pees scannen voor verkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 14:41

Ik ga 1 van mijn pony's verkopen. Hij heeft in 2022 een peesblessure gehad (acuut door trauma) Het was een milde blessure en hij is er met een straks revalidatieschema en begeleiding door DA helemaal bovenop gekomen. Inmiddels loopt hij al weer bijna 1,5 jaar goed en heeft hij zelfs alweer lekker een oefen cross gelopen.
Zo kan het dus soms ook gaan *\o/*

3 maanden geleden nog een keer de kliniek mee laten kijken voor ons eigen gemoedsrust en helemaal zuiver. Super dus.
Omdat mijn dochter echt (veel) te groot wordt nu, gaan we hem verkopen.
Uiteraard met het eerlijke verhaal van de blessure en daarom ben ik van plan dat been nog even te laten scannen. Lijkt me voor mezelf een prettig idee en ook voor een potentiele koper.

Wie heeft onlangs een peesscan laten maken en kan mij vertellen wat momenteel daar de kosten van zijn?

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:04

In 2 jaar tijd zullen de prijzen toch niet zo veranderd zijn? Ik ging mijn factuur even opzoeken, maar mijn laatste is van 2021. Ik was net geen 120,- kwijt voor consult en scannen

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:39

Bespaar je geld.
Hij kan nu rad zijn op de scan en over 2 weken bij de verkoper (of jezelf) verkeerd de trailer af stappen en je kan weer terug naar de kliniek.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:43

Ik zou hem ook niet scannen. Als ie klinisch goed is. Mochten de kopers dat perse wel willen dan lekker op hun kosten laten doen.

Bij onze praktijk was het 130,-

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:25

Bodegraven op eigen stal laten scannen was in dec 290 euro.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:34

Saaams schreef:
Bespaar je geld.
Hij kan nu rad zijn op de scan en over 2 weken bij de verkoper (of jezelf) verkeerd de trailer af stappen en je kan weer terug naar de kliniek.

Dat is wel zo maar een recente uitslag van een scan waarin alles goed is zal een stuk meer kopers trekken. En op het moment dat de pees op de scan geen enkele afwijking meer laat zien dek je jezelf ook in tegen toekomstige klachten!

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:03

BigOne schreef:
Saaams schreef:
Bespaar je geld.
Hij kan nu rad zijn op de scan en over 2 weken bij de verkoper (of jezelf) verkeerd de trailer af stappen en je kan weer terug naar de kliniek.

Dat is wel zo maar een recente uitslag van een scan waarin alles goed is zal een stuk meer kopers trekken. En op het moment dat de pees op de scan geen enkele afwijking meer laat zien dek je jezelf ook in tegen toekomstige klachten!


Ik zou het niet laten doen als je al de pony al zo lang weer goed is en aan het werk is. Als de pees heel slecht zou zijn geweest had de pony er hoogst waarschijnlijk echt al weer kreupel op gelopen.

Als het echt een groot twijfel punt is van kopers aan wie je het paard heel graag zou willen verkopen kan je altijd nog aanbieden dat ze de pees kunnen laten scannen en dat als het negatief is jij de kosten voor de scan betaald.

Als het goed is kost het je niks en als mensen er niet over vallen heb je die kosten ook niet gehad. Scheelt weer ;)

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:09

Als het goed is, dan is het goed, toch? Hij is gecheckt, er is geen achtergebleven schade.. Waarom moet je bij verkoop dan alsnog melden dat hij in het verleden een blessure heeft gehad als er bewezen geen restschade is achtergebleven? Dan loopt de pony net zo veel risico als elk ander paard.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:44

upendo schreef:
Als het goed is, dan is het goed, toch? Hij is gecheckt, er is geen achtergebleven schade.. Waarom moet je bij verkoop dan alsnog melden dat hij in het verleden een blessure heeft gehad als er bewezen geen restschade is achtergebleven? Dan loopt de pony net zo veel risico als elk ander paard.

Wat denk wat voor gedoe de ts kan krijgen wanneer die pony binnen een week kreupel loopt op net dat been ? Dan komt er uit uit dat er een peesblessure is geweest want dat laat altijd sporen achter. Ook al zou het probleem op een andere plek in de pees zitten dan nog loop je grote kans dat ze de pony terug willen doen. Ondanks dat hij goed was bij de klinische keuring.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:52

Je hoeft het toch niet in de advertentie te zetten. Je kan zoiets toch ook bespreken zodra er interesse is?

