maagzweren). Duivelsklauw geef je 3 om 3, 3 maanden voeren, 3 weken rust. En het beste is om in de warme periode helemaal geen duivelsklauw te voeren.

Mijn paard heeft al 7 jaar spat en krijgt glucosamine/msn met kurkuma en lijnzaadolie en in de slechte periode (vaak begint dat in oktober) duivelsklauw. Hij is ingespoten met zoledroninezuur, dat is tot wel 200 keer potenter dan Tildren. Maar ook wel iets duurder.
Hij heeft wel de zwaarste klasse spat in beide achterbenen, ik weet wel dat als ik nog eens een paard heb met zo'n flinke blessure ik niet blijf dokteren maar hem in laat slapen. Het kost je veel geld en veel kopzorgen om ze relatief pijnvrij te houden.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:39


Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:42

Mijn paard heeft spat aan 1 achterbeen. Hij is 24 jaar... en heb niks in laten spuiten, wel krijgt hij MSM/glucosamine en duivelslklauw. Duivelsklauw krijgt hij x tijd en dan x tijd niet vanwege de maagproblemen die erbij kunnen komen, sws in de zomer/warmere periodes krijgt hij van mij geen duivelsklauw.

Hij doet het hier heel goed op.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:41

annahiltlady schreef:
Ragdollcat schreef:
Een spat is pijnlijk en niet te genezen!

En dan heeft jouw paard het aan BEIDE benen.
Dan is het denk ik niet eerlijk om het volop te gaan rijden.

Ook al dat het een half uur moet losstappen voor het MINDER stijf is.
Dus niet goed.


Eerlijk, ik zou m nog n zomer op het land gunnen mits het mogelijk is en pijnvrij en daarna laten hemelen.


Waar haal jij uit mijn bericht dat ik ‘volop aan het rijden’ ben? Mijn paard wordt vaker van op de grond getraind dan onder het zadel. Ik volg advies op van mijn dierenarts en chiropractor en op geen moment is er nog maar gesproken over inslapen, integendeel. Vaak aangepast bewegen werd aangeraden. De periodes dat ze het lastiger heeft wordt ook de training daarop aangepast. Ik vraag advies over behandelmogelijkheden. Dat het niet te genezen is weet ik, maar ze is echt nog veel te goed om in te slapen.



Dit:
Ze heeft dus in de plaats een tijdje ontstekingsremmers gehad, en daarna zijn we de training helemaal opnieuw beginnen opbouwen, met natuurlijk meerdere aanpassingen ivm de spat. Ze krijgt nu ook standaard glucosamine, duivelsklauw en MSM. Dit gaat haar opzich vrij ‘goed’ af. Echt kreupel is ze niet meer geweest, maar de ene dag gaat het een pak beter dan de andere. Als ze onnozel gedaan heeft op de wei, als het koud/nat weer is,... heeft allemaal veel invloed op hoe ze loopt. Ze moet ook makkelijk een halfuur losstappen voor ze minder stijf loopt.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:53

Ik wil ook graag mijn verhaal delen, al is deze helaas niet positief.

Mijn vorige paard is met 6 gediagnosticeerd met spat links achter. Ik heb 3 jaar gevochten om haar ‘goed’ te krijgen. Eerste ingespoten (hierdoor is ze wel 6-9 maanden goed geweest). Hierna nog eens laten inspuiten, dit heeft helaas maar 2 weken geholpen. Ik heb Osphos geprobeerd en een Tildren infuus. Op bute gehad maar de is helaas nooit meer goed geworden.

Op een dag wilde ik haar uit stal halen, maar de kon amper haar stal nog uit. Diezelfde dag besloten dat 3 jaar vechten genoeg was. Achteraf had ik dit besluit eerder moeten nemen denk ik…

Die van mij had botwoekering, heb regelmatig foto’s laten maken om te volgen hoe snel het aan elkaar groeide. Helaas na 3 jaar echt maar mm verschil.

