Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:22

Merrie is de nacht doorgekomen en ze begint langzaam wat gewicht op het voorbeen te zetten. De dierenarts denkt dat het een ontsteking is van de gehele hoef(zool).
Koelen, ontstekingsremmers en rustig houden. Zodra ze echt weer gewicht op het been zet gaan we de andere ook inpakken ter bescherming

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:23

Dat klinkt voorzichtig positief.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:36

Karlijnxxx schreef:
Merrie is de nacht doorgekomen en ze begint langzaam wat gewicht op het voorbeen te zetten. De dierenarts denkt dat het een ontsteking is van de gehele hoef(zool).
Koelen, ontstekingsremmers en rustig houden. Zodra ze echt weer gewicht op het been zet gaan we de andere ook inpakken ter bescherming



Wat ga je precies inpakken als ik vragen mag?

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:48

Axel_Valerie schreef:
Karlijnxxx schreef:
Merrie is de nacht doorgekomen en ze begint langzaam wat gewicht op het voorbeen te zetten. De dierenarts denkt dat het een ontsteking is van de gehele hoef(zool).
Koelen, ontstekingsremmers en rustig houden. Zodra ze echt weer gewicht op het been zet gaan we de andere ook inpakken ter bescherming



Wat ga je precies inpakken als ik vragen mag?


Haar staart :P Het andere voorbeen, om het gewicht beter te verdelen, met een flinke dikke zool.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:06

Karlijnxxx schreef:
Haar staart :P Het andere voorbeen, om het gewicht beter te verdelen, met een flinke dikke zool.


Je moet het uiteraard helemaal zelf weten maar je vraagt om advies dus ik geef het toch. Maar ik zou op dit moment geen ander been in gaan pakken, als je nu nog een zool gaat afsluiten loop je de kans dat die week gaat worden. Als je die zool wilt verdikken of ophogen om het andere been te ontzien zou ik gaan voor een plakijzer.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:32

Lotgenoot meldt zich.
Mijn paard staat sinds zondag op drie benen, bij hem linksachter, eerst met een zwelling rondom de kogel. Liep alleen nog in een cirkeltje om zn eigen as, kon echt niet van de plaats komen.
DA dacht aan een zweer, als dat het niet was, dan koelen, stalrust en Bute geven. Smid kon geen zweer vinden, bute hielp hem ook niet en na koelen (wat hij vreselijk vond) bleef zijn hoef en de kroonrand warm. De zwelling was daarna wel zga weg.
Sinds gisterochtend loopt hij iets en sleept zn linkerbeen mee, nog wel stokkreupel.
Sinds vanmorgen lijkt hij heel licht weer zn voet plat neer te zetten. De kroonrand blijft ietsje warm.

De DA komt vanmiddag en neemt rontgen mee.

Voor de zekerheid heb ik alvast animalintex gehaald en neem ik zn hoefschoenen mee, waarin ik met zooltjes ook hoogte kan aanpassen. Wellicht is dat voor jou ook een idee?

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:41

Goh. Beterschap allemaal! :knuffel:

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:06

Axel_Valerie schreef:
Karlijnxxx schreef:
Haar staart :P Het andere voorbeen, om het gewicht beter te verdelen, met een flinke dikke zool.


Je moet het uiteraard helemaal zelf weten maar je vraagt om advies dus ik geef het toch. Maar ik zou op dit moment geen ander been in gaan pakken, als je nu nog een zool gaat afsluiten loop je de kans dat die week gaat worden. Als je die zool wilt verdikken of ophogen om het andere been te ontzien zou ik gaan voor een plakijzer.


Dit was mijn originele vraag: "Nu, iemand die dit verhaal herkend? Een dierenarts op bokt die even kan meedenken wat het nog meer kan zijn? "

Ik heb geen behandelingsadvies gevraagd omdat je op bokt het paard niet kan zien of beoordelen. Ik heb niet gevraagd of ik wel of geen ontstekingsremmers moest geven. Ik vraag of iemand het verhaal herkent en misschien een idee heeft wat het nog meer kan zijn, aangezien een zweer uitgesloten lijkt.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:12

Wow, heftig. Ik probeer je zo goed mogelijk te helpen want ik herken dit inderdaad. En ik revalideer een hoop paarden voor mn werk. Plus ik vang met grote regelmaat zelf oudjes op met bovenstaande problemen. En ik dacht ik deel die kennis met jou. Sorry daarvoor hee.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:17

TS je vraagt ook in je openingspost om met respect met het onderwerp om te gaan.
Ik denk dat je dat dan zelf ook moet doen. Axel vraagt iets. Niet zo gepikeerd reageren AUB. Axel heeft zo te zien veel ervaring met dit soort zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:18

Niet toevallig een zoolkneuzing? Dat had die van mij vorig jaar. Van 1 op andere dag kreupel. Dachten ook aan een zweer. Smid erbij gehad. Kon echt niks vinden. Paard verzette geen stap meer en liep echt op 3 benen. Da erbij op verdenking van iets ergers. Konden ook niks vinden. Uitverdoven wees echt uit dat het in de hoef zat. Uiteindelijk behandeld als een zoolkneuzing en een hoefschoen aan gedaan en uiteindelijk ging het over. Zij kon trouwens ook het ene moment wel weer willen lopen en een paar uur lager weer op 3 benen staan. Heeft echt even geduurd.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:36

Gaat je topic over het paard wat mager blijft bij de flanken ook over dit paard?

