Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:08

manubres schreef:
Als ik het filmpje zie vraag ik me toch af of er niet wat mis is in het castratiegebied.

Dat was ook mijn gedachte, alsof hij inwendig getriggerd wordt. Hoe is de castratiewond genezen? Het lijkt me niet dat je deze beweging maakt wanneer je last hebt van je heupen of SI gewricht.

Het lijkt ook wel wat stereotype gedrag. Doet hij het alleen als hij vast staat of ook in de box en in de wei?

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 08:06

irmaz schreef:
manubres schreef:
Als ik het filmpje zie vraag ik me toch af of er niet wat mis is in het castratiegebied.

Dat was ook mijn gedachte, alsof hij inwendig getriggerd wordt. Hoe is de castratiewond genezen? Het lijkt me niet dat je deze beweging maakt wanneer je last hebt van je heupen of SI gewricht.

Het lijkt ook wel wat stereotype gedrag. Doet hij het alleen als hij vast staat of ook in de box en in de wei?


Enkel aan de poetsplaats

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:28

nadcha schreef:
irmaz schreef:
Dat was ook mijn gedachte, alsof hij inwendig getriggerd wordt. Hoe is de castratiewond genezen? Het lijkt me niet dat je deze beweging maakt wanneer je last hebt van je heupen of SI gewricht.

Het lijkt ook wel wat stereotype gedrag. Doet hij het alleen als hij vast staat of ook in de box en in de wei?


Enkel aan de poetsplaats

Dan lijkt het mij stress en is het een stereotype beweging die hij zich aan heeft geleerd om dopamines vrij te krijgen. Een soort weef-beweging maar dan met de achterhand.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:57

Ik denk ook dat dit paard dit daarom doet als het enkel op de poetsplaats gebeurd. Daarom is het genezen van de maagzweren prioriteit nummer 1

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:34

Ik weet niet waar je woont Ts maar ik vermoed België. Persoonlijk zou ik naar EMDC rijden in Heesch als het klachten zijn vanuit de achterhand/het bekken. Na heeel veel dierenartsen gezien te hebben, hebben zij bij mijn paard WEL de juiste diagnose kunnen stellen. Mede door een zeer sterk echo apparaat waarmee ze het SI deels in beeld konden brengen.
Sterkte ermee iig!

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 21:03

leonie87 schreef:
Ik weet niet waar je woont Ts maar ik vermoed België. Persoonlijk zou ik naar EMDC rijden in Heesch als het klachten zijn vanuit de achterhand/het bekken. Na heeel veel dierenartsen gezien te hebben, hebben zij bij mijn paard WEL de juiste diagnose kunnen stellen. Mede door een zeer sterk echo apparaat waarmee ze het SI deels in beeld konden brengen.
Sterkte ermee iig!


Bedankt voor de tip!
ik ben woonachtig in België.
Heesch is niet om de hoek voor met een paard met maagzweren (3uur heen en 3u terug). Ik hou het zeker in mijn achterhoofd :)!!

Aanstaande maandag heb een afspraak opstaan bij Equisound, ze zouden nog betere apparatuur hebben dan de Equitom klinieken te België op gebied van MRI en rontgen. Ze zijn de enige binnen Europa die een MRI scan heeft die een paard zowel rechtopstaand kan onderzoeken (lokale sedatie) als ook 3 very high end echografie toestellen. Lijkt me toch niet niets…

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:14

Maagzweren al uitgesloten?

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 09:12

Hoi allemaal,
Ben intussen naar equisound geweest.

Mijn paard heeft een mobiliteitsprobleem.
- hij is niet Ataxies.
-Castratie omgeving werd adhv ecobeelden onderzocht is ok.

Wat wel uit het interne IS onderzoek naar voor kwam dat hij milde- tot matige arthrose heeft aan de lliaqus en het rectum.
In equisound behandelen ze op een andere wijze die zone , zeggen ze… ervaringen?

Ook heeft hij een synovitis van C5-C7.
En wrsch aan occiput ook maar onmogelijk , zelf gesedeerd , hem daar te palperen of behandelen.

De maagzweren zou een vervolg zijn van pijn/ongemak en niet omgekeerd.

Ze vragen om binnen 3 weken terug te komen voor controle en hem te rijden.
Daarnaast zei de arts de moeten zien wat zal werken voor hem op lange termijn, dus zelf niet zeker dat de behandeling op zijn wijze gaat aan slagen :-/

Als iemand gelijkaardige situatie, arthrose rectum et lliaques gekent heeft mag je mij PM met mogelijke opties (supplementen, dokters , physios).

