Schuurplekken. Luizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lillyflower
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-24

Schuurplekken. Luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:47

Hey,

Mijn 2 paardjes hebben veel last van jeuk en hebben hierdoor schuurplekken. Natuurlijk de dierenarts laten komen, hij heeft gekeken naar de schuurplekken en zegt dat het luizen zijn. Hij heeft iets op hun rug gespoten en dat moest het helpen. Nu heb ik wel nooit luizen zien lopen? Als ik nu kijk zie ik vooral witte korrels, het lijkt op zand. Ze zitten in een zandpaddock dus ik weet niet of het luizen zijn of zand.
Nu het nog steeds niet beter is, heb ik een tweede opinie gevraagd. Ook deze zegt dat het lijkt op luizen. Mijn eerste vraag is: hoe kan het dat ik geen luizen zie? Zijn die witte korrels dan luizen?
Mijn eerste dierenarts zei dat je er niks echt aan kunt doen of eventueel dezelfde behandeling opnieuw of een lage dosis cortisone, maar daar ben ik al helemaal geen fan van. De tweede dierenarts zei dat ik ze het beste kan scheren omdat ze een enorm dik wintervacht hebben en dan wassen met shampoo waar foxim inzit.

Wat zijn jullie ervaringen met luizen? Wat hebben jullie er tegen gedaan? En zagen jullie toen de luizen of niet?

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Schuurplekken. Luizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:19

Vervelend zeg!

Liam heeft ook last gehad van mijten/luizen.
Dit begon ook met kleine witte korrels/huidschilfers. Echter zag ik afgelopen jaar dat het best grote huidschilfers werden. Hier zagen wij ook geen luizen/mijten, maar hebben we hem wel 'preventief' behandeld met Byemite. Ik mocht niet aan Liams manen komen, of eronder omdat het zo jeukte.
Na 3x behandelen met Byemite (met 10 dagen ertussen) voelde hij zich een stuk happier en was hij schoon van beestjes. Ook mocht ik hem overal borstelen/aaien zonder dat hij begon te schudden met zijn hoofd/hals.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:51

die witte korreltjes zijn waarschijnlijk de eitjes.
luizen kruipen vaak wel weg als je in het haar gaat kijken.
meest zitten ze op de warme plekken, onder de manen, bij de staartaanzet, de liezen.
als je even gaat kijken op google afbeeldingen met het woord luis en paard dan krijg je heel veel foto’s en kun je zien hoe ze er uit zien :j


wassen hoeft niet persé ,scheren ook niet, een middel wat de eerste veearts gebruikt heeft en op de rug is gespoten werkt vaak wel afdoende, is denk ik iets als butox,spotinor,vaak een middel wat bij schapen of koeien tegen luis gebruikt word.
het is dan een zogenaamde pour on, dat doe je op de huid en zo word het opgenomen en de luizen die gaan dan dood.

en jeuk kan ook meer oorzaken hebben, het verharen kan ook gewoon jeuken