Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:05

Onlangs haalde ik mijn 3 jarige plotseling kreupel uit de wei. Bij ons komen ze s' avonds altijd binnen. De ochtend daarvoor was er nog niks aan de hand.
We dachten in eerste instantie dat hij wellicht wat verzwikt had of te lomp gespeeld met zijn andere leeftijd genoot.

Echter was er helemaal niks warm of dik. We hebben dit 3 dagen aangekeken of er verbetering in zou komen maar het werd niet slechter maar ook niet beter. N.a.v dit beeld contact opgenomen met onze dierenarts.

Uiteindelijk na een kort onderzoek heb ik aangegeven dat mijn voorkeur uit gaat naar foto's zodat we wisten wat er aan de hand was. Na enkele foto's kwam er heel duidelijk navoren dat hij een botcyste in het pijpbeen ter hoogte van de sagittale kam heeft.

Afbeelding

Een extra lastige plek doordat het bij het gewricht zit en je hierdoor niet alle methodieken kunt toepassen omtrent deze botcystes.

Vanuit de dierenarts kreeg ik 2 opties.
In laten slapen of opereren.


Na overleg met verschillende klinieken gaven de meeste uiteindelijk wel aan dat deze botcyste het beste te opereren valt d.m.v. een gat te boren naar de cyste toe. Dit moet onder begeleiding van de CT scan omdat het mm werk is. Waarnaar de cyste uitgehold zal worden en opgevuld zal worden met botweefsel ( hierin hebben ze verschillende opties).

Slagingskans 70% .


Dit geeft/gaf me hoop.

Nu hebben we wel al behoorlijke pech met hem gehad. Als 4 maanden oud veulen heeft hij een slag in de darm gekregen waardoor hij met spoed geopereerd moest worden aan koliek kosten 4000,-.
Afbeelding
Deze keuze hebben we toen gemaakt en uiteindelijk heb ik er voor gekozen om hem huis te houden dus niet naar een grote opfok te doen. We hebben zelf genoeg weiland en stalling voor de winter. Ik kon hem niet alleen aanhouden dus destijds nog een leeftijdsgenootje er bij gekocht waar hij mee kon opgroeien.

Afbeelding


Nu heb ik natuurlijk ook de prijzen opgevraagd van deze operatie en doordat ze de CT moet gebruiken lopen de kosten aardig op. Kosten 4950,-



Het is natuurlijk extra pech dat we destijds al hebben moeten opereren en nu weer een operatie met een hoog kosten plaatje.

Hij is 3 en heeft eigenlijk nog een heel leven voor zich. De artsen waren positief en ook omtrent eventule toekomst in sport.


Zijn er hier mensen bekend met deze plek van de botcyste en deze manier van operatie?


Ik zit met mijn handen in het haar, waar doe ik goed aan.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:16

Het lijkt me simpel ..als je het niet kan betalen moet je het niet doen en als je het wel kan betalen zou ik het doen.

Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:22

office schreef:
Het lijkt me simpel ..als je het niet kan betalen moet je het niet doen en als je het wel kan betalen zou ik het doen.



Dat vind ik wat kort door de bocht om zo te denken over dieren. Ongeacht of iemand het wel of niet kan betalen, waar een wil is, is een weg.

Maar goed daarin heeft iedereen zijn eigen manier van denken wat prima is.

Ik ben vooral opzoek naar ervaringen van andere en hoe het eventuele verloop van na de operatie was.
Mocht jij die hebben office dan laat het me gerust weten wellicht heb ik iets aan de informatie. :)

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:35

office schreef:
Het lijkt me simpel ..als je het niet kan betalen moet je het niet doen en als je het wel kan betalen zou ik het doen.


Poeh heftig zeg!!

Ik denk er eigenlijk hetzelfde over. Ondanks dat je vraagt naar ervaring schrijf je ook over het kostenplaatje en het gofundme zit er ook dik in.

Eerlijk? Als het financieel niet haalbaar is, dan zou inslapen een optie kunnen zijn.
Waar een wil is is een weg? Vraag je baas om vervroegde uitbetaling van je vakantiegeld, verkoop een auto, je andere paard, zadel, trailer.
Je bezit meer dan je denkt. Ik zou echt alles verkopen als ik er voor wilde gaan, maar geen geld had.