Dank je

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:26

En wat hebben ze gedaan aan de hals? Want dat is bij mijn vorige paard de oorzaak geweest van allerlei problemen. Ook artrose in SI, later zelfs ks en allerlei peesblessures door compensatie. Hij werd namelijk ook atactisch door de halsproblemen en ging dus anders bewegen. Het is echt heel belangrijk dat de ontsteking weggenomen wordt. Anders is de rest echt gewoon weggegooid geld ook.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:27

nadcha schreef:
Hoi allemaal,
Ben intussen naar equisound geweest.

Mijn paard heeft een mobiliteitsprobleem.
- hij is niet Ataxies.
-Castratie omgeving werd adhv ecobeelden onderzocht is ok.

Wat wel uit het interne IS onderzoek naar voor kwam dat hij milde- tot matige arthrose heeft aan de lliaqus en het rectum.
In equisound behandelen ze op een andere wijze die zone , zeggen ze… ervaringen?

Ook heeft hij een synovitis van C5-C7.
En wrsch aan occiput ook maar onmogelijk , zelf gesedeerd , hem daar te palperen of behandelen.

De maagzweren zou een vervolg zijn van pijn/ongemak en niet omgekeerd.

Ze vragen om binnen 3 weken terug te komen voor controle en hem te rijden.
Daarnaast zei de arts de moeten zien wat zal werken voor hem op lange termijn, dus zelf niet zeker dat de behandeling op zijn wijze gaat aan slagen :-/

Als iemand gelijkaardige situatie, arthrose rectum et lliaques gekent heeft mag je mij PM met mogelijke opties (supplementen, dokters , physios).

Dank je


Geen ervaring mee, maar na zo'n post lijkt het mij niet meer
dan gepast om je heel veel sterkte te wensen! Wat een zorgen heb jij om je
dier!

:(:) Liefs!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:59

Jeemie wat heftig voor jou, maar ook voor je paard. Wat is er met dat paard gebeurd dat hij er zo jong al zo slecht aan toe is :?
Heel veel sterkte en wijsheid gewenst! :knuffel:

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 10:20

MyWishMax schreef:
En wat hebben ze gedaan aan de hals? Want dat is bij mijn vorige paard de oorzaak geweest van allerlei problemen. Ook artrose in SI, later zelfs ks en allerlei peesblessures door compensatie. Hij werd namelijk ook atactisch door de halsproblemen en ging dus anders bewegen. Het is echt heel belangrijk dat de ontsteking weggenomen wordt. Anders is de rest echt gewoon weggegooid geld ook.


Bedoel je de ontsteking in de hals weghalen?

Dit is wat ze deden:
Het SI gewricht werd echogeleid van craniaal en caudaal behandeld.
De facetgewrichten C5-7 Li en RE werden echogeleid behandel

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 10:22

manubres schreef:
Jeemie wat heftig voor jou, maar ook voor je paard. Wat is er met dat paard gebeurd dat hij er zo jong al zo slecht aan toe is :?
Heel veel sterkte en wijsheid gewenst! :knuffel:


Te vroeg en te veel in de sport.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:34

Allemachtig wat treurig voor dat paard en voor jou TS! :(
Je hebt hem nog maar zo kort vanaf november... is het mogelijk je de verkoper in licht en iets kan doen op financieel gebied?
Dat dier moet dan toch al veel en veel langer last gehad hebben!?

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:04

Wat balen.. Mijn paard, die ook bij Equisound behandeld werd, had ook artrose op het SI gewricht + een verbrijzelde lumbo-sacralde discuswervel. Ik heb dit niet laten behandelen omdat ze me zeiden dat de kans van slagen miniem was. De hals zou ik wel laten behandelen.

Heel erg veel sterkte ook, het is gewoon rot voor jullie :(

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:22

Ts, is het nog mogelijk om het paard in kwestie terug te brengen naar de verkoper? Echt niet leuk om te doen maar onder de noemer verborgen gebrek?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:24

Jeetje, zo te lezen is hij wel goed stuk. Ik had ook niet verwacht dat het schudden met zijn achterhand slechts van de maagzweren kon zijn.
Ik wil je veel sterkte wensen. Ik hoop dat hij jn ieder geval nog pijnvrij kan worden.

Capriootje

Berichten: 6752
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:45

Jeetje wat heftig TS. Je hebt maar mega kort plezier van je paard gehad en dan al deze medische ellende met de zorgen en een kostenplaatje. Het zal geen goedkoop dier zijn geweest en je hebt hem toch gekocht met oog op de sport gok ik zo. Heel sneu dat zo’n dier te vroeg, te snel en teveel is gepusht in de jongere jaren.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat van dr behandeling verder en of er over die 3 weken dan denk ik? Een prognose gesteld kan worden voor de toekomst.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 19:03

leonie87 schreef:
Ik weet niet waar je woont Ts maar ik vermoed België. Persoonlijk zou ik naar EMDC rijden in Heesch als het klachten zijn vanuit de achterhand/het bekken. Na heeel veel dierenartsen gezien te hebben, hebben zij bij mijn paard WEL de juiste diagnose kunnen stellen. Mede door een zeer sterk echo apparaat waarmee ze het SI deels in beeld konden brengen.
Sterkte ermee iig!


