Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:02

Karlijnxxx schreef:
Met mijn merrie gaat het nu redelijk. Gisteren is opnieuw een röntgenfoto gemaakt en nu wel duidelijk een zweer zichtbaar van 8 cm lang. Bizar om verschil in 4 dagen te zien tussen de foto’s. Zweer is eruit gesneden. Zweer zat precies op de plek die we eerst verdachten met de tang, maar flink veel dieper. We zijn er nog niet, maar voorzichtig positief.



Dat dacht ik al. Hopelijk krijgt ze alles eruit. Denk please na over die cushing want ze kan dit anders nog een aantal keer achter elkaar krijgen..

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:12

Karlijnxxx schreef:
Hoe gaat het nu? Nog iets gevonden op de röntgen?


Lief dat je er naar vraagt! Mijn paard liep dusdanig beter dat de DA niet aan een breuk dacht. Hij bleef op de voorteen gevoelig, maar ze kon geen zweer vinden. Wel had hij pulsatie in beide achterhoeven.
Zij kon dus ook niet echt vinden wat het nu is. Hij staat voor 10 dagen op paddockrust, voor een week Equiox en als het verslechterd weer bellen. Gelukkig verbeterd hij elke dag. Sinds gister geen pulsatie meer en de hoeven voelen ook weer koel. Hij loopt ook niet meer kreupel, alleen nog erg kort bij het wenden.
Zij gaf trouwens ook aan dat als het een zweer is de ontstekingsremmer wel gegeven kan worden, de zweer breekt toch wel door.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:14

Slmt9 schreef:
Zij gaf trouwens ook aan dat als het een zweer is de ontstekingsremmer wel gegeven kan worden, de zweer breekt toch wel door.



Dat hangt dus af van de ernst van de zweer, de plek en de algemene conditie van je paard. Dat is dus in elk geval anders en het is dus zeker niet voor elk paard een oplossing.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:25

Waarschijnlijk is dat een opvatting die van praktijk tot praktijk wisselt.
Toen bij ons droes heerste kregen de paarden ook een ontstekingsremmer (geen antibiotica). Ik was eerst erg sceptisch omdat je inderdaad vroeger hoorde dat een abces doorbraak dan langzamer ging, maar alle paarden waren er eigenlijk snel en probleemloos door.
Het zal wellicht van geval tot geval verschillen. De groei vanuit het abcess kun je sowieso niet remmen ivm geen directe bloedtoevoer. Je kunt dus hooguit de weefsels eromheen kalmeren.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 12:35

Slmt9 schreef:
Karlijnxxx schreef:
Hoe gaat het nu? Nog iets gevonden op de röntgen?


Lief dat je er naar vraagt! Mijn paard liep dusdanig beter dat de DA niet aan een breuk dacht. Hij bleef op de voorteen gevoelig, maar ze kon geen zweer vinden. Wel had hij pulsatie in beide achterhoeven.
Zij kon dus ook niet echt vinden wat het nu is. Hij staat voor 10 dagen op paddockrust, voor een week Equiox en als het verslechterd weer bellen. Gelukkig verbeterd hij elke dag. Sinds gister geen pulsatie meer en de hoeven voelen ook weer koel. Hij loopt ook niet meer kreupel, alleen nog erg kort bij het wenden.
Zij gaf trouwens ook aan dat als het een zweer is de ontstekingsremmer wel gegeven kan worden, de zweer breekt toch wel door.


Heel veel sterkte! Ik hoop dat jou paard ook snel verbetert.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:16

Axel_Valerie schreef:
Slmt9 schreef:
Zij gaf trouwens ook aan dat als het een zweer is de ontstekingsremmer wel gegeven kan worden, de zweer breekt toch wel door.



Dat hangt dus af van de ernst van de zweer, de plek en de algemene conditie van je paard. Dat is dus in elk geval anders en het is dus zeker niet voor elk paard een oplossing.
Een hoefzweer ontstaat door een bacterie en een ontstekingsremmer heeft daar totaal geen invloed op. Je kunt bij een hoefzweer altijd een pijnstiller geven die ook ontstekkingsremmend werkt alleen mag je geen antibiotica geven als er en mogelijkheid is om de zweer eruit de krijgen. Als die heel dicht bij het bot zit is het soms nog wel een optie.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 01:50

Katja schreef:
Een hoefzweer ontstaat door een bacterie en een ontstekingsremmer heeft daar totaal geen invloed op. Je kunt bij een hoefzweer altijd een pijnstiller geven die ook ontstekkingsremmend werkt alleen mag je geen antibiotica geven als er en mogelijkheid is om de zweer eruit de krijgen. Als die heel dicht bij het bot zit is het soms nog wel een optie.