Succes met je keuze. En veel sterkte voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 15-03-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:44

Zoals je aangeeft vraag ik inderdaad naar ervaringen.
Kosten plaatje weegt nu simpel weg mee om het reëel te houden, net zoals ik destijds zelf die koliek operatie heb betaald maar zeker ook in acht heb genomen in mijn besluit destijds ;) . Het gaat nu simpelweg om veel geld ( waar trek je de grens).

Wellicht zijn er wel mensen die het ergens anders hebben laten doen voor een lagere prijs.

De vraag is dus niet zo zeer de go fund me, die keuze is ook nog altijd aan de mensen zelf.
Maar vooral de ervaring en daarna.
Alsnog bedankt voor je advies dat inslapen zeker een mogelijkheid is als het financieel niet haalbaar zou zijn. Dat is namelijk ook een antwoord ( ook al is het niet altijd een leuk antwoord)
Laatst bijgewerkt door Senstable op 15-03-24 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:45

Oh zo met die insteek. Dat had ik gemist

Welke klinieken heb je nu gebeld?
Waar bestaan de kosten nu uit? Voornamelijk de operatie of ook nog de stallingskosten op de kliniek?

Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:53

Ik heb Equitom, Den ham, Vianova en SMDC gesproken. SMDC voerde deze operatie niet uit en deze verwezen mij door naar Vianova
De kosten zijn een totaal pakket, dus de operatie + plus ct scan +verband. De stallingskosten ingeschat op 5 overnachtingen en supplementen zoals Arti gold en claphormin.


Eigenlijk liggen de kosten van deze klinieken eigenlijk nagenoeg bij elkaar. Het is enkel de afstand.
Ergens had ik verwacht of misschien gehoopt dat de Belgische klinieken iets goedkoper zouden zijn, maar dit is niet het geval.

Qua klinieken ben je wel al vrij beperkt omdat niet iedereen over een CT scan beschikt.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:54


Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:06

Chantal_1978 schreef:
Kijk eens in mijn topic misschien heb je er wat aan

Chantal_1978 @ [MD] Cyste sesambeen



Bedankt Chantal, ik heb het even gelezen. Ik zie dat dit in 2022 was. Welke keuze hebben jullie uiteindelijk gemaakt? Dit kan ik niet helemaal terug vinden in de topic.

De klinieken gaven aan dat ze er gemiddeld 1-2 per week doen in de kliniek dus het staat allemaal niet meer zo in de kinderschoenen als 2 jaar geleden. Ik had al geprobeerd een beetje mijn huiswerk te maken, maar kom nergens deze specifieke behandeling tegen.

Ik wil wel binnen nu en 2 weken een keuze maken omdat net zoals jij destijds het geen optie is om hem pijn te laten lijden.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:17

Senstable schreef:
Chantal_1978 schreef:
Kijk eens in mijn topic misschien heb je er wat aan

Chantal_1978 @ [MD] Cyste sesambeen



Bedankt Chantal, ik heb het even gelezen. Ik zie dat dit in 2022 was. Welke keuze hebben jullie uiteindelijk gemaakt? Dit kan ik niet helemaal terug vinden in de topic.

De klinieken gaven aan dat ze er gemiddeld 1-2 per week doen in de kliniek dus het staat allemaal niet meer zo in de kinderschoenen als 2 jaar geleden. Ik had al geprobeerd een beetje mijn huiswerk te maken, maar kom nergens deze specifieke behandeling tegen.

Ik wil wel binnen nu en 2 weken een keuze maken omdat net zoals jij destijds het geen optie is om hem pijn te laten lijden.