Hey heb je ff een privé berichtje gestuurd.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:52

nadcha schreef:
Hoi allemaal,
Ben intussen naar equisound geweest.

Mijn paard heeft een mobiliteitsprobleem.
- hij is niet Ataxies.
-Castratie omgeving werd adhv ecobeelden onderzocht is ok.

Wat wel uit het interne IS onderzoek naar voor kwam dat hij milde- tot matige arthrose heeft aan de lliaqus en het rectum.
In equisound behandelen ze op een andere wijze die zone , zeggen ze… ervaringen?

Ook heeft hij een synovitis van C5-C7.
En wrsch aan occiput ook maar onmogelijk , zelf gesedeerd , hem daar te palperen of behandelen.

De maagzweren zou een vervolg zijn van pijn/ongemak en niet omgekeerd.

Ze vragen om binnen 3 weken terug te komen voor controle en hem te rijden.
Daarnaast zei de arts de moeten zien wat zal werken voor hem op lange termijn, dus zelf niet zeker dat de behandeling op zijn wijze gaat aan slagen :-/

Als iemand gelijkaardige situatie, arthrose rectum et lliaques gekent heeft mag je mij PM met mogelijke opties (supplementen, dokters , physios).

Dank je


Wat bedoel je met artrose iliacus en rectum?
Iliacus is een spier en rectum een stuk darm.
Maagzweren icm probleem rond C5-7 is heel logisch (n. Phrenicus) en waarschijnlijk slechts blokkade AO gewricht (occiput).

Mijn advies: goede osteo.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:54

Hutcherson schreef:
nadcha schreef:
Hoi allemaal,
Ben intussen naar equisound geweest.

Mijn paard heeft een mobiliteitsprobleem.
- hij is niet Ataxies.
-Castratie omgeving werd adhv ecobeelden onderzocht is ok.

Wat wel uit het interne IS onderzoek naar voor kwam dat hij milde- tot matige arthrose heeft aan de lliaqus en het rectum.
In equisound behandelen ze op een andere wijze die zone , zeggen ze… ervaringen?

Ook heeft hij een synovitis van C5-C7.
En wrsch aan occiput ook maar onmogelijk , zelf gesedeerd , hem daar te palperen of behandelen.

De maagzweren zou een vervolg zijn van pijn/ongemak en niet omgekeerd.

Ze vragen om binnen 3 weken terug te komen voor controle en hem te rijden.
Daarnaast zei de arts de moeten zien wat zal werken voor hem op lange termijn, dus zelf niet zeker dat de behandeling op zijn wijze gaat aan slagen :-/

Als iemand gelijkaardige situatie, arthrose rectum et lliaques gekent heeft mag je mij PM met mogelijke opties (supplementen, dokters , physios).

Dank je


Wat bedoel je met artrose iliacus en rectum?
Iliacus is een spier en rectum een stuk darm.
Maagzweren icm probleem rond C5-7 is heel logisch (n. Phrenicus) en waarschijnlijk slechts blokkade AO gewricht (occiput).

Mijn advies: goede osteo.


Tot heden kan niemand manipuleren of zelf strelen rond de occiput :( . Is echt onmogelijk.
Zelf verdoofd kon de arts geen eco van die streek nemen. De xray van de occiput wervel was wel oké.

Verslag DA:
milde Synovitis C5-C7
milde -matige osteoarthrose SI Li en Re

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:18

Ik sla even aan op het niet goed achteruit kunnen lopen. Wat ik over je onderzoek bij Equisound lees verklaart niet alles. Het zouden ook secundaire problemen kunnen zijn.

Ik heb ooit een springgefokt paard gekocht. Jong 4 jaar. Rondom gekeurd, Rontgen en klinisch goed. Maar eenmaal bij mij werd hij onregelmatig. Ik heb hem toen binnen een week opgeladen naar de kliniek, waar ik m bijna uit mn trailer heb moeten zagen. Hij kon moeilijk achteruit de trailer af. Mijn toenmalige veearts - dr Boschker van de Visdonk kliniek - vermoedde toen eigenlijk al direct een meniscus, maar we moesten naar Utrecht om de scheur (die in de knie in het kraakbeen zat) te vinden. De apparatuur bij mijn veearts was niet goed genoeg om de scheur te vinden.
Enfin de scheur in het kraakbeen diep in de knie is gevonden in Utrecht. Oorzaak vermoedelijk trauma. Het was een spring gefokt paard met goed papier. Mogelijk is hij een keer flink in de balken terecht gekomen.
Een poosje op rust kunnen ze er gewoon een klinische keuring mee door. Rontgen is er niks te zien want een scheur in het kraakbeen zie je alleen op echo. Een keertje verstappen kan alweer kreupelheid geven. Een meniscus kan niet genezen.

