Prednison en kruiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Prednison en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 22:06

Is er hier iemand die weet of je bij een prednison-kuur ook kruiden mag blijven bijvoeren aan je aan je paard? Mijn merrie krijgt sinds afgelopen donderdag prednison tegen het vocht in haar been waar ze einschuss had en haar zeer hardnekkige mok. Been bleef maar dik met vocht en er kwam plotseling een wond op. Daar is een biopt van genomen, uitslag nog niet bekend, en we zijn gestart met de prednison. Ik moet zeggen het ziet er nu na 3 dagen al wat beter uit. Been is dunner, wond rustig.

Nu voerde ik kleefkruid, zwarte komijn met kruidnagel en brandnetel bij de vitamine brokjes (Vitalbix), dit om de mok ‘van binnenuit’ te helpen bestrijden. Kan ik hier nu tijdens de prednisonkuur beter mee stoppen?

PS ze heeft al 2 x een ab-kuur gehad, vochtafdrijvers en ontstekingsremmer, dus dat traject is al gepasseerd.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Prednison en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:58

Ik zou persoonlijk even stoppen ja.
Hoewel ik echt groot voorstander ben van kruiden, is er echt met regelmaat wisselwerking met medicatie.
Baat het niet schaadt het niet gaat echt niet altijd op.
Ook kruiden bevatten stoffen die invloed hebben op het systeem.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Prednison en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:03

Kan je niet overgaan naar probiotica om het microbioom te ondersteunen na al die kuren en prednison.
Heel het immuunsysteem ligt plat, dus dat lijkt me prio hebben.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:06

Mijn paard heeft in zn leven heel wat prednison gekregen en ik mocht deze kruiden gewoon blijven geven.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 14:43

Hutcherson schreef:
Kan je niet overgaan naar probiotica om het microbioom te ondersteunen na al die kuren en prednison.
Heel het immuunsysteem ligt plat, dus dat lijkt me prio hebben.


De prednisonkuur is net gestart (afgelopen donderdag) dus ik wacht maar eerst even af hoe ze daar doorheen komt. Als ze er verder geen nadelige gevolgen van ondervind dan is probiotica ook niet nodig.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:21

Tessabo schreef:
De prednisonkuur is net gestart (afgelopen donderdag) dus ik wacht maar eerst even af hoe ze daar doorheen komt. Als ze er verder geen nadelige gevolgen van ondervind dan is probiotica ook niet nodig.


Eeeh Nee, dat is dus niet zo. Prednison is rotzooi en maakt ook de darmflora kapot en daar merk je niet direct iets van. Dus sowieso echt belangrijk dat je tijdens of na een prednison kuur iets geeft voor de darmflora.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:54

Het is jammer dat tegenwoordig noch apothekers noch dierenartsen (meer) worden opgeleid met kruidenkennis.

(Tot 1979 was kruidenkennis een onderdeel van de opleiding, inmiddels afgeschaft.)

Misschien een mailtje naar Den Hoek...?

PS: prednison is 'een nabootsing' van het chronische stresshormoon cortisol. Beiden (prednison en cortisol) remmen het immuunsysteem, maar itt antibiotica slopen ze niet de darmflora.
(De functie van AB is bacteriën slopen, ook de goede...)

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Prednison en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:09

Bij mijn weten is prednison cortisone, en cortisol is een lichaamseigen hormoon, dus dan zou het de werking van de kruiden niet moeten veranderen dacht ik? Maar misschien toch eens navragen bij de dierenarts en/of de persoon waar je de kruiden gekocht hebt. Het meeste van je kruiden (brandnetel, kleefkruid) lijkt me iets dat ze best ook via het hooi kunnen binnen krijgen, dan zou je ook de wisselwerking hebben.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:30

Janneke2 schreef:
Het is jammer dat tegenwoordig noch apothekers noch dierenartsen (meer) worden opgeleid met kruidenkennis.

(Tot 1979 was kruidenkennis een onderdeel van de opleiding, inmiddels afgeschaft.)

Misschien een mailtje naar Den Hoek...?

PS: prednison is 'een nabootsing' van het chronische stresshormoon cortisol. Beiden (prednison en cortisol) remmen het immuunsysteem, maar itt antibiotica slopen ze niet de darmflora.
(De functie van AB is bacteriën slopen, ook de goede...)