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:04

[
annahiltlady schreef:
Ragdollcat schreef:

Waar haal jij uit mijn bericht dat ik ‘volop aan het rijden’ ben? Mijn paard wordt vaker van op de grond getraind dan onder het zadel. Ik volg advies op van mijn dierenarts en chiropractor en op geen moment is er nog maar gesproken over inslapen, integendeel. Vaak aangepast bewegen werd aangeraden. De periodes dat ze het lastiger heeft wordt ook de training daarop aangepast. Ik vraag advies over behandelmogelijkheden. Dat het niet te genezen is weet ik, maar ze is echt nog veel te goed om in te slapen.



Dit:
Ze heeft dus in de plaats een tijdje ontstekingsremmers gehad, en daarna zijn we de training helemaal opnieuw beginnen opbouwen, met natuurlijk meerdere aanpassingen ivm de spat. Ze krijgt nu ook standaard glucosamine, duivelsklauw en MSM. Dit gaat haar opzich vrij ‘goed’ af. Echt kreupel is ze niet meer geweest, maar de ene dag gaat het een pak beter dan de andere. Als ze onnozel gedaan heeft op de wei, als het koud/nat weer is,... heeft allemaal veel invloed op hoe ze loopt. Ze moet ook makkelijk een halfuur losstappen voor ze minder stijf loopt.


Training bestaat niet alleen uit rijden in mijn ogen. Met helemaal opnieuw opbouwen bedoelde ik van nul terug starten. Maar dus, zo vaak wordt ze echt niet gereden

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:10

Veraaaaah schreef:
Ik wil ook graag mijn verhaal delen, al is deze helaas niet positief.

Mijn vorige paard is met 6 gediagnosticeerd met spat links achter. Ik heb 3 jaar gevochten om haar ‘goed’ te krijgen. Eerste ingespoten (hierdoor is ze wel 6-9 maanden goed geweest). Hierna nog eens laten inspuiten, dit heeft helaas maar 2 weken geholpen. Ik heb Osphos geprobeerd en een Tildren infuus. Op bute gehad maar de is helaas nooit meer goed geworden.

Op een dag wilde ik haar uit stal halen, maar de kon amper haar stal nog uit. Diezelfde dag besloten dat 3 jaar vechten genoeg was. Achteraf had ik dit besluit eerder moeten nemen denk ik…

Die van mij had botwoekering, heb regelmatig foto’s laten maken om te volgen hoe snel het aan elkaar groeide. Helaas na 3 jaar echt maar mm verschil.


Minder leuk om te horen uiteraard.. veel sterkte met het verlies.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:00

Een paard met spat stil zetten is ook geen optie. Ze moeten juist bewegen anders worden ze mega stijf.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:28

Bij mijn ruin is in januari 2022 rechtsachter spat gediagnosticeerd. Hij heeft een infuus zoledroninezuur gehad. Volgens de veearts werkte dat iets van 200x sterker dan tildren. Daarnaast gestart met arthro platinum te voeren. Januari 2023 kwamen er ontstekingen in de voorste hoefgewrichten bij. Die zijn ingespoten en sindsdien staat hij ook op speciaal beslag voor.
Januari 2023 waren de buigproeven achter goed.
Ben me ervan bewust dat dit tijd rekken is, maar in tussentijd doet hij het hierop super goed. We hebben fanatieker gereden dan ooit in de afgelopen jaren, zijn voor het eerst gestart en lekker naar buiten geweest. Springen doe ik niet meer, dat zou ik rustig mogen opbouwen met balkjes, cavaletti, etc. Maar vind dat wel spannend en het gaat nu goed, dus laat het maar zo.
Nu ik het zelf erg druk heb moet ik wel zoeken naar een manier om hem genoeg beweging te blijven geven, omdat stilzetten denk ik inderdaad niet verstandig is.

Bij ons is het dus allemaal relatief goed te behandelen geweest en gaat het goed.