De blessure is oud, genezen en of t wel of geen extra risico vormt dat mogen ze dan horen van de keurende dierenarts.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:32

277€ op locatie

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:46

Je kan het beter doen in samenspraak met de kopers, want foto's of scans die voor verkoop worden gemaakt zijn eigenlijk niks waard, je wil als koper het liefst dat het onafhankelijk gebeurt.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:52

BigOne schreef:
upendo schreef:
Als het goed is, dan is het goed, toch? Hij is gecheckt, er is geen achtergebleven schade.. Waarom moet je bij verkoop dan alsnog melden dat hij in het verleden een blessure heeft gehad als er bewezen geen restschade is achtergebleven? Dan loopt de pony net zo veel risico als elk ander paard.

Wat denk wat voor gedoe de ts kan krijgen wanneer die pony binnen een week kreupel loopt op net dat been ? Dan komt er uit uit dat er een peesblessure is geweest want dat laat altijd sporen achter. Ook al zou het probleem op een andere plek in de pees zitten dan nog loop je grote kans dat ze de pony terug willen doen. Ondanks dat hij goed was bij de klinische keuring.


Als ts er eerlijk over is en kopers doen er verder geen onderzoek na is de verkoper nergens op aan te schrijven. Meldingsplicht is gedaan dan komt onderzoeksplicht

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:42

Klopt maar ik zou ook voor mezelf willen weten of het 100% goed is. Ik liet dieren ook eerst rondom keuren voor ze in de verkoop gingen, dan maar iets minder verdienen maar wel met de wetenschap dat ze 100 % goed waren.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:51

Ik zou niet scannen, hij was goed op de laatste scan en sindsdien klinisch goed. Als ze hem gewoon in ieder geval klinisch keuren dan valt er jou niets te verwijten. En je kunt het melden als mensen komen kijken en dan kunnen ze ook nog contact opnemen met jouw dierenarts mochten ze dat willen.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:09

Ik vind het wel de rotste blessure die er is. Omdat het een zwakke plek blijft en je moet er rekening mee blijven houden. Meestal wordt er na genezing niets meer over gezegd- men verkoopt het paard zodra het weer rad is. Ik wil het wel weten. Ook in het belang van het paard. Ik heb er zelf een gehad die, al in mijn bezit, in de wei door opgejaagd te worden een peesblessure opliep. Die genas goed maar ik hield er wel rekening mee, bijv. door na het werk steeds koud af te spuiten.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:18

Gewoon enkel eerlijk je verhaal doen en kopers zelf als zij dat wensen onderzoek laten doen.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: pees scannen voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 15:21

Nou het is al niet meer nodig. Pony is inmiddels verkocht. Uiteraard met het eerlijk verhaal zoals ik het hier ook schreef.
Ik laat mijn pony's sowieso altijd zelf even klinische keuren voordat ik ze te koop zet, zodat ik zeker weet dat ik een klinisch goed dier verkoop. Ik had het geen probleem gevonden om ook de pees te laten scannen. Ik heb zelf te vaak ellende mee gemaakt met mensen die niet eerlijk zijn dat ik dat zelf heel belangrijk vind. Maar pony krijgt een tophuisje en ik verkoop met met een gerust hart.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:24

anjali schreef:
Ik vind het wel de rotste blessure die er is. Omdat het een zwakke plek blijft en je moet er rekening mee blijven houden. Meestal wordt er na genezing niets meer over gezegd- men verkoopt het paard zodra het weer rad is. Ik wil het wel weten. Ook in het belang van het paard. Ik heb er zelf een gehad die, al in mijn bezit, in de wei door opgejaagd te worden een peesblessure opliep. Die genas goed maar ik hield er wel rekening mee, bijv. door na het werk steeds koud af te spuiten.


Het hangt helemaal van de blessure en de ernst af. En ook nog hoe snel je erbij was, hoe goed je je aan de revalidatie houdt en noem maar op. Het is helemaal geen zekerheid dat het een zwakke plek blijft er je er rekening mee moet blijven houden.
Sterker nog, het is ook geen zekerheid dat het altijd 'schade' achterlaat die je blijft vinden. Hier kan je echt niks meer zien op de echo of met voelen. Echt geen enkele verandering oid. Hoef helemaal niks te laten en is niet zwakker als iets anders.

Ts is al heel netjes met het verhaal zo. Gefeliciteerd ts!