Gevoelige buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 14:11

ik heb een bijna 3 jarige connemara merrie.
ik heb haar zelf gefokt.
Ze heeft eigenlijk al zolang ik mij kan heugen een gevoelige buik.
Af en toe leg ik er eens een bareback pad op haar om te wennen aan het idee van een zadel.
Maar ze reageert al gelijk boos met de singel. Dit merkte ik eerder ook al wel met borstelen van de buik.
Ze schuurt wat en ik wilde gisteren dr navel in smeren, toen ik met mijn hand via haar flank onder de buik wilde komen ging ze trappen.
Ik vind dit vrij heftig.
Ik ben bekend met maagzweren met een andere merrie.
Ik herken verder echt 0 aan klachten.
ze vreet alles wat los en vast zit en heeft enorm aanleg dik te worden.
Kan dit te maken hebben met hengstig worden of zo.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:23

Zou voor de zekerheid toch echt een maagscopie laten doen.
Mijn merrie had exact hetzelfde, eet ook prima en werd ook niet mager er van maar had toch 2 diepe zweren.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 14:28

_Tristan schreef:
Zou voor de zekerheid toch echt een maagscopie laten doen.
Mijn merrie had exact hetzelfde, eet ook prima en werd ook niet mager er van maar had toch 2 diepe zweren.


Ja ze moet binnenkort naar de tandarts dan misschien maar eens even overleggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:44

Je kunt ook even een kuurtje doen. Goedkoper dan een scopie en als ze er goed op reageert weet je ook of ze een maagzweer heeft. En sommige paarden vinden het gewoon niet fijn als je aan een bepaald lichaamsdeel zit. De ene aan zijn buik, de ander weer aan zijn benen of oren. Niets raars.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:07

janderegelaa schreef:
Je kunt ook even een kuurtje doen. Goedkoper dan een scopie en als ze er goed op reageert weet je ook of ze een maagzweer heeft. En sommige paarden vinden het gewoon niet fijn als je aan een bepaald lichaamsdeel zit. De ene aan zijn buik, de ander weer aan zijn benen of oren. Niets raars.


daar ben ik zelf geen voorstander van. de moeder had fors maagzweren en die ging pas reageren op de omeprazol na 6 weken en op de 3 week zijn we toen ook gestart met sucralfaat omdat er 0 verbetering was.
Dus de methode van alleen een kuurtje geven ben ik niet echt fan.
ze is overigens nooit echt van het aanraken geweest, ze heeft heel graag aandacht maar maar het borstelen mag worden overgeslagen

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:12

koetjeboe schreef:
ik heb een bijna 3 jarige connemara merrie.
ik heb haar zelf gefokt.
Ze heeft eigenlijk al zolang ik mij kan heugen een gevoelige buik.
Af en toe leg ik er eens een bareback pad op haar om te wennen aan het idee van een zadel.
Maar ze reageert al gelijk boos met de singel. Dit merkte ik eerder ook al wel met borstelen van de buik.
Ze schuurt wat en ik wilde gisteren dr navel in smeren, toen ik met mijn hand via haar flank onder de buik wilde komen ging ze trappen.
Ik vind dit vrij heftig.
Ik ben bekend met maagzweren met een andere merrie.
Ik herken verder echt 0 aan klachten.
ze vreet alles wat los en vast zit en heeft enorm aanleg dik te worden.
Kan dit te maken hebben met hengstig worden of zo.


Ik denk dat deze twee los van elkaar staan.

Reageren op de singel kan inderdaad een indicatie zijn voor maagzweren.

De navel zit echt op een hele andere plek, en bij jonge paarden en vooral merries is het helemaal niet raar dat ze dit niet prettig vinden en beginnen te trappen. Vooral als er een koud goedje op gesmeerd wordt. Zou dat rustig desensibiliseren door iedere dag een beetje voorzichtig aan te raken in die buurt.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:17

ze kent dit al wel hoor dat insmeren. vorig jaar wel kunnen doen zonder problemen.
overigens ging ik de eerste keer alleen voelen of er korstjes zaten toen was ze al wel duidelijk.
Ik pak het nu wat voorzichter aan. dan kan ik er wel bij komen, al word ze er echt boos van.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:20

Als er korstjes zitten kan het ook dat dat vervelend voelt, heb dit ook gehad met een ZE paardje. Hoe erger de ZE, hoe gevoeliger de buik. Die werd dan ook boos als ik er aan kwam.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:29

Elisa2 schreef:
Als er korstjes zitten kan het ook dat dat vervelend voelt, heb dit ook gehad met een ZE paardje. Hoe erger de ZE, hoe gevoeliger de buik. Die werd dan ook boos als ik er aan kwam.


daar heb ik nog niet aan gedacht maar dat zou idd ook kunnen.
Ik kan mij overigens echt niet voorstellen dat Nora maag zweren zou hebben.
Ze is zo relaxt, altijd goed eten. Als ik haar moeder bekijk die kon echt heel erg priegelen met eten. elk vies korreltje eruit zoeken, als er keer een poeder doorheen zit niks meer eten.
En dat herken ik totaal niet bij nora

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:32

Het hoeft ook niet, sommige merries zijn ook gewoon meer "merrie" en niet zo gediend van polonaise aan hun lijf. Je kunt ook kijken of er verschil in zit, wbt de weken en de cyclus.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:39

Elisa2 schreef:
Het hoeft ook niet, sommige merries zijn ook gewoon meer "merrie" en niet zo gediend van polonaise aan hun lijf. Je kunt ook kijken of er verschil in zit, wbt de weken en de cyclus.


Om eerlijk te zijn dr nog nooit hengstig gezien, dr moeder moest je ook altijd scannen ok te weten of die hengstig was.
maar kan het wel eens paar weken meer in de gaten houden of het het bepaalde periodes minder is

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Gevoelige buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:07

Er zijn meerdere dingen die hier kunnen spelen, en misschien speelt er ook wel een combi die ieder zijn eigen klachten geeft.

Ik dacht in ieder geval ook aan maagzweren, zand in de buik, zomereczeem (zeker in combinatie met de korstjes) en eierstokken/hormoon/cyclus gerelateerde klachten.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:26

Bowo schreef:
Er zijn meerdere dingen die hier kunnen spelen, en misschien speelt er ook wel een combi die ieder zijn eigen klachten geeft.

Ik dacht in ieder geval ook aan maagzweren, zand in de buik, zomereczeem (zeker in combinatie met de korstjes) en eierstokken/hormoon/cyclus gerelateerde klachten.

Zomereczeem heeft ze.
Kwa cyclus nog nooit gemerkt dat ze hengstig is. Kan dat ook het probleem zijn?
Ze krijgt elke 2 maanden een flinke zand kuur met ruim 1 gram zaad per kg lichaams gewicht. Zand eten zie ik haar nooit doen gelukkig. Ik zou denken dat ze aardig zand vrij zou moeten zijn. Maar het is met ook wel door het hoofd gegaan net als maag zweren.