De plek waar onze pony de cyste heeft/had was vooral erg bijzonder. Cyste-operaties kwamen ook toen al vaker voor.
Iom mijn eigen dierenarts hebben we besloten niet te opereren ook omdat hij peesblessure had. Ik vond de operatie, de herstel en revalidatieperiode icm de redelijk onzekere uitkomst niet iets wat wij wilden gaan doen. Waarbij we het belang vd pony natuurlijk voorop gezet hebben. En de geschatte operatiekosten waren natuurlijk ook niet mis. Bij de operatiekosten stopt het niet, komt nog revalideren en nazorg bij en dan mag je nog niet nadenken over complicaties.
Onze pony is lekker de weide op gegaan. Inmiddels rijdt mijn dochter er zelfs weer op.
Ben zelf wel nieuwsgierig hoe de cyste zich ontwikkeld heeft, dus denk er over na om controlefoto’s te laten maken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:42

In 3 jaar tijd heb je toch hopelijk wel weer iets kunnen sparen..

Hier op Bokt zul je toch verschillende meningen horen, maar als het mijn paard was en de dierenartsen zien het positief in, zou ik er waarschijnlijk wel voor kiezen. Het is een duur grapje, maar zoals wij dan altijd zeggen: een nieuw paard is duurder.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:47

Cyste operaties kunnen heel wisselend zijn, veel hangt af van de plek en de leeftijd van het paard.

3 jaar en 70% slagingspercentage zou voor mij wel een reden zijn om het te doen, mits je het geld hebt natuurlijk. Hoe eerder je erbij bent, hoe minder kans op "restschade" er om heen.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:56

Een van mijn paarden kreeg toen ze twee was een cyste in haar knie RA. Toen naar Equitom gegaan voor CT geleide plaatsing van een schroef in de cyste. Na een revalidatie periode van een klein jaar konden we gewoon weer opbouwen (niet alleen recreatief maar ook voor de westernsport). Ze is nu deze maand 7 jaar en de cyste zelf geeft geen problemen (helaas wel wat andere problemen in die knie momenteel).
Ik ben erg blij dat ik het heb laten doen. Ik stond toen ook voor de keuze, inslapen of opereren.
Dit is natuurlijk een cyste op een andere plek, dus ik weet niet wat het verschil qua slagingspercentages is. Ik zou wel aanraden om naar Equitom te gaan, ze hebben daar echt heel veel ervaring wat dit betreft.
Sterkte!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:10

Ik verplaats dit topic naar medisch.

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:30

Heeft Wolvega ook geen CT?

Ik zou ook de revalidatieperiode mee laten wegen in de keuze. Mijn paard moest 7 maanden boxrust met opbouwend stappen na een kogeloperatie ( toen nog experimenteel). Was voor haar een mentaal zware en voor mij een gevaarlijke tijd met dat stappen aan de hand.

Paard heeft van de kogel nooit meer last gehad maar door compensatie wel weer andere dingetjes gekregen. Maar ja dat kan je allemaal ook niet vantevoren weten…

Succes met je keuze

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:34

Vorig jaar heeft Bokker angelpam een topic geopend over een operatie aan een cyste in de knie van haar paard. Wellicht heb je daar wat aan: [MD] Operabele cyste knie paard

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:40

En Duitse klinieken ? Weet niet of die goedkoper zijn .

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:42

Kunnen ze hier niet d.m.v. een artroscopie bij?
Ik heb kleine 3 jaar terug een paard preventief aan een flinke cyste in de achterknie laten behandelen. Dat is toen scopisch gedaan in Wolvega. Paard loopt nu zonder problemen in de springsport.

Wolvega heeft geen CT. Wel een MRI, maar daar heb je in deze context wat minder aan.

Furst
Berichten: 604
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:22

Ik zou opereren. Zonder twijfel. Zoals je aangeeft, financieel, waar een wil is is een weg. Mijn potje was afgelopen jaar ook op en ik kon de crematie van mijn paard niet betalen. Ik heb het bijvoorbeeld geleend bij familie. (voor de strijders, ik hoef hier geen discussie over of commentaar)

En als ik je een raad mag geven, ga bij Equitom. Zijn doen dagelijks operaties die andere klinieken niet durven. Daar zou ik mijn paard zonder zorgen durven achter laten. Je word goed op de hoogte gehouden. En, in het slechtste geval kan je een deel daar afbetalen. Heb ik destijds ook gedaan nadat ik op 4 maand tijd 2x 4.000 moest neertellen bij klinieken :') En ze zijn daarin echt eerlijk en begripvol ook als je het uitlegt.

Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 08:03

Ik hoor opzich wel positieve reactie omtrent het opereren, dat is fijn is.

Ik probeer mezelf nu vooral nog in te lezen omtrent het herstel daarna.
Fijn dat jullie dit aan mij willen vertellen zodat het iets beter is om in te schatten wat ik kan verwachten. Tuurlijk is ieder paard en hertel verschillend maar herstel zit er hoe dan ook aan vast, enkele maanden en dat wil ik ook zeker meenemen in mijn overweging.

De klinieken die ik heb gesproken geven aan dat ze er gemiddeld 1-2 doen. Equitom gaf aan 1 per week.
Equitom is natuurlijk wel goed aangeschreven, zij waren overigens de enige die een stukje bot bij de heup wilde weg nemen en dat wilde gebruiken als botweefsel.

De andere klinieken kwamen aan met, stamcellen en andere middelen ( niet lichaamseigen).

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:33

Je zegt dat je er een vriendje bij had gekocht om hem gezelschap te houden, super leuk en lief. Maar ik denk dat je nu op het punt bent gekomen dat het vriendje verkocht moet worden, zo dat hij zijn vriend kan redden.
Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan toen mijn ruin geopereerd moest worden, betaald van het geld van de verkoop van mijn andere paard. En nu is mijn ruin weer gezond, en het andere paard heeft ook gewoon een prima plek.
En je kan altijd een goedkope (pony of oudje) terug kopen als gezelschap.


Ik ben destijds ook voor equitom gegaan super goede kliniek (wel andere operatie)

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:08

Ik weet dat er ook cystes spontaan genezen. Kan dat ook het geval zijn bij deze cyste.? Is het geheel zeker dat de kreupelheid van de cyste komt?

Suzanne F.

Berichten: 49223
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:13

Ik heb er eentje gehad met een cyste in het pijpbeen bij het kootgewricht. Schijnt vrij zeldzaam te zijn.
Ik heb er ook een topic over gehad maar is heeeeeel lang geleden. Mijn paard is toen op advies van Wassenaar, toen nog Van Schie, ingeslapen. Inmiddels zijn we qua technieken natuurlijk ook veel verder dus misschien dat voor jouw paard meer mogelijk is?

Edit: ik lees dat hij nog jong is en al een verleden heeft met operaties. Ikzelf zou dan de keuze maken hem in te laten slapen maar dat is een keuze voor mij gebaseerd op emotie en financiën.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:53

Suzanne F. schreef:
Ik heb er eentje gehad met een cyste in het pijpbeen bij het kootgewricht. Schijnt vrij zeldzaam te zijn.
Ik heb er ook een topic over gehad maar is heeeeeel lang geleden. Mijn paard is toen op advies van Wassenaar, toen nog Van Schie, ingeslapen. Inmiddels zijn we qua technieken natuurlijk ook veel verder dus misschien dat voor jouw paard meer mogelijk is?

Edit: ik lees dat hij nog jong is en al een verleden heeft met operaties. Ikzelf zou dan de keuze maken hem in te laten slapen maar dat is een keuze voor mij gebaseerd op emotie en financiën.


Ik denk dat het vanaf de zij lijn toch ook wel erg makkelijk is om te roepen om een paard maar in te laten slapen. Je hebt er zelf geen emotie bij en kent het paard niet.

Ik heb meerdere keren geroepen dat ik aan een koliek operatie nooit zou beginnen, echt ongelofelijk duur en het brengt veel risico’s met zich mee. Nou 3 keer raden wie er vorig jaar eentje heeft laten doen bij een paard die ze pas net op stal had staan. Ik! Gevoelsmatig kon ik niet anders. Als je dieren hebt, heb je ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen..

Zeker zolang het reëel is, je hebt een jong dier en je dierenarts ziet het positief genoeg in.

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:37

BigOne schreef:
En Duitse klinieken ? Weet niet of die goedkoper zijn .



Geen idee of je het topic van iris gevolgt hebt.
Maar Duitse klinieken zijn niet goedkoper meer :Y)

Iris is een duur bloemetje voor in de tuin geworden _O-