Zo ja, nogmaals, is ze op cushing getest?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:33

Karlijnxxx schreef:
Axel_Valerie schreef:
Wow, heftig. Ik probeer je zo goed mogelijk te helpen want ik herken dit inderdaad. En ik revalideer een hoop paarden voor mn werk. Plus ik vang met grote regelmaat zelf oudjes op met bovenstaande problemen. En ik dacht ik deel die kennis met jou. Sorry daarvoor hee.



Ik heb geen behandelingsadvies gevraagd omdat je op bokt het paard niet kan zien of beoordelen. Ik heb niet gevraagd of ik wel of geen ontstekingsremmers moest geven. Ik vraag of iemand het verhaal herkent en misschien een idee heeft wat het nog meer kan zijn, aangezien een zweer uitgesloten lijkt.


Maar je vraagt wel gratis advies van een toevallig op Bokt aanwezige dierenarts?
Die zal het toch ook met jouw beknopte verhaal moeten doen...zoals de hier reagerende mensen met ervaring.

Laat dan een andere dierenarts komen voor een second opinion als je de huidige dierenarts niet capabel genoeg acht ;)

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:26

Ik herken het.
Paard van mij stond van het ene momen op het andere op 3 benen. Ik heb er dus eraring mee.
Na een kwartier werd het beter. Een week gewacht, ging vanzelf over. Nooit geweten wat het was.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 18:35

@LV19952 Dankjewel voor je reactie! Hier zat ik eerst ook aan te denken. Hoe lang duurde het in totaal voor jou om je paard weer pijnvrij te krijgen?

SLMT9 Heel veel sterkte. Bij mij was op de röntgen niets te vinden, wat het enkel nog maar moeilijker maakt. Succes en ik hoop voor je dat het snel goed komt!

@Rien + Axel + Shirley. Ik reageer niet gepikeerd, je kiest ervoor om het zo te lezen. De staart was een grapje om een beetje lucht in het topic te brengen.
Dat ik niet om (behandelings)advies vraag is, omdat het niet nodig is. De dierenarts is capabel maar soms zijn diagnoses een beetje gokken. Zoals je kan lezen hebben ze haar door de ergste fase heen gekregen gisteren. Behandeling lijkt zover te werken.
Ik vraag of iemand het herkent en wat het nog meer kan zijn. Aantal bokkers hier reageren met daadwerkelijke ervaringen: zoolkneuzing, afgerukte pees/sesambeentjes, dank daarvoor! Dit kan ik meenemen als de huidige behandeling niet werkt/voldoende verbetering geeft.

Dat gezegd te hebben: dit is mijn laatste reactie waarin ik dit soort zaken uitleg. Ik heb geen tijd om mij met dit soort zaken bezig te houden, heb een paard staan dat ziek is en mijn aandacht meer verdiend. Als iemand nog een 1e hands ervaring heeft anders dan zweer of hoefbevangenheid hoor ik het heel graag!

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:43

Karlijnxxx schreef:
Dat gezegd te hebben: dit is mijn laatste reactie waarin ik dit soort zaken uitleg. Ik heb geen tijd om mij met dit soort zaken bezig te houden, heb een paard staan dat ziek is en mijn aandacht meer verdiend. Als iemand nog een 1e hands ervaring heeft anders dan zweer of hoefbevangenheid hoor ik het heel graag!



Je vraagt letterlijk of iemand dit herkent. En ik herken het. VANUIT MIJN WERK. Ik heb al heel lang mijn eigen stal en naast dat ik daar sportpaarden rij heb ik ook altijd een paar plekken vrij voor paarden met problemen. Daarmee start ik dan zelf een traject en dit doe ik altijd in samenwerking met een bepaalde kliniek. Dus ja, mijn ervaringen zijn eerstehands.

Je gaat mij niet vertellen dat jij niet door hebt dat je echt extreem onvriendelijk tegen mij bent. Ik vind dit namelijk niet echt een normale manier van reageren. En ik snap dat je paard alle aandacht verdient en wij proberen je te helpen omdat je vraagt of mensen hier ervaring mee hebben.

Edit: je vraagt dus of mensen dit herkennen en buiten de hoefzweer of hoefbevangenheid om en daarom vraag ik al twee keer of je paard op cushing is getest. Want dat kan ook problemen veroorzaken op deze manier. Als je daarin geinteresseerd bent kan ik je dat uitleggen maar ik weet nu oprecht niet waarnaar je opzoek bent.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:10

Karlijnxxx schreef:
@LV19952 Dankjewel voor je reactie! Hier zat ik eerst ook aan te denken. Hoe lang duurde het in totaal voor jou om je paard weer pijnvrij te krijgen?