Ik las niet dat het paard een onderzoek naar de meniscus in de knie heeft gehad, vandaar dat ik dit even zeg. Misschien kun je dit ook meenemen bij je onderzoek bij Equisound.
Het is niet ondenkbaar dat het paard een keer slecht in de balken is gesprongen.

Ik ben ooit voor een ander paard bij JeffDeSmedt in Belgie geweest. Dat vond ik ook een heel kundige arts. Wellicht nog een optie voor je.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-03-24 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 18:30

Babootje schreef:
Ik sla even aan op het niet goed achteruit kunnen lopen.

Ik heb ooit een springgefokt paard gekocht. Jong 4 jaar. Rondom gekeurd, Rontgen en klinisch goed. Maar eenmaal bij mij werd hij onregelmatig. Ik heb hem toen binnen een week opgeladen naar de kliniek, waar ik m bijna uit mn trailer heb moeten zagen. Hij kon moeilijk achteruit de trailer af. De veearts vermoedde toen eigenlijk al direct een meniscus, maar we moesten naar Utrecht om de scheur (die in de knie in het kraakbeen zat) te vinden.
Enfin de scheur in het kraakbeen diep in de knie is gevonden in Utrecht. De apparatuur bij mijn veearts was niet goed genoeg om de scheur te vinden. Oorzaak vermoedelijk trauma. Het was een spring gefokt paard met goed papier. Mogelijk is hij een keer flink in de balken terecht gekomen.
Een poosje op rust kunnen ze er gewoon een klinische keuring mee door. Rontgen is er niks te zien want een scheur in het kraakbeen zie je alleen op echo. Een keertje verstappen kan alweer kreupelheid geven. Een meniscus kan niet genezen.

Ik las niet dat het paard een onderzoek naar de meniscus in de knie heeft gehad, vandaar dat ik dit even zeg. Misschien kun je dit ook meenemen bij je onderzoek bij Equisound.
Het is niet ondenkbaar dat het paard een keer slecht in de balken is gesprongen.

Ik ben ooit voor een ander paard bij JeffDeSmedt in Belgie geweest. Dat vond ik ook een heel kundige arts. Wellicht nog een optie voor je.



Bedankt voor de tip ik neem het voor de controle afspraak.

Op de buigproeven deden hij het dan wel goed.. maar heeft mss geen verband met de knie.

Ik sta on versteld dat je inderdaad niet enkel op xrays voor een aankoop mag uitgaan. Nooit zou je denken om een interne ecographie te voeren bij een aankoop.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:35

nadcha schreef:
Bedankt voor de tip ik neem het voor de controle afspraak.

Op de buigproeven deden hij het dan wel goed.. maar heeft mss geen verband met de knie.

Ik sta on versteld dat je inderdaad niet enkel op xrays voor een aankoop mag uitgaan. Nooit zou je denken om een interne ecographie te voeren bij een aankoop.


Ja, Rontgenbeeld gaat alleen maar over de risicogebieden. Een meniscus(scheur) is vrij bijzonder, maar bij springpaarden gebeurt het nogal eens. De keuring kwam ie glansrijk door. Dat kan met dit probleem ook gewoon. Na even rust. Maar met 1 misstap is het weer mis.
Het moeilijk/wijd/scheef naar achteren gaan herken ik. Echt wel een signaal voor een knieprobleem. Dat was eigenlijk direct de reden dat mijn veearts dacht aan een meniscus. En dan nog moet je over goede apparatuur beschikken om die te vinden.
Ik zou een MRI van de knie logisch vinden.

Bij een keuring is - juist omdat RX maar beperkt is - de klinische keuring het belangrijkste. En juist daar heb je zelf weinig verstand van. ik kan inmiddels (door ervaring) wel zien of een klinische keuring grondig wordt uitgevoerd of dat er zaken door de vingers gezien worden. Bv hoe soepel is een SI gewricht of halsbuiging. Kan het paard goed en recht achteruit? Is de rug gevoelig. Etc. Je kunt gewoon niet alles op RX zien. Veeartsen zijn helaas niet in alle gevallen eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-03-24 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:42

Heel veel sterkte TS! Veel goede moed gewenst..

Heb je een verzekering die de grootste kosten dekt?