Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 18:59

Mijn lieve merrie kwam afgelopen week op maandag niet lekker uit de groep. Sindsdien is het op/af met de pijn, belasting en zelfs eten/drinken.

Even een sumup:

1. Dinsdagavond komt ze kreupel uit de groep. In een tijdsbestek van 30 minuten zie je haar normaal langs de camera lopen en dan opeens kreupel lopen. Echter ze stond nog op alle 4 de benen. Haar op de hoefschoenen gezet (liep ze iets beter) en even afwachten. Eet/drinkt nog goed. 11.03
2. In de ochtend de dierenarts gebeld, paard in een nat verband in de box gezet. Paard loopt nog op alle 4 de benen. Eet/drinkt redelijk/weinig. 12.03
3. Zweer open gesneden en verbetering zichtbaar. Eet/drinkt redelijk/weinig. 13.03 + 14.03
4. Paard loopt rad met de hoefschoenen aan in draf. Ter bescherming in droog hoefverband gezet. Eet/drinkt redelijk/weinig 15.03
5. In nacht van 15-16.03 is het hoefverband doorgeregend. Paard belast hoef niet. Opnieuw in dik verband gezet, droog gehouden tot 18.03. Eet/drinkt slecht/niet.

Nu vandaag: Paard komt redelijk uit box, zet weer wat gewicht op been. In ochtend toch besloten weer in nat verband te plaatsen in de hoop toch weer een zweer eruit te laten komen. Paard krijgt sedatie in hoef op 2 punten, moet 6-7 uur aanhouden. Echter 2 uur(!) nadat dierenarts weg is, staat paard op 3 benen en is heel erg ziek. Laat zich naar achteren vallen en/of zuigt lucht door nek hard op de tralies te drukken(?).

Ondanks de zwaardere pijnmedicatie en ontstekingsremmers weigert ze voet aan de vloer te zetten. Ze eet/drinkt nu wel weer. Hebben weer gevoelt met de tang, paard is zichtbaar pijnlijk, maar geen zweer te vinden (zelfs na flink te graven in de hoef). Foto genomen om been structuren te bekijken, geen breuken te vinden, ook geen kanteling van het hoefbeen. Wel dunne zool. We hebben nu toch besloten om voor hoefbevangenheid te gaan behandelen. Dit omdat been bloedheet is en ze zoveel pijn heeft en zweren niet zichtbaar zijn op de foto's.

Nu, iemand die dit verhaal herkend? Een dierenarts op bokt die even kan meedenken wat het nog meer kan zijn?

Paard is al ouder (wordt 21 jaar) en het liefst wil ik haar zo snel mogelijk pijnvrij, ook als er een beslissing genomen moet worden, echter wil ik dan wel weten wat er aan de hand is.

Ik hoop dat jullie met respect kunnen omgaan met dit topic, het is namelijk erg moeilijk om mijn lieve merrie zoveel pijn te zien hebben.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:04

klinkt - helaas - wel echt als een zweer. Heb je RX-foto van de hoef? wil je die delen?

Overigens is mijn merrie vorig jaar maanden aan het kwakkelen geweest met zweer en daarna keratoma (plus dunne zool)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:36

Klinkt mij ook als een diepe hoefzweer.
Sommige zitten zo smerig dat je er amper bij kan en breken dan op een rare plek ineens door.

Wat doe je op je hoefverband?

Klinkt misschien raar, maar rauwe zuurkool heeft hier vaak geholpen ;)

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 20:10

Paard stond op de animal intex, bandage met betadine. Zuurkool ken ik, maar nog niet geprobeerd.
Foto heb ik nog niet, maar die was uit het boekje.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:13

Ik moest ook aan een diepe zweer denken. Kan echt vies pijn doen..ik denk dat nog niet alles er uit is.

Mijn smid zegt absoluut geen ontstekingsremmers geven bij een hoefzweer.