SLMT9 Heel veel sterkte. Bij mij was op de röntgen niets te vinden, wat het enkel nog maar moeilijker maakt. Succes en ik hoop voor je dat het snel goed komt!

@Rien + Axel + Shirley. Ik reageer niet gepikeerd, je kiest ervoor om het zo te lezen. De staart was een grapje om een beetje lucht in het topic te brengen.
Dat ik niet om (behandelings)advies vraag is, omdat het niet nodig is. De dierenarts is capabel maar soms zijn diagnoses een beetje gokken. Zoals je kan lezen hebben ze haar door de ergste fase heen gekregen gisteren. Behandeling lijkt zover te werken.
Ik vraag of iemand het herkent en wat het nog meer kan zijn. Aantal bokkers hier reageren met daadwerkelijke ervaringen: zoolkneuzing, afgerukte pees/sesambeentjes, dank daarvoor! Dit kan ik meenemen als de huidige behandeling niet werkt/voldoende verbetering geeft.

Dat gezegd te hebben: dit is mijn laatste reactie waarin ik dit soort zaken uitleg. Ik heb geen tijd om mij met dit soort zaken bezig te houden, heb een paard staan dat ziek is en mijn aandacht meer verdiend. Als iemand nog een 1e hands ervaring heeft anders dan zweer of hoefbevangenheid hoor ik het heel graag!

Ik denk dat Brix vast had gelegen. Na 30 minuten gebruikte hij zijn been, wel kreupel Na een week was het over. Geen DA bij gehad.

Hier heb je niks aan. Ieder geval is anders.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:59

Ik vraag me toch af hoe het met het paard is.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 18:07

Met mijn merrie gaat het nu redelijk. Gisteren is opnieuw een röntgenfoto gemaakt en nu wel duidelijk een zweer zichtbaar van 8 cm lang. Bizar om verschil in 4 dagen te zien tussen de foto’s. Zweer is eruit gesneden. Zweer zat precies op de plek die we eerst verdachten met de tang, maar flink veel dieper. We zijn er nog niet, maar voorzichtig positief.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:09

Fijn dat je nu in ieder geval de boosdoener te pakken hebt.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:20

Gelukkig toch een zweer dus! Hopelijk snel en voorspoedig herstel

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:23

Karlijnxxx schreef:
Met mijn merrie gaat het nu redelijk. Gisteren is opnieuw een röntgenfoto gemaakt en nu wel duidelijk een zweer zichtbaar van 8 cm lang. Bizar om verschil in 4 dagen te zien tussen de foto’s. Zweer is eruit gesneden. Zweer zat precies op de plek die we eerst verdachten met de tang, maar flink veel dieper. We zijn er nog niet, maar voorzichtig positief.


Wat ‘fijn’ dat er toch een zweer gevonden is.
Merkte je groot verschil na het uitsnijden?

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 18:31

Slmt9 schreef:
Karlijnxxx schreef:
Met mijn merrie gaat het nu redelijk. Gisteren is opnieuw een röntgenfoto gemaakt en nu wel duidelijk een zweer zichtbaar van 8 cm lang. Bizar om verschil in 4 dagen te zien tussen de foto’s. Zweer is eruit gesneden. Zweer zat precies op de plek die we eerst verdachten met de tang, maar flink veel dieper. We zijn er nog niet, maar voorzichtig positief.


Wat ‘fijn’ dat er toch een zweer gevonden is.
Merkte je groot verschil na het uitsnijden?


Dit is lastig te zeggen omdat ze nog steeds pijnbestrijding krijgt. Ze kan nog niet zonder.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:47

Oef ja..zweren kunnen echt zo vervelend zijn! Gelukkig dat deze nu als nog gevonden is.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 10:42

Slmt9 schreef:
Lotgenoot meldt zich.
Mijn paard staat sinds zondag op drie benen, bij hem linksachter, eerst met een zwelling rondom de kogel. Liep alleen nog in een cirkeltje om zn eigen as, kon echt niet van de plaats komen.
DA dacht aan een zweer, als dat het niet was, dan koelen, stalrust en Bute geven. Smid kon geen zweer vinden, bute hielp hem ook niet en na koelen (wat hij vreselijk vond) bleef zijn hoef en de kroonrand warm. De zwelling was daarna wel zga weg.
Sinds gisterochtend loopt hij iets en sleept zn linkerbeen mee, nog wel stokkreupel.
Sinds vanmorgen lijkt hij heel licht weer zn voet plat neer te zetten. De kroonrand blijft ietsje warm.

De DA komt vanmiddag en neemt rontgen mee.

Voor de zekerheid heb ik alvast animalintex gehaald en neem ik zn hoefschoenen mee, waarin ik met zooltjes ook hoogte kan aanpassen. Wellicht is dat voor jou ook een idee?


Hoe gaat het nu? Nog iets gevonden op de röntgen?