Hee weetje, dit was ook gelijk de laatste keer dat ik nog advies geef als erom gevraagd wordt. Ben het alweer helemaal zat hier. Het klopt dat een hoefzweer bacterieel is. Daarom is anti-biotica uit den boze. Maar ook dan gaat het lichaam een reactie aan. Een reactie die je eventueel onderdrukt met bepaalde medicatie. Van mij prop jij je hele paard vol meid als jij dat wil. Maar ik gaf aan dit al heel vaak behandeld te hebben en antwoord vanuit die ervaring. kusjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 04:48

Wauw, iets vriendelijker reageren kan toch ook wel?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:59

Op zich wel beter om geen advies te geven als het niet kloppend is en je ook nog zo lelijk moet doen. Gelukkig heeft de TS een goede dierenarts die hem gewoon iets geeft zodat hij zich zo goed mogelijk voelt onder deze omstandigheden.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:09

Axel_Valerie schreef:
Katja schreef:
Een hoefzweer ontstaat door een bacterie en een ontstekingsremmer heeft daar totaal geen invloed op. Je kunt bij een hoefzweer altijd een pijnstiller geven die ook ontstekkingsremmend werkt alleen mag je geen antibiotica geven als er en mogelijkheid is om de zweer eruit de krijgen. Als die heel dicht bij het bot zit is het soms nog wel een optie.


Hee weetje, dit was ook gelijk de laatste keer dat ik nog advies geef als erom gevraagd wordt. Ben het alweer helemaal zat hier. Het klopt dat een hoefzweer bacterieel is. Daarom is anti-biotica uit den boze. Maar ook dan gaat het lichaam een reactie aan. Een reactie die je eventueel onderdrukt met bepaalde medicatie. Van mij prop jij je hele paard vol meid als jij dat wil. Maar ik gaf aan dit al heel vaak behandeld te hebben en antwoord vanuit die ervaring. kusjes.

Wat een reactie. En je reactie is ook nog eens enorm achterhaald. Tegenwoordig weet de medische wetenschap al dat dat dus geen enkele invloed heeft. Dingen roepen die niet waar zijn en verkondigen als de waarheid als je zelf geen dierenarts of onderzoeker bent help je niet echt mee.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 24-03-24 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:09

Cayenne schreef:
Wauw, iets vriendelijker reageren kan toch ook wel?


Blijkbaar is dat hoe er hier gecommuniceerd moet worden in dit topic dus ik pas me graag aan.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:13

Spenk schreef:
Wat een reactie. En je reactie is ook nog eens enorm achterhaald. Tegenwoordig weet de medische wetenschap al dat dat dus geen enkele invloed heeft. Dingen roepen die niet waar zijn en verkondigen als de waarheid als je zelf geen dierenarts of onderzoeker bent help je niet echt mee.


Alleen reageren in de hoop iemand onderuit te kunnen trekken help je "ook niet echt mee".
En dat is niet achterhaald er zijn bepaalde ontstekingsremmers die dus echt op zo'n moment een negatieve invloed kunnen leveren. Ik ga uit dit topic. Veel plezier met elkaar.

Elisa2

Berichten: 37174
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:11

Mijn smid zegt hetzelfde..en daar heb ik tot nog toe meer succes mee gehad dan met de DA's bij de hoefzweren. Dus ook hier komen er geen ontstekingsremmers in bij een zweer.

Verder moet iedereen zelf doen wat hij/zij denkt dat het beste is..

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 00:25

Mijn lieve merrie is ondertussen thuis gekomen en het ziet er goed uit. Ze heeft nog wel een plek dat verdacht is aan de kroonrand. Dat houden we nog in de gaten, maar aan de onderkant van de hoef zien we al nieuw hoorn vormen. Ze staat nu nog op ontstekingsremmers en pijnstillers en blijft nog een week op boxrust.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 18:41

Karlijnxxx schreef:
Mijn lieve merrie is ondertussen thuis gekomen en het ziet er goed uit. Ze heeft nog wel een plek dat verdacht is aan de kroonrand. Dat houden we nog in de gaten, maar aan de onderkant van de hoef zien we al nieuw hoorn vormen. Ze staat nu nog op ontstekingsremmers en pijnstillers en blijft nog een week op boxrust.


Voor degene die het nog interessant vinden: paard staat nog 2 weken met een rubberen schoen en een licht hoefverband, maar is weer volledig rad en staat weer fijn bij de groep. Verband is nog nodig omdat hoorn nog onvoldoende herstelt/droog was.

Al met al heeft ze 3.5 week binnen gestaan, 2 flinke zweren eruit gekomen, heeft tot zondag pijnstilling en ontstekingsremmers gehad en ziet er nu weer goed en happy uit. Dankjewel iedereen die heeft kunnen meedenken toen we tussen de 1e en 2e zweer zaten, paard door de grond ging van de pijn en de röntgen geen uitsluitsel kon geven. Gelukkig was het een zweer en kon het verholpen worden.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:06

Fijne update.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:14

Wat fijn Karlijn, op naar volledig herstel! Zal een hele zorg minder zijn :)

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:58

Fijne update, hopelijk nu rust