In ieder geval wat kan helpen is om haar in een nat modderbadje te zetten. Dit verkoelt en is pijnstillend in het geval van zweren maar ook bij HB.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:17

Oh nee, absoluut geen ontstekingsremmers!
Dat ding moet broeien, rijpen en de troep eruit.
Dan is de druk eraf en zal ze hopelijk rap opknappen.

Succes en sterkte!

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:04

Oei, men geeft ontstekingsremmers voor een zweer? Dat moet niet hoor!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:11

Oei ontstekingsremmer gemist. Inderdaad niet doen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:11

nou ja mijn oude merrie had er ook een,stond op 3 benen.wilde niet eten en had koorts.
dan moet je toch wat lijkt me?
die heeft metacam gehad en knapte daar wel voldoende mee op.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:14

Voor de mijne kreeg ik ook metacam. Handige arts, want zit ook ontstekingsremmer in.

Op gegeven moment kreeg mijn merrie dikke benen en koorts. Toen was het kiezen uit 2 kwaden. Metacam of paard echt slecht laten zijn

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:18

Mijn dierenarts - een heel ervaren paardenarts - zei dat een zweer 'zich niet tegen laat houden door ontstekingsremmers'. Uitgebreid over gehad.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:18


Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:37

Oh wat ontzettend akelig.
Mijn eerste paard heeft ook ooit zoveel pijn gehad vanwege een gewrichtsontsteking en dat snijdt inderdaad door je hart en ziel |(

Welke dierenarts heb je?

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:41

Bij mijn paard dachten ze ook aan een hoefzweer, maar bleek afgerukte pees met stukje sesambeen te zijn. Dat was op röntgen haast niet te zien wel op de echo.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 23:23

Aangezien we nu behandelen als hoefbevangenheid omdat er geen zweer te zien is op de röntgen, nu inderdaad toch op de ontstekingsremmers. Nu hopen op verbetering. En laten we wel wezen, paard met zoveel pijn moet je iets mee. Het is niet om aan te zien :(

@ Monique: wat akelig! Hoe is het afgelopen?

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:34

Karlijnxxx schreef:
Aangezien we nu behandelen als hoefbevangenheid omdat er geen zweer te zien is op de röntgen, nu inderdaad toch op de ontstekingsremmers. Nu hopen op verbetering.


Als je je paard op onstekingsremmers zet na een hoefzweer kun je vooral als het om een ouder paard gaat (vaak verminderde weerstand en doorbloeding) wachten op herontwikkeling van zo'n zweer. Het lichaam moet de reststoffen van de zweer eruit werken, als jij ontstekingsremmers geeft zeg je tegen het lichaam dat dat niet hoeft en komt er vaak op een dieperliggende plek boven de oorspronkelijke zweer nieuwe ontwikkeling.

Ik zou overleggen of de ontstekingsremmers weg mogen. Krijgt Ascal? Zo ja, zou ik vragen om een andere bloedverdunner zonder ontstekingsremmende werking.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 23:45

Axel_Valerie schreef:
Karlijnxxx schreef:
Aangezien we nu behandelen als hoefbevangenheid omdat er geen zweer te zien is op de röntgen, nu inderdaad toch op de ontstekingsremmers. Nu hopen op verbetering.


Als je je paard op onstekingsremmers zet na een hoefzweer kun je vooral als het om een ouder paard gaat (vaak verminderde weerstand en doorbloeding) wachten op herontwikkeling van zo'n zweer. Het lichaam moet de reststoffen van de zweer eruit werken, als jij ontstekingsremmers geeft zeg je tegen het lichaam dat dat niet hoeft en komt er vaak op een dieperliggende plek boven de oorspronkelijke zweer nieuwe ontwikkeling.

Ik zou overleggen of de ontstekingsremmers weg mogen. Krijgt Ascal? Zo ja, zou ik vragen om een andere bloedverdunner zonder ontstekingsremmende werking.