Volgens laarakkers en de groene os maakt prednison de darmflora wèl kapot.
+ De prednison legt het immuunsysteem plat en verzwakt het. Dus echt van belang dat de darmflora dan sowieso extra goed op orde is.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Prednison en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:28

Prednison en antibiotica kuren maken het gros van de microbioom dood. Dit kan worden opgevuld door bacterieen die wel schadelijk zijn waardoor je paard steeds maar weer kwaaltjes krijgt.
Ik zou zeer zeer kritisch zijn op het gebruik van deze middelen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:35

maar ja,soms kan het wel helpen.

ik zou tijdens de prednisonkuur even stoppen met alle extras zodat de prednison optimaal kan werken.
en dan kun je daarna altijd nog weer bekijken of je verder gaat of niet.
hier ooit mijn ruin op prednisolon gehad voor de longen en dat heeft prima geholpen :j

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:37

Tieme schreef:
Tessabo schreef:
De prednisonkuur is net gestart (afgelopen donderdag) dus ik wacht maar eerst even af hoe ze daar doorheen komt. Als ze er verder geen nadelige gevolgen van ondervind dan is probiotica ook niet nodig.


Eeeh Nee, dat is dus niet zo. Prednison is rotzooi en maakt ook de darmflora kapot en daar merk je niet direct iets van. Dus sowieso echt belangrijk dat je tijdens of na een prednison kuur iets geeft voor de darmflora.


Ze heeft lange tijd mestwater gehad en dat is sinds ik onverpakt hooi voer niet meer het geval. De consistentie van haar mest is dus voor mij een belangrijke leidraad. Aangezien die momenteel nog steeds goed is, ga ik niks doen. Ben veel te bang om te veel te doen, waardoor alles straks weer van slag is. Na deze week mag ik sowieso de Prednison afbouwen van de da.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:40

hwn schreef:
Bij mijn weten is prednison cortisone, en cortisol is een lichaamseigen hormoon, dus dan zou het de werking van de kruiden niet moeten veranderen dacht ik? Maar misschien toch eens navragen bij de dierenarts en/of de persoon waar je de kruiden gekocht hebt. Het meeste van je kruiden (brandnetel, kleefkruid) lijkt me iets dat ze best ook via het hooi kunnen binnen krijgen, dan zou je ook de wisselwerking hebben.



Ik ben inmiddels gestopt met de brandnetel, dat kreeg ze al een week of 3 en daarvoor ook al een keer 2 weken. Denk dat ik dat op een later tijdstip misschien nog wel een keer oppak, als een kuur, heb nog een fles in de kast staan :o
Kleefkruid krijgt ze nog steeds wel.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:42

Hutcherson schreef:
Prednison en antibiotica kuren maken het gros van de microbioom dood. Dit kan worden opgevuld door bacterieen die wel schadelijk zijn waardoor je paard steeds maar weer kwaaltjes krijgt.
Ik zou zeer zeer kritisch zijn op het gebruik van deze middelen.



Dat was/ben ik ook wel, maar op een gegeven moment was het even belangrijker dat haar dikke been weer normaal zou worden en twee ab-kuren hadden dat niet voor elkaar gekregen. De Prednison nu binnen 2 dagen wel. Ik mag na deze week langzaam afbouwen dus al met al heeft ze het dan een week of 6 gehad.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:44

ellepel schreef:
maar ja,soms kan het wel helpen.

ik zou tijdens de prednisonkuur even stoppen met alle extras zodat de prednison optimaal kan werken.
en dan kun je daarna altijd nog weer bekijken of je verder gaat of niet.
hier ooit mijn ruin op prednisolon gehad voor de longen en dat heeft prima geholpen :j


Ik was verbaasd hoe snel haar been weer dun was, nadat ik met de Prednison begonnen was, binnen 2 dagen was het vocht weg _/-\o_ Nu natuurlijk wel even afwachten wat er gebeurd als ik het langzaam ga afbouwen.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:57

Update: na een aantal weken van afbouwen van de prednison wordt haar been helaas toch weer wat dikker. Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat was het vervolg?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

Tessabo schreef:
Update: na een aantal weken van afbouwen van de prednison wordt haar been helaas toch weer wat dikker. Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat was het vervolg?


Hoeveel beweegt het dier?
Een schade aan de lympfeafvoer kan nog maanden en zelfs jaren nog voor opgelopen benen zorgen.
Bewegen en dingen die de bloedsomloop stimuleren is dan eigenlijk het enige wat helpt.