We behandelen het als hoefbevangheid, omdat er geen zweer te vinden is. Met hoefbevangheid geef je wel degelijk ontstekingsremmers.

Axel_Valerie

Berichten: 3043
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:51

Karlijnxxx schreef:
We behandelen het als hoefbevangheid, omdat er geen zweer te vinden is. Met hoefbevangheid geef je wel degelijk ontstekingsremmers.



Ja als een paard bevangen is geef je inderdaad ontstekingsremmers, maar als er daarvoor een zweer heeft gezeten is dat zeker niet handig. Ik werk heel veel met hoefbevangen paarden en paarden met andere gezondheidsproblemen.

Je leest het denk ik niet helemaal goed (ik bedoel dit vriendelijk, we hebben miscommunicatie). Ascal is een bloedverdunner die tevens ontstekingsremmend werkt deze wordt vaak ingezet bij hoefbevangenheid. Ik vroeg of ze daarop stond zodat je misschien over kon gaan op een andere bloedverdunner met een minder ontstekingsremmende functie zodat de resten van de zweer het lichaam uitgewerkt kunnen worden.


PS is ze getest op cushing?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:30

Geeft ze uberhaupt wel tekenen van hoefbevangenheid? Want dat is toch echt meestal aan minstens 2 benen en niet aan 1. Dat het been bloedheet en zelfs dik kan worden van een hoefzweer komt mij wel bekend voor.

Dat ze erge pijn heeft en jullie er wat aan willen doen begrijp ik ook goed, denk wel dat de tip van de Ascal een stuk betere optie is.

Het meest logische is echt dat de zweer nog niet helemaal over is.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:35

mysa schreef:
Mijn dierenarts - een heel ervaren paardenarts - zei dat een zweer 'zich niet tegen laat houden door ontstekingsremmers'. Uitgebreid over gehad.

Dit inderdaad. Mijn paard had recent een zweer. Net op/voor de teen op de foto te zien. Ze had erg veel pijn dus kreeg gewoon metacam. Ingepakt, zweer is alsnog gewoon door gebroken.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:42

Mijn merrie heeft afgelopen december soort gelijk beeld laten zien. Op de röntgen was niks te zien en met snijden ook geen zweer te vinden. Na een ruime week in nat verband sprong er toch ineens een gigantische hoefzweer open uit de kroonrand, dus daar hadden we ook nooit bij kunnen komen vanaf de onderkant..

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:53

Ontstekingsremmers zijn geen probleem bij een zweer als je hem naar buiten wilt laten komen moet je geen antibiotica geven.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:54

Sanniejtjuh schreef:
mysa schreef:
Mijn dierenarts - een heel ervaren paardenarts - zei dat een zweer 'zich niet tegen laat houden door ontstekingsremmers'. Uitgebreid over gehad.

Dit inderdaad. Mijn paard had recent een zweer. Net op/voor de teen op de foto te zien. Ze had erg veel pijn dus kreeg gewoon metacam. Ingepakt, zweer is alsnog gewoon door gebroken.


Wat ik begrepen is dat het proces dan langzamer gaat, omdat je een deel van de schadelijke bacteriën doodt en dat betekent voor het paard langer pijn.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:21

Een nsaid doodt geen bacteriën, dat kunnen alleen antibiotica. Het verlicht alleen de pijn en misschien de druk een beetje, doordat er minder ontstekingsreactie vanuit het eigen lichaam komt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard binnen uren op 3 benen en gaat door alle pijn remedie heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:45

Wat naar zeg... ik hoop idd voor jullie dat t een zweer is die snel doorbreekt!

Hier ook metacam gegeven met een hoefzweer. Paard verplaatste zich al steigerend om haar voorbeentje te ontlasten. Dat trekken ze misschien 1 dagen maar niet meerdere dagen achtereen. Dus snap de keuze wel om ze wat comfortabeler proberen te krijgen